• rvisser
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:42
Ik ben al een tijdje bezig met offertes opvragen voor zonnepanelen. Nu bij 1 partij uitgekomen die goed voelt. Wel heb ik nog een aantal vragen. Zie hieronder de ingevulde template:
Foto's
Een foto van het dak + de voorgestelde opstelling.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dfgBcoTUZrSLluCWsu_aLtOUKSE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Poxy5zQaOfSViYRywRfJuCaM.png?f=user_large
Beschikbare (dak)ruimte
Dak is ongeveer 9.5 meter lang bij 5-6m breed.
Schaduw
Geen schaduw van bomen/gebouwen. Alleen van de verzamelschoorsteen van de CV/Mechanische ventilatie etc.
Jaarverbruik
~3500-4000 kWh
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25A. Bij verzwaring gelijk nieuwe groepenkast van ABB met voldoende ruimte voor uitbreiding geplaatst.
Budget en doel
Het doel is voor een scherpe prijs het dak vol te leggen. Een echt budget is er niet.
Wie gaat het project uitvoeren
Installateur. Plat dak is 8.5 meter hoog zonder dakluik, dus zal een hoge steiger opgebouwd moeten worden.
Bijhouden van data
Liefst in Home Assistant en eventueel app van omvormer fabrikant.
Reeds verkregen offertes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TsVN2GQTkiCN6OG07uG-jZRquwo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kfqGxJVayKvGhpoaCOj3uab7.png?f=fotoalbum_large
Regio
Noord-Holland

[h2]Vragen[h2]
1. Installateur heeft de voorkeur voor Solis i.p.v. GoodWe of anderen, zelf vind ik maar weinig informatie over deze omvormers (logging in HA etc). Is de meerprijs van GoodWe het waard? Of is Solis prima?
2. Installateur wil heel graag 2 optimizers plaatsen bij de panelen bij de schoorsteen. Zelf vind ik hier op tweakers dat voor harde schaduw de optimizers niet veel zin hebben. Zie ook de simulatie die ik in sunnyweb die dat voor mijn gevoel bevestigd. Klopt dit gevoel? Of toch de optimizers van Tigo toevoegen aan het systeem zodat het rendement niet in elkaar zakt (woorden van de installateur).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pzJf2YSwIO0dpMMUU3q6CG9Bwfk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/q3BhQQh4c0OWNlxDPTDirHq9.png?f=fotoalbum_large

3. Nog andere dingen om op te letten?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Erg scherpe prijs, daar hoef je het niet om te laten.

Of het zich financieel terugverdiend... kans van niet... Maar het schaduwbeheer voor panelen aan de noord zijde van de schoorsteen (de noordelijkste rij, oostelijke 3 panelen) is hele paneel of niets. half-cell powerpoints zijn niet beschikbaar op string omvormer.

Met een optimizer krijg je dus wel vaker iets nuttigs uit de helft van het paneel, zeker in winter.

[_][O][O][O]
[_][_]
[_][_][_][_]
[_][_][_][_]
[_][_][_][_]

Onder welke panelen stelt hij het voor :)?

Solis-Growatt-GoodWe is voor mij 1 pot chinees nat. Ze kosten ook ongeveer hetzelfde.

[ Voor 7% gewijzigd door Ronald op 31-03-2024 18:55 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• rvisser
Qua prijs is het wel exclusief het AC traject (groep + kabel) Had net een nieuwe ABB groepenkast en hun werkten met Eaton, dat trekt mijn brein niet ;-). Dus daar komt nog een 150 euro bij voor de ABB alamat.

Voor de optimizers had hij het vooral over de panelen op het moment dat de zon uit het westen komt.
Volgens mij wil hij zoiets doen. Maar dat kreeg ik nooit echt helemaal helder bij hem.
[_][O][_][_]
[_][O]
[_][_][_][_]
[_][_][_][_]
[_][_][_][_]

Optimizers waren 50 euro p/s, maar zit er vooral mee dat bij eventuele defecten van de optimizers ik er niet zo makkelijk bijkom. Jouw voorstel is dus eerder om de drie panelen ten noorden van de schoorsteen te voorzien?

Het verhaal van een dramatisch rendement omdat de hele string op zijn gat werd getrokken irriteerde me een beetje. Volgens mij is dat ook niet helemaal waar.

Een andere optie is om de twee panelen achter de schoorsteen te laten vervallen, maar ik vind het lastig te becijferen wat dat qua opbrengst doet.

Beter een SMA pakken dan :-)? Ik vind zo weinig informatie over het lokaal uitlezen van Solis omvormers. En zag wat topics hier van mensen die erg tevreden zijn over de schaduwmanagment van GoodWe (en SMA).

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
Een ABB alamat van 150 euro is heel erg duur, dat kan zeker anders. En wat je zegt, als een optimizer stuk gaat zit je ermee, dan moet je inderdaad het dak op, en het is ook niet waar dat een paneel bij schaduw de hele string plat legt, daar hebben we bypass diodes voor.

• rvisser
@RobertV70 De alamat is een 3P+N variant: https://www.sandervunderi...omaat-3p-n-16a-300ma.html Volgens mij heeft Sander Vunderink altijd wel scherpe prijzen.

