Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sillie
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 22-06 10:29
Mijn omvormer vertoont kuren en gezien zijn leeftijd is vervangen denk ik de beste optie. Ik heb een Kostal Pico 3.6 waarop 15 Senersun panelen zijn aangesloten (eind 2012j. De bekabeling van de panelen is enige tijd terug al nagelopen en de connectoren zijn vervangen wegens een isolatiefout.

Maar momenteel moet ik bijna iedere dag mijn omvormer opnieuw opstarten, dus DC uit, AC uit en even later vice versa weer aan, volgens de gebruiksaanwijzing van de omvormer. En dan doet de boel het prima. Maar dat is natuurlijk geen doen. Het is een enkelfasige omvormer met een string panelen.

Werken aan elektra lukt me prima maar op de een of andere manier vind ik een omvormer van een andere orde. Zie ik het goed dat het uitzetten van de omvormer (DC en AC) en het loshalen van de MC4 connectoren van de omvormer eigenlijk voldoende is om een nieuwe omvormer te kunnen plaatsen?
Misschien even een bewolkte of regenachtige dag uitkiezen zodat de panelen geen vermogen genereren?

Tips voor een nieuwe omvormer zijn ook welkom. Ik zag onder meer Growatt en Goodwe voorbij komen.

Beste antwoord (via Sillie op 22-04-2024 09:22)

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

@migjes @Sillie

Nu ik het verhaal c.q. probleemstelling opnieuw lees:
Vervang condensator C4 (16V 10µF) op de DC-relaisprint. Niet doormeten, gewoon vervangen. Zelf zou ik een SMT (through hole) erop 'bakken' c.q. solderen omdat ik die ruim op voorraad heb liggen. SMD zou ook kunnen als je dat hebt.

Nieuwe condensator moet minimaal 16V zijn en minimaal 10µF.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iWgNw6Ec7tg-slVg_XKfjYw-CVg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tF7FVYzhA8KF0s4FkGOkmMMg.jpg?f=fotoalbum_large

Condensatoren moet je doormeten (capaciteit en ESR). Visueel kan je vaak niks zien. Maar in dit geval gewoon vervangen.

En anders stuur je die print maar op naar mij (past door de brievenbus?)

[ Voor 12% gewijzigd door Dre op 05-04-2024 18:03 ]

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Repareren? Ik kan de Kostal Piko 3.6 wel repareren. Kunnen verschillende dingen zijn, zoals condensatoren of slecht contact intern van draadbrug.

Zie:
Dre in "[PV] Kostal Piko 3.0 omvormer defect na elf jaar?"

[ Voor 47% gewijzigd door Dre op 31-03-2024 18:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:30

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Op zich hoeft je niet op een bewolkte dag te wachten. Belangrijkste is dat je eerst de AC afschakelt en dan de DC werkschakelaar uitzet. Dan kan er geen stroom lopen.

Op nieuwe omvormer (of het aansluiten na reparatie) er voor aansluiten zeker van zijn dat de DC werkschakelaar uit staat voor je de DC aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sillie
@Septillion Dat is een goede tip! Zou zomaar iets kunnen zijn waar je overheen kijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sillie
@Dre Met mijn gebrekkige concentratie helemaal niet gedacht aan repareren. Eerlijk gezegd denk ik dat vervangen me minder energie en concentratie kost. Maar dat is eigenlijk wel verspilling. Ik zal je link eens proberen door te lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Of uitbesteden aan iemand die daar al meer ervaring mee heeft en wellicht zelfs onderdelen voor heeft liggen haha ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:55

franssie

Save the albatross

@Sillie kijk ook eens op marktplaats voor eenzelfde omvormer. Het gaat momenteel voor zeer lage prijzen weg (vaak ook met panelen ter grabbel) en dan kan je testen of het de omvormer is (lijkt me wel).

Je kan misschien ook wel even een omvormer lenen van iemand op het forum, maar ik heb geen 3.6 stil liggen, wel een oudere 2.0 die die string nu net zou moeten aankunnen met dit weer. Maar is natuurlijk ook weer waar je woont.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sillie
@Dre Iets waar jij iets in kan betekenen? Ik woon in Tilburg.

