Aankoopadvies tweedehands auto C-segment voor 18k

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mefjoew
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16:11
Mijn vrouw en ik oriënteren ons momenteel op een nieuwe (tweedehands) auto. Momenteel rijden we een Skoda Karoq uit 2021 (lease), maar vanwege een nieuwe baan gaat die adios. Daarom tijd om een eigen auto aan te schaffen. Bij voorkeur eentje die voldoende ruimte biedt voor onze huidige situatie (één kind) en eventuele toekomstige veranderingen (een tweede kind). Verder goed om te weten dat we graag kamperen en wandelen, dus dat maakt een ruime kofferbak extra van belang. Mede daarom kijken we met name naar station-varianten.

De belangrijkste overige punten op een rijtje:
  • Vraagprijs maximaal 20k
  • Kilometerstand liefst niet (ver) boven de 100k
  • Verwacht aantal kilometers per jaar: plm. 10k
  • Benzine of hybrid
  • Bouwjaar 2019 of nieuwer
  • Trekhaak die ten minste twee fietsen kan dragen (kunnen we uiteraard laten plaatsen, maar draagvermogen belangrijk; daarom bijvoorbeeld de Toyota-varianten weggestreept)
We gaan de auto voornamelijk gebruiken voor het woon-werkverkeer van mijn vrouw (3*p/w 20km enkel), om in de weekenden uitstapjes te maken (geen enorme reizen) en om eens per jaar naar Italië op vakantie te gaan.

We hoeven niet per se een enorm 'spannende' auto. Degelijkheid en zuinigheid mogen de boventoon voeren. Een goede uitvoering is wel prettig, denk aan Apple Carplay, parkeersensoren, (adaptive) cruise control, climate control, stoelverwarming e.d, maar geen must. Leuk als het binnen budget past.

We zijn van plan in elk geval een jaar of 4-5 in de auto te rijden. Mijn vrouw is relatief klein. Ikzelf ben van normale grootte (1.86), maar heb wel erg brede schouders. Daardoor gemerkt dat niet elke autostoel prettig zit.

Onze huidige Skoda bevalt prima. Merk wel wat issues zo nu en dan (connectiviteit met de telefoon en andere kleinigheden met het infotainmentsysteem), maar geen heel grote problemen ondervonden. Het hoge zitten dat een SUV meebrengt is ook prettig. Waarom dan toch 'terug naar beneden'? Dat is vanwege het verschil in prijs tussen een SUV en een stationwagen. En ook omdat we het idee hebben dat een station-uitvoering nog net even wat ruimer is.

Opties waar we zelf naar kijken zijn:
  • Opel Astra Sports Tourer
  • Skoda Octavia
  • Ford Focus Wagon
  • Kia Ceed
  • Hyundai i30
De Astra en de Focus geven ons op dit moment het beste gevoel. Lees daar ook goede reviews over, maar dat geldt eigenlijk voor alle auto's uit dit rijtje. Grootste verschillen zitten volgens mij in de diverse uitvoeringen die er zijn? En las ergens iets over problemen met de Astra 1.2-uitvoering?

Afijn, benieuwd naar jullie kijk op onze wensen en eventuele adviezen op basis van ervaringen met genoemde auto's. Dank alvast!

Beste antwoord (via mefjoew op 09-04-2024 08:14)

• Aomi
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 06-09 03:43
mefjoew schreef op maandag 1 april 2024 @ 16:33:
Voor Toyota, zie mijn openingspost. Kia is wel een interessante optie. De Ceed lijkt best betaalbaar, hoewel je qua uitvoering dan meestal op de 1.0 DynamicLine komt. Als ik de verschillende reviews lees, dan moet je de sport- of plusuitvoering hebben. Onder meer vanwege de stoelen die, zoals ik schreef, nogal belangrijk voor me zijn. Benieuwd of hier Kia-rijders zijn die hun ervaring willen delen.
Wij hebben ongeveer een half jaar geleden een Kia Ceed SW uit 2020 gekocht. DynamicPlusLine, 1.0 motortje met toen 63k op de klok. Prijs was rond de 17k.
Rijdt erg fijn hoor. Ik ben zelf ook een zeikerd als het op stoelen aan komt, vind ze vaak bij veel modellen ook enorm ruk (oa vanwege de stoelen de Hyundai i30 laten staan). Ik weet eerlijk gezegd niet of er verschil in stoelen zit tussen een DynamicLine en een DynamicPlusLine maar bij die laatste (die wij dus hebben) vind ik de stoelen erg fijn, ook op de lange afstanden. Bijkomend voordeel is dat je er meteen stoel/stuurverwarming bij hebt en de stoelen half stof/half leder zijn.

