Oplossingen gezocht voor lekstroomprobleem zonder geaarde st

Pagina: 1
Acties:

• styx1
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Beste Tweakers-community,

Ik sta voor een uitdaging in mijn woning, waarbij de meerderheid van de stopcontacten, inclusief die in mijn werkkamer, niet geaard zijn. De enige uitzonderingen hierop zijn de stopcontacten in de keuken en badkamer.

Onlangs heb ik een opmerkelijk probleem ondervonden: wanneer ik mijn MacBook via een USB-C-kabel aansluit op mijn monitor, die tevens dient als voedingsbron, ervaar ik lekstroom. Dit probleem doet zich niet voor wanneer ik mijn voeten op een kunststof voetensteun plaats, maar wel als ik direct op het tapijt sta. Dit zorgt voor een onaangename ervaring.

Graag ontvang ik jullie advies over hoe ik dit probleem kan verhelpen zonder nieuwe aardingsleidingen aan te moeten leggen van de bovenste verdieping naar de meterkast beneden. Zijn er bijvoorbeeld speciale overzetstopcontacten met aardingsfunctionaliteit of andere oplossingen beschikbaar die dit probleem kunnen adresseren?

Ik zie uit naar jullie suggesties en dank jullie bij voorbaat voor de hulp.

Debian -- The Universal Operating System OF "Ubuntu: Linux for human beings"

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:36

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Als je woning oude genoeg is om veel ongeaarde stopcontacten te hebben, zijn keuken en badkamer dan wel aparte groepen t.o.v. de werkkamer? Want binnen één groep mag je de aarde overal gebruiken, natuurlijk.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-12 18:58

SA007

Moderator Tweaking
Move naar DEI.

In basis is het simpel, vanaf de groepenkast overal een aardedraad bijtrekken en geaarde stopcontacten plaatsen.
Letterlijk erbij steken lukt meestal niet, dus effectief ben je de bedrading aan het vervangen, maar de kosten zitten vooral in uren.

'Oplossingen' die mensen nog wel eens voordragen zonder het trekken van aardedraden zijn eigenlijk per definitie onveilig.