Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tumke84
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 04-05 12:54
In verband met aanschaf elektrische auto en mogelijk binnen enkele jaren warmtepomp wil ik mijn schuin dak dat ik nog vrij heb vol leggen met extra zonnepanelen. Momenteel heb ik al 6 jaar 16 zonnepanelen liggen, 4640Wp, gekoppeld aan een een Goodwe stringomvormer (1-fase) (geen schaduw op huidige panelen). Deze hebben in de eerste 6 jaar gemiddeld 5050kW per jaar opgeleverd (met een max. van 5500kW).

Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IQDy4snZZ3AMaj3Sb09RsytuIU0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6gu8FOmnI1oYR084UapGlLIf.jpg?f=fotoalbum_large

Beschikbare (dak)ruimte
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yHO_Q-715k9iZmfy3sSrJUJyuZU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/H4Ss3FAqJeyPS7t9usld09Aa.jpg?f=user_large

Twee beschikbare dakdelen, een klein deel op huis zelf (ruimte voor 4 panelen), grootste deel op dak garage (12 panelen). Beide delen liggen op ZZW (205) en hebben een dakhelling van 40 graden.

Dak overkapping wil ik niet gebruiken voor plaatsen zonnepanelen.

Schaduw
Op de dakdelen die ik nu ga gebruiken valt 's ochtends schaduw van het huis naast ons en in de loop van de middag schaduw van een grote boom die de buren in de tuin staat.

Jaarverbruik
Dit was 4.500kW voordat we de elektrische auto hadden, zal nu naar 8.000kW gaan verwacht ik. Toekomstige warmtepomp zou daar naar schatting nog 4.000kW aan toevoegen. Ik hou dus rekening met 12.000kW/jaar voor de nabije toekomst.

Huidige elektriciteitsaansluiting
Sinds kort 3x25A

Budget en doel
Geen bepaald budget in gedachte, doel is om beschikbaar schuin dak maximaal te benutten en het toekomstig verbruik van 12.000kW zoveel mogelijk af te dekken (hoeft niet 100%).

Wie gaat het project uitvoeren
Meerdere offertes opgevraagd, zie onderstaand.

Bijhouden van data
Geen specifieke eisen, gebruik al een Homewizard en een Zappi laadpaal, die middels CT-klemmen ook perfect inzicht geeft in opwek en verbruik van het huis. Het wordt daarom in ieder geval een IQ Gateway Standard, geen Metered. Om 12 CT-klemmen in mijn meterkast te hebben hangen lijkt mij wat overkill worden...

Reeds verkregen offertes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ObU-1zHtfAGfyWvvcEye076lYbw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/92Amo6s1miyAtkFnK62pTPrl.png?f=fotoalbum_large

Regio
Noord-Limburg

Vragen
Offerte 1 valt voor mij af, prijs is absurd, zijn als enige niet langsgekomen maar offerte op afstand gedaan en offerte is daarnaast verre van compleet. Offertes 3A en 3B vallen wat mij betreft ook af, ten eerste omdat ze een IQ8+ offreren die voor als ik het goed heb niet compatible/ideaal zijn met de geoffreerde zonnepanelen (de IQ8+ gaat maar tot 12A, terwijl paneel maximaal meer dan 13A levert). Daarnaast zeer slechte responsetijd op gestelde vragen.

Ik vind echter wel de glas/glas Aiko panelen die offertes 3A/3B aanbieden interessant. Deze zouden door bedrijf 2 ook geleverd kunnen worden, al zal hier een meerprijs aan zitten van ik schat zo'n 400 euro totaal. Is dat het verschil waard ten opzichte van de in offertes 2B/2C aangeboden glas/folie panelen van Aiko? De specs zijn namelijk nagenoeg gelijk, alleen hebben de glas/glas panelen 25 jaar productgarantie ipv 15 jaar.

Offerte 5 valt ook af in verband met verplichte aanbetaling. Heb ik nog kunnen verlagen van 30% naar 20%, en nog een ondersteuning door een garantiefonds erbij kunnen krijgen, maar dan nog gaat mijn voorkeur naar niet aanbetalen.

Hoe zouden jullie de fasen verdelen van het nieuwe systeem? Ik heb nu dus al een 4,2kW stringomvormer op 1 fase zitten. Zou ik dan het beste de 16 nieuwe panelen evenredig kunnen verdelen over de 2 overige fasen? Dan zou daar per fase maximaal 3,1kW bij komen.