Verder gewoon echt een prima auto. Niet spannend (zeker het interieur niet) maar wel lekker overzichtelijk en alle belangrijke dingen worden nog bedient met een fysieke knop (iets wat bij bijvoorbeeld de 308 niet zo is). Alles oogt en voelt lekker degelijk. Kijk bij voorkeur naar een model van 2020 of nieuwer, dan is het multimediascherm groter dan bij een 2019 model. Dat systeem is trouwens lekker vlot, Android auto werkt ook goed (en sneller dan bij de leen VW Polo die ik nu heb). DynamicPlusLine is niet bijzonder luxe maar heeft wel alle belangrijke opties erop zitten. Als je een minder saaie uitvoering wil moet je naar de GT-line kijken maar daar zijn de prijzen meestal wel hoger van.

Ik weet niet hoe de prijzen nu zijn maar toen ik zocht was er onder de 18k idd weinig aanbod van 1.4/1.5 motoren, maar de 1.0 voldoet wat mij betreft prima. Ze kunnen ook nog gechipt worden en dan krijg je er nog best een schep vermogen bij. Motortje is verder gewoon rustig en pakt in lage toeren ook wel aardig op. Verbruik is redelijk (rond de 1:15 bij wat sportiever rijden en 1:19 bij rustig rijden/max100kmh)

Check even het onderhoudsboekje als je er echt een gaat kopen. Ze moeten om de 15k km/1 jaar een beurt hebben, anders vervalt je garantie (op de aandrijflijn). 10% overschrijding mocht is mij verteld, maar kan dat nergens zwart op wit terugvinden.

Mocht je nog meer willen weten dan roep maar. :)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:19
Kan je nog een Kia / Toyota oid scoren waar je maximaal gebruik kan maken van de 7 jaar garantie of past dat niet in het budget?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mefjoew
Voor Toyota, zie mijn openingspost. Kia is wel een interessante optie. De Ceed lijkt best betaalbaar, hoewel je qua uitvoering dan meestal op de 1.0 DynamicLine komt. Als ik de verschillende reviews lees, dan moet je de sport- of plusuitvoering hebben. Onder meer vanwege de stoelen die, zoals ik schreef, nogal belangrijk voor me zijn. Benieuwd of hier Kia-rijders zijn die hun ervaring willen delen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciscus7000
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14-09 21:56
We hebben zelf toevallig ook de stap naar 'laag' gemaakt enkele weken geleden.

Van een Mazda cx5 naar een Mazda 6 station. Redelijk zelfde use case, 3 keer per week 30km enkel woon werk, wat weekend trips, drie fietsen achterop en soms een vouwwagen en vakanties(helaas A4 dus veel file, daarom wel nu een automaat) en twee redelijk jonge kinderen.

De stap terug naar laag was welgeteld een uur wennen (en we vinden het beide zoveel fijner rijden). Dat gezegd hebbende, neem echt de Mazda 6 station mee in je vergelijkingen, zeker als je 20k hebt te besteden. Bouwjaar 2019 ga je niet redden maar rond de 100.000 op de teller wel. Degelijkheid is volgens alle testen die je er online op naslaat uitmuntend. Interieur en stoelen zijn ook echt een klasse hoger dan de Astra / Focus / i30 die je hier noemt (het is ook een D segmenter, idem voor de Octavia, zou me met jouw budget en zo weinig km per jaar echt niet focussen op enkel c segment).

Andere station die ik mis in je lijstje: Renault Megane (wel de 1.3 Tce).

Problemen Astra zitten idd alleen in die Peugeot motoren. 1.0 en 1.4 zouden safe moeten zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door Franciscus7000 op 01-04-2024 22:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DBC87
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 03-11-2024
Hoezo Toyota wegstrepen?
Ik heb een CHR en ik mag dan wel maar 725kg trekken, maar de kogeldruk is max 80kg van mijn trekhaak.
Ik weet dat er soms wordt gesproken over 50kg, maar ik heb met het plaatsen op papier staan dat die ik heb 80kg is.
Ik heb een afneembare die totaal onzichtbaar is bij afname, de stekker klapt ook in.
Ik heb heel vaak twee fietsen mee, maar twee lichte mountainbikes is wat anders dan elektrische fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mefjoew
Franciscus7000 schreef op maandag 1 april 2024 @ 22:25:
We hebben zelf toevallig ook de stap naar 'laag' gemaakt enkele weken geleden.

Van een Mazda cx5 naar een Mazda 6 station. Redelijk zelfde use case, 3 keer per week 30km enkel woon werk, wat weekend trips, drie fietsen achterop en soms een vouwwagen en vakanties(helaas A4 dus veel file, daarom wel nu een automaat) en twee redelijk jonge kinderen.