@Ronald Heb jij nog inzichten wat handig is om te doen? In hoeverre klopt de simulatie van sunnyweb waarin het verlies van de zonnenpanelen achter de schoorsteen +/- 5% is, dus een beperkt verlies. Of is het toch aan te raden om een aantal panelen te voorzien van Tigo optimizers?

• Ronald
  • Nu online
Ik denk dat de 5% de instraling is. Verlies is groter als dat klopt.

Ik heb een pal zuid paneel strak tegen een gemetselde schoorsteen. Die doet met optimizer 70% van vrij liggend.
Soms loopt die iets harder vanwege de reflectie in de schoorsteen… moet maar eens een spiegel ophangen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• rvisser
@Ronald Bedankt voor de info. Inderdaad misschien toch nog eens een spiegel ophangen. Misschien kan ik een spiegel constructie bouwen om de zon om de schoorsteen heen te leiden :*) .

Ik heb nog even met sunnyweb zitten spelen. Ik dacht ik haal de hele schoorsteen eens uit de simulatie en laat de opbrengst nog een keer doorrekenen.
Met schoorsteen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3XpCYx6WDgjH9FslLYYNrc5TmQ8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JADW2MVJmC7StaYTsNl5NxlW.png?f=fotoalbum_large
Zonder schoorsteen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K1I54glm6QqPxW8MX7J4ibTgNP4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rfBe7q2Sr2XaPnGB7oyYvBC3.png?f=fotoalbum_large

Dan komt het er op neer dat met schoorsteen ShadeFix ongeveer 370kWh weet toe te voegen aan de opbrengst en uiteindelijk een kleine 100 kWh achter blijft op de simulatie zonder schoorsteen.

Dan is de theorie dat de optimizers maximaal 100kWh extra opbrengst kunnen opleveren t.o.v. de ShadeFix van SMA. Is de schaduwcompensatie van de Chinese omvormers tegenwoordig al vergelijkbaar wat SMA voor elkaar weet te krijgen?

Of toch maar drie optimizers zoals jij voorstelt om van alle twijfels af te zijn? En te accepteren dat er misschien eens eentje sneuvelt over 15 jaar.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11:03
Ik mis even waarom het meterkast aanpassen gedeelte er niet bijstaat.

Als het 150 euro voor alles aanleggen is, zou ik zeggen dikke prima!
Of hoeveel gaat het ac traject je kosten? Normaal is dat relatief snel werk.

• Ronald
  • Nu online
Die additional yield... Ik weet niet wat ik er van moet denken... Duracel en Dreft gaan langer mee enzo ;-)

De Chinese gaan dichtbij komen. Maar als ze tracking fouten maken herstelt SMA zich sneller als de omvormer in een lokaal maximum in plaats van globaal maximum blijft hangen.

Is het de extra kosten objectief gezien waard... Nou... dat is een erg lastig verhaal ;-)

Nu kan ik niks zeggen als iemand met die wetenschap voor een duurder systeem kiest... ik had het ook zonder SolarEdge kunnen doen voor richting €1000 minder (Zie Sig)

Ik denk in dit geval dat ik deze zou doen op een Chinees:
[_][O][O][O]
[_][O]
[_][_][_][_]
[_][_][_][_]
[_][_][_][_]

Waarom?

Je zit redelijk dichtbij de minimum tracker spanning van de Chinese 3-fase omvormers als er 2 panelen per string in bypass moeten. Mocht de omvormer tekort komen dan ga je vrij veel missen (Dan gaat de hele string op schaduw stroom).

Kosten vallen te overzien: €200... stukje verzekering vanwege de twijfel.

SMA kost meer maar heeft nog hogere minimum tracker spanning, dus worden de optimizers nog belangrijker.

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18:09
Logging van GoodWe in HA is echt gewoon ruk. Of je moet heel, heel erg handig zijn, maar anders is het helemaal niks. Ik heb daarom ook een losse kWh meter geplaatst om de opbrengst te monitoren en te loggen in HA. Schaduwmanagement met een dakkapel is overigens uitstekend. Bypass diodes doen gewoon heel goed hun werk en het hele paneel verdwijnt dan ahw uit de string. Extra paneeltje leggen om dat 'verlies' te compenseren is verreweg het makkelijkst.

En ik hou ook van een lekkere simpele installatie, geen actieve onderdelen op het dak hier. Gewoon twee strings naar binnen gevoerd en that's it!

Hier moet alle shit staan die ik heb.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 17:23
Ik heb hier 8X430 op NO en 9 x 430 op ZW op een Goodwe 5000DNS G3 met schaduw aan het eind van de dag. Had vroeger een dure SMA met Shadefix en beide omvormers gaan perfect om met schaduw. Geen optimizers nodig. Zie mijn parabool in zonnepanelen topic.

• Ronald
  • Nu online
@MotorBeast heeft een enkelfase die tot een idioot laag minimum van 50V kan tracken.

De Solis is dat 160V. Dat is 6 panelen aan spanning in niet al te best licht.

Pagina: 1