Ik ben al een tijdje bezig met offertes opvragen voor zonnepanelen. Nu bij 1 partij uitgekomen die goed voelt. Wel heb ik nog een aantal vragen. Zie hieronder de ingevulde template:
:fill(white):strip_exif()/f/image/Poxy5zQaOfSViYRywRfJuCaM.png?f=user_large)
/f/image/kfqGxJVayKvGhpoaCOj3uab7.png?f=fotoalbum_large)
[h2]Vragen[h2]
1. Installateur heeft de voorkeur voor Solis i.p.v. GoodWe of anderen, zelf vind ik maar weinig informatie over deze omvormers (logging in HA etc). Is de meerprijs van GoodWe het waard? Of is Solis prima?
2. Installateur wil heel graag 2 optimizers plaatsen bij de panelen bij de schoorsteen. Zelf vind ik hier op tweakers dat voor harde schaduw de optimizers niet veel zin hebben. Zie ook de simulatie die ik in sunnyweb die dat voor mijn gevoel bevestigd. Klopt dit gevoel? Of toch de optimizers van Tigo toevoegen aan het systeem zodat het rendement niet in elkaar zakt (woorden van de installateur).
3. Nog andere dingen om op te letten?
Foto's
Een foto van het dak + de voorgestelde opstelling.:fill(white):strip_exif()/f/image/Poxy5zQaOfSViYRywRfJuCaM.png?f=user_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Dak is ongeveer 9.5 meter lang bij 5-6m breed.Schaduw
Geen schaduw van bomen/gebouwen. Alleen van de verzamelschoorsteen van de CV/Mechanische ventilatie etc.Jaarverbruik
~3500-4000 kWhHuidige elektriciteitsaansluiting
3x25A. Bij verzwaring gelijk nieuwe groepenkast van ABB met voldoende ruimte voor uitbreiding geplaatst.Budget en doel
Het doel is voor een scherpe prijs het dak vol te leggen. Een echt budget is er niet.Wie gaat het project uitvoeren
Installateur. Plat dak is 8.5 meter hoog zonder dakluik, dus zal een hoge steiger opgebouwd moeten worden.Bijhouden van data
Liefst in Home Assistant en eventueel app van omvormer fabrikant.Reeds verkregen offertes
/f/image/kfqGxJVayKvGhpoaCOj3uab7.png?f=fotoalbum_large)
Regio
Noord-Holland[h2]Vragen[h2]
1. Installateur heeft de voorkeur voor Solis i.p.v. GoodWe of anderen, zelf vind ik maar weinig informatie over deze omvormers (logging in HA etc). Is de meerprijs van GoodWe het waard? Of is Solis prima?
2. Installateur wil heel graag 2 optimizers plaatsen bij de panelen bij de schoorsteen. Zelf vind ik hier op tweakers dat voor harde schaduw de optimizers niet veel zin hebben. Zie ook de simulatie die ik in sunnyweb die dat voor mijn gevoel bevestigd. Klopt dit gevoel? Of toch de optimizers van Tigo toevoegen aan het systeem zodat het rendement niet in elkaar zakt (woorden van de installateur).
3. Nog andere dingen om op te letten?
/f/image/JADW2MVJmC7StaYTsNl5NxlW.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/rfBe7q2Sr2XaPnGB7oyYvBC3.png?f=fotoalbum_large)