Zie ik nog andere zaken over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:01
Dat is wel een Enphase paradijslijst Wil je per se Enphase?
Het zal op de overige 2 fasen moeten... Die fase met je string omvormer is een tikje vol ;-)

Voor Enphase, en dan de redelijk gepaste HC, is 2C met €1,08 oké.

Is glas/glas een paar 100 meer waard? Geeeen idee.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik zou gewoon een 3-fase omvormer nemen met schaduwmanagement waar alles gewoon op kan, meteen van de verdelingsproblematiek af.

Eventueel gelijk al een hybride omvormer waar je naderhand een batterij op aansluit.
Ben je zelf niet handig genoeg?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SDDmKBZQbF6Ii36F3TjO4kE7GA0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0zXImF2PdrLrnWmZiJKUKsHo.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1ytckHuTMALffKvyknf7-k2G-Gs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MRxjtynnxddhEjEkUfBVcBR1.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 27% gewijzigd door AUijtdehaag op 31-03-2024 18:08 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tumke84
Dank voor de reacties. Het hoeft zeker niet per sé Enphase te zijn, heb dat ook niet als voorwaarde opgegeven bij opvragen offertes. Echter werd door alle partijen aangegeven dat een Enphase systeem de beste keuze zou zijn in mijn situatie. Vandaar alleen offertes ontvangen voor Enphase systemen.

Ik zou het een heel groot voordeel vinden wanneer zowel de oude als de nieuwe panelen op hetzelfde systeem zouden kunnen. Dus de SMA route spreekt mij dan zeker aan. Ben alleen niet bekend met hoe schaduwmanagement bij SMA werkt, daar zal ik mij even in moeten verdiepen. Is dat net als bij SolarEdge met optimizers?

Ik ben helaas niet handig genoeg om de panelen zelf te plaatsen, dus dan zal ik nog op zoek moeten naar een installateur die SMA kan leveren. Als iemand daar nog tips voor heeft voor regio Noord/Midden-Limburg zijn ze uiteraard welkom.

[ Voor 33% gewijzigd door tumke84 op 31-03-2024 20:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
SMA is een string omvormer, dus in principe zonder optimizers.
Het schaduwbeheer van SMA wordt gezien als de gouden standaard onder de string omvormers, beter dan wat je nu hebt...

Er staan 2 bedrijven op de SMA site in Limburg: https://www.sma-benelux.c...-erkende-sma-installateur
en een slim google zoekje vind er nog wel een paar.

Een knappe installateur verkoopt wat het beste is voor de klant, niet wat er in zijn magazijn ligt.

Je huidige systeem voorzien van SolarEdge optimizers om die samen met de uitbreiding op 1 SolarEdge omvormer te zetten kost > €800 ex montage, dat gaat niet rendabel zijn. Daarnaast is SolarEdge 3-fase voor nu zwak in de batterij opties.

Dus 1 3-fase string omvormer zie ik wel als de optimale oplossing voor jou.

[ Voor 4% gewijzigd door Ronald op 31-03-2024 20:24 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AJediIAm
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:05
Het zou handig kunnen zijn om aan te geven wat je belangrijk vindt:
- energie neutraal wonen?
- rendement?
- futureproof systeem?

12.000kwh is best veel. Ik zou eens kijken naar wat zoveel stroom verbruikt en hoe je stroom kan besparen. Oude vriezer/koelkast vervangen?
Isoleren is erg belangrijk voor een goed functionerende en comfortabel warmtepomp en het betaald zich bovendien vaak terug.
Nieuwe apparaten worden ook steeds zuiniger dus ik zou niet meer panelen in plannen dan 70% (max 80%) van je verbruik.
Energie neutraal is leuk, maar er zijn flinke diminishing returns en wie weet wat er de komende jaren gaat gebeuren met teruglevering vergoeding en saldering.

Enphase is een opmerkelijke keuze omdat het een relatief duur systeem is en niet een systeem wat ik in deze situatie zou verwachten. Fijn voor de installateur omdat het makkelijk is en hoge marge heeft, maar ik zie geen voordelen voor jouw als klant boven de populaire SolarEdge of een tweede GoodWe. Of is er toch een rede voor Enphase?
Misschien eens kijken naar het collectief van bijvoorbeeld vereniging eigen huis om toe te voegen aan de vergelijking.

