Kleinst mogelijke case met huidige componenten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dynabi
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 27-06 13:09
Ik heb een hoop jaren geleden een tower in elkaar gezet met alle bellen er op en er aan met RGB een tempered glass side panel etc, nu merk ik dat ik mij er meer aan stoor dan wat wenselijk is.
Mijn precieze doel:
Zoveel mogelijk hardware hergebruiken maar overstappen naar een minder flashy & kleinere case.

Ik ben dus opzoek naar een small form factor pc case, die support heeft voor ATX components (Of waarbij alleen het moederboard voor vervangen zou hoeven worden aangezien die wel overdreven groot is). Ik kan moeilijk door de bomen het bos nog zien. Vooral zou ik het zonde vinden als mijn huidige AIO (280mm) en de 4x Noctua 140mm fans niet herbruikbaar zouden zijn. Zodra ik naar compactere cases kijk vallen deze vaak af. Het liefst zonder glass sidepanel aangezien ik er niet in hoef te kijken.

Ballpark budget van 100 euro, 200 euro alles er op en er aan is de max.
Het enige wat ik opmerk bij mezelf is dat ik de kubus vormige cases minder mooi vind.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-9700K Tray (SRG15)€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenASUS ROG Strix Z390-E Gaming€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenEVGA GeForce RTX 3080 XC3 Ultra Gaming€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenPhanteks Eclipse P400S Tempered Glass Zwart€ 0,-€ 0,-
1WaterkoelingNZXT Kraken X62 (zonder AM4 support)€ 0,-€ 0,-
2VentilatorsNoctua NF-A12x25 PWM Bruin, 120mm€ 29,45€ 58,90
4VentilatorsNoctua NF-A14 industrialPPC-3000 PWM, 140mm€ 28,44€ 113,76
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C14D-32GVK€ 177,-€ 177,-
1VoedingenSeasonic M12II 620W€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 682,60

Dit is mijn huidige build, wat hier nog speciaal aan afwijkt is dat mijn 3080 deshrouded is waar de Noctua NF-A12x25 PWM's op zijn gemonteerd. Zover ik online kon zien zou dit niet heel veel uitmaken maar ze steken wel wat hoger uit. Ik gebruik ook alleen M.2 storage dus extra kabels etc worden niet gebruikt naast de kabels van de voeding, hiervan had ik ook gezien dat dit bij bepaalde cases verschil maakte.

Ik heb zelf ondertussen al meerdere uren aan content bekeken en de prijskijk ;) afgespeurd maar ik vind het moeilijk om met deze specificaties er uit te komen wat ik precies zou moeten aanpassen om zeker te weten dat het zou passen. Ook heb ik de SFF pc master list doorgekeken maar hier weer het zelfde, deze was te ingewikkeld om uit te vogelen.

Waar ik zelf op uit ben gekomen is het volgende lijstje:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1BehuizingenCorsair 2500D Airflow Wit€ 146,49€ 146,49
1BehuizingenLian Li O11 Air Mini Zwart€ 109,90€ 109,90
1BehuizingenSSUPD Meshlicious Full Mesh PCIe 3.0 Zwart€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenSSUPD Meshroom D - Zwart€ 114,43€ 114,43
1BehuizingenSSUPD Meshroom S Zwart€ 0,-€ 0,-
Totaal€ 370,82

Van wat ik kan zien is de Lian Li O11 Air Mini de enige waarbij ik niet componenten zou hoeven gaan veranderen, maar dat is dan weer een prachtige kubus 8)7.

Hierbij zou de SSUPD Meshlicious mijn voorkeur hebben, maar dan mogen 2x Noctua fans doorverkocht worden en moet het moederboard naar een zo klein mogelijke variant gaan (Voor de rest zou het dan passen toch?).

Zie ik nu hele mooie opties over het hoofd, of als ik een bepaald iets los laat aan mijn build maakt dit het dan veel makkelijker om over te stappen?

Beste antwoord (via Dynabi op 08-04-2024 10:16)

• Bluepanther7
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-09 19:30
Soms moet je wat minder filters in de Pricewatch zetten om te vinden wat je zoekt.
Bijvoorbeeld alleen ATX MOBO/PSU, GPU lengte en daarna steeds maar aan 1 zijde de 280mm radiator selecteren.

Josnbo D40 Black
Geen kubus, wel een raam, maar een stukje kleiner dan je hebt.
Volgens mij past alles tenzij ik iets over het hoofd zie.

