Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Generaal Pep
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 07-05 16:31
Hey Tweakers,

Mijn vriendin gaat deze zomer op safari in Kenia, specifiek hiervoor wilt ze een mooie camera aanschaffen (natuurlijk zou het mooi zijn als de camera, eventueel met andere lens, later ook voor andere vakanties te gebruiken is). Nu vroeg ze haar tweaker vriend of dat ik een goede uit kan kiezen… alleen ben ik helemaaaal niet thuis in de camera’s.

Hebben jullie een idee wat voor camera (+lens) hier ideaal voor is?

Qua budget zitten we rond zo’n €1000, wat nog opgekrikt kan worden als jullie zeggen; geef wat meer uit dan heb je er meer en langer plezier van.

Edit:
Lijkt nu te gaan tussen een, tweedehands, bridgecamera of een ILC met telelens. Belangrijkste zijn we het allemaal over eens; de foto's zijn zo goed als de persoon die de camera bedient - veel oefenen voor je op safari gaat en voornemens bent mooie foto's te nemen. Longlist, na allemaal zeer waardevolle feedback:

Camera's:
- Sony RX10 mk4
- Sony Cyber-Shot RX100 mk3
- 'Simpele compact camera'
- Sony A6400
- Panasonic Lumix DMC-FZ1000 mk2
- Panasonic TZ80
- Panasonic G80
- Panasonic G90
- Panasonic FZ1000ii
- Panasonic FZ2000

Lenzen:
- Sony 70-350mm (icm Sony A6400?)
- Panasonic 100-300mm-lens (icm Panasonic G80/90?)
- Nikkor AF-S 200-500mm

[ Voor 36% gewijzigd door Generaal Pep op 04-04-2024 22:00 ]

01010000 01100101 01110000 01100101

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• frankmulder
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-05 22:08
Sony RX10 iv (€1500)

Overweeg ook tweedehands.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:49
@Generaal Pep
Ik zie dit vaak langs komen, mensen gaan op een (dure) vakantie en willen speciaal hiervoor een mooie camera. Heeft je vriendin überhaupt ervaring met foto's nemen?
Vrienden van mij zijn ook naar Afrika geweest en hadden enorm mooie foto's gemaakt enkel met hun Iphone. Ja, je kan geen close-up maken van die leeuw maar voor de rest prima.
Verder moet je bedenken dat zo'n camera waar je ver mee kan zoomen, op max zoom een stuk minder goed is. Ook zijn ze groot en log/zwaar.

Persoonlijk zou ik eerder voor een veel compactere goede camera gaan, die je ook eerder mee zal nemen:
uitvoering: Sony Cyber-shot RX100 III Zwart

En kijk ook voor tweedehands, genoeg mensen die na zo'n reis hem in de kast hebben liggen ;)

[ Voor 6% gewijzigd door chrisborst op 01-04-2024 16:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:13
Neem een simpele 1" compactcamera, en een verrekijker.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Tja andere kant, ik heb een vriend die rondreis deed door Afrika, speciaal daarvoor dure camera heeft gekocht. En die heeft mooie foto's gemaakt, ben er jaloers van. Vermoed dat die er ook talent voor heeft, want sommige hadden zo door prof gemaakt kunnen zijn.

Nu wil ik niet direct zeggen dat je de duurste fullframe camera moet kopen. Tegelijk zijn zulk soort reizen nou ook niet degene waarvan je zegt: Pak maar een zo klein mogelijke camera, want de beste camera is degene die je mee hebt. Immers zal je veel safaris vanuit een jeep hebben bijvoorbeeld, waarbij je echt wel die camera mee hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Generaal Pep
Bedankt voor het advies!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Generaal Pep
chrisborst schreef op maandag 1 april 2024 @ 16:39:
@Generaal Pep
Ik zie dit vaak langs komen, mensen gaan op een (dure) vakantie en willen speciaal hiervoor een mooie camera. Heeft je vriendin überhaupt ervaring met foto's nemen?
Vrienden van mij zijn ook naar Afrika geweest en hadden enorm mooie foto's gemaakt enkel met hun Iphone. Ja, je kan geen close-up maken van die leeuw maar voor de rest prima.
Verder moet je bedenken dat zo'n camera waar je ver mee kan zoomen, op max zoom een stuk minder goed is. Ook zijn ze groot en log/zwaar.