De stap terug naar laag was welgeteld een uur wennen (en we vinden het beide zoveel fijner rijden). Dat gezegd hebbende, neem echt de Mazda 6 station mee in je vergelijkingen, zeker als je 20k hebt te besteden. Bouwjaar 2019 ga je niet redden maar rond de 100.000 op de teller wel. Degelijkheid is volgens alle testen die je er online op naslaat uitmuntend. Interieur en stoelen zijn ook echt een klasse hoger dan de Astra / Focus / i30 die je hier noemt (het is ook een D segmenter, idem voor de Octavia, zou me met jouw budget en zo weinig km per jaar echt niet focussen op enkel c segment).

Andere station die ik mis in je lijstje: Renault Megane (wel de 1.3 Tce).

Problemen Astra zitten idd alleen in die Peugeot motoren. 1.0 en 1.4 zouden safe moeten zijn.
Goede tip, dank je wel. Net even gezocht, maar binnen ons budget kom je dan op auto's uit 2015 of ouder. Daarmee lijkt deze optie toch af te vallen, tenzij er natuurlijk een interessante kans voorbijkomt binnenkort.

Een Renault staat niet op ons lijstje, omdat we simpelweg geen Renault willen. Beetje flauw misschien, no offence ook aan wie dat merk rijdt, maar simpelweg een keuze die we hebben gemaakt.

Kan over de Astra-problemen trouwens niet heel veel specifieks terugvinden op internet. Het meest duidelijk is nog dit fragment uit een rapport over de betrouwbaarheid van de Astra:
Nog een waarschuwing voor de 1.2 liter driecilinders van de schappen van Stellantis. Geen zwak punt die op het conto van Opel komt, maar een kwestie van onderhoud is. Het is belangrijk dat deze motor de juiste specs qua motorolie krijgt. Gooi je goedkope standaard olie in de motor dan kan dat de distributieriem aantasten. Vezels van de riem kunnen dan inwendig verstoppingen veroorzaken met als gevolg zware en onnodige motorschade. Kijk of je er achter kunt komen waar de auto in onderhoud is geweest. Als dat is bij een dealer of garage die onderhoud uitvoert volgens fabrieksvoorschriften zou dit goed moeten zitten. Je kunt dit niet makkelijk controleren natuurlijk.
Dit verhaal van de ANWB lijkt in lijn met bovenstaande:
Geen pech, maar wel een nuttige waarschuwing: zorg dat in de 1,2 liter driecilinders absoluut de juiste specificatie motorolie wordt gebruikt. ‘Goedkope’ olie komt de Astra-rijder duur te staan. Deze tast de distributieriem aan, waardoor vezels van die riem inwendig in de motor voor verstoppingen kunnen zorgen, met zware en vooral onnodige motorschade als gevolg. Ga gewoon naar een goede en deskundige garage voor het onderhoud, dan is er geen risico!
Iemand hier ervaring met de 1.2-versie die bovenstaande kan bevestigen/ontkrachten?

[ Voor 9% gewijzigd door mefjoew op 02-04-2024 10:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobKJ
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:52
Toevallig zelf in het bezit van een Astra K (wel bewust de 1.4 gekozen toen), en ben lid van het Astra K forum op Facebook. Daar zie je regelmatig rijders waar de motor van vervangen/gereviseerd is. Het lijkt er inderdaad wel op dat het regelmatig verversen + goeie olie gebruiken, de problemen minder laat voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:52

ThunderNet

Flits!

Bij de Skoda's kun je ook naar de niet-station versies kijken van de Octavia en Superb. Bieden bakken met praktische ruimte.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
RobKJ schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 10:30:
Toevallig zelf in het bezit van een Astra K (wel bewust de 1.4 gekozen toen), en ben lid van het Astra K forum op Facebook. Daar zie je regelmatig rijders waar de motor van vervangen/gereviseerd is. Het lijkt er inderdaad wel op dat het regelmatig verversen + goeie olie gebruiken, de problemen minder laat voorkomen.
De Astra K is niet van Stellantis, dus die waarschuwing van de ANWB is voor de Astra L.
Heb zelf ook de K 1.4 gehad, hele fijne auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobKJ
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:52
Cheesy schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 10:37:
[...]

De Astra K is niet van Stellantis, dus die waarschuwing van de ANWB is voor de Astra L.
Heb zelf ook de K 1.4 gehad, hele fijne auto.
Gaat ook om de Astra K 1.2. Die is wel van Stellantis ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
RobKJ schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 10:38:
[...]

Gaat ook om de Astra K 1.2. Die is wel van Stellantis ;)
Ah specifiek die motor, ik dacht dat ze de hele auto bedoelden ;) Kortom, kiezen voor de 1.4 :)

[ Voor 5% gewijzigd door Cheesy op 02-04-2024 10:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlxRoelofs
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 12-09 20:24
Wij hebben iets minder dan een jaar geleden een Opel Astra Sports Tourer gekocht, inclusief de 1.4 motor. Auto uit 2018 met nog geen 45k KM op de teller. Auto had best wat 'leuke' opties en was absoluut niet basis, inclusief trekhaak.

