buitenverf droogt niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michiel100
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05:07
Ik heb vanochtend (11 uur klaar), een buitendeur geverfd. Helaas blijkt dat de verf na 3 uur niet meer verder opdroogt. De verf blijft pikken en afgeven. De pot verf (flexa, blauw, terpetinebasis) is oud, maar ik weet niet precies hoe oud. Maximaal 13 jaar. De deur draait naar binnen open en is niet nat geweest door de regen

Googlen levert op dat ik de deur kan afnemen met verdunde schoonmaakazijn. De verf zou dan schrikken en verder drogen. Schoonmaakazijn heb ik niet in huis. We heb ik het met gewone azijn op een hoekje geprobeerd, maar dit heeft geen positief effect. De verf wordt er alleen maar natter van, ook nadat de azijn is opgedroogt.

Iemand een suggestie om dit op te lossen?

Stel dat ik de verf morgen moet verwijderen om opnieuw te verven, hoe doe ik dit het beste?

Beste antwoord (via michiel100 op 21-04-2024 09:09)

• Crossboss
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 29-05 08:51
Het is buiten nog vrij vochtig, volgens mij is het niet heel gek dat het heel langzaam droogt. Ik heb 3 weken geleden ook een kozijn buiten geschilderd, dat duurde wel 4 dagen tot het volledig droog was.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Crossboss
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 29-05 08:51
Het is buiten nog vrij vochtig, volgens mij is het niet heel gek dat het heel langzaam droogt. Ik heb 3 weken geleden ook een kozijn buiten geschilderd, dat duurde wel 4 dagen tot het volledig droog was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michiel100
Crossboss schreef op zondag 31 maart 2024 @ 19:51:
Dank voor je reactie. Ik heb weer een beetje hoop. Echter, de verf die op de pot zit, en ook op het roerstokje, droogt ook niet, terwijl deze in een warm huis liggen.

[ Voor 48% gewijzigd door michiel100 op 31-03-2024 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Te koud en te nat. Droogt daardoor heel slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:29
De verf zit er nu op dus daar kan je op dit moment niks meer aan doen; niet meer aankomen, gewoon een paar dagen wachten of het droogt.

Catch a smile out there!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wesley-groet
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:28
Je gaat schilderen met dit weer?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Beau ter Ham
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20:18
Nee, dat heeft hij al gedaan. Denk dat de TS weinig aan deze opmerking heeft.

Gewoon een paar dagen wachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michiel100
Dank voor de opbouwende kritiek :)

Het was 17 graden en het zonnetje scheen. Ik wist dat er kans was op een bui, maar de deur draait naar binnen open dus leek me geen probleem.

De deur moet vannacht wel dicht, gelukkig is er nog een afdakje boven de deur. Nat(ter dan dat hij nu is) zal hij niet worden. Hopelijk droogt de verf nog de komende dagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

michiel100 schreef op zondag 31 maart 2024 @ 20:11:
[...]

Dank voor de opbouwende kritiek :)

Het was 17 graden en het zonnetje scheen. Ik wist dat er kans was op een bui, maar de deur draait naar binnen open dus leek me geen probleem.

De deur moet vannacht wel dicht, gelukkig is er nog een boven de deur. Nat zal hij niet worden. Hopelijk droogt de verf nog de komende dagen.
Je kunt bakpapier gebruiken tussen de deurrubbers als je die hebt. Wel siliconenvrije moet je hebben. Dan plakt de verf niet aan je deur rubbers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07:53
Na 3 uur is een verf op alkydbasis sowieso nog (lang) niet droog en plakt hij nog. Kijk na 24 uur eens hoe het ervoor staat.

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroeneWandelaar
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 23-05 22:51
Hele oude verf verliest aan kwaliteit doordat de componenten waar de verf uit bestaat los van elkaar komen. Kun je schudden wat je wil. Verf nooit met oude verf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michiel100
GroeneWandelaar schreef op zondag 31 maart 2024 @ 20:18:
Hele oude verf verliest aan kwaliteit doordat de componenten waar de verf uit bestaat los van elkaar komen. Kun je schudden wat je wil. Verf nooit met oude verf.
Heb je ook een ‘hoe nu verder’ als de verf over een paar dagen toch nog blijft pikken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rostares
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-05 22:20
Lees ik nu goed dat de verf 13 jaar oud is? Als dat het geval is, dan denk ik dat deze zomaar wel eens over zijn gebruiksdatum heen is.

