Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:55

JME

zeg maar Jamie

Topicstarter
Ik heb hier een uitvoering: Lenovo IdeaPad Slim 3 15AMN8 (82XQ0093MH). Nog geen 4 maanden oud dus nog vol in de garantie, maar ik dacht eerst even hier te checken om te kijken of ik niets over het hoofd zie voordat ik contact opneem met de leverancier.
Van de ene op de andere dag, zonder updates of nieuwe software tussendoor, wil de laptop niet meer uitgeschakeld blijven. Als ik hem uit zet (of dat nu is via de aan/uit knop of via Start > Aan/uit > Afsluiten) dan gaat ie gewoon uit, maar een seconde later start ie meteen weer op. Vervolgens hoor ik een piep en krijg ik een keuzescherm: Please select boot device. Met drie opties: Windows Boot Manager, NVMe (met merk/type) of Setup. Met de eerste twee opties start de laptop gewoon door, met de derde optie kom ik in het setupscherm (UEFI).
Als ik de laptop niet afsluit maar kies voor Start > Aan/uit > Opnieuw opstarten, dan start de laptop gewoon opnieuw op en door, dus zonder piep en keuzescherm.
En om het nog vreemder te maken: als ik de laptop afsluit en tijdens het afsluiten het scherm dichtklap, dan blijft ie wél uit. Als ik later het scherm weer open, dan start de laptop direct op en krijg ik weer de piep en het keuzescherm.
Zoals gezegd, met de eerste of tweede optie start de laptop gewoon op. Alles werkt ook gewoon, geen onverwacht gedrag. Uiteraard de standaard checks gedaan: SMART uitgelezen, Lenovo Vantage system check, chkdsk, sfc /scannow. Alles op groen. Onder energiebeheer staat het gedrag bij sluiten deksel op "geen actie". "Automatisch opnieuw opstarten bij systeemfouten" staat uit. In het BIOS heb ik zoveel mogelijk boot-opties uit gezet (in dit geval: Flip to Start, Fast Boot, USB Boot, PXE Boot to LAN, allemaal uit).

Iemand enig idee wat dit vage gedrag kan veroorzaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-05 01:07
Heb je al gekeken bij "Energiebeheer" en dan onder het kopje "Aan/uit-knoppen en deksel"?
Mogelijk staat hier een instelling niet goed en moet je die aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Topicstarter
Dankjewel voor het meedenken, maar daar staat “actie als ik het deksel sluit” al ingesteld op “geen actie ondernemen”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-05 01:07
Staan de instellingen in de BIOS goed ingesteld m.b.t. aan/uit en de deksel open of dicht? Bekijk alle instellingen m.b.t. power on en deksel. Ik denk dat daar toch ergens een foute instelling staat.

Heb je al gezocht in forums naar dit probleem en wat heb je daar gevonden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Topicstarter
Ik waardeer het meedenken echt, maar alles wat ik heb gedaan staat in de startpost :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
JME schreef op zondag 31 maart 2024 @ 16:52:
Als ik de laptop niet afsluit maar kies voor Start > Aan/uit > Opnieuw opstarten, dan start de laptop gewoon opnieuw op en door, dus zonder piep en keuzescherm.
Heb je ook al eens geprobeerd om de optie snel opstarten (fast startup) uit te zetten?
How To Geek: Shutting Down Doesn’t Fully Shut Down Windows 10 (But Restarting Does)

Kijk eens of dat verschil maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Topicstarter
Snel opstarten staat al uit. Maar ik zal vanavond eens proberen om hem juist weer aan te zetten, eens kijken of dat helpt. Het artikel waarnaar je verwijst triggert me wel. Er is duidelijk een verschil in de “mate van afsluiten” bij gewoon afsluiten met snel opstarten, gewoon afsluiten zonder snel opstarten, en alleen opnieuw opstarten. Dat is enigszins in lijn met het verschil dat ik zelf waarneem tussen afsluiten en opnieuw opstarten, alleen net andersom. Of zoiets ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KilleBladhark
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 16:16
Ik neem dan aan dat wanneer je zegt "Zet hem uit door middel van de aan/uit knop", dat je deze dan 1 keer indrukt en dat hij dan begint met afsluiten? Heb je dan al een keer geprobeerd om de aan/uit knop in te houden voor ongeveer 10-12 seconden en kijken of hij dan uit blijft?