Die viel vorig jaar prima binnen jouw budget en volgens mij zijn de autoprijzen niet echt toegenomen in de tussentijd. Ik kan niets anders doen dan deze auto aanraden. Ik heb niet veel vergelijkingsmateriaal, maar als ik het moet vergeleken met andere auto's die wij getest hebben was deze Astra toch veruit de prettigste auto om in te rijden.

Wel specifiek kijken naar de 1.4 motor. Over de overige motoren (voornamelijk 1.2) lees ik zelf ook veel negatieve verhalen. Over de 1.4 motor eigenlijk amper.

[ Voor 14% gewijzigd door AlxRoelofs op 02-04-2024 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:29
opel ampera-e. heb je voor dit geld een elektrische wagen met een nieuwe accu (die zijn/worden onder garantie vervangen) en doe je tenminste mee met de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:27
Fr33z schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 10:41:
opel ampera-e. heb je voor dit geld een elektrische wagen met een nieuwe accu (die zijn/worden onder garantie vervangen) en doe je tenminste mee met de toekomst.
Snelladen met 39kW ga je niet vrolijk van worden op weg naar Italië.
https://ev-database.org/nl/auto/1051/Opel-Ampera-e

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:29
Carfanatic schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 11:03:
[...]

Snelladen met 39kW ga je niet vrolijk van worden op weg naar Italië.
https://ev-database.org/nl/auto/1051/Opel-Ampera-e
Nee misschien niet. Dus 1x per jaar ben je 2x een uur extra kwijt. Suboptimaal maar lijkt mij overkomelijk. Zeker omdat ik met kinderen die trip zelf in tweeen zou hakken en het dus betekent vertrekken met volle accu (~350-400km rijden), dan op de eerste stop na 200km even bijlagen, dan weer 200km rijden en een grote stop van een uur nemen, dan nogmaals 200km rijden, kleine pauze en dan naar slaapadresje. Volgende ochtend met volle accu vertrekken en je bent er al.

of je dit een probleem vindt is dus heel erg afhankelijk van je wensen. Vind het zelf zonde om die mogelijke 1x per jaar naar Italie alles te laten bepalen. Je rijdt de rest van het jaar heerlijk stil, goedkoop EN elektrisch. Echt zonde om voor dit bedrag nu nog een benzine-auto te kopen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Aomi
mefjoew schreef op maandag 1 april 2024 @ 16:33:
Wij hebben ongeveer een half jaar geleden een Kia Ceed SW uit 2020 gekocht. DynamicPlusLine, 1.0 motortje met toen 63k op de klok. Prijs was rond de 17k.
Rijdt erg fijn hoor. Ik ben zelf ook een zeikerd als het op stoelen aan komt, vind ze vaak bij veel modellen ook enorm ruk (oa vanwege de stoelen de Hyundai i30 laten staan). Ik weet eerlijk gezegd niet of er verschil in stoelen zit tussen een DynamicLine en een DynamicPlusLine maar bij die laatste (die wij dus hebben) vind ik de stoelen erg fijn, ook op de lange afstanden. Bijkomend voordeel is dat je er meteen stoel/stuurverwarming bij hebt en de stoelen half stof/half leder zijn.

Verder gewoon echt een prima auto. Niet spannend (zeker het interieur niet) maar wel lekker overzichtelijk en alle belangrijke dingen worden nog bedient met een fysieke knop (iets wat bij bijvoorbeeld de 308 niet zo is). Alles oogt en voelt lekker degelijk. Kijk bij voorkeur naar een model van 2020 of nieuwer, dan is het multimediascherm groter dan bij een 2019 model. Dat systeem is trouwens lekker vlot, Android auto werkt ook goed (en sneller dan bij de leen VW Polo die ik nu heb). DynamicPlusLine is niet bijzonder luxe maar heeft wel alle belangrijke opties erop zitten. Als je een minder saaie uitvoering wil moet je naar de GT-line kijken maar daar zijn de prijzen meestal wel hoger van.

Ik weet niet hoe de prijzen nu zijn maar toen ik zocht was er onder de 18k idd weinig aanbod van 1.4/1.5 motoren, maar de 1.0 voldoet wat mij betreft prima. Ze kunnen ook nog gechipt worden en dan krijg je er nog best een schep vermogen bij. Motortje is verder gewoon rustig en pakt in lage toeren ook wel aardig op. Verbruik is redelijk (rond de 1:15 bij wat sportiever rijden en 1:19 bij rustig rijden/max100kmh)

Check even het onderhoudsboekje als je er echt een gaat kopen. Ze moeten om de 15k km/1 jaar een beurt hebben, anders vervalt je garantie (op de aandrijflijn). 10% overschrijding mocht is mij verteld, maar kan dat nergens zwart op wit terugvinden.