Persoonlijk zou ik eerder voor een veel compactere goede camera gaan, die je ook eerder mee zal nemen:
uitvoering: Sony Cyber-shot RX100 III Zwart

En kijk ook voor tweedehands, genoeg mensen die na zo'n reis hem in de kast hebben liggen ;)
Daar ben ik de afgelopen week, sinds dat ze is begonnen over een camera, ook de hele tijd al op lopen pushen: Gebruik gewoon je iPhone, beperkt in het zoomen maar kwalitatief opzich goede foto’s denk ik. Toch blijft ze volharden en wilt ze na de vakantie de camera voor andere vakanties/gelegenheden ook gebruiken. Ik verwacht dat die meerendeel in de kast zal liggen, maarja.

Tweede hands markten ga ik zeker in de gaten houden, kan me goed voorstellen ja dat mensen het voor 1 safari aanschaffen en vervolgens denken; wat moet ik hiermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Generaal Pep
Ramon schreef op maandag 1 april 2024 @ 17:16:
Neem een simpele 1" compactcamera, en een verrekijker.
Zijn de twee modellen die tot nu zijn aangeraden ook compact camera’s?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Generaal Pep
Sissors schreef op maandag 1 april 2024 @ 17:51:
Tja andere kant, ik heb een vriend die rondreis deed door Afrika, speciaal daarvoor dure camera heeft gekocht. En die heeft mooie foto's gemaakt, ben er jaloers van. Vermoed dat die er ook talent voor heeft, want sommige hadden zo door prof gemaakt kunnen zijn.

Nu wil ik niet direct zeggen dat je de duurste fullframe camera moet kopen. Tegelijk zijn zulk soort reizen nou ook niet degene waarvan je zegt: Pak maar een zo klein mogelijke camera, want de beste camera is degene die je mee hebt. Immers zal je veel safaris vanuit een jeep hebben bijvoorbeeld, waarbij je echt wel die camera mee hebt.
Ja een beetje een sweet spot in het midden zoeken we denk ik. Niet het beste van het beste, maar wel mooie foto’s kunnen maken.

Zeker voor een Safari hoeft het niet zo klein mogelijk nee. Zij gaat met vriendinnen vrijwel dezelfde reis doen die ik jaren geleden heb gedaan. Ze zal bijna alleen maar in een jeep zitten, het enige moment dat je met je camera (en andere spullen) moet sjouwen is van de lobby naar de jeep.

Desondanks is een compacte camera wel prettig denk ik. Ook al zit je in een jeep.. je moet de camera toch vasthouden om te fotograferen, dus een log en zwaar ding is dan ook niet fijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drikus70
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-05 21:19
Zelf zou ik gaan voor een Sony A6400 + Sony 70-350mm lens maar nieuw is dit boven budget en misschien niet de gebruikersvriendelijkste setup.

Naast de al genoemde Sony RX 10 zou je ook de Panasonic Lumix DMC-FZ1000 II kunnen overwegen. Die valt binnen budget en heeft een prima zoombereik.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:10
Ergens snap ik de drang naar een camera voor safari wel, maar als je er even over nadenkt is het maar vreemd dat je zonder kennis en ervaring en met een relatief klein budget een camera zoekt waar je de dieren mee vast wilt leggen. Wat is de meerwaarde wanneer je met een paar klikken de mooiste foto's op internet kunt vinden?

Kun je dan niet beter investeren in een camera of beter nog investeren in kennis hoe leuke foto's te maken en je dan beperken tot onderwerpen die jouw foto's uniek en memorabel maken? Denk aan een fotoreportage van begin tot eind voor een fotoboek (vereist een beetje plannen en creativiteit), foto's waar je zelf en je vriendinnen ook op staan, zien van unieke, maar leuke composities. Dat lijkt me ergens veel leuker dan zonder kennis en kunde een paar matige foto's schieten met een camera die daar eigenlijk niet voor geschikt is omdat je budget niet toereikend was.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• frankmulder
Generaal Pep schreef op maandag 1 april 2024 @ 18:15:
Zijn de twee modellen die tot nu zijn aangeraden ook compact camera’s?
Compactcamera's zijn camera's die in een jaszak passen, zoals de Panasonic TZ-serie en de Sony RX100-serie. Ik vind ze wel fijn, maar je merkt wel een compromis qua beeldkwaliteit. Bovendien denk ik dat de grootte en het gewicht van de camera niet heel veel uitmaakt als je toch in een jeep zit.

Overigens heb ik voor mijn vader een Panasonic TZ80 gekocht (voor € 100 tweedehands). Hij is er ontzettend blij mee; kan er lekker mee zoomen en kan hem overal naartoe meenemen. De foto's die hij er mee maakt zou ik niet aan de muur hangen, maar je kunt wel herkennen welk dier er op de foto staat. ;) Dus als het er alleen maar om gaat om te documenteren wat ze gezien heeft (en niet per se dat het 'mooi' is), dan is dit wel een optie.