Daarnaast zeg je ook wanneer je de laptop afsluit en de klep dicht doet hij wel gewoon afsluit, gebeurt dit direct als je hem dicht doet of alleen als je bijvoorbeeld op de aan/uit knop hebt gedrukt of in Windows op afsluiten hebt gedrukt?

Heb je daarnaast ook al een keer geprobeerd om de BIOS te resetten naar Factory Default? Dit wil nog wel eens vage problemen oplossen.

Misschien kun je anders een aantal screenshots/foto's maken van je huidige instellingen en dan kunnen wij bekijken of we iets frapants zien?

The One Piece is real. (Can we get much higher!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Wekt het afsluiten wel goed als je dat doet vanuit de Windows herstel omgeving (Shift+herstart)?
sluimerstand/hibernate mode kan je ook eens proberen of dat wel goed werkt.

Meer voorkomende issue blijkbaar:
Google: Lenovo IdeaPad Slim 3 not shutdown

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Topicstarter
Alle beschikbare BIOS opties + instellingen zijn al benoemd. BIOS naar factory default helpt niet. Aan/uit knop ingedrukt houden helpt ook niet, na uitschakelen start ie ook dan gewoon weer op. Eenmaal de aan/uit knop indrukken of eenmaal klikken op Afsluiten in menu Start en dan de klep sluiten als het woord Afsluiten in beeld staat, dat is voorlopig echt de enige manier waarop het ding ook uit blijft.

Ik ga van de week als laatste redmiddel een verse installatie proberen via de Lenovo Novo Button. Helpt dat ook niet, dan mag de leverancier het oplossen. Domme vraag misschien, maar weet iemand toevallig of via zo'n herinstallatie de bestanden vanuit de OneDrive gewoon weer terugkomen, mits ik natuurlijk met dezelfde MS ID de laptop herinstalleer? Of kan ik beter voor de zekerheid een backup maken van alles wat nu in OneDrive staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuPaToLL
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 09-04 19:55
JME schreef op zondag 7 april 2024 @ 16:41:
Alle beschikbare BIOS opties + instellingen zijn al benoemd. BIOS naar factory default helpt niet. Aan/uit knop ingedrukt houden helpt ook niet, na uitschakelen start ie ook dan gewoon weer op. Eenmaal de aan/uit knop indrukken of eenmaal klikken op Afsluiten in menu Start en dan de klep sluiten als het woord Afsluiten in beeld staat, dat is voorlopig echt de enige manier waarop het ding ook uit blijft.

Ik ga van de week als laatste redmiddel een verse installatie proberen via de Lenovo Novo Button. Helpt dat ook niet, dan mag de leverancier het oplossen. Domme vraag misschien, maar weet iemand toevallig of via zo'n herinstallatie de bestanden vanuit de OneDrive gewoon weer terugkomen, mits ik natuurlijk met dezelfde MS ID de laptop herinstalleer? Of kan ik beter voor de zekerheid een backup maken van alles wat nu in OneDrive staat?
onedrive is cloud opslag. als het goed is dus gekoppeld aan een microsoft account. op elke pc waar jij dus inlogd, kan je er voor kiezen om bestanden op te halen van de server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Topicstarter
Inmiddels verse installatie van Windows gedaan, helpt niet. Novo Button doet het überhaupt niet. In plaats van beter wordt het erger: ik krijg er 2x 2 POST beeps bij, de Lenovo Hardware Scan denkt accuproblemen te zien die ik zelf niet ervaar, gek dus. Ben er nu wel klaar mee en heb een ticket bij Lenovo aangemaakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Topicstarter
Update: opgestuurd, nieuw moederbord/toetsenbord/behuizing gekregen, en alles doet het weer. Dank allen voor het meedenken!
Pagina: 1