ENDORFY Ventum 200 Solid
Deze is wel dicht, maar zul je 2x 140mm fans moeten wisselen voor 120mm.
En uitkijken of de Radiator + GPU past in die " max 315mm GPU length" weet niet of die 315mm met of zonder ventilators is.

De O11 air mini kan ik aanbevelen, ook heel fijn voor cablemanagement.
Als een kubus niet je ding is snap ik dat, ik zocht juist een lagere kast en deze is ook vrijwel dezelfde volume als je huidige kast.
Let er wel op dat het krap is met de onderste aansluitingen op je moederbord bij ATX en 140mm fans onderin, ik heb zelf een kleiner moederbord.

Kun je niet de kast aan de andere kant zetten zodat je niet tegen het raampje aankijkt of alle RGB uitzetten?
Ik heb zelf of geen RGB of het staat uit behalve een statische gedimde kleur van de GPU zodat ik kan zien dat de pc aan staat, anders vergeet ik die soms uit te zetten.

Of eventueel vinylfolie over het raam plakken?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Voor mijn begrip: die 4x 140mm Noctua fans, zitten daar er twee van op je waterkoeler, of heb je 6x 140mm fans totaal in die kast weten te krijgen? Wat indrukwekkend zou zijn imo. \

Anyway, vanuit de Prijskijk, uitgaande van dat je 280mm radiator voorop hebt, en 2x 140mm aan de bovenkant (kan niet specifiek op 2x selecteren bij fans, kan wel kijken naar 280mm radiator bovenop, dan passen 2x 140mm fans natuurlijk ook, maar vaak kan de radiator niet vanwege de dikte, en de fans kunnen wel): categorie: Behuizingen . De Thermaltake heeft dus maar plaats voor 1x 140mm aan de bovenkant. De Sharkoon lijkt ook fout in de PW te zitten, dus je komt snel uit op één van de twee kleine Fractals.

Heb je 4x 140mm fans + daarbovenop nog een 280mm radiator, dan zie ik niet hoe dat in je huidige kast past, laat staan iets anders van dat formaat.

[ Voor 12% gewijzigd door Sissors op 01-04-2024 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dynabi
Sissors schreef op maandag 1 april 2024 @ 15:51:
Voor mijn begrip: die 4x 140mm Noctua fans, zitten daar er twee van op je waterkoeler, of heb je 6x 140mm fans totaal in die kast weten te krijgen? Wat indrukwekkend zou zijn imo. \

Anyway, vanuit de Prijskijk, uitgaande van dat je 280mm radiator voorop hebt, en 2x 140mm aan de bovenkant (kan niet specifiek op 2x selecteren bij fans, kan wel kijken naar 280mm radiator bovenop, dan passen 2x 140mm fans natuurlijk ook, maar vaak kan de radiator niet vanwege de dikte, en de fans kunnen wel): categorie: Behuizingen . De Thermaltake heeft dus maar plaats voor 1x 140mm aan de bovenkant. De Sharkoon lijkt ook fout in de PW te zitten, dus je komt snel uit op één van de twee kleine Fractals.

Heb je 4x 140mm fans + daarbovenop nog een 280mm radiator, dan zie ik niet hoe dat in je huidige kast past, laat staan iets anders van dat formaat.
Ik heb alle originele fans van de case vervangen, er zitten dus 2x noctua's op de rad en 2x aan de bovenkant.

Op het moment dat ik in een sff case de 140mm fans niet aan de bovenkant kwijt kan dan zou ik de opoffering al kunnen maken om naar de SSUPD Meshlicious te gaan want dan hoef ik alleen een ander mobo te halen denk ik? want daar past de 280mm aio wel in en dan verkoop ik de 2 extra Noctua's door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Maar alle kasten die je daar hebt kan je inkijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dynabi
Sissors schreef op maandag 1 april 2024 @ 16:31:
Maar alle kasten die je daar hebt kan je inkijken.
Met inkijk bedoel ik een glazen paneel en een case die gemaakt is om leuke RGB te tonen, niet een mesh paneel. Het lijstje wat ik had gevonden waren puur cases waar een deel van mijn spullen in zouden passen, de gene met glaze panelen daar hoefde ik minder aan te veranderen dan bij de mesh varianten.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Bluepanther7
Soms moet je wat minder filters in de Pricewatch zetten om te vinden wat je zoekt.
Bijvoorbeeld alleen ATX MOBO/PSU, GPU lengte en daarna steeds maar aan 1 zijde de 280mm radiator selecteren.