De Sony RX10 IV en Panasonic FZ1000 zijn bridgecamera's. Ze zijn groter dan compactcamera's (en meestal beter en/of meer zoombereik) maar hebben geen verwisselbare lenzen.

Je hebt ook camera's met verwisselbare lenzen (ILC's); vroeger vooral spiegelreflexcamera's, nu vooral systeemcamera's (spiegelloos/mirrorless). Deze hebben in potentie een betere beeldkwaliteit maar zijn meestal duurder.

De reden dat ik een bridgecamera aanraadde is omdat de meeste beginners er niet op zitten te wachten om lenzen te verwisselen. Als je de allerbeste kwaliteit wilt moet je wel voor een ILC gaan.

Let op het zoombereik: als je een wild dier dat ver weg is nog een beetje redelijk in beeld wilt krijgen moet je tot minimaal 600mm-equivalent kunnen inzoomen. Sommige compactcamera's kunnen dat (zoals de Panasonic TZ90, alleen nog tweedehands beschikbaar denk ik), maar daar gaat het wel behoorlijk ten koste van de beeldkwaliteit. De RX100 III gaat maar tot 70mm. De RX100 VII gaat tot 200mm (nog steeds te weinig voor die leeuw).

Voor een redelijk compacte en betaalbare ILC zou je naar de Panasonic G80/G90 kunnen kijken, met daarop de 100-300mm-lens (200-600mm-equivalent). (Tweedehands prijs voor de G90 circa € 400, en voor de lens € 300.) Deze combinatie heb ikzelf gebruikt. Ik was er tevreden over (en ik denk dat het betere plaatjes oplevert dan een bridgecamera mits je weet wat je doet), maar mijn gevoel zegt dat een bridgecamera voor een beginner makkelijker is (al was het maar omdat je dan tot 24mm kunt uitzoomen zonder lenzen te verwisselen, dus je kan het ene moment een leeuw fotograferen en het andere moment een landschap).

Je kunt ook overwegen om een camera te huren bij Gearbooker.

Maar de gouden tip is nog steeds: koop de camera tweedehands en verkoop hem direct na de vakantie weer. Dit kost je hooguit een paar honderd euro (en als je het goed timet levert het zelfs geld op).

En oh ja, de belangrijkste factor is misschien nog wel degene die de camera bedient. Op lange termijn zal het leren van de juiste vaardigheden meer opleveren dan het upgraden van de camera. :)

[ Voor 7% gewijzigd door frankmulder op 01-04-2024 20:51 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
LA-384 schreef op maandag 1 april 2024 @ 20:22:
Ergens snap ik de drang naar een camera voor safari wel, maar als je er even over nadenkt is het maar vreemd dat je zonder kennis en ervaring en met een relatief klein budget een camera zoekt waar je de dieren mee vast wilt leggen. Wat is de meerwaarde wanneer je met een paar klikken de mooiste foto's op internet kunt vinden?
Sorry hoor, maar sluit dan dit forum maar. Het is opgelost, vakantiefoto's zijn niet meer nodig. (En nee, ook niet waar je zelf opstaat, kan AI tegenwoordig zo ook genereren).

Of, misschien vinden sommige mensen juist hun eigen foto's het leuks als aandenken, dat ze weer terugdenken aan hoe dat was. Wat ik iig niet heb bij het zien van een generieke foto van het internet.

Overigens eens met optie hierboven van een bridge camera. Ook een MFT met 100-300mm lens valt echt wel mee qua hoe zwaar/lomp het is, maar je zal wel met enige regelmaat van lens moeten wisselen. Niet het einde van de wereld verder, zullen de meeste hier doen, maar het is een dingetje. (Heb weleens op vakantie gehad dat ik snapte dat de profs gewoon twee camera's met twee lensen meenemen dan, als je echt continue zit te switchen).

[ Voor 21% gewijzigd door Sissors op 01-04-2024 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankmulder
Sissors schreef op maandag 1 april 2024 @ 21:11:
[...]

Sorry hoor, maar sluit dan dit forum maar. Het is opgelost, vakantiefoto's zijn niet meer nodig. (En nee, ook niet waar je zelf opstaat, kan AI tegenwoordig zo ook genereren).
Dat zegt LA-384 toch niet? Hij zegt volgens mij dat op lange termijn die paar hoofden van leeuwen en zebra's je niet veel meer zeggen (die foto's had je net zo goed in de dierentuin kunnen nemen), maar dat de foto's die het persoonlijk maken (zoals van familie en vrienden) wel blijvende waarde hebben. En voor die foto's heb je geen telelens nodig, maar is een groothoeklens (zoals die in een telefoon) voldoende.

