Hoe red ik bestanden van mij Majaro KDE?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:57

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Topicstarter
Ik heb een PC met daarop Manjaro en KDE en vanochtend deed ik een update maar na de reboot bleef het scherm zwart. Vervolgens 3 verschillende monitoren op verschillende resoluties en verschillende poorten geprobeerd maar het beeld bleef zwart. Ik zie wel even het bios boot menu met de tekst Manjaro maar daarna wordt het altijd weer zwart.
Vervolgens met rufus een live usb-stick gemaakt en dan start het systeem wel op. Maar dan kan ik vanuit die live omgeving niet bij mijn persoonlijke bestanden op de ext4 partitie komen.

En nu dan de vraag; hoe kan ik mijn bestanden van die ext4 partitie kopieren?

Mag destructief; nadat ik mijn bestanden gered heb wordt het systeem geformateerd en komt er zeker geen Manjaro op terug.

weet het niet meer

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Vishari Beduk schreef op zondag 31 maart 2024 @ 22:19:
Vervolgens met rufus een live usb-stick gemaakt en dan start het systeem wel op. Maar dan kan ik vanuit die live omgeving niet bij mijn persoonlijke bestanden op de ext4 partitie komen.
Lukt dat niet omdat de disk stuk is?
Want in principe moet je het kunnen mounten in een live cd, tenzij het versleuteld is natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Topicstarter
jeroen3 schreef op zondag 31 maart 2024 @ 22:22:
[...]

Lukt dat niet omdat de disk stuk is?
Want in principe moet je het kunnen mounten in een live cd, tenzij het versleuteld is natuurlijk.
nee, die disk is prima
ik kan met een disk app ook zien dat die ext4m partitie gemount is op een tijdelijke? /run/nog-wat maar met de explorer is die /run folder leeg

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Nu online
Is het een versleuteld volume?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U4x_pusT21q_wzBvwETsDFOU9zc=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/DZT8tmdVT4JvGfUvYXJ6xsyJ.png?f=fotoalbum_small

nee, niet versleuteld (doe ik nooit)

weet het niet meer

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:42

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wanneer je systeem start, zou het standaard naar een grafische omgeving gaan. Een update heeft dit mogelijk stuk gemaakt. Probeer daarom eens na het starten van je systeem met ctrl+alt+Fx, waarbij x een getal tussen 1 en 6 is, of je een text console krijgt waar je op kan inloggen. Als dat werkt, kan je proberen om nieuwe updates toe te passen om mogelijk het probleem te verhelpen. Of op z'n minst logs bekijken om te achterhalen wat er stuk is.

Als je ssh server hebt geïnstalleerd, kan je met een ander systeem via sftp je bestanden ophalen.

Met een live omgeving (van een willekeurige distro) zou je eigenlijk altijd bij je lokale harde schijven moeten kunnen. Zo kan je namelijk ook een systeemherstel uitvoeren, al dan niet via een chroot omgeving (zeg maar naar je geïnstalleerde omgeving en doen alsof dat is gestart zonder grafische omgeving).

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Nu online
Je partitie is daar gewoon gemount op /home/manjaro en daar zul je dus je bestanden moeten vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Topicstarter
Het is inmiddels gelukt; met een Live ubuntu bleek het kinderspel; in de Disk app van ubuntu kon ik wel simpel mounten en daarna kopieren.

@Hero of Time Bedankt, die console truc kende ik nog maar kon niet inloggen omdat ik mijn user name niet meer wist 8)7 Misschien ergens een hoofdletter verkeerd.

@jeroen3 Ook bedankt voor het mee denken. Het vreende van die disk app van Manjaro/KDE is dat er wel een mount in het overzicht staat maar dat het niet al daadwerkelijk gemouint is. Met de Ubuntu/gnome disk app is dat dus anders.

weet het niet meer

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wie vergeet nou z'n gebruikersnaam? Het zal iig niet met een hoofdletter beginnen, want dat mag niet in Linux. Het is dezelfde naam als de map in /home, dus als je nog geen wipe hebt gedaan van je systeem, weet je nu iig de naam omdat je met Ubuntu de boel hebt gekopieerd ondertussen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Topicstarter
Hero of Time schreef op maandag 1 april 2024 @ 11:19:
Wie vergeet nou z'n gebruikersnaam?
Wat is het toch dat ervaren linux gebruikers altijd zo betweterig moeten doen t.o.v. minder ervaren gebruikers?
Anyway, ik gebruik thuis altijd mijn voornaam en dat was hier ook het geval. Maar inderdaad had manjaro daar kleine letters van gemaakt. Wist ik veel dat dit blijkbaar heel erg logisch is 8)7

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07:52
Vishari Beduk schreef op maandag 1 april 2024 @ 22:22:
[...]