Josnbo D40 Black

ENDORFY Ventum 200 Solid
En uitkijken of de Radiator + GPU past in die " max 315mm GPU length" weet niet of die 315mm met of zonder ventilators is.

Als een kubus niet je ding is snap ik dat, ik zocht juist een lagere kast en deze is ook vrijwel dezelfde volume als je huidige kast.
Let er wel op dat het krap is met de onderste aansluitingen op je moederbord bij ATX en 140mm fans onderin, ik heb zelf een kleiner moederbord.

Kun je niet de kast aan de andere kant zetten zodat je niet tegen het raampje aankijkt of alle RGB uitzetten?
Ik heb zelf of geen RGB of het staat uit behalve een statische gedimde kleur van de GPU zodat ik kan zien dat de pc aan staat, anders vergeet ik die soms uit te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dynabi
Bluepanther7 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 15:08:

Josnbo D40 Black

ENDORFY Ventum 200 Solid

Ja ik merkte het al, je kan een 280 rad voor - of deze kan boven. Dus dan kan specifieker filteren helpen bij het vinden van mogelijkheden.

De 2 voorbeelden die je geeft had ik nog niet langs zien komen, de Josnbo D40 zou ik nog mee kunnen leven ivm hoeveel kleiner hij is. En mogelijk iets over het raampje heen om daar niet meer over na te hoeven denken. Wel vraag ik mij af of in dit geval de thermals voor de AIO niet bijzonder slecht worden ivm airflow die alleen via de GPU loopt?

De Endorfy heeft een standaard layout maar dan moeten er nieuwe 120mm fans bijgekocht worden, zou een afweging kunnen zijn.

Ik was zelf ondertussen op de Fractal Design Meshify 2 Compact uitgekomen als mogelijkheid uitvoering: Fractal Design Meshify 2 Compact Black Solid
Maar nogsteeds vind ik deze teveel aandacht trekken.
De Josnbo D40 vind ik daarin tegen bijzonder elegant, ik wil niet meer dat het zo'n aandacht trekkende doos is maar iets wat ook passend op mijn werkkamer zou kunnen staan.

Toevallig is mijn huidige GPU maar 285mm lang en door de deshroud is dit nog minder, hierdoor is hij alleen wat hoger maar dat lijkt bijna nergens uit te maken. Bijzonder compacte 3080 is het.

Al het advies is bijzonder gewaardeerd want het helpt extra met het brainstormen voor mijzelf, in de tussentijd ben ik reviews en builds aan het bekijken van zoveel mogelijk cases om een beeld te krijgen van wat er mogelijk is maar ook wat ik wel/niet wil opgeven om naar een kleinere elegantere case over te stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dynabi
Bluepanther7 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 15:08:

Josnbo D40 Black

ENDORFY Ventum 200 Solid

Brilliant genoeg is de behuizing vandaag binnen gekomen en blijken de specificaties niet te kloppen :(. Er past geen 280mm radiator in dus die gaat terug naar de verkoper.
En de zoektocht gaat weer verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anton.net
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:58
Jonsbo D41 (MESH) is iets groter, daar zou wel een 280mm AIO in passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluepanther7
Dynabi schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 21:44:
[...]

Brilliant genoeg is de behuizing vandaag binnen gekomen en blijken de specificaties niet te kloppen :(. Er past geen 280mm radiator in dus die gaat terug naar de verkoper.
En de zoektocht gaat weer verder.
Dat is vervelend, heb je onder en boven geprobeerd?

Op de site van de fabrikant staat:
Water Cooling:Top:120mm*2 or 140mm*2(option) Back:120*1mm(option) Bottom:120mm*3 or 140mm*2(option)

Is het de dikte van de radiator dat niet past?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dynabi
Bluepanther7 schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 08:47:
[...]

Dat is vervelend, heb je onder en boven geprobeerd?

Op de site van de fabrikant staat:
Water Cooling:Top:120mm*2 or 140mm*2(option) Back:120*1mm(option) Bottom:120mm*3 or 140mm*2(option)

Is het de dikte van de radiator dat niet past?
De lengte past boven niet, onder ga ik een aio niet plaatsen want dan gaat de pomp 100% dood na een lange periode. Terug naar de winkel en door zoeken voor een andere jammer genoeg.
Pagina: 1