Het zou handig kunnen zijn om de 4 panelen die een deel schaduw hebben te laten vervallen. Een eenvoudigere installatie is kosten efficiënter en soms zelf in zijn geheel efficiënter omdat er minder kans op design fouten in zit.

Heb je al nagedacht over een thuis accu voor in de toekomst? Als je een extra omvormer plaatst zou het handig kunnen zijn om er een te nemen waar je een accu op aan kan sluiten (zoals SolarEdge)

Als het past zou ik de nieuwe panelen op 1 fase zetten en niet verdelen over 2 fases. Zo heb ik mijn eigen opstelling ook uitgebreid, maar met wat minder panelen.
De oude omvormer vervangen voor een 3 fase omvormer zoals Roland voorstelt is ook een goede keus.
Wederom: eenvoud is de sleutel tot succes.

[ Voor 5% gewijzigd door AJediIAm op 31-03-2024 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
AJediIAm schreef op zondag 31 maart 2024 @ 20:24:

Het zou handig kunnen zijn om de 4 panelen die een deel schaduw hebben te laten vervallen. Een eenvoudigere installatie is kosten efficiënter en soms zelf in zijn geheel efficiënter omdat er minder kans op design fouten in zit.
Design fouten? Als een installateur dit niet kan ontwerpen moet hij putjes gaan scheppen.
4 panelen weglaten omdat ze in december een beetje schaduw gaan pakken, maar keurig in bypass gaan omdat er genoeg stringlengte/spanning is?

Onzin!
Heb je al nagedacht over een thuis accu voor in de toekomst? Als je een extra omvormer plaatst zou het handig kunnen zijn om er een te nemen waar je een accu op aan kan sluiten (zoals SolarEdge)
7KW op een 5kW enkelfase SolarEdge? O-ké dan... Zullen we dat maar niet doen dan?
Als het past zou ik de nieuwe panelen op 1 fase zetten en niet verdelen over 2 fases. Dit is wederom vanwege de eenvoud van het systeem.
Nope, nog steeds geen strak plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJediIAm
Ronald schreef op zondag 31 maart 2024 @ 20:30:
[...]

Onzin!

[...]

Zullen we dat maar niet doen dan?

[...]

Nope, nog steeds geen strak plan.
Zoals je ziet heb ik niet alles doorgerekend.
Ik probeer wat ideeën op tafel te leggen om over na te denken zoals eenvoud van het systeem, misschien niet voor 100% energie neutraal gaan (tenzij dit je doel is. Dan moet je er natuurlijk vol voor gaan) en waarom Enphase?

Iedereen heeft een mening, maar het gaat om wat jij (tumke) wilt en dat je achter je keuzes staat.

Het is makkelijk om hard "nee" te roepen, maar ik vraag me af of dit een constructieve en plezierige discussie oplevert. Vandaar dat ik soms een domme opmerking er tussen door gooi om men aan het denken te zetten.

[ Voor 8% gewijzigd door AJediIAm op 31-03-2024 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Bewust domme opmerkingen brengen zelden een constructieve en plezierige discussie op gang... Je weet wel... Internet mist nogal wat nuance.
Ik zie sowieso de waarde niet... gaat gewoon nergens over wat mij betreft 8)7.

De opmerking over isoleren en warmtepomp klopt ook niet. Dat is de Lobby napraten.
Een warmtepomp heeft afgiftesysteem nodig. Een afgifte systeem wat bij zeer lage water temperatuur de benodigde warmte de woning in krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
tumke84 schreef op zondag 31 maart 2024 @ 20:09:
Ik ben helaas niet handig genoeg om de panelen zelf te plaatsen, dus dan zal ik nog op zoek moeten naar een installateur die SMA kan leveren. Als iemand daar nog tips voor heeft voor regio Noord/Midden-Limburg zijn ze uiteraard welkom.
Dit was Natuma Stevensbeek dacht ik
Freek-Hendrik in "Advies gevraagd bij aanschaf zonnepanelen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
En als @AJediIAm even de 3 seconden onderbouwing wil hebben die zelf niet uitgevoerd werd:

https://www.thomasberger....w2=0&temp_coeff2=0&max2=0

In maart al pittig in de aftopper.

