In verband met aanschaf elektrische auto en mogelijk binnen enkele jaren warmtepomp wil ik mijn schuin dak dat ik nog vrij heb vol leggen met extra zonnepanelen. Momenteel heb ik al 6 jaar 16 zonnepanelen liggen, 4640Wp, gekoppeld aan een een Goodwe stringomvormer (1-fase) (geen schaduw op huidige panelen). Deze hebben in de eerste 6 jaar gemiddeld 5050kW per jaar opgeleverd (met een max. van 5500kW).
:strip_exif()/f/image/6gu8FOmnI1oYR084UapGlLIf.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/H4Ss3FAqJeyPS7t9usld09Aa.jpg?f=user_large)
Twee beschikbare dakdelen, een klein deel op huis zelf (ruimte voor 4 panelen), grootste deel op dak garage (12 panelen). Beide delen liggen op ZZW (205) en hebben een dakhelling van 40 graden.
Dak overkapping wil ik niet gebruiken voor plaatsen zonnepanelen.
/f/image/92Amo6s1miyAtkFnK62pTPrl.png?f=fotoalbum_large)
Ik vind echter wel de glas/glas Aiko panelen die offertes 3A/3B aanbieden interessant. Deze zouden door bedrijf 2 ook geleverd kunnen worden, al zal hier een meerprijs aan zitten van ik schat zo'n 400 euro totaal. Is dat het verschil waard ten opzichte van de in offertes 2B/2C aangeboden glas/folie panelen van Aiko? De specs zijn namelijk nagenoeg gelijk, alleen hebben de glas/glas panelen 25 jaar productgarantie ipv 15 jaar.
Offerte 5 valt ook af in verband met verplichte aanbetaling. Heb ik nog kunnen verlagen van 30% naar 20%, en nog een ondersteuning door een garantiefonds erbij kunnen krijgen, maar dan nog gaat mijn voorkeur naar niet aanbetalen.
Hoe zouden jullie de fasen verdelen van het nieuwe systeem? Ik heb nu dus al een 4,2kW stringomvormer op 1 fase zitten. Zou ik dan het beste de 16 nieuwe panelen evenredig kunnen verdelen over de 2 overige fasen? Dan zou daar per fase maximaal 3,1kW bij komen.
Zie ik nog andere zaken over het hoofd?
Foto's
:strip_exif()/f/image/6gu8FOmnI1oYR084UapGlLIf.jpg?f=fotoalbum_large)
Beschikbare (dak)ruimte
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/H4Ss3FAqJeyPS7t9usld09Aa.jpg?f=user_large)
Twee beschikbare dakdelen, een klein deel op huis zelf (ruimte voor 4 panelen), grootste deel op dak garage (12 panelen). Beide delen liggen op ZZW (205) en hebben een dakhelling van 40 graden.
Dak overkapping wil ik niet gebruiken voor plaatsen zonnepanelen.
Schaduw
Op de dakdelen die ik nu ga gebruiken valt 's ochtends schaduw van het huis naast ons en in de loop van de middag schaduw van een grote boom die de buren in de tuin staat.Jaarverbruik
Dit was 4.500kW voordat we de elektrische auto hadden, zal nu naar 8.000kW gaan verwacht ik. Toekomstige warmtepomp zou daar naar schatting nog 4.000kW aan toevoegen. Ik hou dus rekening met 12.000kW/jaar voor de nabije toekomst.Huidige elektriciteitsaansluiting
Sinds kort 3x25ABudget en doel
Geen bepaald budget in gedachte, doel is om beschikbaar schuin dak maximaal te benutten en het toekomstig verbruik van 12.000kW zoveel mogelijk af te dekken (hoeft niet 100%).Wie gaat het project uitvoeren
Meerdere offertes opgevraagd, zie onderstaand.Bijhouden van data
Geen specifieke eisen, gebruik al een Homewizard en een Zappi laadpaal, die middels CT-klemmen ook perfect inzicht geeft in opwek en verbruik van het huis. Het wordt daarom in ieder geval een IQ Gateway Standard, geen Metered. Om 12 CT-klemmen in mijn meterkast te hebben hangen lijkt mij wat overkill worden...Reeds verkregen offertes
/f/image/92Amo6s1miyAtkFnK62pTPrl.png?f=fotoalbum_large)
Regio
Noord-LimburgVragen
Offerte 1 valt voor mij af, prijs is absurd, zijn als enige niet langsgekomen maar offerte op afstand gedaan en offerte is daarnaast verre van compleet. Offertes 3A en 3B vallen wat mij betreft ook af, ten eerste omdat ze een IQ8+ offreren die voor als ik het goed heb niet compatible/ideaal zijn met de geoffreerde zonnepanelen (de IQ8+ gaat maar tot 12A, terwijl paneel maximaal meer dan 13A levert). Daarnaast zeer slechte responsetijd op gestelde vragen.Ik vind echter wel de glas/glas Aiko panelen die offertes 3A/3B aanbieden interessant. Deze zouden door bedrijf 2 ook geleverd kunnen worden, al zal hier een meerprijs aan zitten van ik schat zo'n 400 euro totaal. Is dat het verschil waard ten opzichte van de in offertes 2B/2C aangeboden glas/folie panelen van Aiko? De specs zijn namelijk nagenoeg gelijk, alleen hebben de glas/glas panelen 25 jaar productgarantie ipv 15 jaar.
Offerte 5 valt ook af in verband met verplichte aanbetaling. Heb ik nog kunnen verlagen van 30% naar 20%, en nog een ondersteuning door een garantiefonds erbij kunnen krijgen, maar dan nog gaat mijn voorkeur naar niet aanbetalen.
Hoe zouden jullie de fasen verdelen van het nieuwe systeem? Ik heb nu dus al een 4,2kW stringomvormer op 1 fase zitten. Zou ik dan het beste de 16 nieuwe panelen evenredig kunnen verdelen over de 2 overige fasen? Dan zou daar per fase maximaal 3,1kW bij komen.
Zie ik nog andere zaken over het hoofd?