Overigens denk ik dat veel mensen het inderdaad wel leuk vinden om te kunnen zeggen "kijk, dit heb ik gezien", met daarbij een paar kiekjes van giraffen en nijlpaarden. Dus wat dat betreft is een foto van Google of een AI-gegenereerd plaatje inderdaad niet afdoende (omdat het dan niet persoonlijk is).

[ Voor 17% gewijzigd door frankmulder op 01-04-2024 21:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:16
@Generaal Pep :
Als je dergelijke tochten maakt is een camera met een beetje tele wel prettig.
Maar bedenk wel dat je wel eerst met een camera moet leren werken. Een telefoon doet alles vanzelf, inclusief de nabewerking. Een camera doet niets vanzelf. Je moet dus wel eerst vaardigheid opdoen. Denk aan focus, scherptediepte, belichting, tegenlicht, schiet ik op snelle sluiter of diafragma... al dat soort zaken moeten al als vaardigheid in je zitten. Ofwel, je moet echt wel even een paar maanden flink aan de bak om jezelf eea aan te leren. Als je een wereldplaat wilt schieten en je bent eerst 2 minuten aan het prutsen omdat je je camera niet kent... weg is je shot.

Veel compacte camera's hebben een 1"sensor. Dat is prima, maar ze hebben een minder goed dynamisch bereik en vaak veel ruis bij hogere ISO waarden. Als je overdag foto's maakt is dat geheel geen probleem overigens. Een Full Frame is wel aan te raden voor je resolutie en dus details, maar wel een heel stuk duurder.

Wat je in dat soort landen wel hebt bij volle zon, is Heat Haze. Ofwel onscherpte vanwege beweging van de lucht door warmte verschillen. Ergo, met een grote telelens heb je nog altijd kans op onscherpe foto's :-)
Voordeel van een beetje tele is wel dat als je objecten relatief in je buurt hebt, je mooi kan inzoomen. Met je telefoon moet je croppen, en dat kost gewoon kwaliteit.

Advies: kijk of je ergens een camera kan lenen en laat je vriendin daar eerst eens ervaring mee opdoen.
Goed fotograferen is meer dan op de ontspanknop drukken namelijk. Het lijkt soms zelfs op werk :-)

Edit:
Als je voor een Sony RX10 mk4 gaat, koop ook 2-3 extra accu's. Hij vreet ze namelijk.
Ik heb/had hem mee naar Costa Rica. per dagdeel 2 accu's is niet ongewoon. We hadden 3 RX10's in de groep, dus het is niet exemplarisch :X
Of een powerbank en een USB kabel meenemen, ik laadde in de pauzes meteen de camera weer bij.

[ Voor 22% gewijzigd door reinier68 op 01-04-2024 22:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
frankmulder schreef op maandag 1 april 2024 @ 21:15:
[...]

Dat zegt LA-384 toch niet? Hij zegt volgens mij dat op lange termijn die paar hoofden van leeuwen en zebra's je niet veel meer zeggen (die foto's had je net zo goed in de dierentuin kunnen nemen), maar dat de foto's die het persoonlijk maken (zoals van familie en vrienden) wel blijvende waarde hebben. En voor die foto's heb je geen telelens nodig, maar is een groothoeklens (zoals die in een telefoon) voldoende.

Overigens denk ik dat veel mensen het ook wel leuk vinden om te kunnen zeggen "kijk, dit heb ik gezien", met daarbij een paar kiekjes van giraffen en nijlpaarden. Dus wat dat betreft is een AI inderdaad niet afdoende (omdat het dan niet persoonlijk is).
Hij zegt dat het geen nut heeft dieren te fotograferen omdat op internet je mooiere foto's van ze kan vinden. En specifiek over het gedeelte dat je dan zelf erop moet staan, dat kan een AI dus ook wel doen met een foto van jezelf en een foto van het internet van een zebra ;) . Maar dat is niet waar de meeste mensen naar op zoek zijn.

En natuurlijk snap ik dat voor sommige mensen het wel gaat om echt de foto's van zichzelf / de familie op vakantie.. Maar uiteraard voor heel veel mensen ook niet. Anders werd er zo ongeveer geen fototoestel meer verkocht. Veel mensen vinden wel hun eigen foto's mooie aandenkens. En gezien hier iemand een fototoestel wil specifiek voor de safari, wil diegene dus meer dan alleen wat overzichtfoto's van zichzelf / d'r vriendinnen.

