Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08-09 16:08
Hoi allen,

Ik heb een leuk netwerk thuis met:
1x Unifi 8 poorts 60W POE Switch
https://tweakers.net/pric...-60w-poe/specificaties/3x Unifi AP AC Pro
uitvoering: Ubiquiti UniFi AP AC PRO (1-Pack)

En alles draait (inmiddels) eigenlijk best wel lekker.

En kennis van mij is zijn eigen netwerk aan het vervangen en aan het upgraden met de Unifu U7 Pro en hij gaat zijn AC HD Pro units wegdoen. Ik kan die voor een zeer interessant prijsje overnemen (lees: hele goede vriendenprijsje).
uitvoering: Ubiquiti UniFi AC HD

Hij heeft geen ervaring met de AP AC Pro, dus weet niet precies of het echt een upgrade is. Maar als ik naar de specs kijk van de AC HD, dan krijg ik sterk die indruk dat die net een beetje beter en sneller is dan de AP AC Pro.

Maar zoals gewoonlijk als het om dit soort dingen gaat: altijd eerst even op Tweakers navragen ;-).

Dus eigenlijk is mijn vraag: zou deze kans een mooie upgrade zijn om mijn thuisnetwerk nog beter/sneller te maken? Of ga ik hier helemaal niks van merken?

Eventuele extra info: ik heb zo'n 22 apparaten verspreid door het huis waarvan ongeveer de helft op 2.4 zit en de andere helft op 5 ghz. Bereik is door het hele huis heen heel prima en ik heb een servertje draaien met de Unifi Network Controller erop. Verder heb ik een 1 GBit/s internet verbinding.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LanTao
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
De AC-HD is een van de beste AP's van UniFi uit dat tijdperk. Ik heb beide gebruikt maar het verschil vind ik moeilijk te kwantificeren. Communicatie gaat in beide richtingen dus de stations met hun vaak kleine antennes hebben ook invloed. Echt nooit klachten, dat wel.

De AC-HD heeft wel PoE+ nodig dus je zult 'n nieuwe switch aan moeten schaffen, bijvoorbeeld de USW-Lite-8-PoE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
Bedankt voor je reactie LanTao. Klinkt nog een beetje twijfelachtig of ik het verschil in de praktijk ga merken?
Dat ik een nieuwe switch nodig heb is niet zo heel erg, ik zie dat die tweedehands al voor een nette prijs aangeboden wordt. Daarnaast wordt de switch die ik nu heb best wel warm, iets dat mij altijd een beetje zorgen gebaard heeft. Dus vervangen is sowieso niet erg.

Misschien reageert er binnenkort nog iemand die iets beter ervaren heeft hoe het verschil in de praktijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:51

nelizmastr

Goed wies kapot

De kracht van de HD zit hem in het HD deel: High Density, in de stijl met de 1 april sferen hier vandaag: hoge dichtheid.

Als je dus veel apparaten (lees 100+ per AP) hebt dan heeft het nut omdat de capaciteit hoger is. Je gaat pas echt een upgrade merken als je van AC (wifi5) naar 6E of 7 gaat (en apparaten hebt die daar baat bij hebben en geen 20Mbit ADSL hebt).

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
Dus met mij 20+ apparaten en een vrij normale interferentie valt er weinig van te merken?

Zover ik weet heb ik geen apparaten in huis die wifi 6 of hoger aankunnen. Volgens mij is het maximale 5 ghz. Maar de AC HD heeft toch ook geen 6 of hoger? (Vandaar vast ook de AC in de naam ;-) haha)