Vloervewarming / warmtepomp te heet voor oude laminaatvloer?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewl
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 29-09 20:06
Beste mensen,

Dit jaar ga ik verhuizen naar een nieuwbouw woning met vloerverwarming (lucht warmtepomp) op de begane en 1e verdieping. Nou heb ik nog een 11 jaar gebruikte laminaatvloer in de opslag welke ik graag op de 1e verdieping wil leggen.

Op de verpakking staat een icoontje dat aangeeft dat i.c.m. vloerverwarming de temperatuur max 27 graden mag zijn. Bij een warmtepomp ligt het rond de 35 graden las ik zo even snel.

Wat zal er dan mis gaan, trekt de vloer dan krom of geleidt het geen warmte? Het is oude goedkope (restpartij) vloer dus kan het erop wagen maarja, ergens wel zonde natuurlijk. Erop wagen of de zolder ermee bedekken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YuL4j8j1ik7uvNAZoRf5_sR1QHs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZbVEpqq8sPkebvc4I7rViWqr.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:03
Tijdens het leggen van de laminaatvloer mag de temperatuur van het water in de leiding van de vloerverwarming de 20 °C niet overschrijden. Daarna maximaal met 5 °C per 24 uur verhogen tot een maximum watertemperatuur van 40 °C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewl
Dat zou idd kunnen, maar geldt dat in het algemeen voor laminaat? Op de verpakking staat niet duidelijk of het onder de leginstructie valt of onder algemeen gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:36
Niet aan beginnen.

Laminaat en zeker met ondervloer is een prima warmte isolator dus dat gaat nooit lekker werken.
En laat je niets wijsmaken door verkopers, als ze beweren dat het wel kan moet je maar eens vragen naar de isolatie waarde en ook van die van de ondervloer.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drocona
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 04-10 10:50
Even los van wat @Ben(V) hierboven aangeeft is het heel normaal dat een vloer een maximale temperatuur heeft van 27/28 graden. Ook mijn PVC vloer heeft een maximale temperatuur van 27 graden.
Over het algemeen gaat dit over de oppervlakte temperatuur, wat (afhankelijk van de omgevingsfactoren) betekent dat je wel 40 graden water door de vloer kunt laten gaan voordat de oppervlakte zo hoog komt.

Daarnaast wil je zo'n hoge temperatuur helemaal niet hebben, als je vloerverwarming goed is ingesteld voel je niet dat de vloer warm is, maar verwarmt het wel de ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:17

paQ

Yep, je water kan echt wel hoger zijn dan die 27 hoor. Afhankelijk van de diepte van je slangen wordt je afwerkvloer niet zomaar 27. Anders gesteld: Als je vloer bovenop 27 is, is/wordt het echt wel warm in huis.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewl
Gezien alle antwoorden neig ik er toch naar om het niet te doen. Ik heb nog de Canadese fabrikant gevraagd naar verdere specificaties maar gezien de leeftijd van de vloer verwacht ik er weinig van.

Dan maar op zolder leggen. Dank voor de antwoorden iedereen.
Pagina: 1