Aanbevelingen voor een nieuwe NAS

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sbaliyev
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 04-03 15:10
Na een nachtje-doorhalen om mijn nieuwe WD NAS My Cloud Home aan het werk te krijgen zonder succes, heb ik toch besloten om dit ** terug te brengen. Mede dankzij een aantal forumleden -bedankt voor jullie feedback- ben ik ook erachter gekomen dat deze WD NAS met vele problemen komt aankloppen.

Ik zal vandaag deze dan ook terug brengen, maar dan kom ik op het volgende. Wat zijn goede alternatieven? Ik vond de 4TB voor zo een prijs wel ''goed'' 180EU met een kadobon van 50EU = 130EU.

Kan iemand mij een ''goed'' NAS aanbevelen? Ik wil er niet zo geavanceerde dingen mee doen.
  • Films en series downloaden, overzetten op de NAS en dit streamen via Plex (een enorme plus punt als ik ook bij deze films kan buiten mijn netwerk, als ik bijvoorbeeld op vakantie ben en enkel mijn mobiel heb)
  • Simpele automatisaties draaien, zoals elke week automatisch de nieuwste episode downloaden van een on-going serie.
  • In de nabije toekomst wil ik een beveilingscamera halen en monteren voor mijn voordeur. Deze zou ik ook willen aansluiten op de NAS
Hele simpele eisen dus, voor een rookie. Met deze reden heb ik dus ook geen gigantisch budget voor de NAS (~200EU max).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:41
Wat jij wilt kun je niet als simpel gebruik omschrijven.
Simpele eisen zijn een Nas enkel voor netwerk opslag te gebruiken.

Ik zou een naar een Synology Nas kijken, maar bedenkt dan je dan meteen in een heel andere prijs range komt.
Voor 130 euro koop je eigenlijk alleen een disk.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:55

lier

MikroTik nerd

Voor zover ik weet zijn er twee "echte" merken, Synology en QNAP. Alternatief (ook gezien je budget) is om zelf iets in elkaar te knutselen. Scheelt in de investering, wellicht wordt je wel met extra energiekosten geconfronteerd (is een aanname van mijn kant).

Ten aanzien van je eisen:
  • Als je geen VPN op je router hebt, dan zou een VPN service op je NAS een mooie aanvulling zijn
  • Dit lijkt me nooit een probleem
  • Standaard ondersteund
Mijn reden om meer uit te geven was de ondersteuning voor Docker. Hierin draai ik inmiddels 8 containers (waaronder AdGuard) waarvan mijn gezin ook erg blij wordt.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sbaliyev
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 04-03 15:10
Ben(V) schreef op maandag 1 april 2024 @ 10:17:
Wat jij wilt kun je niet als simpel gebruik omschrijven.
Simpele eisen zijn een Nas enkel voor netwerk opslag te gebruiken.

Ik zou een naar een Synology Nas kijken, maar bedenkt dan je dan meteen in een heel andere prijs range komt.
Voor 130 euro koop je eigenlijk alleen een disk.
Dat kan ik begrijpen, ja.
Ik zat inderdaad ook naar Synology te kijken, maar dat zijn wel wat flinke bedragen. Wat zou een goede Synology aanrader zijn?
lier schreef op maandag 1 april 2024 @ 10:19:
Voor zover ik weet zijn er twee "echte" merken, Synology en QNAP. Alternatief (ook gezien je budget) is om zelf iets in elkaar te knutselen. Scheelt in de investering, wellicht wordt je wel met extra energiekosten geconfronteerd (is een aanname van mijn kant).

Ten aanzien van je eisen:
  • Als je geen VPN op je router hebt, dan zou een VPN service op je NAS een mooie aanvulling zijn
  • Dit lijkt me nooit een probleem
  • Standaard ondersteund
Mijn reden om meer uit te geven was de ondersteuning voor Docker. Hierin draai ik inmiddels 8 containers (waaronder AdGuard) waarvan mijn gezin ook erg blij wordt.
Dat klinkt wel allemaal heel mooi, misschien toch wel een idee om de budget iets te verhogen?
Welke zou je dan wellicht aanraden als we spreken over een max bedrag van ~300/400€

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18-05 23:25
Sbaliyev schreef op maandag 1 april 2024 @ 14:55:
.....
Dat klinkt wel allemaal heel mooi, misschien toch wel een idee om de budget iets te verhogen?
Welke zou je dan wellicht aanraden als we spreken over een max bedrag van ~300/400€
De DS223j is een mooie instapper als je er serieus mee aan de slag wilt. Daarmee kun je prima de eerste stappen in de wereld van NAS zetten. Paar 4TB schijven erbij en dan kun je jaren vooruit.

Een goedkopere optie is de DS124j met maar één schijf. Als beginners-NAS wel een leuk machientje, maar voor huis-tuin-keuken gebruik. Fotootjes, back-ups, filmpjes opslaan, muziek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Synology met Docker containers. Werkt perfect en je kan split-tunneling VPN toepassen dmv een docker container en daarachter een torrent/usenetclient.

Maar: is duurder dan je hebt begroot en heeft ook een behoorlijke leercurve.
Pagina: 1