Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• davevogel0
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14-11 18:12
Voor een vakantie woning met een aansluiting van 1x 16 ampere B karakteristiek ben ik aan het kijken of het mogelijk is om de krappe hoeveelheid stroom op te hogen met een thuis accu.

De wens is de volgende belasting gelijktijdig te kunnen leveren:
  • een inductie kookplaat met die 2 pitten aan heeft
  • een oven die al warm is
Benodigd vermogen: 6 kw/ 25 ampere.

Opties:
  • Kant en klare oplossing
  • Zelfbouw
Randvoorwaardes:
  • Geen P1 meter
  • Opslag van de 2 sets van 2 zonnepanelen is een grote pre, maar terug leveren mag
De voorkeur ligt momenteel bij een kant en klare oplossing omdat ik niet altijd aanwezig ben en het gewoon betrouwbaar moet werken, maar naast een Sessy heb ik nog geen opties gevonden. De Sessy kan echter maar 1.7 kw ontladen is daarmee niet krachtig genoeg.

[ Voor 9% gewijzigd door davevogel0 op 01-04-2024 17:09 ]

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Victron heeft hier de power assist functie voor. Heb je ook meteen noodstroom.

Hoeveel energie heb je nodig?

https://www.victronenergy...ing-the-impossible-NL.pdf

• davevogel0
Ah, dat klinkt inderdaad als een mooie oplossing! Qua omvormer kom ik dan hierop uit:
Victron Energy PMP482305012 Multiplus II 48V - 3000VA - 35A

Dat is eigenlijk de grap. Dit moet vooral piekbelasting opvangen. Ik verwacht dat deze belasting max een half uur gelijktijdig plaats zal vinden. De accu zou dan 2.5 kw moeten leveren voor 0.5 uur dus 1.25 kWh zou voldoende moeten zijn. Echter neem ik aan dat je ook wat overschot wil hebben voor de levensduur van de batterijen, dus ergens tussen de 3 tot 5 kWh?

[ Voor 10% gewijzigd door davevogel0 op 01-04-2024 17:32 ]

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18:59
als de periode korter dan een half uur is kan de automaat met 16A b-karakteristiek gedurende die periode een overbelasting van 40-50% aan (dus ongeveer de 25A die gevraagd wordt).

de eisen tav extra accu ondersteuning vallen dan een stuk lager uit

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ga ik even volgen.. voor de caravan lijkt het me ook wel handig om een soort of buffer te hebben..
nu hebben we nu het geluk van een 10A aansluiting.. maar ook plekken zat met slechts 6A of nog erger.. 4A :-)

dan zou het wel fijn zijn als om iets te hebben wat 4A(/6/10) van het "net" trekt" en de overige 12A(10/6) (uitgaande van max 16A uitgangsvermogen) uit een accu trekt...

eventueel aangevuld met PV input, alleen is dat iets minder gemakkelijk.. (al worden flexibele panelen wel steeds beter..)

404 Signature not found

• AJediIAm
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14-11 18:20
De Sessy https://www.sessy.nl/ thuisaccu heeft een X-op-de-meter mode. Als je die instelt op 500W zal de accu opladen als er minder dan 500W verbruikt wordt en terugleveren als er meer dan 500W verbruikt wordt.
Het is een redelijk eenvoudig systeem wat je instelt en geen omkijken meer naar hebt, maar ook veel mogelijkheden heeft voor micromanagement en automatisering

• jeroen3
  • Nu online
Ja, als je een half uur wilt overbruggen op 5 kVA, moet de omvormer ongeveer 5-3.5 = 1.5 leveren. Dus zit je te kijken naar 1 kWh, met een max ontlading van 50% heb je maar 2 kWh nodig, dat is prima te doen met een paar lood accus. Blijft het ook relatief veilig en eenvoudig.

Zonnepanelen kunnen ook. Het wordt pas spannend als je zonnepanelen in eilandbedrijf kan gebruiken. Dat kan victron met grid-tied omvormers!

Ik zou aanbevelen om de videos van Harold Halewijn op youtube te kijken, de mogelijkheden van victron zijn eindeloos volgens mij.

@SMSfreakie voor campers en boten hebben ze volgens mij een monopolie. Haha.

Dat sessy is hartstikke mooi, maar zolang ze alleen renders op hun website hebben vertrouw ik ze niet.