Mocht je nog meer willen weten dan roep maar. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:30
Ga bij de focus van de 4e generatie (bj vanaf 2018) voor de 1.5 motor. De 1.0 is wat iel en is erg kritisch qua onderhoud:
Iedere 1.0 focus die ook maar één beurt bij een niet-ford dealer heeft gehad absoluut laten staan! Reden is de wetbeld die oplost bij gebruik van verkeerde olie. Nieuwere versies hebben geloof ik een ketting, maar de aandrijving van de oliepomp is nog steeds een oplosbare wetbeld.
Daarom de voorkeur voor de 1.5 3 cilinder

[ Voor 6% gewijzigd door SniperGuy op 04-04-2024 07:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:11
Fr33z schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 10:41:
Ik zou privé momenteel geen EV kopen tot duidelijk is wat de wegenbelasting exact gaat doen. Zo'n Ampera-e is niet al te groot en weegt al bijna 1700 kilo. Die gok kan inderdaad wat geld kosten omdat EV's momenteel afschrijven als een baksteen. Mocht besloten worden dat er op één of andere manier subsidie blijft op wegenbelasting, dan zullen de EV occasions vast wat in waarde stijgen of toch minimaal de afschrijving vertragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@mefjoew Hoe is verder je technische (basis) kennis om de wereld in te stappen van een 2e/3e/4e hands auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mefjoew
Aomi schreef op donderdag 4 april 2024 @ 04:17:
[...]

Fijn verslag over ervaring met Kia Ceed
Dank voor je reactie! Had inderdaad al bepaald dat de 'reguliere' DynamicLine de mindere keuze lijkt, dus laat die buiten beschouwing. Schijnt dat de sportuitvoering ook fijn is, dus kijk naar die variant en de Plus-versie. Vanaf bouwjaar 2020 inderdaad en 1.0 vinden we prima (op papier tenminste). Verder met je eens dat de Ceed vrij gunstig geprijsd lijkt. Zullen bij eventuele opties letten op het onderhoudsboekje, goede tip! Begrijp trouwens dat je geen ervaring hebt met Apple Carplay en hoe die in deze auto functioneert?

En @SniperGuy, goed om te weten voor wat betreft de Ford-motor. Geen idee of de 1.5-versie binnen ons budget valt, maar ga me erop oriënteren.

Verder, onder meer vanwege hetgeen @TheBrut3 zegt, willen we op dit moment niet voor een volledig elektrische auto gaan. Argument van @Fr33z is natuurlijk steekhoudend, maar wij vinden het rijbereik van voor ons betaalbare elektrische auto's te beperkt en de onzekerheid over restwaarde en duurzaamheid van motoren te groot.
Verwijderd schreef op donderdag 4 april 2024 @ 08:59:
@mefjoew Hoe is verder je technische (basis) kennis om de wereld in te stappen van een 2e/3e/4e hands auto.
Nul komma nul. Mede daarom hier ervaringen inwinnen en goed inlezen op diverse sites. Heb in mijn kennissenkring ook wel iemand die beter onderlegd is en eventueel meegaat voor proefrijden. Gebrek aan kennis is wel een reden om niet (snel) bij een particulier te kopen overigens.

Kleine update ten slotte voor wat betreft de opties die we nu het meest concreet overwegen:
  • Opel Astra 1.4, 2019 of nieuwer
  • Kia Ceed DynamicPlusLine/Sportuitvoering, 2020 of nieuwer
  • Ford Focus Wagon (editie nader te bepalen), 2019 of nieuwer
  • Skoda Octavia, 2019 of nieuwer
De Hyundai is trouwens niet eens zozeer afgevallen, als wel dat we die minder tegenkomen in onze zoektocht. Daarnaast komen er nog wel eens andere modellen voorbij die ook aantrekkelijk zouden kunnen zijn, zoals de Volkswagen Golf Variant en de Opel Insignia (SW-model), dus die zouden we als 'outsider' kunnen duiden.

Ben voornemens in elk geval de Astra en de Ceed te gaan proefrijden, aangezien we daar op papier tot nu het meest enthousiast van worden. En dat komt dan weer doordat deze de beste keuzes lijken qua wat je krijgt voor je geld. Natuurlijk is de Skoda ook aantrekkelijk vanuit dat oogpunt, maar die auto 'trekt' ons om de een of andere manier toch minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:31
Skoda Octavia Combi, heel veel ruimte om spullen mee te nemen. Ik heb indertijd vergeleken met een Volvo V70: qua ruimte geen vergelijking vooral in de hoogte. Nu een Mazda CX-5 vanwege de wensen van de betere helft maar qua ruimte is dat behelpen... Ga zeker ook met objectieve criteria de auto's bekijken.