Wat is het toch dat ervaren linux gebruikers altijd zo betweterig moeten doen t.o.v. minder ervaren gebruikers?
Anyway, ik gebruik thuis altijd mijn voornaam en dat was hier ook het geval. Maar inderdaad had manjaro daar kleine letters van gemaakt. Wist ik veel dat dit blijkbaar heel erg logisch is 8)7
Omdat het niets te maken heeft met welk OS je draait; elk OS vraagt om een gebruikersnaam bij installatie en het overgrote deel van de Linux distro's maakt er automatisch lowercase van op basis van je opgegeven naam - iets wat ze ook overduidelijk tonen in de installer zelf.
Daarnaast staat het meestal standaard in de prompt in je terminal, staat het in de path van je home folders (documents, downloads, etc.) dus is de kans groot dat je hem meermaals per dag zou zien.

Fijn dat het is gelukt! Ik raad aan om backups te gaan maken zodat je niet al je data kwijt bent als er eens iets misgaat dat je niet direct kan fiksen (zie ook een soortgelijk topic waarbij iemand z'n Windows-installatie niet meer in kon, waar al z'n huiswerk in stond). Dan is updaten opeens een stuk minder spannend ongeacht het OS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Het zal iig niet met een hoofdletter beginnen, want dat mag niet in Linux.
Jawel hoor. Over grafische installers en user management doe ik geen uitspraken, maar met useradd kun je het (in Debian) gewoon doen:
~# useradd SlechteNaam
~# tail -n 1 /etc/passwd
SlechteNaam:x:1006:1006::/home/SlechteNaam:/bin/sh

Met adduser moet je iets meer moeite doen, maar met --badname of --force-badname werkt het. Ik zet mijn gebruikersnaam al jaren met een hoofdletter in Linux, en het heeft me nog nooit in de staart gebeten. Voor zover ik weet is het enige probleem dat locale mail (SlechteNaam@<localhost>) niet kan worden afgeleverd. Maar wie gebuikt dat nu nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Vishari Beduk schreef op maandag 1 april 2024 @ 22:22:
[...]

Dit heeft niks met ervaren Linux gebruikers te maken. Ieder persoon en gebruiker, of dit nou voor Linux is, of Windows, of MacOS, of je email adres, of die voor die app waar je dagelijks uren in spendeert kan het gebeuren maar het is toch een puntje van 'hoe dan!?'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Vishari Beduk schreef op zondag 31 maart 2024 @ 22:19:
En nu dan de vraag; hoe kan ik mijn bestanden van die ext4 partitie kopieren?

Mag destructief; nadat ik mijn bestanden gered heb wordt het systeem geformateerd en komt er zeker geen Manjaro op terug.
Zolang jouw partitie niet versleuteld is, kun je hem altijd mounten vanaf een live USB. Mocht je een tweede computer hebben, kun je er waarschijnlijk ook gewoon via SSH en SFTP bij. Want goede kans dat het systeem nog wel werkt, maar alleen de grafische omgeving stuk is.

Voor de rest: maak backups. Kijk eens naar rsync.

En als beginnende gebruiker zou ik wegblijven van een rolling distributie. Het maintainen van alle dependencies in een Linux omgeving is überhaupt al een hele uitdaging, en de kans op conflicten neemt alleen maar toe als je alles op de bleeding edge probeert te houden.

Installeer Ubuntu, Mint, Debian, whatever. Je krijgt dan niet het nieuwste van het nieuwste (ook geen backdoor _O- ), maar wel een stabielere basis.

Het gaat dan pas stuk bij een dist-upgrade :+

PS
Ik gebruik bijna uitsluitend Debian op mijn servers thuis en op mijn werk. Op de desktop heb ik Ubuntu en Fedora gedraaid. Toevallig ben ik de laatste tijd aan het klooien met Manjaro op een Chromebook waar ik de firmware van heb vervangen. Hoewel ik daar zelf verder nog geen issues mee tegen ben gekomen, neig ik er wel naar over te stappen op iets waar ik zelf wat meer vertrouwd mee ben (ik mis apt).

Het was ook de enige machine die de xz backdoor code aan boord had. Hij werkte gelukkig niet, maar de package stond er wel op.