[ Voor 11% gewijzigd door jeroen3 op 01-04-2024 19:42 ]

• Laurens__
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 15:32
Dat is precies wat men hier ook aan het doen is:
GMJansen in "Zelf een powerwall bouwen"
Ik lees daar al een poosje mee. Die Victron lijkt me een goede oplossing en inderdaad ook even kijken naar de belasting van de accu in verhouding met de capaciteit.

Ik zou ook even kijken naar een laag vermogen inductieplaat. Wij hebben er hier nu eentje staan van de Ikea met twee pitten die gewoon op een stopcontact (link) kan en die voldoet helemaal prima, aansluitvermogen 3200 Watt.

Edit: ik zie dat je een all-in-one systeem wil. Kijk dan eens hier bijvoorbeeld: https://www.bpathenergy.n...sla-lithium-accu-systeem/

Bedek wel dat een lithium systeem (ook LFP) niet goed overweg kan met vorst en opladen dus dat is misschien iets om rekening te houden, al naar gelang waar de vakantiewoning staat en of /hoe er verwarmd wordt. Ontladen van Lithium accus kan wel als het koud is maar ze leveren dan minder capaciteit.

[ Voor 26% gewijzigd door Laurens__ op 01-04-2024 20:29 ]

25.010 Wattpiek Oost / West

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Out-of-the-box:
  1. Geld voor accu + inverter systeem geven aan de beheerder van je aansluiting zodat je een wat zwaardere hoofdzekering krijgt. Simpel en betrouwbaar :)
  2. Verwarmingselement oven uitschakelen bij >16A gedurende x tijd (Arduino met stroomtang)
  3. Inductie plaat met weinig vermogen kopen

• davevogel0
AJediIAm schreef op maandag 1 april 2024 @ 19:32:
De Sessy https://www.sessy.nl/ thuisaccu heeft een X-op-de-meter mode. Als je die instelt op 500W zal de accu opladen als er minder dan 500W verbruikt wordt en terugleveren als er meer dan 500W verbruikt wordt.
Het is een redelijk eenvoudig systeem wat je instelt en geen omkijken meer naar hebt, maar ook veel mogelijkheden heeft voor micromanagement en automatisering
Dit werkt met de P1 meter die hier dus niet beschikbaar is.
peter-rm schreef op maandag 1 april 2024 @ 18:02:
als de periode korter dan een half uur is kan de automaat met 16A b-karakteristiek gedurende die periode een overbelasting van 40-50% aan (dus ongeveer de 25A die gevraagd wordt).

de eisen tav extra accu ondersteuning vallen dan een stuk lager uit
Daar heb je gelijk in en je zou ook verwachten dat dit dan dus ook goed zou gaan. Echter, met de 1 pit inductie plaat op vol vermogen en een oven die verwarmt gaat dit helaas mis. (oke, er zijn ook wat andere verbruikers zoals een pelletkachel, maar dat is een keer 300 w erbij)

Daarnaast is het naar mijn idee beter om dit gelijk goed te doen. Zeker aangezien er volgens het regelement maar 2 zonnepanelen mogen liggen en op deze manier dit opgevangen kan worden. Zeker aangezien er hier een idioot tarief van 58 cent per kWh gerekend wordt kan dit zeker uit.
Laurens__ schreef op maandag 1 april 2024 @ 20:26:
Dat is precies wat men hier ook aan het doen is:
GMJansen in "Zelf een powerwall bouwen"
Ik lees daar al een poosje mee. Die Victron lijkt me een goede oplossing en inderdaad ook even kijken naar de belasting van de accu in verhouding met de capaciteit.

Ik zou ook even kijken naar een laag vermogen inductieplaat. Wij hebben er hier nu eentje staan van de Ikea met twee pitten die gewoon op een stopcontact (link) kan en die voldoet helemaal prima, aansluitvermogen 3200 Watt.

Edit: ik zie dat je een all-in-one systeem wil. Kijk dan eens hier bijvoorbeeld: https://www.bpathenergy.n...sla-lithium-accu-systeem/

Bedek wel dat een lithium systeem (ook LFP) niet goed overweg kan met vorst en opladen dus dat is misschien iets om rekening te houden, al naar gelang waar de vakantiewoning staat en of /hoe er verwarmd wordt. Ontladen van Lithium accus kan wel als het koud is maar ze leveren dan minder capaciteit.
Het huisje wordt elk moment van het jaar gebruikt, dus dat zal het probleem niet zien. Anders was dit trouwens ook de investering niet waard. Over de plek waar de accu zou moeten komen moet ik nog wel nadenken. De meterkast zit in de slaapkamer en om daar nou ook gelijk de accu te plaatsen klinkt nog niet echt als een top idee....

