Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:05
Ik heb een nieuwe OLED TV aangeschaft en ben nu even aan het kijken hoe ik dit het beste aan kan sluiten en of het vervangen van de hdmi kabels aan te raden is. De situatie is als volgt:

- LG OLED 42C35LA tv, ondersteunt hdmi 2.1
- Apple TV 4K gen 1, ondersteunt hdmi 2.0a
- Nvidia Shield TV 2019, ondersteunt hdmi 2.0b
- Spectral BRA2 soundbar, ondersteunt 3840x2160 op 30Hz.

Momenteel heb ik de ATV en de Shield met (denk ik ivm de leeftijd) hdmi 1.4 kabels aangesloten op de BRA2 en dan gaat het weer met een hdmi 1.4 naar de hdmi/arc aansluiting van de tv.

Mijn vraag is nu of ik voor de beste beeldkwaliteit niet beter de ATV en de Shield rechtstreeks met hdmi 2.0 of 2.1 kabels aan kan sluiten op de tv. Voor het geluid zal het niet veel uitmaken, dus dat wou ik dan gewoon met een 1.4 kabel via de hdmi/arc aansluitingen doen. Eventueel kan het geluid ook nog optisch, als dat aan te raden is.

Is het ombatterijen van de kabels aan te raden of gaat me dat niets opleveren?

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-05 19:12
Sowieso je video bronnen rechtstreeks op je tv aansluiten in dit geval, je wilt natuurlijk niet beperkt zijn tot 30Hz door het via je soundbar te laten lopen. Dan kan je vast de ARC poort op je tv gebruiken om je tv via HDMI weer aan je soundbar te koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Wekko306 schreef op maandag 1 april 2024 @ 12:03:
Sowieso je video bronnen rechtstreeks op je tv aansluiten in dit geval, je wilt natuurlijk niet beperkt zijn tot 30Hz door het via je soundbar te laten lopen. Dan kan je vast de ARC poort op je tv gebruiken om je tv via HDMI weer aan je soundbar te koppelen.
Dan ga ik dat in ieder geval doen. Zouden nieuwe kabels nog zin hebben? Ik kan helaas niet op de tv zien op hoeveel Hz hij draait.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-05 19:12
Zou ik wel doen ja. HDMI 1.4 kabels zijn ook gecertificeerd tot 4k30, dus inderdaad betere kabels regelen waarmee je tenminste 4k60 kan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 2080528

Van belang is dan wel of de ontvanger, de TV in dit geval ook de standaard audio formaten kan doorsturen naar de soundbar zoals DD, DTS of DA.

Even de handleiding van de TV raadplegen voor meer info.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:47
Alles rechtstreeks aansluiten en de kabels vervangen.

High speed met ethernet volstaat voor Dolby Vision en Dolby Atmos, deze heb je al voor minder dan een tientje afhankelijk van de bouwkwaliteit.

[ Voor 107% gewijzigd door Freshouttheoven op 01-04-2024 13:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Als je kabels vervangt zou ik direct HDMI Ultra High Speed ('2.1') kabels halen met 48 Gbps bandbreedte. Dan ben je in ieder geval klaar voor de komende tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Ze zijn besteld en komen morgen binnen. Dank!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:17

FeaR

In GoT we trust

Sowieso je video bronnen rechtstreeks op je tv aansluiten in dit geval, je wilt natuurlijk niet beperkt zijn tot 30Hz door het via je soundbar te laten lopen.
30 Hz lijkt mij, kijkende naar de bronnen, niet het grootste issue het missen van HDR daarentegen....
Anoniem: 2080528 schreef op maandag 1 april 2024 @ 12:51:
[...]
Van belang is dan wel of de ontvanger, de TV in dit geval ook de standaard audio formaten kan doorsturen naar de soundbar zoals DD, DTS of DA.
LG doet wederom Dolby Digital én DTS. Wel met de kanttekening dat HD Audio niet mogelijk is door het hebben van HDMI ARC.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
FeaR schreef op maandag 1 april 2024 @ 15:25:
[...]

30 Hz lijkt mij, kijkende naar de bronnen, niet het grootste issue het missen van HDR daarentegen....

[...]

LG doet wederom Dolby Digital én DTS. Wel met de kanttekening dat HD Audio niet mogelijk is door het hebben van HDMI ARC.
Ik heb ze nu met de oude kabels rechtstreeks aangesloten en dan heb ik de optie voor 4K 60Hz Dolby Vision, maar dan vindt de ATV mijn kabel niet groots. Die nieuwe kabels zijn dus geen luxe.

De BRA2 kan DTS Digital Surround, Dolby Digital, PCM en DTS TruSurround aan. Is dan de eArc via een 'oude' hdmi kabel voldoende of zou je naar optisch gaan? Zelf lijkt me dat niet heel veel extra op te leveren en DDS levert hij standaard volgens zijn schermpje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:17

FeaR

In GoT we trust

Aziraphale schreef op maandag 1 april 2024 @ 17:06:
[...]
Ik heb ze nu met de oude kabels rechtstreeks aangesloten en dan heb ik de optie voor 4K 60Hz Dolby Vision...
Dat is de max voor HDMI 2.0. Ergo, de versie van je bronnen.
...maar dan vindt de ATV mijn kabel niet groots. Die nieuwe kabels zijn dus geen luxe.
Versie van kabels zegt niet alles, maar ook de lengte speelt mee en zelfs met een up to date kabel kan je HDMI handshake issues hebben. Voor het geld voor up to date kabels hoef je het in ieder geval niet te laten.
De BRA2 kan DTS Digital Surround, Dolby Digital, PCM en DTS TruSurround aan. Is dan de eArc via een 'oude' hdmi kabel voldoende of zou je naar optisch gaan?
Je hebt geen HDMI eARC maar ARC. De laagste in de keten geldt, dat is de BA met HDMI ARC (HDMI 1.4). HDMI biedt meer (al is het met HDMI ARC marginaal versus wat eARC kan) dan optisch. We moeten natuurlijk ook niet vergeten dat de BRA slechts een 2.1 Sound Bar is.

[ Voor 9% gewijzigd door FeaR op 01-04-2024 17:19 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
@FeaR Ik heb twee van deze: https://www.amazon.nl/gp/...=ppx_pt2_mob_b_prod_image kabels besteld. Officieel gecertificeerd (fingers crossed) dus dan zal dat wel goed zitten. Daarmee verbind ik dan de ATV en de Shield met de tv.

En als HDMI ARC beter geluid doorgeeft dan optisch dan laat ik daar mooi een 1.4 kabel tussen zitten. Het is inderdaad slechts een 2.1 soundbar, maar het ding klinkt wel erg goed en ik heb tenminste niet mijn hele woonkamer vol speakers staan. ;)

Pagina: 1