Zelfbouw PC voor NAS en eventueel plex in de toekomst

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karot9100
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 01-09 17:34
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vooral is dit voor gebruik als een NAS. Eventueel zou ik kijken om er ook een plex server van te maken. Verder heb ik er nog geen plannen mee.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Goedkoper is beter, zolang ik plex kan draaien zonder problemen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Heb nog een 500GB ssd in mijn laptop zitten die ik hier zou instoppen (ik heb nog een 1TB ssd in de laptop zitten ook)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De bedoeling is dat 1 HDD dient als opslag en de andere als backup van de opslag (RAID 1 dacht ik dat dit noemde) De bedoeling is dat we geen google cloud ofzo meer nodig hebben en dat er toch nog iets van veiligheid bestaat met onze foto's en bestanden enz.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
/

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Energie zuinig en stil zou wel wenselijk zijn. Deze case past net in een uitsparing in de tv kast dus mocht het hier mee lukken, zoveel te beter. Mocht het niet lukken kan ik deze nog steeds in de garage plaatsen bij de modem.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Is dit voldoende om zo te bestellen? Zijn er betere oplossingen? Zit er een voeding bij het moederbord die ik nu op de lijst staan heb want dit vind ik niet direct terug?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1MoederbordenASRock N100DC-ITX€ 139,90€ 139,90
2Interne harde schijvenSeagate IronWolf, 2TB (256MB cache)€ 87,34€ 174,68
1BehuizingenInter-Tech A80€ 67,62€ 67,62
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16S-16GIS€ 34,90€ 34,90
Totaal€ 417,10

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:44
Veel te dure hdds, vervang die voor ssd van zelfde prijs, zuiniger sneller en stabieler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 06:26
Ik heb ook naar deze optie gekeken, maar ben toch naar Ali Expres gegaan voor een barebone met een Intel N100 en een moederbord geschikt voor een DDR5 SODIMM RAM en een M2 SSD (Szbox G 48S) - totale kosten waren ongeveer €250 met 16GB RAM en een 1TB SSD. Voor ruim €200 heb je een 4TB SSD - https://tweakers.net/soli...MuQ1GXci354JB_h21VZ7ksyxs, als je een van die neemt in plaats van de 1TB Lexar NM 620 die ik gekocht heb zit je nog steeds rond de prijs van jouw built....

[ Voor 13% gewijzigd door martyw op 31-03-2024 23:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
99ruud99 schreef op zondag 31 maart 2024 @ 22:59:
Veel te dure hdds, vervang die voor ssd van zelfde prijs, zuiniger sneller en stabieler.
offtopic:
Gefeliciteerd Ruud :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karot9100
martyw schreef op zondag 31 maart 2024 @ 23:51:
Ik heb ook naar deze optie gekeken, maar ben toch naar Ali Expres gegaan voor een barebone met een Intel N100 en een moederbord geschikt voor een DDR5 SODIMM RAM en een M2 SSD (Szbox G 48S) - totale kosten waren ongeveer €250 met 16GB RAM en een 1TB SSD. Voor ruim €200 heb je een 4TB SSD - https://tweakers.net/soli...MuQ1GXci354JB_h21VZ7ksyxs, als je een van die neemt in plaats van de 1TB Lexar NM 620 die ik gekocht heb zit je nog steeds rond de prijs van jouw built....
Ok, maar de bedoeling is toch net als er 1 drive faalt dat je uw gegevens nog hebt op de 2de. En in uw geval heb je toch maar 1 drive in het totaal? Dus als die faalt ben je dan toch alles kwijt?

Ik las ergens dat zo'n nas schijven net langer zouden meegaan dan een ssd, heb ik dit dan verkeerd op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
Een backup is altijd een goed idee, in de Ali barebone kun je daarvoor een SATA SSD kwijt. De verwachte levensduur van SSD's kun je aflezen aan de TBW waarde, die geeft aan hoeveel data je kan schrijven op de disk . Dat wordt tegenwoordig in Petabytes uitgedrukt, bij normaal gebruik is slijtage geen issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:44
Slijtage is voornamelijk bij hdd's.
Daarom dat die zo duur zijn als je ze lang wilt laten meegaan.
SSD's draaien niet, dus slijten veel minder snel.
(Uitzondering: QLC, maar dat heeft te maken met manier van wegschrijven, blijft hiervan weg).

[ Voor 24% gewijzigd door 99ruud99 op 01-04-2024 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n8tur3
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-09 13:12
Als je in Raid 1 wil gaan werken, heb je 3 disks nodig, 1 voor Windows en 2 om Raid 1 te maken voor je data. Wel moet je goed onthouden dat als je Windows opnieuw moet installeren, de Raid 1 weg is. Je hebt dan 2 aparte disks. Repareren is dan vrij lastig. En een derde disk voor backup van je Raid 1 is eigenlijk ook nodig.
Doe dit met W11 Pro en ga niet met Intel Storage werken.
Gezien het feit dat je maar half weet wat je doet, blijf in de cloud en maak een backup op een externe schijf thuis. Want over bv 10 jaar (als er niks kapot gaat) moet je zoiets weer doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karot9100
Ik zou het sws met linux doen. Met windows begin ik niet, doe ik ook al niet op mijn andere apparaten. En leren wat ik doe is zeker geen probleem. Dit is ook de reden dat ik begin met er gewoon een nas van te maken en daar misschien wat op te bouwen. Ik pruts sws graag met zo'n dingen.

Ik heb nu wel nog nooit met een NAS gewerkt of met RAID. Maar ik weet idd dat je 3 schijven nodig hebt. Daarom had ik 2 HDD's in de lijst en een SSD die ik hier nog liggen heb voor het OS op te plaatsen.

Over mijn huidige winkelmand die ik in de 1ste post plaatste. Is dit bruikbaar op die manier? Is daar nog iets te kort om het te doen werken?

Ik heb ook de Szbox G 48S bekeken, hier kan je niet genoeg schijven in monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-09 00:22

Spacecowboy

XBL: Biggmans

Welke CPU/GPU ga je eventueel gebruiken om te transcoden?

Weet je al welke RAID versie je wil gaan gebruiken? Met RAID 1 hou je maar 2 TB over volgens mij. Voor een Plex medialibrary is dat aan de krappe kant denk ik.

HENG HENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karot9100
Spacecowboy schreef op maandag 1 april 2024 @ 13:10:
Welke CPU/GPU ga je eventueel gebruiken om te transcoden?

Weet je al welke RAID versie je wil gaan gebruiken? Met RAID 1 hou je maar 2 TB over volgens mij. Voor een Plex medialibrary is dat aan de krappe kant denk ik.
Blijkbaar kan de N100 wel het een en ander aan. Nu mocht dit niet lukken kijk ik wel voor direct stream. Het zou toch maar op 1 apparaat zijn dat ik films ed zou afspelen en eventueel zou ik wel kijken voor direct stream als het niet anders kan. Nu is plex een bijzaak. Voornamelijk wil ik dat het als een nas functioneert.

Qua raid had ik wel effectief aan RAID 1 gedacht, de 2de drive is alleen maar als backup voor mij. 2TB voor een boel films is idd weinig. Maar dit vind ik niet erg.

Mocht je een andere build weten mag je die altijd voorstellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:43
karot9100 schreef op maandag 1 april 2024 @ 13:45:
[...]
Qua raid had ik wel effectief aan RAID 1 gedacht, de 2de drive is alleen maar als backup voor mij.
Raid ≠ backup

Bij brand of diefstal ben je alles kwijt.

Persoonlijke data altijd backupen op online opslag of schijf / computer elders.
Pagina: 1