Ik heb wel als modificatie hulpveren in de Octavia Combi laten zetten, vanwege de lengte voorbij de achteras kwam met belading en een hellinkje (pont of inrit) de trekhaak wel eens op de grond.

De auto was zeer goedkoop om te rijden. Was een ex leaseplan, onderhoud lokaal en in mijn 400.000km geen issues mee gehad. Aantrekkelijk? Mijn vrouw vond ook van niet maar ja, "looks" kosten ook geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Ik zou zeker een auto kiezen die ook een caravan van enig gewicht kan trekken. Gezien de kinderen en het kamperen is dat een logische vervolgstap. Je hoeft niet noodzakelijk nu al een trekhaak erop te zetten, maar dan heb je iig de mogelijkheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:31
O ja, andersoortige tip als je iets koopt: controleer of de auto origineel NL is of geimporteerd. Mij viel op dat 80% van de auto's die nu voor mij interessant waren uit het (soms verre) buitenland afkomstig waren. Kan voordelen hebben maar ook nadelen - zo betaalt mijn verzereaar geen 3 jaar aankoopwaarde terug bij geimporteerde auto's. Voordeel van geimporteerd kan zijn dat er meer extra's op/inzitten. Risico: Kilometerstand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frankyboy707
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15-09 12:09
DBC87 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 07:55:
Hoezo Toyota wegstrepen?
Ik heb een CHR en ik mag dan wel maar 725kg trekken, maar de kogeldruk is max 80kg van mijn trekhaak.
Ik weet dat er soms wordt gesproken over 50kg, maar ik heb met het plaatsen op papier staan dat die ik heb 80kg is.
Ik heb een afneembare die totaal onzichtbaar is bij afname, de stekker klapt ook in.
Ik heb heel vaak twee fietsen mee, maar twee lichte mountainbikes is wat anders dan elektrische fietsen.
Hier inderdaad mee eens. Onder onze Corolla TS zit een vaste trekhaak waar (geloof ik) 75kg op staat. En daarnaast, als je er een hebt voor 50kg moet het ook lukken voor normale fietsen (niet elektrisch). Fietsendrager ca 15kg (even gecheckt, de onze is 14,2kg), en 2 fietsen van dan max 17,5kg per stuk.

Verder voldoet een Corolla TS volgens mij redelijk aan al je eisen (al is een stoel natuurlijk persoonlijk).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:49
Geen idee of het C-segment is, maar van wat ik heb gelezen (en dat is destijds een hoop geweest) kwam de Toyota Avensis hoog op mijn lijstje (niet geworden omdat ik hoge zit wilde). Relatief goedkoop, zeer betrouwbaar, rijk aan opties en enorm ruim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:18
Heb je ook de Skoda Scala overwogen? Vaak iets beter uitgerust/nieuwer dan een Octavia voor hetzelfde geld.
Iets minder ruime kofferbak maar nog steeds niet heel klein.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mefjoew
Philip Ross schreef op donderdag 4 april 2024 @ 13:54:
Heb je ook de Skoda Scala overwogen? Vaak iets beter uitgerust/nieuwer dan een Octavia voor hetzelfde geld.
Iets minder ruime kofferbak maar nog steeds niet heel klein.
Overwogen, maar wegens minder ruimte inderdaad geen optie. Zal wel, gezien de reacties van @frankyboy707 en @DBC87, nog eens de Corolla overwegen. Een caravan, zoals @Kurios suggereert, zie ik niet gebeuren, maar een elektrische fiets en een gewone moet de trekhaak wel gelijktijdig kunnen dragen. Even nagaan dus of de Corolla dat (eenvoudig) redt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aomi
mefjoew schreef op donderdag 4 april 2024 @ 10:17:
[...]