@franssie Helaas, niets op Markplaats. Bedankt voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sillie
Iemand nog tips over welke omvormer het best passend is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Heeft @migjes niets meer liggen?
Die woont in de buurt.

Ieder 3.6 kW omvormer kan. SMA, Growatt, Solis, Goodwe.
Heb je nu 1 of 2 strings (2 of 4 dc kabels) aan de omvormer hangen?
Met name om de DC spanning te bepalen.

Edit: dat kan belangrijke info zijn.
Niet alle (huidige) 1-fase omvormers accepteren 1 string. (2e hands stecagrid of oude SMA xxxx tl-21 zou wel kunnen)
Met een moderne omvormer 1-fase moet je wellicht verdelen in 2 strings. (dus dak op als je 1 string hebt) Of een kleine 3-fase omvormer nemen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nx2XnKaQaiwQIvEFKlZZtGaZNu8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x3owDXSsLPW32kszFMo5Mx5K.jpg?f=fotoalbum_large

Sunnyside reeuwijk of Interpaul BV reeuwijk repareren ook omvormers

[ Voor 87% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-04-2024 11:57 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-09 09:16
@Sillie
ik heb nog wel iets liggen van rond de 4kW 1 fase.
je gegevens die je hier geeft, eehhh heb wel wat vragen, maar misschien even ter plekke kijken over hoe en wat.

als je me even DMed dan spreken we wel wat af voor van de week.
soms is rechtstreeks praten wat simpeler als over het forum.

@AUijtdehaag komt goed. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sillie
@AUijtdehaag 1string.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
daar was ik ook al bang voor.
maar goed er zijn altijd oplossingen, dus we zullen zien. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:51
Sillie schreef op zondag 31 maart 2024 @ 18:36:
@Dre Met mijn gebrekkige concentratie helemaal niet gedacht aan repareren. Eerlijk gezegd denk ik dat vervangen me minder energie en concentratie kost. Maar dat is eigenlijk wel verspilling. Ik zal je link eens proberen door te lezen.
Met die aantekening dat vervanging soms wel verstandig is: had hier een Effecta ES3300 hangen die na ruim 10 jaar startproblemen kreeg. Wilde m laten repareren (zit een hele goeie reparateur in Reeuwijk, voor mij om de hoek) en als overbrugging een Mastervolt Web gekocht. Die bleek al snel een veel betere match te zijn en de Effekta staat sindsdien (niet gerepareerd ..) stof te happen. De meeste recente omvormers zijn nu eenmaal een stuk efficiënter.

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Er zijn nog genoeg alternatieven voor 1 string x 15 Senersun (gokje 245 Wp, die heb ik ook gehad)

https://www.marktplaats.n...oren/m2099254029-omvormer (3-fase)
https://www.marktplaats.n...0-sma-sunny-boy-3000tl-21
https://www.marktplaats.n...oy-omvormer-sb3000tlst-21
https://www.2dehands.be/v...ormer-fronius-primo-4-0-1
of bel ze even op, of ze wat passends hebben (zelfde bedrijf uit Reeuwijk meerdere keer genoemd hier in dit topic)

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-04-2024 16:34 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sillie
@AUijtdehaag Super, daar ga ik morgen eens even naar kijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
oke omdat de vraag via DM binnen komt, antwoord ik hier.
Ik kan uit de specificaties van bijvoorbeeld de Growatt MIN 3600 TL niet opmaken dat de panelen niet in 1 string zouden kunnen zitten.
we pakken eerst de specsheet er bij:
https://cdn.webshopapp.co...00tl-xh-1ph-2-mppt-so.pdf

daar vinden we dat er een max Dc voltage is van 550V.

als panelen serieel staan dan tel je de de V op. (in dit geval de Voc.)
de panelen die je hebt die hebben een Voc van +/-39V. (gecalculeerde gok met kennis, dus klopt vast +/- wel.)
15 panelen geeft dus 15x39Voc = 585Voc.
oke dit is al meer als de omvormer dus aan kan.
(en eigenlijk moet je ook nog ongeveer 10% extra doen voor de temperatuur van de cellen en zit je ruim boven de 600V.)
dit los je op, door de panelen per 7 of 8 te doen, en dan te verdelen over de 2 mpp's die de omvormer heeft.
dan is de Voc ook maar 8x39Voc=321Voc+10%=344Voc.