En ik ga zeker even zijn systeem controleren. Bedankt!
Dre schreef op maandag 1 april 2024 @ 21:21:
Out-of-the-box:
  1. Geld voor accu + inverter systeem geven aan de beheerder van je aansluiting zodat je een wat zwaardere hoofdzekering krijgt. Simpel en betrouwbaar :)
  2. Verwarmingselement oven uitschakelen bij >16A gedurende x tijd (Arduino met stroomtang)
  3. Inductie plaat met weinig vermogen kopen
Ik ga zeker nog eens vragen of de aansluiting verzwaard kan worden. De meterkast voor onze meter is 3x63a en vervolgens zitten er 7 huisjes op. Dat moet er per huisje toch meer beschikbaar zijn dan die 16 ampere.... Maar dat vraagt om een wijziging die niet aan mijn kant is en daarmee ook lastig. Dat icm het zonnepanelen verhaal hierboven maakt dat een accu nog best een oplossing kan zijn.

Het hele accupakket zelf bouwen zie ik niet echt zitten. Zeker ivm balanceren en goed afwerken. Echter, wat zijn de ervaringen van dit soort packs?https://nl.aliexpress.com/item/1005005908287652.html
En deze dan samen plaatsen met een https://www.nkon.nl/multiplus-pmp482305010-48v-35a-5174.html?

• AJediIAm
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14-11 18:20
AJediIAm schreef op maandag 1 april 2024 @ 19:32:
Sessy heeft naast de P1 meter module ook een module met CT clamps.

Ik heb er zelf een thuis hangen en er zijn genoeg fotos van te vinden. Ik zou een bedrijf ook niet op marketing materiaal vertrouwen, maar er is een uitgebreid topic op Tweakers met praktijk ervaring.

Sessy heeft een instelling voor hoeveel geluid die mag maken, dus misschien dat in de slaapkamer een optie is door hem snachts op stil (of uit) te zetten. Er zit trouwens ook een automatische brandblusser in voor de extra veiligheid al is de kans dat je telefoon in brand vliegt groter.

Of het de beste optie is weet ik niet,aar als ik het zo lees lijkt het wel de simpelste oplossing.

[ Voor 34% gewijzigd door AJediIAm op 01-04-2024 22:57 ]

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
SMSfreakie schreef op maandag 1 april 2024 @ 19:13:
ga ik even volgen.. voor de caravan lijkt het me ook wel handig om een soort of buffer te hebben..
nu hebben we nu het geluk van een 10A aansluiting.. maar ook plekken zat met slechts 6A of nog erger.. 4A :-)

dan zou het wel fijn zijn als om iets te hebben wat 4A(/6/10) van het "net" trekt" en de overige 12A(10/6) (uitgaande van max 16A uitgangsvermogen) uit een accu trekt...

eventueel aangevuld met PV input, alleen is dat iets minder gemakkelijk.. (al worden flexibele panelen wel steeds beter..)
Anker? Zelfs support voor flexibele panelen.

• davevogel0
graceful schreef op maandag 1 april 2024 @ 22:57:
[...]

Anker? Zelfs support voor flexibele panelen.
Welke van units van Anker is in staat om peak shaving te doen? Voor zo ver ik kon vinden geen 1 namelijk. :(

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:17
Mijn zoon heeft een 4 pits inventum inductiekookplaat met 1 gewoon stekker
Ik zou beginnen met een homewizard kWh meter. Om je pieken te leren kennen

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
davevogel0 schreef op maandag 1 april 2024 @ 23:10:
[...]

Welke van units van Anker is in staat om peak shaving te doen? Voor zo ver ik kon vinden geen 1 namelijk. :(
Ik reageerde specifiek op camper probleem, gezien ik dacht dat je zelf wat permanents wilde.

Heb geen ervaring / verdieping met peak shaving en hoe je dat op kan lossen ermee. Weet wel wat die dingen bizar vermogen kunnen leveren in rap tempo.

Hier valt regelmatig de stroom uit (welkom in het nieuwe Nederland) en wij gebruiken een C1000 + pack om deze klap op te vangen met het hele kantoor, gezien het meestal na 1,5 uur weer opgelost is.