Even als mijn persoonlijk extreemste voorbeeld. Onderstaande foto. Die is qua foto ronduit slecht. Je kan zo van internet de prachtigste foto's van zeeleeuwen trekken. Maar dit is wel de foto van de zeeleeuw die zijn snuit in mijn camera drukte.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-wm6glKp_NM6PXJzfpjd5TArKVA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vq5DLDAmCw764pTQntEAuVkE.jpg?f=fotoalbum_large

@reinier68 een FF met voldoende vergroting gaat toch nooit passen in dat budget? (En waarschijnlijk ook niet in de tas). Verder dan APS-C lijkt mij onrealistisch. Ik denk dat grootste keuze is eerst is tussen bridge en verwisselbare lenzen. Of het dan APS-C of MFT wordt maakt uiteindelijk ook niet gigantisch.

[ Voor 5% gewijzigd door Sissors op 01-04-2024 21:37 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:51

DirtyBird

Praktiserend denker

Ik zou geen camera kopen voor een vakantie, tenzij je er echt een hobbie van wilt maken. Je moet m ook sowieso ruim van tevoren kopen en ermee aan de slag anders heb je er op vakantie niks aan en zit je meer naar het menu te staren dan naar de dieren.
Bijkomend nadeel; fotografie leidt af van het werkelijk kijken naar waar je bent en wat er is.

Tenzij ze er echt een hobby van wil maken, zou ik aanraden om een goede verrekijker te kopen en sfeerbeelden te maken met de telefoon.

Indien toch een camera; sony rx10iv of panasonic fz1000ii/fz2000

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ouweklimgeit
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
Zelf een rondreis door Zuid-Afrika en Lesotho gemaakt, wat had ik toen graag een goede telelens willen hebben. Ja, we hebben leeuwen op een paar meter afstand van de jeep gehad, maar de echt mooie situaties zijn altijd verder weg dan je hoopt en dan ga je je met een 'standaard' 18-200 lens ook niet redden.

Na de vakantie een Nikkor AF-S 200-500 lens gekocht en die gaat zonder enige twijfel mee als ik weer die kant op ga. M'n iPhone 15 Pro is in 99% van de situaties de perfecte camera, maar niet op safari.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Zoek een tweede hands bridge camera, voordeel als je er zuinig mee bent kan hij zo de verkoop in bij terugkomst en biedt echt wel wat meer dan een telefoon. Op een nieuwe schrijf je het meeste af.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Generaal Pep
Allemaal hele waardevolle feedback, enorm bedankt iedereen. Hier maak ik nu even een longlist van:

Camera's:
- Sony RX10 mk4
- Sony A6400
- Panasonic TZ80
- Panasonic G80
- Panasonic G90
- Panasonic FZ1000ii
- Panasonic FZ2000

Lenzen:
- Nikkor AF-S 200-500mm

Onwijs waardevolle feedback allemaal. Stuk wijzer geworden, mijn vriendin is ook erg dankbaar. Begrijp dat, als je echt serieus foto's wilt gaan maken (op safari), een goede telelens belangrijk is. Even wat informatie opzoeken over de verschillende camera's en de tweedehands markten in de gaten houden voor een leuke bridge of ILC camera met telelens.

Ze is nog ruim optijd, eind zomer gaat ze, dus als we binnen de komende weken wat moois weten te scoren dan heeft ze genoeg tijd om te oefenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18-05 23:15
Generaal Pep schreef op donderdag 4 april 2024 @ 21:56:
Allemaal hele waardevolle feedback, enorm bedankt iedereen. Hier maak ik nu even een longlist van:

Camera's:
- Sony RX10 mk4
- Sony A6400
- Panasonic TZ80
- Panasonic G80
- Panasonic G90
- Panasonic FZ1000ii
- Panasonic FZ2000

Lenzen:
- Nikkor AF-S 200-500mm

Onwijs waardevolle feedback allemaal. Stuk wijzer geworden, mijn vriendin is ook erg dankbaar. Begrijp dat, als je echt serieus foto's wilt gaan maken (op safari), een goede telelens belangrijk is. Even wat informatie opzoeken over de verschillende camera's en de tweedehands markten in de gaten houden voor een leuke bridge of ILC camera met telelens.

Ze is nog ruim optijd, eind zomer gaat ze, dus als we binnen de komende weken wat moois weten te scoren dan heeft ze genoeg tijd om te oefenen.
Kijk voor de tweedehands markt ook 'ns op de Catawiki veilingsite, daar kun je soms ook een goede deal scoren.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Generaal Pep
frankmulder schreef op maandag 1 april 2024 @ 20:39:
[...]