een kostal pico die kan max 1000V aan, en dan kan het wel. ;)

(hellaas zijn we van growat/hosola/omnik etc etc goedkoope chineesjes, wel vaak gewend dat de specsheet niert altijd klopt, soms vertaal problemen, dus die 550V klinkt mij wat vreemd in de oren, dat zou ik eerder verwachten als 600V, maar goed ze zeggen 550V dus die houd ik maar aan. ;) )

@Dre
ik check de omvormer en installatie morgen even. (is vlak bij)
en neem het even met ze door.
heb zelf nog nooit een kostal open geschroefd?, dus als ik twijfel dan sturen we hem wel op. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
Dre schreef op zondag 31 maart 2024 @ 18:24:
Repareren? Ik kan de Kostal Piko 3.6 wel repareren. Kunnen verschillende dingen zijn, zoals condensatoren of slecht contact intern van draadbrug.

Zie:
Dre in "[PV] Kostal Piko 3.0 omvormer defect na elf jaar?"
oke, heb de zaak gecheckt.

de eerste kijk er op.
condensatoren zagen er goed uit, niks aan te zien.
varistor's, zagen er goed uit, niks te zien.
relai's, zagen er goed uit, niks te zien.
(heb verder niks gemeten in het apparaat zelf, visuele controle.)

de draadbrug, mmmmm.
ik denk dat je daar de 4x rode draad mee bedoeld die op het bordje achter rechts binnen komen.
die ziet er vreemd uit, lijkt wel een aantal draden met een rode krimpkous er om heen.
(dit vind ik wat vreemd om dat zo te bouwen dit kan gewoon op beter manieren, en weet niet of dit normaal is bij deze omvormer. :? kan ook zijn dat de isolatie is vervormt door te veel hitte. :? )
2 van de vier kabels hebben een zwart vlekje bij de connector. verdacht.
ook komt er een licht verbrand elektro luchtje uit die hoek van de omvormer. (bijna niet te ruiken, en ik ben gewent dat dit een zeer penetrante geur is. dus kan niet veel speciaals zijn, maar zeker niet goed.)
als ik naar jouw foto kijk, lijken de kabels zeker op de rode die je daar ook hebt, maar ze zien er slechter uit en zitten op een andere locatie vast. (3,6 is natuurlijk een ander model.)

ik had het idee dat de spoelen nog goed vast zaten, maar zit achter een ander printplaatje, dus slecht kunnen testen.

(heb nog geprobeerd om te schakelen naar mpp2, maar daar kreeg ik 0 reactie op, lijkt wel slecht contact.
dit zou de 2 verdachte zwarte plekjes kabel kunnen zijn, maar weet ik niet zeker.)

kun je daar iets mee?
(1 mc4 connector op de omvormer is kapot, maar werkt wel.
die is simpel te vervangen voor een nieuwe.)

dan is het nog hopen dat @Sillie een beetje bij gekomen is van mijn bezoek, het biertje was lekker. ;)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@migjes @Sillie

Nu ik het verhaal c.q. probleemstelling opnieuw lees:
Vervang condensator C4 (16V 10µF) op de DC-relaisprint. Niet doormeten, gewoon vervangen. Zelf zou ik een SMT (through hole) erop 'bakken' c.q. solderen omdat ik die ruim op voorraad heb liggen. SMD zou ook kunnen als je dat hebt.

Nieuwe condensator moet minimaal 16V zijn en minimaal 10µF.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iWgNw6Ec7tg-slVg_XKfjYw-CVg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tF7FVYzhA8KF0s4FkGOkmMMg.jpg?f=fotoalbum_large

Condensatoren moet je doormeten (capaciteit en ESR). Visueel kan je vaak niks zien. Maar in dit geval gewoon vervangen.

En anders stuur je die print maar op naar mij (past door de brievenbus?)

[ Voor 12% gewijzigd door Dre op 05-04-2024 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sillie
@Dre, ik zal even overleggen met @migjes.
Pagina: 1