En als dat het geval is, dan vrees ik dat het wel eens heel lang plakkerig kan blijven. En zou het zomaar kunnen zijn dat je het volledig kaal moet gaan maken om het daarna weer opnieuw op te bouwen qua verfsysteem.

En laatste tip.. geen Flexa voor buiten gebruiken, ben je over een jaar weer aan de beurt. Beter een goede lak van Sigma of Sikkens.

[ Voor 56% gewijzigd door Rostares op 31-03-2024 20:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

michiel100 schreef op zondag 31 maart 2024 @ 20:31:
[...]

Heb je ook een ‘hoe nu verder’ als de verf over een paar dagen toch nog blijft pikken?
Je verf is op basis van terpentine, dus eerst een doek met terpentine gebruiken en een plamuurmes om de verf eraf te halen.

Maar "oude" verf kan overigens nog vrij lang houdbaar zijn. Was de verf wel helemaal consistent na het roeren, en op de bodem van het blik zat geen substantie meer?

Nog een tip aan mensen die in de toekomst dit topic tegenkomen:
Schilder buiten in de zomer met een warmere temperatuur en een lage luchtvochtigheid en vroeg in de ochtend. De verf droogt dan namelijk sneller op en kan je 's avonds de deur of het raam weer sluiten zonder dat de verf afgeeft. :)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
michiel100 schreef op zondag 31 maart 2024 @ 20:31:
[...]

Stop er maar snel mee. Luchtvochtigheid is veel te hoog buiten en het vocht slaat in je lak. Met een beetje pech heb je na droging doffe plekken. Wachten tot eind mei en dan pas buiten schilderen. Kaal maken en opnieuw met een echt merk via Onlineverf.nl. Sigma Sikkens of Rubol.

[ Voor 8% gewijzigd door MotorBeast op 31-03-2024 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michiel100
Rostares schreef op zondag 31 maart 2024 @ 20:42:
En zou het zomaar kunnen zijn dat je het volledig kaal moet gaan maken om het daarna weer opnieuw op te bouwen qua verfsysteem.
Hoe doe ik dat? Kaal maken met een verf die niet droog is? Een verfafbijter?
Rostares schreef op zondag 31 maart 2024 @ 20:42:
En laatste tip.. geen Flexa voor buiten gebruiken, ben je over een jaar weer aan de beurt. Beter een goede lak van Sigma of Sikkens.
De vorige laag flexa heeft er net zo lang opgezeten als de pot oud is :) binnen gebruik ik wel sigma overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

michiel100 schreef op zondag 31 maart 2024 @ 20:57:
[...]

Hoe doe ik dat? Kaal maken met een verf die niet droog is? Een verfafbijter?

[...]

De vorige laag flexa heeft er net zo lang opgezeten als de pot oud is :) binnen gebruik ik wel sigma overigens.
plamuurmes en dan afvegen in oude kranten.

i3 + moederbord + gehuegen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:30
Boudewijn schreef op zondag 31 maart 2024 @ 22:23:
[...]
plamuurmes en dan afvegen in oude kranten.
Dat inderdaad. Daarna verder afnemen met oude doeken met terpentine zodat de oude verf helemaal verwijderd is.

Verf op terpentine basis heeft met dit weer een lange droogtijd. Dat is op een deur niet zo handig omdat je die aan het einde van de dag dicht wil doen. Het was 17 graden toen je ging schilderen, maar daarna koelt het snel af en wordt het snel vochtig. Voor een dakgoot of een raam kozijn is dat niet erg, dan mag het 4 dagen drogen. Maar een deur kan je beter twee maanden mee wachten.

Om te testen of je verf nog goed is: neem een stukje gelakt hout, schuur dit op en schilder het met die verf. Leg dat binnen neer en kijk of het 24 uur later helemaal droog is.

Succes

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michiel100
Al met al is de verf na 24 uur toch nog stofdroog geworden. Pikt niet meer, en ziet er prima uit.

Zal volgende keer in ieder geval investeren in een nieuw potje verf, en wachten tot het iets warmer en droger is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
De ruimte waar die deur naartoe leidt, kan die op slot?
Dan zou je die ruimte "leeg" kunnen halen, de kans dat iemand een deurmat of een hele deur (die nog nat is) steelt is niet zo groot.
Pagina: 1