Dank voor je reactie! Had inderdaad al bepaald dat de 'reguliere' DynamicLine de mindere keuze lijkt, dus laat die buiten beschouwing. Schijnt dat de sportuitvoering ook fijn is, dus kijk naar die variant en de Plus-versie. Vanaf bouwjaar 2020 inderdaad en 1.0 vinden we prima (op papier tenminste). Verder met je eens dat de Ceed vrij gunstig geprijsd lijkt. Zullen bij eventuele opties letten op het onderhoudsboekje, goede tip! Begrijp trouwens dat je geen ervaring hebt met Apple Carplay en hoe die in deze auto functioneert?
Nope, Android gebruiker :9
Maar Android Auto werkt echt vlot op het systeem van de Kia dus ik verwacht niet dat Carplay dat niet zal doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel-online
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14-09 22:10
mefjoew schreef op maandag 1 april 2024 @ 12:32:
• Trekhaak die ten minste twee fietsen kan dragen (kunnen we uiteraard laten plaatsen, maar draagvermogen belangrijk; daarom bijvoorbeeld de Toyota-varianten weggestreept)
Voor een fietsendrager op de trekhaak moet je op de kogeldruk letten. Bij een Corolla Touring Sports zit die op 75kg; hetzelfde als een Astra bijvoorbeeld.
Idealiter koop je een auto waar de trekhaak al op zit: vaak maakt het in de prijs van de tweedehands auto weinig uit en het laten monteren van een trekhaak kan je zo 1000 euro kosten.
We gaan de auto voornamelijk gebruiken voor het woon-werkverkeer van mijn vrouw (3*p/w 20km enkel), om in de weekenden uitstapjes te maken (geen enorme reizen) en om eens per jaar naar Italië op vakantie te gaan.
Heb je een eigen oprit en eventueel zonnepanelen? Wellicht zou dan een plugin hybride interessant zijn? Dan kun je het woon-werk verkeer elektrisch doen. Het grootste nadeel is dat de fiscale regelingen rondom plug-in hybrides (en EVs) voor de toekomst vrij onzeker zijn. Nu betaal je nog een verlaagd tarief voor MRB maar dat kan omhoog gaan en een plug-in hybride is zwaarder (en zou dus duurder zijn als de MRB voor benzine en plug-in hybride op dezelfde manier berekend gaat worden).
We hoeven niet per se een enorm 'spannende' auto. Degelijkheid en zuinigheid mogen de boventoon voeren.
Dan is eigenlijk direct de eerste aanbeveling: Toyota Corolla. Die zijn zuinig, oerdegelijk, hebben hele lange garantie en een goede restwaarde.
Kleine update ten slotte voor wat betreft de opties die we nu het meest concreet overwegen:
[list]
• Opel Astra 1.4, 2019 of nieuwer
Hier krijg je vaak de 'most-value-for-money'. Zijn vaak prima uitgerust en je krijgt er een ruime fijne auto voor terug.
https://www.autowereld.nl...uit-39410180/details.html
• Kia Ceed DynamicPlusLine/Sportuitvoering, 2020 of nieuwer
Ook een prima keuze. Deze is er ook als plug-in hybride mocht dat je passen. De bagageruimte is dan vaak wel wat minder groot. Als je een Kia koopt, laat de verkoper dan op de factuur verklaren dat de auto nog in de fabrieksgarantie valt (want die vervalt als een beurtje te laat of niet gedaan is).
https://www.autowereld.nl...ing-39274753/details.html
• Ford Focus Wagon (editie nader te bepalen), 2019 of nieuwer
Stuurt fijner dan de andere opties maar biedt vergeleken met de Kia minder uitgebreide garantie.
Zeker als ST-Line ziet het er best tof uit ook: https://www.autowereld.nl...kha-39252478/details.html
Daarnaast komen er nog wel eens andere modellen voorbij die ook aantrekkelijk zouden kunnen zijn, zoals de Volkswagen Golf Variant en de Opel Insignia (SW-model), dus die zouden we als 'outsider' kunnen duiden.
De Opel Insignia is een maatje groter dan de Astra en biedt net wat meer verfijning.
mefjoew schreef op donderdag 4 april 2024 @ 14:17:
Zal wel, gezien de reacties van @frankyboy707 en @DBC87, nog eens de Corolla overwegen. Een caravan, zoals @Kurios suggereert, zie ik niet gebeuren, maar een elektrische fiets en een gewone moet de trekhaak wel gelijktijdig kunnen dragen. Even nagaan dus of de Corolla dat (eenvoudig) redt.
Nog een stem voor de Corolla hier, simpelweg omdat ze zo oerdegelijk en zuinig zijn. En als je 'm elk jaar (of elke 15.000km, whatever comes first) voor een beurt bij de dealer brengt dan heb je 10 gaar garantie dus dat is buitengewoon zorgeloos rijden. De restwaarde van Toyota's is ook bovengemiddeld (vanwege die ijzersterke reputatie) dus als je een exemplaar koopt met 150.000km, daar in 5 jaar tijd 50.000km bij rijdt en 'm verkoopt met 200.000km levert ie zeer waarschijnlijk meer op dan een Astra met 200.000km. Nadeel is dat ze wel iets duurder zijn dan een vergelijkbare Astra.

Deze ziet er niet gek uit:
https://www.vaartland.nl/...business-intro-3/g-837-pd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mefjoew
Dank voor je uitgebreide reactie, @roel-online! Vandaag de Astra gereden (een 1.4) en niet direct 'verkocht'. Auto voelde wat log/zwaar en ook de koppeling vond ik niet heel soepel. Schakelen zelf was wel prima en ook het algehele rijgedrag was oké, maar ik kreeg er niet een yes-beleving bij. Toen ik daarna weer in mijn huidige auto (Skoda Karoq) zat, voelde die enorm licht en soepel. Kan natuurlijk iets zijn dat ik moet accepteren als ik voor een station wil gaan, maar maakte nu dat ik niet direct heel enthousiast raakte van de Opel.