Dan is er nog de netcongestie problematiek. 5kW enkelfase staat dan gewoon achteraan in de rij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJediIAm
Ronald schreef op zondag 31 maart 2024 @ 20:58:
En als @AJediIAm even de 3 seconden onderbouwing wil hebben die zelf niet uitgevoerd werd:

https://www.thomasberger....w2=0&temp_coeff2=0&max2=0

In maart al pittig in de aftopper.

Dan is er nog de netcongestie problematiek. 5kW enkelfase staat dan gewoon achteraan in de rij.
Een onderbouwing is niet perse nodig voor een constructieve en vriendelijk discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tumke84
Ronald schreef op zondag 31 maart 2024 @ 20:22:
SMA is een string omvormer, dus in principe zonder optimizers.
Het schaduwbeheer van SMA wordt gezien als de gouden standaard onder de string omvormers, beter dan wat je nu hebt...

Er staan 2 bedrijven op de SMA site in Limburg: https://www.sma-benelux.c...-erkende-sma-installateur
en een slim google zoekje vind er nog wel een paar.

Een knappe installateur verkoopt wat het beste is voor de klant, niet wat er in zijn magazijn ligt.

Je huidige systeem voorzien van SolarEdge optimizers om die samen met de uitbreiding op 1 SolarEdge omvormer te zetten kost > €800 ex montage, dat gaat niet rendabel zijn. Daarnaast is SolarEdge 3-fase voor nu zwak in de batterij opties.

Dus 1 3-fase string omvormer zie ik wel als de optimale oplossing voor jou.
Retrofit optimizers toevoegen (of Enphase micro omvormers for that matter) aan huidige panelen zie ik inderdaad niet als een interessante optie. Om die reden spreekt de SMA route mij ook aan, want dat kan ik zowel de oude als de nieuwe panelen op 1 omvormer. Ik ga mij daar verder in verdiepen. Heb al gezien dat SMA ook optioneel optimizers kan gebruiken en als ik het zo vlug goed heb gelezen hoeven die niet op alle panelen te zitten. Of het nodig is daar laat ik mij graag over adviseren.
AJediIAm schreef op zondag 31 maart 2024 @ 20:24:
Het zou handig kunnen zijn om aan te geven wat je belangrijk vindt:
- energie neutraal wonen?
- rendement?
- futureproof systeem?

12.000kwh is best veel. Ik zou eens kijken naar wat zoveel stroom verbruikt en hoe je stroom kan besparen. Oude vriezer/koelkast vervangen?
Isoleren is erg belangrijk voor een goed functionerende en comfortabel warmtepomp en het betaald zich bovendien vaak terug.
Nieuwe apparaten worden ook steeds zuiniger dus ik zou niet meer panelen in plannen dan 70% (max 80%) van je verbruik.
Energie neutraal is leuk, maar er zijn flinke diminishing returns en wie weet wat er de komende jaren gaat gebeuren met teruglevering vergoeding en saldering.

Enphase is een opmerkelijke keuze omdat het een relatief duur systeem is en niet een systeem wat ik in deze situatie zou verwachten. Fijn voor de installateur omdat het makkelijk is en hoge marge heeft, maar ik zie geen voordelen voor jouw als klant boven de populaire SolarEdge of een tweede GoodWe. Of is er toch een rede voor Enphase?
Misschien eens kijken naar het collectief van bijvoorbeeld vereniging eigen huis om toe te voegen aan de vergelijking.

Als het past zou ik de nieuwe panelen op 1 fase zetten en niet verdelen over 2 fases. Zo heb ik mijn eigen opstelling ook uitgebreid, maar met wat minder panelen.
De oude omvormer vervangen voor een 3 fase omvormer zoals Roland voorstelt is ook een goede keus.
Wederom: eenvoud is de sleutel tot succes.
Mijn enige doel is mijn energierekening zo laag mogelijk houden. Zelfvoorzienend ga ik in dit huis niet worden. En ja 12.000kW is veel, maar daar zit 3.500kW elektrische auto en 4.000kW (schatting) all electric warmtepomp in meegerekend. Huidig verbruik van 4.500kW vind ik prima, zeker gezien het feit dat hier 5 dagen per week thuisgewerkt wordt, we al elektrisch verwarmen met airco’s en elektrische vloerverwarming op de badkamer. Apparatuur is allemaal al vervangen en recent, dus veel besparing is er niet te halen. Al zal het verbruik van de airco’s natuurlijk dalen op het moment dat we met een warmtepomp gaan verwarmen. Maar opgroeiende kids betekent ook meer stroomverbruik.