Best ironisch... "houd jouw software uptodate voor betere security!!!" Ehhhh :F

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Wie vergeet nou z'n gebruikersnaam?
Ik ben zó gewend dat ik op allerlei servers inlog met public key authentication dat ik het soms ook niet weet op die servers lol. Gelukkig hebben we daar de ultieme Alzheimer tool voor :+

whoami

Of gewoon "id" als ik lui ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:33

nelizmastr

Goed wies kapot

Lethalis schreef op woensdag 3 april 2024 @ 09:29:
[...]

Ik ben zó gewend dat ik op allerlei servers inlog met public key authentication dat ik het soms ook niet weet op die servers lol. Gelukkig hebben we daar de ultieme Alzheimer tool voor :+

whoami

Of gewoon "id" als ik lui ben.
Ik heb er voor interne Linux doosjes de gewoonte van gemaakt hostname-adm als standaard aan te houden, anders is het echt niet meer te achterhalen na maanden of jaren als je weer eens de CLI op moet :+

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Topicstarter
Lethalis schreef op woensdag 3 april 2024 @ 09:17:
[...]
En als beginnende gebruiker zou ik wegblijven van een rolling distributie.
:X

Bij mij is het juist omgekeerd.
Mijn eerste baan had ik een tekst terminal die verbonden was met een sun 3/60 met daarin een 68020, en mijn tools waren vi en make. Unix! Iets van 3 jaar later hoorde ik van linux en kocht ik samen met een collega de set van 10 diskettes met daarop linux. Die kon ik toen op mijn 386 draaien maar wel moest je toendertijd de kernel compileren wat er lastig was. Nog steeds alleen tekst.
En weer een paar jaar later liet een andere collega mij linux zien met een grafische UI, ik was diep onder de indruk dat het mogelijk was. Nog weer jaren later kreeg ik pas internet. Maar inmiddels had je distro's en kocht ik in de winkel een CD set van suse.
Maar daarna ging mijn linux kennis berg afwaarts omdat ik op mijn werk alleen nog maar windows gebruik. Ook vandaag de dag op het werk alles 100% windows en Azure. En verslaafd aan Visual Studio.
Ik probeer mijn linux kennis nog een beetje op peil te houden maar zoals je ziet gaat het niet zo lekker meer :P

weet het niet meer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
@Vishari Beduk Zelf begon ik in 1999 met FreeBSD 3.3. Wel op een moment dat ik op de hogeschool al C en C++ had gehad, en al een aantal jaren in VB had geprogrammeerd. Dus software / kernel modules / hele kernels zelf compileren vond ik ook geen probleem.

Mijn vader was geïnteresseerd in open source om kosten te besparen voor zijn bedrijf en ik was net begonnen aan het vak over besturingssystemen en hun architectuur. Dus ik vond het wel grappig.

Verschil tussen ons is wellicht dat ik gewend ben om alles zelf uit te zoeken. Als mijn computer een zwart scherm zou tonen en verder niks, reken er dan maar op dat ik 101 dingen heb uitgeprobeerd voordat ik hier een topic zou openen :P

Mijn day job is overigens Microsoft .NET developer, maar gezien we tegenwoordig web applicaties (Angular en .NET 8 backends) deployen naar Linux containers speelt dat ook een rol op mijn werk. Klein bedrijf met directie die graag zelf dingen in beheer heeft...

En ondanks dat alles, of misschien juist wel erom, zie ik nadelen van een rolling release. De kans dat dingen stukgaan is simpelweg groter. En als jouw kennis dan niet verdergaat dan "Manjaro heeft mij laten schrikken dus ik formatteer de boel en installeer gauw wat anders", ben ik van mening dat je beter voor een wat minder spannende distributie kunt kiezen, waarop je dingen in jouw eigen tempo kunt leren.

Zodat jij kiest wat jij leert, ipv dat het OS jou dwingt bepaalde dingen te leren.

FreeBSD was heel voorspelbaar en ik vond (en vind) het een geweldig OS. Maar Linux liep (en loopt) altijd voorop qua software en hardware support, dus werd dat het OS waarop ik mijn focus verlegde.

Met Debian als mijn favoriet op de server. En afgeleiden daarvan op de desktop. Hoewel ik in de begintijd ook weleens SuSE heb gedraaid bijvoorbeeld. YAST was super, ik kon via een menu alle belangrijke instellingen fixen en mij focussen op wat ik zelf wou doen.

Kortom, kies voor stabiliteit wanneer je niet alle details zelf kent. Het mooiste van Arch vind ik hun documentatie, maar de distributie raad ik een beginner niet aan.

Pagina: 1