• davevogel0
BarryH schreef op maandag 1 april 2024 @ 23:14:
Mijn zoon heeft een 4 pits inventum inductiekookplaat met 1 gewoon stekker
Ik zou beginnen met een homewizard kWh meter. Om je pieken te leren kennen
Al aanwezig en het werkt, maar het is gewoon niet de meest ideale oplossing. Daarnaast kan zo'n kookplaat icm een oven ook nog steeds de groep erdoor trekken. :)
graceful schreef op maandag 1 april 2024 @ 23:21:
[...]

Ik reageerde specifiek op camper probleem, gezien ik dacht dat je zelf wat permanents wilde.

Heb geen ervaring / verdieping met peak shaving en hoe je dat op kan lossen ermee. Weet wel wat die dingen bizar vermogen kunnen leveren in rap tempo.

Hier valt regelmatig de stroom uit (welkom in het nieuwe Nederland) en wij gebruiken een C1000 + pack om deze klap op te vangen met het hele kantoor, gezien het meestal na 1,5 uur weer opgelost is.
Nouja, als er een oplossing te bedenken is waarbij de accu ook mee genomen kan worden voor de caravan zou dat natuurlijk helemaal mooi zijn, maar hoe hebben jullie deze dan aangesloten?

• BarryH
davevogel0 schreef op maandag 1 april 2024 @ 23:25:
[...]

Al aanwezig en het werkt, maar het is gewoon niet de meest ideale oplossing. Daarnaast kan zo'n kookplaat icm een oven ook nog steeds de groep erdoor trekken. :)

[...]

Nouja, als er een oplossing te bedenken is waarbij de accu ook mee genomen kan worden voor de caravan zou dat natuurlijk helemaal mooi zijn, maar hoe hebben jullie deze dan aangesloten?
Daarom: kWh meter plaatsen. Dan leer je de pieken kennen.
En: als de zekering klapt schakel je hem toch weer aan?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• davevogel0
BarryH schreef op maandag 1 april 2024 @ 23:33:
[...]

Daarom: kWh meter plaatsen. Dan leer je de pieken kennen.
En: als de zekering klapt schakel je hem toch weer aan?
Die is er dus al :+ Zekering is echter in de centrale meterkast.

• BarryH
davevogel0 schreef op maandag 1 april 2024 @ 23:36:
[...]

Die is er dus al :+ Zekering is echter in de centrale meterkast.
Zal het m’n zoon eens vragen. Die heeft in z’n appartement dit ook allemaal op 1 groep zitten.

Verder is victron goed spul. Maar kost wel wat centjes

• Laurens__
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 15:32
davevogel0 schreef op maandag 1 april 2024 @ 22:26:
[...]
Het hele accupakket zelf bouwen zie ik niet echt zitten. Zeker ivm balanceren en goed afwerken. Echter, wat zijn de ervaringen van dit soort packs?https://nl.aliexpress.com/item/1005005908287652.html
En deze dan samen plaatsen met een https://www.nkon.nl/multiplus-pmp482305010-48v-35a-5174.html?
Zo'n accu zelf uit Azie laten komen klinkt leuk maar is vaak onbetaalbaar wegens transportkosten, invoer en btw die de prijs zo maar kunnen verdubbelen. Dan liever eentje kopen die al geïmporteerd is, bijvoorbeeld:
https://www.nkon.nl/ess/thuisbatterij/pylontech.html
of
https://www.gobelpower.co...lifepo4-battery_p118.html
(EU stock)

25.010 Wattpiek Oost / West

• jeroen3
  • Nu online
davevogel0 schreef op maandag 1 april 2024 @ 22:26:

[...]

Het huisje wordt elk moment van het jaar gebruikt, dus dat zal het probleem niet zien. Anders was dit trouwens ook de investering niet waard. Over de plek waar de accu zou moeten komen moet ik nog wel nadenken. De meterkast zit in de slaapkamer en om daar nou ook gelijk de accu te plaatsen klinkt nog niet echt als een top idee....

[...]

Let op waar je Lithium accu koopt en waar je ze neer gaat zetten. Ik ben van mening dat deze in een bijgebouw horen en niet in een verblijfsruimte.
Met loodaccu's zou ik dat wel aandurven, mits voldoende geventileerd (ze kunnen waterstofgas geven)
Sowieso moet het achter een vergrendelbare deur.

De installatie die je vraagt is wel omgangrijk. Je hebt zeker een halve m2 aan vloer nodig, plus de muur die daar bij hoort.

Transporteerbaar voor de caravan? Je zou dan ook voor een ecoflow o.i.d. kunnen gaan. Maar die kan niet peak-shaven. Wellicht wel je oven draaien?
Pagina: 1