Hoe stel in mijn WD NAS in als een netwerk device (+pf)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sbaliyev
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 04-03 15:10
Ik heb een WD NAS my cloud home aangeschaft en wil deze toevoegen aan mijn netwerk. Ik heb deze verbonden via een switch aan het netwerk. Als ik inlog op de dashboard zie ik Relay staan,
A relay connection is made when a direct one can't be created.
Ik heb even onderzoek gedaan en als ik internet moet geloven, dan moet ik aan port forwarding beginnen zodat mijn netwerk verbinding kan leggen met de Cloud. Ik dacht dat NAS systemen plug-and-play zijn, maar dat terzijde. Nou ben in ingelogd op mijn Ziggo modem en heb ik port forwarding geprobeerd (UPnP ook aangezet). De documenten rondom de WD Nas zijn enorm gelimiteerd, ik kan geen enkele instructie vinden hoe je dit zou moeten doen. Wel heb ik op een ander forum gezien dat een user dus 443 en 44430 gebruikt maar ik krijg hier error op: De volgende gereserveerde poorten kunnen niet worden gebruikt vanwege veiligheid redenen. Hetzelfde geldt voor 80 en 8080.

Hoe werkt een NAS (WD NAS) en hoe krijg ik dit te werk? Zit ik met mijn denkwijze - port forwarding - in goede richting?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17:15
@Sbaliyev Om een nas intern te kunnen gebruiken heb je geen port fowarding nodig. Zie je op je modem dat de nas een ip adres heeft gekregen ?
Dat cloud gebeuren heb je alleen nodig wanneer je over het internet dus extern je nas wilt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sbaliyev
W1ck1e schreef op zondag 31 maart 2024 @ 22:22:
@Sbaliyev Om een nas intern te kunnen gebruiken heb je geen port fowarding nodig. Zie je op je modem dat de nas een ip adres heeft gekregen ?
Dat cloud gebeuren heb je alleen nodig wanneer je over het internet dus extern je nas wilt gebruiken.
Ja ik zie wel de NAS met een ip terug in de modem settings, maar ik zie de NAS niet in bijvoorbeeld mijn Windows verkenner, of op een ander netwerk device zoals mijn tv.
Ook krijg ik een foutmelding dat de NAS niet lokaal is verbonden in de NAS dashboard.
Ik heb elke instructie van de officiële website gevolgd zonder succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sbaliyev
Ik heb van alles geprobeerd;

- De NAS direct aangesloten op mijn router ipv switch.
- De NAS hard resetten
- Mijn PC van ethernet uithalen en met wifi proberen

Op mijn mobiel is de connectie: Local maar op de PC is de connectie: Relay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:47

Umbrah

The Incredible MapMan

(jarig!)
Ik ken de wd apparaten niet, maar bij de meeste nassen die ik ken moet je wat shares aanmaken en smb3 aanzetten. Dat doe je door hun configuratie via een webbrowser te benaderen. Meestal krijgen ze via DHCP een ip, en vaak draait die configuratie gewoon op poort 80/443, maar soms wijkt het af. M'n synology draait op poort 5000. Post configuratie heeft hij gewoon een interne dns naam, geen noodzaak om dus te klooien met ip adressen onthouden maar misschien moet je de initiële setup volgens de handleiding eens doorlopen.

In principe raad ik doorgaans nas remote access af, zeker voor protocollen als smb. Je hebt doorgaans zelf geen mfa daarop, en dat soort protocollen autoriseert at best op layer4. Daarnaast gok ik niet dat je zelf een nette tls hebt ingericht. Mocht je dat toch willen, doe het niet via de nas zelf, houd die local, maar bouw een nette vpn.

Dus wederom: negeer vooralsnog cloud dingen, port forwarding, etc, en houd de nas lokaal op je eigen stukje 255.255.255.0 /24 of whatever je lokale subnet omschrijving is 😊

[ Voor 33% gewijzigd door Umbrah op 01-04-2024 06:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sbaliyev
Umbrah schreef op maandag 1 april 2024 @ 06:54:
Ik ken de wd apparaten niet, maar bij de meeste nassen die ik ken moet je wat shares aanmaken en smb3 aanzetten. Dat doe je door hun configuratie via een webbrowser te benaderen. Meestal krijgen ze via DHCP een ip, en vaak draait die configuratie gewoon op poort 80/443, maar soms wijkt het af. M'n synology draait op poort 5000. Post configuratie heeft hij gewoon een interne dns naam, geen noodzaak om dus te klooien met ip adressen onthouden maar misschien moet je de initiële setup volgens de handleiding eens doorlopen.

In principe raad ik doorgaans nas remote access af, zeker voor protocollen als smb. Je hebt doorgaans zelf geen mfa daarop, en dat soort protocollen autoriseert at best op layer4. Daarnaast gok ik niet dat je zelf een nette tls hebt ingericht. Mocht je dat toch willen, doe het niet via de nas zelf, houd die local, maar bouw een nette vpn.

Dus wederom: negeer vooralsnog cloud dingen, port forwarding, etc, en houd de nas lokaal op je eigen stukje 255.255.255.0 /24 of whatever je lokale subnet omschrijving is 😊
Inderdaad, het gaat mij niet eens meer zozeer om het port forwarding maar ik krijg de NAS niet een lokaal gedraaid... Het blijft maar op Relay/Doorsturen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:29
Welke NAS heb je precies? Je hebt het over een "WD NAS my cloud". Als dat klopt dan heb je het over een "oud" apparaat, introductie 2017. De support voor dit apparaat is vorig jaar al beëindigd.

Als je dit apparaat recent als nieuw hebt gekocht, dan zou ik deze zsm retourneren en een up-to-date apparaat daarvoor in de plaats kopen.

De reviews van dit apparaat zijn ook niet al te best en gaan deels ook over de problemen die je nu ondervindt:
WD My Cloud Home, 4TB review door Daantje037

Public folder niet extern benaderbaar
Persoonlijke folder niet intern benaderbaar
Extra software benodigt
Beperkte instellingen

[ Voor 32% gewijzigd door upje op 01-04-2024 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sbaliyev
upje schreef op maandag 1 april 2024 @ 08:42:
Welke NAS heb je precies? Je hebt het over een "WD NAS my cloud". Als dat klopt dan heb je het over een "oud" apparaat, introductie 2017. De support voor dit apparaat is vorig jaar al beëindigd.

Als je dit apparaat recent als nieuw hebt gekocht, dan zou ik deze zsm retourneren en een up-to-date apparaat daarvoor in de plaats kopen.

De reviews van dit apparaat zijn ook niet al te best en gaan deels ook over de problemen die je nu ondervindt:
WD My Cloud Home, 4TB review door Daantje037

Public folder niet extern benaderbaar
Persoonlijke folder niet intern benaderbaar
Extra software benodigt
Beperkte instellingen
Ik heb de WD My Cloud Home gisteren aangeschaft in Mediamarkt. Is dit oud?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:29
Ja, beschikbaar sinds november 2017. Dus ruim 6,5 jaar oud, niet meer ondersteunt door de fabrikant en slechte gebruikerservaringen op tweakers. Het lijkt me niet de beste keuze.
Pagina: 1