Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaser2win
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 17-07 10:07
Mijn vraag
Ik wil upgraden, en ben onlangs gaan luisteren naar de Yamaha A6A en de Arcam AVR11.

Met mijn setup, in ieder geval de bookshelves, vond ik bij de Arcam duidelijke verschil hoorbaar tussen instrumenten. Alsof er een soort filter werd weggehaald vergeleken met de Yamaha A6A.
Maar ik zit een beetje met de data op papier, de Arcam ziet er op papier voor de prijs niet geweldig uit.

Op internet kom ik niet verder, dus vandaar hier mijn vraag. Daar zijn mensen niet lyrisch over de Arcam AVR11. Het is mij niet te doen om Dirac en kan de Arcam krijgen voor dezelfde prijs als de Yamaha.

Alles reacties worden gewaardeerd, bedankt!

Relevante software en hardware die ik gebruik
Front ELAC BS 244.3
Center ELAC CC 241.3
Dolby ELAC TS 3030 (liggen op de 244.3)
Rear ELAC BS 302
Sub SVS 3000

En momenteel de
Denon x2400h, vond het belangrijker eerst te investeren in de speakers.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
@Chaser2win Aankoopadvies doen we in BGK. Je topic is bij deze daarheen verplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-07 17:23
Waarom wil je upgraden vanaf een Denon X2400H?

Hoe heb je de Yamaha en de Arcam vergeleken? Allebei in pure direct mode of in stereo mode? Grote kans dat je naar verschillen in EQ's in plaats van verschillen in de receiver hebt zitten luisteren.

Persoonlijk zou ik nooit voor een merk als Arcam of NAD gaan. Puur omdat ze veel te duur zijn met beperkte functies ten opzichte van gelijkgeprijsde Yamaha's, Denons of Marantzen.

[ Voor 7% gewijzigd door Hulleman op 03-04-2024 13:27 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaser2win
Hulleman schreef op woensdag 3 april 2024 @ 13:25:
Waarom wil je upgraden vanaf een Denon X2400H?

Hoe heb je de Yamaha en de Arcam vergeleken? Allebei in pure direct mode of in stereo mode? Grote kans dat je naar verschillen in EQ's in plaats van verschillen in de receiver hebt zitten luisteren.

Persoonlijk zou ik nooit voor een merk als Arcam of NAD gaan. Puur omdat ze veel te duur zijn met beperkte functies ten opzichte van gelijkgeprijsde Yamaha's, Denons of Marantzen.
Beide stonden op pure direct, nou kreeg ik al wel van verschillende kanten mee dat ELAC en Arcam gewoon heel goed samen gaan. Dat maakt ook wel verschil natuurlijk

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:39
Zolang je je bewust bent van het feit dat je naar je eigen vooroordelen luistert maakt het eigenlijk niets uit. Daarmee bedoel ik; je zegt dat er een soort filter werd weggehaald bij de Arcam, maar was dat echt zo, of hoor je verkopers en reviewers praten die weer Arcam zelf napraten met het verhaal dat Arcam "muzikaal" klinkt?

Verkopers, reviewers en youtube influencers kan je niet vertrouwen. Zij verdienen geld aan jouw overpriced uitgaven. Ze zullen je altijd proberen te overtuigen dat die ene versterker van 2500 euro beter klinkt dan die van 1500 of dat je kabels van 300 euro de meter nodig hebt om het beste uit je set te halen.

Ik heb de afgelopen anderhalf jaar ook veel speakers en receivers beluisterd tijdens mijn zoektocht, maar wat de ene keer slecht klinkt, kan de volgende keer weer helemaal de bom zijn; waar je eerst geen verschil hoorde hoor je (of denk je) ineens wel verschil. Ook verschillend volume kan je voorkeur parten spelen; doorgaans wordt een hoger volume als betere geluidskwaliteit ervaren, dus als je in je luistertest daar geen rekening mee houdt vind je gewoon degene met het hogere volume mooier klinken.

Enig verschil in geluidsweergave tussen receivers zal liggen aan de gebruikte ruimte correctie technieken. Mijn advies zou zijn om de goedkoopste receiver te kopen die voldoet aan je feature-eisen. Ik zou ook Denon en Marantz in je vergelijking meenemen.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
Chaser2win schreef op woensdag 3 april 2024 @ 14:25:
[...]
nou kreeg ik al wel van verschillende kanten mee dat ELAC en Arcam gewoon heel goed samen gaan. Dat maakt ook wel verschil natuurlijk
Zoiets bestaat niet.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
Ramon schreef op woensdag 3 april 2024 @ 22:52:
Enig verschil in geluidsweergave tussen receivers zal liggen aan de gebruikte ruimte correctie technieken. Mijn advies zou zijn om de goedkoopste receiver te kopen die voldoet aan je feature-eisen. Ik zou ook Denon en Marantz in je vergelijking meenemen.
Vooral dit. Ik ben ook wel van mening dat het oog ook wat wil, dus ik kan me best voorstellen waarom je naar receivers kijkt van om en nabij de € 2.500. Maar je moet eerst kijken wat je nodig hebt. Heb jij geen 11 versterkte kanalen, of meer, nodig, dan kun je ook rustig uit met een receiver die (minder dan) de helft kost.

[ Voor 24% gewijzigd door Hulleman op 04-04-2024 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaser2win
Dan zou je een keer zelf moeten luisteren met ELAC en de genoemde reciever, om vervolgens in de Yamaha te stoppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
Chaser2win schreef op donderdag 4 april 2024 @ 12:10:
[...]

Dan zou je een keer zelf moeten luisteren met ELAC en de genoemde reciever, om vervolgens in de Yamaha te stoppen.
Niets is zo onbetrouwbaar als het menselijk gehoor. Zoals @Ramon ook zegt, je denkt dingen te horen die er niet zijn. Een Arcam AVR11 in pure direct klinkt net zoals een instap Denon X1800 die je voor één vijfde van de prijs oppikt.

Vandaar ook mijn vraag, wat zoek je precies in een upgrade van je receiver? Als je opzoek bent naar beter geluid dan is een receiver wel één van de laatste zaken die je aan wil pakken.

[ Voor 39% gewijzigd door Hulleman op 04-04-2024 12:57 ]

Pagina: 1