Een enorm groot deel van onze energie gaat op aan verwarming. Het aanbod van duurzame energie is vaak niet in balans met de markt. 'Dunkelflautes', salderen e.d. zorgen ervoor dat de balans nu in stand wordt gehouden door voornamelijk gascentrales. Zelfs warmtenetten zijn nog vaak gasgestookt, ondanks sprankelende groene bedrijfsnamen zoals "Ennatuurlijk".
Beschikbaarheid van opslag kan een oplossing spelen in bestrijding van de klimaat opwarming, maar je kunt het ook zien als een economische verbetering. Momenteel verbruiken we 2x (bron: CBS) zoveel energie als we opwekken/oppompen. Enorm veel geld dat naar landen als Saudi Arabië vloeit. Zij worden rijker, wij (w)armer./f/image/6oEvyGoS7d31I35ocp3T9WoF.png?f=fotoalbum_large)
Cesar - energystorage
Bovengronds - 2 referentie projecten, Ekodorp Boekel 110 MWh en in St. Oedenrode 80MWh. Miniversie van 2x2x2meter in ontwikkeling
Ecovat - Falliet
:strip_exif()/f/image/IyCOjGgtojtWPyi0j5gpNXDX.jpg?f=fotoalbum_large)
Opslagmedium: water <100°C
Waarschijnlijk Falliet
Kostprijs indicatie 2021: €4.9 miljoen voor 20.000m3 opslag tot €14.6 miljoen voor 91.328m3
HoCoSto - Falliet en weer doorgestart
Opslagmedium: water <90°C
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/POXzKKn5AH6nkZP3pSmmilRn.jpg?f=user_large)
Ondergronds - 15 referentie projecten
Siemens Gamesa
Opslagmedium: Vulkanische stenen 750°C - 800°C
Bovengronds - 1 demoproject in Hamburg 30 MWh
Polar Night Energy
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/put8OpY5ierAqZw2LqrJiURM.jpg?f=user_large)
Opslagmedium: Zand 600–1000°C
Naslagwerk
Rapport "Kansen thermische opslagsystemen", CE Delft
Tweakers artikel over grootschalige energieopslag
In dit topic ligt wat mij betreft de focus op grootschalige hoogwaardige thermische opslag. Na-isolatie en warmtepompen zijn belangrijk in andere topics. Andere manieren van opslag zoals; chemische opslag, in waterstof, zouten, mierenzuur, ijzerpoeder wordt elders besproken. Hetzelfde geldt voor geothermie, rioolwaterwarmte terugwinning, aqua thermie etc.
Schaalgrote; boilers van 300liter zoals Nestore vallen niet in deze categorie. Wat mij betreft is het minimale opslag formaat geschikt voor serieuze woning verwarming.
Ik ben van plan deze startpost nog verder uit te breiden. Mocht je input hebben dan is dat van harte welkom!
Grootschalige thermische opslag lijkt mij technisch gezien behoorlijk simpel en krachtig, maar waarom bestaat het dan nog nauwelijks?
Beschikbaarheid van opslag kan een oplossing spelen in bestrijding van de klimaat opwarming, maar je kunt het ook zien als een economische verbetering. Momenteel verbruiken we 2x (bron: CBS) zoveel energie als we opwekken/oppompen. Enorm veel geld dat naar landen als Saudi Arabië vloeit. Zij worden rijker, wij (w)armer.
- Waarom grootschalig? Thermische opslag werkt beter op grotere schaal. Net als bij windmolens. Bij opschaling neemt het warmtevolume met ^3 toe t.o.v. de schil ^2. Dus de wamteverliezen dalen, maar ook de kosten / GWh kunnen dalen. Het distributievraagstuk neemt daarentegen toe met opschaling.
- Waarom geen seizoensopslag? Wind energie piekt juist in de winter. Lange opslag is daarmee niet nodig. Dat geldt ook voor waterkracht energie, al is waterkracht in NL niet relevant.
- Hoogwaardige energie opslag vs laagwaardige energie opslag? Heeft het nu om ook elektriciteit met de warmte op te wekken, zoals de WKK's in de glastuinbouw
- Wat is het verschil met andere WKO opslag? Normaliter wordt laagwaardigewarmte aan een ongeïsoleerde aarde onttrokken. Dit is relatief efficiënt Cop van ca 6 per cycle, maar er is alsnog veel elektriciteit nodig.
/f/image/6oEvyGoS7d31I35ocp3T9WoF.png?f=fotoalbum_large)
Bron: Siemens Gamesa
Bedrijven in Thermische opslag:Cesar - energystorage
Bovengronds - 2 referentie projecten, Ekodorp Boekel 110 MWh en in St. Oedenrode 80MWh. Miniversie van 2x2x2meter in ontwikkeling
Ecovat - Falliet
:strip_exif()/f/image/IyCOjGgtojtWPyi0j5gpNXDX.jpg?f=fotoalbum_large)
Opslagmedium: water <100°C
Waarschijnlijk Falliet
Kostprijs indicatie 2021: €4.9 miljoen voor 20.000m3 opslag tot €14.6 miljoen voor 91.328m3
HoCoSto - Falliet en weer doorgestart
Opslagmedium: water <90°C
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/POXzKKn5AH6nkZP3pSmmilRn.jpg?f=user_large)
Ondergronds - 15 referentie projecten
Siemens Gamesa
Opslagmedium: Vulkanische stenen 750°C - 800°C
Bovengronds - 1 demoproject in Hamburg 30 MWh
Polar Night Energy
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/put8OpY5ierAqZw2LqrJiURM.jpg?f=user_large)
Opslagmedium: Zand 600–1000°C
Naslagwerk
Rapport "Kansen thermische opslagsystemen", CE Delft
Tweakers artikel over grootschalige energieopslag
In dit topic ligt wat mij betreft de focus op grootschalige hoogwaardige thermische opslag. Na-isolatie en warmtepompen zijn belangrijk in andere topics. Andere manieren van opslag zoals; chemische opslag, in waterstof, zouten, mierenzuur, ijzerpoeder wordt elders besproken. Hetzelfde geldt voor geothermie, rioolwaterwarmte terugwinning, aqua thermie etc.
Schaalgrote; boilers van 300liter zoals Nestore vallen niet in deze categorie. Wat mij betreft is het minimale opslag formaat geschikt voor serieuze woning verwarming.
Ik ben van plan deze startpost nog verder uit te breiden. Mocht je input hebben dan is dat van harte welkom!
Grootschalige thermische opslag lijkt mij technisch gezien behoorlijk simpel en krachtig, maar waarom bestaat het dan nog nauwelijks?
[ Voor 23% gewijzigd door JanJeen op 01-04-2024 18:34 ]