Dimmer in de gang, ander schakelaar zet hem alleen uit

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fliepke
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-05 16:28
Hi,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mSN6rdpedu1F7jYn-KOePMnaUVI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gh6hpuzcIHVMUMshxjoRlJ5e.jpg?f=fotoalbum_large
Ik heb deze schakelaar aangesloten in de gang en krijg de kabels niet juist. Ik heb volgens mij al alle combinaties geprobeerd. Het gebrek aan kleur helpt niet.
In de huidige versie moet de andere schakelaar aan staan, anders doet de dimmerschakelaar het niet.

Beste scenario dat ik heb gehad is dat de andere schakelaar de door de dimmer aangezette lamp wel uit zet, maar niet aan. Met de dimmer kan ik dan wel aan en uitzetten ongeacht de stand van de ander.

Help?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JerryDonker
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-05 20:53
Als ik het goed begrijp had/heb je een wisselschakeling, waarbij je met 2 schakelaars een lamp kan uit/aanzetten onafhankelijk welke schakelaar je bedient.

Uit deze schakeling heb je 1 van de schakelaars vervangen voor deze dimmer?

Gezien de werking van een wisselschakeling gaat dat volgens mij niet werken, je moet dan 1 schakelaar opofferen, dus eigenlijk de beste situatie die je nu hebt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F2Qs-zukLdPu5EQR6R6n6UAvpSM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tsCdRuA8Kex7HqgjzJonNwjO.webp?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fliepke
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WQrkk2VqCI3YKum8q6O_7f90fIc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CdlUoAikt7QgRQMwpJshyZmC.jpg?f=fotoalbum_large los van mijn gekriebel... Ik dacht dat dit zo zou moeten kunnen werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 00:03

aap

Ik zou niet weten waarom dit niet zou kunnen werken, zolang er maximaal 1 dimmer in je wisselschakeling zit.

Hier staat zelfs een aansluitschema: https://cdn.shopify.com/s...0FW09-en.pdf?v=1605947324

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JerryDonker
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-05 20:53
Klopt als je het schema ziet, betekend wel dat de originele wisselschakeling niet behouden blijft.

Let dan wel op dat er bij staat dat het een push button moet zijn, dus deze niet in gesloten stand blijft (dan gaat ie dimmen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fliepke
aap schreef op maandag 1 april 2024 @ 19:44:
Ik zou niet weten waarom dit niet zou kunnen werken, zolang er maximaal 1 dimmer in je wisselschakeling zit.

Hier staat zelfs een aansluitschema: https://cdn.shopify.com/s...0FW09-en.pdf?v=1605947324
Wat doe ik dan fout? |:(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:12

Illusion

(the art of)

Op de plek van de andere schakelaar heb je een bruine + 2 zwarte.
-Zorg dat je die schakelaar vervangt door een pulsdrukker (die terugveert)
-sluit daar 1 zwarte direct met een lasdop aan op bruin. Sluit bij de slimme dimmer deze draad aan op de L. Je zult met ren multimeter moeten meten welke draad dat is.
- sluit de pulsdrukker aan op bruin(via de lasdop) en de tweede zwarte draad. Deze zwarte draad sluit je bij de dimmer aan op P

- bij de dimmer zit dan nog een derde zwarte draad. Deze gaat naar de lamp en sluit je aan op ~

[ Voor 13% gewijzigd door Illusion op 01-04-2024 23:39 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fliepke
Illusion schreef op maandag 1 april 2024 @ 23:37:
Op de plek van de andere schakelaar heb je een bruine + 2 zwarte.
-Zorg dat je die schakelaar vervangt door een pulsdrukker (die terugveert)
-sluit daar 1 zwarte direct met een lasdop aan op bruin. Sluit bij de slimme dimmer deze draad aan op de L. Je zult met ren multimeter moeten meten welke draad dat is.
- sluit de pulsdrukker aan op bruin(via de lasdop) en de tweede zwarte draad. Deze zwarte draad sluit je bij de dimmer aan op P

- bij de dimmer zit dan nog een derde zwarte draad. Deze gaat naar de lamp en sluit je aan op ~
Gewoon omdat ik 't niet weet. Wat doet een pulsdrukker anders?

Helaas zijn alle draden zwart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 13-05 20:06
Op de dimmer sluit je de lamp aan, de (daarvoor geschikte) dimmer mag niet als eerste in de wisselschakeling komen, of m.a.w. op de dimmer sluit je de twee wissel draden van de andere wisselschakelaar én de lampen draad aan (en meestal ook nog een Nul draad).
Op de dimmer moet je wel de wissel draden kunnen aansluiten (kan dus niet altijd)

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haboeri
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-05 12:53
Op deze dimmer kan je de draden voor de wissel niet aansluiten. Illusion heeft al het juiste antwoord gegeven, koop een puls schakelaar en volg zijn uitleg 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fliepke
Ik heb het opgelost.
Stap 1: was het omwisselen van de plek van de dimmer, waarbij ik al had uitgevogeld welke kabeltje precies waar moest.

Vervelend genoeg liep ik nu met de pulsdrukker aan tegen het feit dat ik 3 kabels had en maar twee aansluiting op de pulsdrukker.

Twee van de stroomkabels zitten nu 1 gat en eentje in de ander om de puls mee door te geven.

(topic kan dicht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15-05 07:37
En heb je ook opgelost dat het koper veel te veel uit de verbinding steekt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fliepke
Groningerkoek schreef op zondag 5 mei 2024 @ 16:47:
En heb je ook opgelost dat het koper veel te veel uit de verbinding steekt ;)
Dat was aan deze kant geen probleem omdat de pulsdrukker een stuk dieper is. Ik mocht echter toch nog aan de bak om ze opnieuw te maken, want het koper brak bij het terugduwen van de drukker... Dit levert uiteraard geen gevloek op, twee keer op rij... ;)
Pagina: 1