Compactcamera's zijn camera's die in een jaszak passen, zoals de Panasonic TZ-serie en de Sony RX100-serie. Ik vind ze wel fijn, maar je merkt wel een compromis qua beeldkwaliteit. Bovendien denk ik dat de grootte en het gewicht van de camera niet heel veel uitmaakt als je toch in een jeep zit.

Overigens heb ik voor mijn vader een Panasonic TZ80 gekocht (voor € 100 tweedehands). Hij is er ontzettend blij mee; kan er lekker mee zoomen en kan hem overal naartoe meenemen. De foto's die hij er mee maakt zou ik niet aan de muur hangen, maar je kunt wel herkennen welk dier er op de foto staat. ;) Dus als het er alleen maar om gaat om te documenteren wat ze gezien heeft (en niet per se dat het 'mooi' is), dan is dit wel een optie.

De Sony RX10 IV en Panasonic FZ1000 zijn bridgecamera's. Ze zijn groter dan compactcamera's (en meestal beter en/of meer zoombereik) maar hebben geen verwisselbare lenzen.

Je hebt ook camera's met verwisselbare lenzen (ILC's); vroeger vooral spiegelreflexcamera's, nu vooral systeemcamera's (spiegelloos/mirrorless). Deze hebben in potentie een betere beeldkwaliteit maar zijn meestal duurder.

De reden dat ik een bridgecamera aanraadde is omdat de meeste beginners er niet op zitten te wachten om lenzen te verwisselen. Als je de allerbeste kwaliteit wilt moet je wel voor een ILC gaan.

Let op het zoombereik: als je een wild dier dat ver weg is nog een beetje redelijk in beeld wilt krijgen moet je tot minimaal 600mm-equivalent kunnen inzoomen. Sommige compactcamera's kunnen dat (zoals de Panasonic TZ90, alleen nog tweedehands beschikbaar denk ik), maar daar gaat het wel behoorlijk ten koste van de beeldkwaliteit. De RX100 III gaat maar tot 70mm. De RX100 VII gaat tot 200mm (nog steeds te weinig voor die leeuw).

Voor een redelijk compacte en betaalbare ILC zou je naar de Panasonic G80/G90 kunnen kijken, met daarop de 100-300mm-lens (200-600mm-equivalent). (Tweedehands prijs voor de G90 circa € 400, en voor de lens € 300.) Deze combinatie heb ikzelf gebruikt. Ik was er tevreden over (en ik denk dat het betere plaatjes oplevert dan een bridgecamera mits je weet wat je doet), maar mijn gevoel zegt dat een bridgecamera voor een beginner makkelijker is (al was het maar omdat je dan tot 24mm kunt uitzoomen zonder lenzen te verwisselen, dus je kan het ene moment een leeuw fotograferen en het andere moment een landschap).

Je kunt ook overwegen om een camera te huren bij Gearbooker.

Maar de gouden tip is nog steeds: koop de camera tweedehands en verkoop hem direct na de vakantie weer. Dit kost je hooguit een paar honderd euro (en als je het goed timet levert het zelfs geld op).

En oh ja, de belangrijkste factor is misschien nog wel degene die de camera bedient. Op lange termijn zal het leren van de juiste vaardigheden meer opleveren dan het upgraden van de camera. :)
Onwijs dankbaar dat je de tijd hebt genomen om zo'n duidelijke uitleg te typen!

Zoom is dus belangrijk in settings zoals een safari of überhaupt wildlife fotografie denk ik - of dat nou in Afrika of op de Veluwe is.

Toch denk ik dat een grote ILC met een tweetal(?) lenzen en een paar(?) accu's meesjouwen echt voor de liefhebber is. Je zit dan wel het grote deel van de safari, maar vliegtuig in - vliegtuig uit, auto in - auto uit, auto in - auto uit, vliegtuig in - vliegtuig uit, auto in- auto uit, auto in - auto uit, vliegtuig in - vliegtuig uit, auto in - auto uit, auto in - auto uit en weer naar huis vliegen. Je bent aardig wat aan het sjouwen.

Misschien is een bridge camera dan wel de beste optie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frankmulder
Generaal Pep schreef op donderdag 4 april 2024 @ 22:08:
Misschien is een bridge camera dan wel de beste optie?
Dat was inderdaad de boodschap. ;) Maar zo'n ding weegt alsnog wel een kilo. Dus als je het makkelijk wilt maken om mee te reizen blijven alleen de opties 'telefoon' en 'compactcamera' over (en de bijbehorende overwegingen zijn hierboven besproken). :)

Van je lijstje is de Sony RX100 III trouwens de enige die niet geschikt is, vanwege het beperkte zoombereik (met alle respect voor @chrisborst verder :P).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:16
@Generaal Pep
Zoals gemeld heb ik met een Sony RX10 mk4 door Costa Rica getrokken. Die 1 kilo is echt geen beperking.
Wel een extra plusje misschien: de RX10 is redelijk stof en spatwaterdicht. Het tele bereik van 24-600 is echt wel uitzonderlijk handig. Ook bij objecten dichterbij kan je dan prachtige uitsnedes maken.