Morgen maar eens ervaren hoe de Kia Ceed zich in dat kader houdt. Dan eventueel ook de Opel Insignia testen, hoewel ik me afvraag of die zich in positieve zin zal onderscheiden van de Astra. Goede tip verder over het onderhoud en de garantie v.w.b. de Kia. Neem ik zeker mee!

Corolla's vind ik over het algemeen niet binnen ons budget met <100k op de teller. Vooral mijn vrouw vindt dat erg belangrijk. Zij koopt bijvoorbeeld ook liever een minder luxe auto met 30-50k op de teller voor wat meer geld, dan een luxere variant met 80-100k op de teller...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mefjoew
Update: Gisteren een proefrit gemaakt in een Kia Ceed DynamicPlusLine uit 2020 met 69k op de teller. Direct onder de indruk van de looks van de auto (blauwe versie) en blij met het comfort van de stoelen. Vervolgens bleek 'ie ook nog eens als een zonnetje te rijden en kon ik nergens een mankement ontdekken. Bijkomend voordeel was verder dat de auto bij een KIA-dealer stond en er dus tot 2027 garantie op zit, mits we natuurlijk het vereiste onderhoudsschema aanhouden. En nog een plusje was dat de auto al kwam met een trekhaak. Enige wens was dus nog vier allseason-banden, waarvoor ik tot een prima deal kon komen met de verkoper. Lang verhaal kort: zoektocht eerder dan verwacht afgerond.

Dank allemaal voor de goede tips en adviezen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:45

SeatRider

Hips don't lie

Gefeliciteerd en veel veilige kilometers toegewenst!

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:44

Thompson

Beeromaniac

mefjoew schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 08:14:
Update: Gisteren een proefrit gemaakt in een Kia Ceed DynamicPlusLine uit 2020 met 69k op de teller. Direct onder de indruk van de looks van de auto (blauwe versie) en blij met het comfort van de stoelen. Vervolgens bleek 'ie ook nog eens als een zonnetje te rijden en kon ik nergens een mankement ontdekken. Bijkomend voordeel was verder dat de auto bij een KIA-dealer stond en er dus tot 2027 garantie op zit, mits we natuurlijk het vereiste onderhoudsschema aanhouden. En nog een plusje was dat de auto al kwam met een trekhaak. Enige wens was dus nog vier allseason-banden, waarvoor ik tot een prima deal kon komen met de verkoper. Lang verhaal kort: zoektocht eerder dan verwacht afgerond.

Dank allemaal voor de goede tips en adviezen!
Goed om te lezen, gefeliciteerd met de nieuwe wagen! :) Ik heb dit topic stilletjes gevolgd omdat ik over een aantal maanden in ongeveer dezelfde situatie zit en in mijn zoektocht ook al een paar keer ben uitgekomen bij Kia ook vanwege de 7 jaar garantie wat gewoon een prettig gevoel is. Ik overweeg wel iets meer budget vrij te maken voor een ProCeed en/of een iets zwaardere motor en luxere uitvoering. Ik begrijp dat de grens van jouw budget vrij hard was, je hebt daar ook geen spijt van en de DynamicPlusLine 1.0 voelt niet aan alsof je iets tekort komt?

[ Voor 5% gewijzigd door Thompson op 09-04-2024 08:46 ]

Beeromaniac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mefjoew
Voor ons was de garantie inderdaad een van de grote pre's. Bij een leaseauto interesseerde me dat niet, maar als particulier is zekerheid me een hoop waard.

Voor wat betreft je vraag over 'iets missen'; die kan ik moeilijk beantwoorden. De KIA voldeed aan al onze wensen en ik vond de 1.0-motor heerlijk rijden. Voldoende power om in z'n 2 snelheid te maken of om in z'n 3/4 even in te halen op de (snel)weg. Enige kanttekening was dat de koppeling in z'n 1 en 2 wat laat de versnelling leek te pakken en er dan een beetje in leek te schieten. Iets dat overigens al tijdens het rijden begon te wennen, maar waar de garage nog wel even naar gaat kijken.

Ten opzichte van de auto die we nu rijden (Karoq uit 2021) had ik in elk geval niet het gevoel écht iets te missen, anders dan de ACC. Deze versie heeft alleen reguliere CC.

Of jij meer budget wilt vrijmaken is natuurlijk aan jezelf. Dat begint met je belangrijkste wensen. Hoewel je natuurlijk ook wat kunt variëren door bijvoorbeeld voor een luxere uitvoering te gaan en een wat oudere/meer bereden auto te kiezen. Wij hadden bij wijze van spreken ook voor een Mazda 6 uit 2015 kunnen gaan met alles erop en eraan.
Pagina: 1