Uiteindelijk ben ik ook niet op zoek naar een discussie op dit vlak, mijn keuze voor 16 panelen op de locatie zoals in mijn openingspost ingetekend staat vast. De keuze voor omvormers echter nog niet. Ben dan ook blij met de input die door iedereen hierover geleverd wordt en heeft mij toch nog aan het denken gezet.
Dank, ga het topic even doorspitten 👍🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
tumke84 schreef op zondag 31 maart 2024 @ 21:15:
[...]

Retrofit optimizers toevoegen (of Enphase micro omvormers for that matter) aan huidige panelen zie ik inderdaad niet als een interessante optie. Om die reden spreekt de SMA route mij ook aan, want dat kan ik zowel de oude als de nieuwe panelen op 1 omvormer. Ik ga mij daar verder in verdiepen. Heb al gezien dat SMA ook optioneel optimizers kan gebruiken en als ik het zo vlug goed heb gelezen hoeven die niet op alle panelen te zitten. Of het nodig is daar laat ik mij graag over adviseren.
Omdat je aangegeven hebt dat de helling van de nieuwe 4 en 10 hetzelfde is gaat 14+16 gewoon lukken op een nieuwe string omvormer.
Optimizers maken zelden hun kosten goed.

Als je over optimizers na gaat denken dat kun je beter nadenken over een setje op je overkapping (Ja ik heb gezien dat je dat niet wilde) ;-)
Levert meer op voor de kosten.

En ik noem het toch even... Een Growatt XH serie kan ook accu's.... kost vrij veel minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tumke84
Vandaag eerste partij langs geweest voor voorstel op basis van een SMA omvormer. Heb de offerte inmiddels ontvangen en aan het schema toegevoegd. Zie onderstaand. Ik heb deze tegenover de partij van mijn voorkeur gezet mocht ik toch voor Enphase gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y6_8GH3VI4GLznmIMtRQTK-gEVg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tH392MPCn9DoENd3x2w6QyGt.png?f=fotoalbum_large

Voorstel is op basis van plaatsen 16 extra panelen en deze samen met de oude 16 panelen aan te sluiten op één SMA Sunny Tripower 10.0 3AV-40 omvormer. De 16 oude panelen zouden dan op 1 ingang komen, de 16 nieuwe op de andere ingang.

Volgende week woensdag komt nog een 2e partij, daarna hoop ik de knoop door te hakken. Ben wel zeer positief over de oplossing met één SMA omvormer. Twijfel wel een beetje over de DMECG panelen, specs zijn iets nadeliger ten opzichte van de AIKO en ook andere panelen die ik eerder geoffreerd heb gekregen. Ze zijn ook 4cm langer, waardoor ik op het dak van mijn garage met 2 rijen panelen 8cm lager uitkom en daarmee ook 8cm dichter op schaduw gebied (onderzijde dak valt volledig in harde schaduw van een pergola die direct achter de garage staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tumke84
Nou het gesprek met de 2e partij hadden we beter over kunnen slaan... Uitgebreid adverteren met SMA op je website en dan aangeven dat je in 3 jaar tijd nog geen SMA omvormer geplaatst hebt :? Daar waren we snel klaar mee.

Uiteindelijk gisteren daarom de opdracht gegeven aan de 1e partij die langs is geweest voor een systeem op basis van een SMA omvormer. Op uitnodiging van hun dinsdagavond nog op de zaak langs geweest om nog wat verschillende opties panelen te bekijken (in verband met mijn twijfels over het formaat). Uiteindelijk bij de geoffreerde panelen gebleven. Uitgebreid met hun systeemontwerper gesproken en de panelen kunnen uiteindelijk wat hoger op het dak gemonteerd worden waardoor de schaduw van de pergola geen probleem meer is d:)b

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oGOu-6-0Uyi23TMtl1FGSaCOFYU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iMhZgxXe6joeZFovAZrWSXFK.png?f=fotoalbum_large

Uiteindelijk komen nu dus zowel de oude als de nieuwe panelen op één SMA Sunny Tripower 10.0 3AV-40, waarbij de 2 strings van de huidige panelen (8+8) samengevoegd worden op één string (ingang B ) en de 16 nieuwe panelen op één string op ingang A komen. De oude 1-fase Goodwe omvormer gaat dan weg.