Wat vooral van belang is hoe zo'n camera in je hand aanvoelt. De RX10 voelt qua body wel lekker aan, past mooi in je hand en je kan hem op je vingers dragen.

De platte doosjes daarintegen, hoewel in je broekzak passend, hebben dat gevoel helemaal niet.
Als je wil inzoomen en een "steady shot" wil hebben, is een body die lekker in je hand ligt wel nuttig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18-05 23:15
[...]Toch denk ik dat een grote ILC met een tweetal(?) lenzen en een paar(?) accu's meesjouwen echt voor de liefhebber is. Je zit dan wel het grote deel van de safari, maar vliegtuig in - vliegtuig uit, auto in - auto uit, auto in - auto uit, vliegtuig in - vliegtuig uit, auto in- auto uit, auto in - auto uit, vliegtuig in - vliegtuig uit, auto in - auto uit, auto in - auto uit en weer naar huis vliegen. Je bent aardig wat aan het sjouwen.
Ik heb een Canon DSLR met een aantal lenzen, accus, extra bodygrip, flitser etc, in een Löwe Pro cameratas zitten en dat ding slinger je om je schouder en dan valt dat sjouwen wel mee, er zijn ook Löwe Pro rugtassen. Ik bedoel, voor elk 'probleem' is wel een oplossing. Maar wil je goede (tele)foto's maken dan heb je goed glas nodig, veel glas zelfs, en glas is nou eenmaal niet gewichtsloos.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:38
Met een goede iPhone, bv de iPhone 14/15 Pro, kan de amateur echt hele mooie fotos maken.
Echter met een safari lijkt mij een goede (600mm las ik hier) telelens echt een gemis.

De compact cameras of bridge cameras met beperkte lens zou ik persoonlijk links laten liggen, als amateurfotograaf ben ik bang dat de plaatjes daaruit teveel in de buurt van een iPhone komen.

Ik zou OF de iphone upgraden naar een topline camera model (als ze die al niet heeft) of een camera met een flinke telelens kopen.

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Met een budget van 1000 euro kan je de nikon 200-500 links laten liggen. Die is los nieuw al zo'n 1600 euro en 2e hands rond de 1000 euro en dan moet er nog een camera bij. Hij weegt ook 2.3kg. Verder is het overigens een top lens, maar houd hier wel rekening mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• QErikNL
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 25-04 10:11
Ik zou camera's met een sensorformaat van onder de 1" persoonlijk links laten liggen. De TZ80 zou daarom bijvoorbeeld afvallen. De reden dat hij zover kan zoomen, is vanwege de kleinere sensor. Haal dan een TZ200 (tweedehands voor 400 tot 500 euro moet lukken). Daar ga je veel plezier mee hebben: je hebt nog steeds een enorm bereik met 24-360mm en voelt goed in gebruik. Deze camera gebruik ik zelf ook veel. Vind je het niet erg om wat zwaarders mee te nemen? Met de FZ2000 krijg je een betere lens en verder zoombereik.

Als je meer met fotografie wil gaan doen, dan zou je kunnen overwegen om een systeemcamera met APS-C of MFT sensor te halen en een telelens. Echter, je bent op reis, en je wilt niet dat je gear je in de weg gaat zitten. Hoe groter en zwaarder je camera, hoe meer hij in de weg zit op vakantie, is mijn ervaring.

[ Voor 6% gewijzigd door QErikNL op 06-04-2024 15:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
[...]
Toch denk ik dat een grote ILC met een tweetal(?) lenzen en een paar(?) accu's meesjouwen echt voor de liefhebber is. Je zit dan wel het grote deel van de safari, maar vliegtuig in - vliegtuig uit, auto in - auto uit, auto in - auto uit, vliegtuig in - vliegtuig uit, auto in- auto uit, auto in - auto uit, vliegtuig in - vliegtuig uit, auto in - auto uit, auto in - auto uit en weer naar huis vliegen. Je bent aardig wat aan het sjouwen.
Die zit dan gewoon in een tas natuurlijk :P . En mijn MFT + 300mm lens is totaal een kilo ofzo. Doe daar nog een kit lens bij, en je zit op iets boven de kilo, en dat klinkt misschien als redelijk wat, maar op je totaal is dat al snel gerommel in de marge. Het grote voordeel van een bridge camera is dat je simpelweg niet hoeft te kloten met wisselen van de lens.

