Aansluiting dakkapel bij isolatie schuin dak via buitenzijde

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htoorman
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 10-04 08:59
Ik wil mijn dak via de buitenzijde isoleren (aan binnenzijde is echt te weinig ruimte). Het dak gaat hierbij 10 cm omhoog. Bij de onderzijde van de dakkappel levert dit een probleem op.

Mijn vraag is hoe ik dit toch kan doen en het er toch nog redelijk uit blijft zien. Wanneer ik naar dakkapellen kijk dan zie ik dit nooit.... waarschijnlijk niet zonder reden.
Heeft toch iemand een idee hoe dit op te lossen zodat het er okay uit blijft zien? Ik zal toch niet de eerste (en de laatste) zijn met dit probleem? Dakkapel verhogen is onbegonnen werk gezien de grootte.

Ik zit te denken aan een soort vensterbank ter hoogte van het kozijn waar de dakpan dan aan de onderzijde tegenaan gezet kan worden. Wat denken jullie? Of toch maar met een loodslab er overheen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uiNFLtnSeUJHz9GhjVY4XqCWp7Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bn6zDAZ7gUfaT4mAtt4vC7z9.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via htoorman op 01-04-2024 17:29)

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:39
je zal een constructie moeten maken waarbij de huidige dikte van je pan en panlat de ruimte van je isolatie bepaalt en je pan niet meer doorloopt tot je dakkapel en er dan iets van een zinken profiel overheen, of een loodslab.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:05
Dat zou je kunnen oplossen met een verholen goot o.i.d..
Dakisolatiesystemen hebben daar wel standaard producten voor, maar met wat handigheid kan je dat wel zelf namaken.

Edit:
Dat is voor de zijkant.
Voorzijde zie o.a.:
https://bouw-energie.be/nl-be/bouwknopen/details-recticel

[ Voor 29% gewijzigd door JukeboxBill op 31-03-2024 16:51 ]

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 01:02
Ik heb er een soort zinken vensterbank onder gemaakt. Bij mij zat er alleen geen rij pannen meet onder de dakkapel maar direct de goot. Maar dit maakt voor de uitvoering niet uit denk ik.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
je zal een constructie moeten maken waarbij de huidige dikte van je pan en panlat de ruimte van je isolatie bepaalt en je pan niet meer doorloopt tot je dakkapel en er dan iets van een zinken profiel overheen, of een loodslab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:28
Zorg ook voor een goede winddichting, dus sinvliesfolie en dat winddicht geplakt met de juiste tape. Zeker rondom de dakkapel zal het er niet zitten

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htoorman
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 10-04 08:59
Van een dakdekker kreeg ik nog de optie om Superfoil te gebruiken. Hiermee behaal je eenzelfde isolatiewaarde maar gaat het dak niet omhoog. Materiaal is wel erg kostbaar maar zorgt wel voor een goede oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
htoorman schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 16:22:
Van een dakdekker kreeg ik nog de optie om Superfoil te gebruiken. Hiermee behaal je eenzelfde isolatiewaarde maar gaat het dak niet omhoog. Materiaal is wel erg kostbaar maar zorgt wel voor een goede oplossing.
Nee.

Met superfoil haal je niet dezelfde isolatiewaarde tenzij het gemonteerd wordt zoals in de verwerkingsvoorschriften met luchtspouwen, maar dan krijg je dus ook weer meer dikte.
Zoals superfoil meestal geplaatst wordt isoleert het voor geen meter. Trap er niet in.

Pagina: 1