Dank voor het opperen van de SMA route als optie, had ik zelf anders niet aan gedacht en heeft mij in de aanschaf in ieder geval 1000 euro bespaard. En heb nu alles op één systeem, wat ik ook een enorm voordeel vind. Nu nog afwachten of het aan de opbrengst kant ook allemaal gaat werken als verwacht. Ik zal nog een bericht achterlaten wanneer alles is opgeleverd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tumke84
Afgelopen donderdag zijn de nieuwe zonnepanelen geplaatst door Natuma uit Stevensbeek. Zeer tevreden over hoe de werkzaamheden zijn uitgevoerd en de vriendelijkheid van de werknemers. Er wordt goed nagedacht over hoe een en ander het best aan te leggen, met name wat betreft het kabelwerk. Het resultaat ben ik dan ook erg tevreden over, de panelen liggen er perfect bij 8)

Wel bleek bij de oplevering dat de oude en nieuwe panelen niet volgens afspraak op de nieuwe omvormer zijn aangesloten. De oude panelen zaten met 2 strings (8+8 panelen) op de oude Goodwe omvormer, dit hadden ze 1 op 1 over gezet op de nieuwe SMA omvormer, en dus 2 strings op ingang A1 en A2 geplaatst. De 16 nieuwe panelen op ingang B. Afspraak was echter om de 2 strings van de oude panelen te koppelen naar 1 string en op ingang B te zetten en de nieuwe panelen op 1 string op ingang A1. Reden hiervoor is dat ingang B maar max. 12A kan verwerken. Daar gaan de nieuwe panelen echter overheen. Na dit bij oplevering geconstateerd te hebben werd het echter direct aangepast d:)b

Ook kon de persoon die de app en Sunny Portal uitlegde mij niet vertellen hoe ik inzicht kon krijgen in de voltages en amperes aan DC en AC zijde. Dat was volgens hem niet mogelijk. Uiteindelijk heb ik dit toch zelf alsnog gevonden, maar beetje vreemd dat een SMA Advanced Installer dit zelf niet kan uitleggen. Maar al met al kleinigheden en dit zou mij er absoluut niet van weerhouden om Natuma nogmaals te vragen of deze partij aan anderen te adviseren.

Nu erg benieuwd naar wat de opwek gaat doen, vandaag al even de maximale 10kW aangetikt, al was het maar van korte duur. Tijd voor wat meer zon!

Als laatste wat foto's:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vgw0CYvyvrVpqBPSBcprxsqCH84=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I5a0ZB4rdoMaCZSnY93fDwe2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xhmiuVCWQI1agoG7vJ0dR3zGxGA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xwvk8FJxRK7nQHgmDIUxiFwL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MB1P0AN9Fy25j0lkkrpUoLSSK-g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AMrQHi58oIT3SjrxrJWaOypS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door tumke84 op 04-05-2024 17:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Proficiat.
Altijd leuk om te lezen dat het allemaal goed is uitgepakt.

Dat uitlezen kan je ook doen via modbus tcp/ip.
Met een home assistant installatie op bijvoorbeeld een odroid C4, lees je direkt uit en pushed alle info naar pvoutput.
En influxdb en grafana
Of alles via node-red.
DM voor meer info.

Ook terugregelen van het vermogen kan via modbus.
Bij terugleverboetes en negatieve dynamische prijzen bijv.

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-05-2024 18:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tumke84
Ja Home Assistant staat al lang op het lijstje om mij daar een keer in te gaan verdiepen... Heb een Synology staan waar ik dat op zou willen gebruiken. Voorlopig eerst aan de slag met wat verbouwingen in huis, daarna hopelijk tijd om met HA aan de slag te gaan. Terugleverboetes heb ik tot september volgend jaar nog geen last van, daarna zien we wel weer verder. Bedankt voor je hulp en info in ieder geval @AUijtdehaag
Pagina: 1