En een accu? Voor de grap even gekeken, weegt 50 gram. Dat is nog wel te overzien ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:54

mjl

Ugh

laurens0619 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 09:14:
Met een goede iPhone, bv de iPhone 14/15 Pro, kan de amateur echt hele mooie fotos maken.
Echter met een safari lijkt mij een goede (600mm las ik hier) telelens echt een gemis.

De compact cameras of bridge cameras met beperkte lens zou ik persoonlijk links laten liggen, als amateurfotograaf ben ik bang dat de plaatjes daaruit teveel in de buurt van een iPhone komen.

Ik zou OF de iphone upgraden naar een topline camera model (als ze die al niet heeft) of een camera met een flinke telelens kopen.
600mm is wel erg groot en zwaar en vooral ook duur, ik gebruik een 100-400 lens en als het moet een 1.4 extender er tussen. Daarnaast een prime van 300mm met IS. Overweeg ook om 2 bodies te nemen. Je zult zien dat je anders ‘ruzie’ maakt over wie welk toestel en welke lens mag gebruiken en een voordeel is dat je ook 2 lenzen tegelijk paraat kunt hebben. Verder heb je ook aardig wat mooie landschappen naast het afvinken van je dieren lijstje dus een wide angle is ook leuk.

Maar kijk vooral naar een sensor die goed lichtgevoelig is. Overdag maakt het niet veel uit, dan heb je altijd te veel licht. Vooral in de schemer tijden ‘s ochtend en ‘s avonds maak je de mooiste foto’s. Een goede sensor is daarbij erg fijn.

Licht gevoelige lenzen kunnen ook helpen daarbij maar reken er op dat je bij weinig licht een telelens niet goed stil kunt houden. Ik heb meer aan een gevoelige 50mm (f/1.2 of desnoods 1.8) in het schemer.

Maar goed, dan hebben we het over semi pro SLR spul waar je ook goed mee overweg moet kunnen.

Daarnaast de prijs: als je geschikt goed spul kunt kopen op de 2e hands markt kan je die na je reis voor hetzelfde geld wel weer kwijt, en al verlies je er wat op: huren is duurder, je moet alleen wel de investering kunnen doen. Niet dat mij dat ooit gelukt is, afscheid nemen van goed glas blijft lastig :)

En gewicht: ja je hebt zo een heel pakket bij je: je bent samen dus verdeel het een beetje en als je fotograferen leuk vind is het allemaal wel waard. Je zal het grote spul alleen bij game drives of wandelingen in de wildernis gebruiken, een stad ga je met je dikke camera niet in, gebruik dan een iPhone Pro of Android met goede camera. Je loopt aardig te koop als toerist met zo’n toeter op je buik of over je schouder.

[ Voor 17% gewijzigd door mjl op 08-04-2024 19:44 ]

-------

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Generaal Pep
Even een long due update:

Na het bestuderen van de toestellen op de shortlist zijn we gegaan voor de RX10 mark4. Afgelopen weken is ze lekker aan het oefenen geweest :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eindhovenk
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:25
Super! Heb deze ook sinds een jaar en nog steeds volop aan het ontdekken.
Zorg wel voor extra batterijen. Deze camera is een powervreter.
Heb zelf deze https://www.amazon.nl/gp/...tle_o07_s00?ie=UTF8&psc=1 erbij gekocht en kan het van harte aanbevelen. Kleine oplader op usb-C en de batterijen hebben doosjes, die de reserves tegen stof en contactpuntbeschadigingen beschermen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Generaal Pep
Eindhovenk schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 14:01:
Super! Heb deze ook sinds een jaar en nog steeds volop aan het ontdekken.
Zorg wel voor extra batterijen. Deze camera is een powervreter.
Heb zelf deze https://www.amazon.nl/gp/...tle_o07_s00?ie=UTF8&psc=1 erbij gekocht en kan het van harte aanbevelen. Kleine oplader op usb-C en de batterijen hebben doosjes, die de reserves tegen stof en contactpuntbeschadigingen beschermen.
Ja goede tip! Tijdens het bestuderen van de verschillende opties dit ook al vaker gehoord. De tweede hands mk4 zaten al 2 extra batterijen bij. Zelf ook nog 2 erbij gekocht en ook zo een soort dubbele oplader. Moet goed gaan komen :-)

Pagina: 1