DMX / SPI / WLED? LED Bulb string met 3 draden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intermusic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-03 14:05

intermusic

Marc Hoekstra

Topicstarter
Hoi,

Ik heb tweedehands een paar strings met LED-lampen gekocht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/78wEmHBmHRjmkWDrJB5McP3K0Lc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mil1VEVAQrbV3c5kQMOfK0WQ.jpg?f=fotoalbum_large

De verkoper zei dat het een DMX SPI/TTL-systeem is en de string heeft 3 draden: PLUS | DATA | MINUS
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vMzf04bjfRDXP25_D7G6jlIyHXw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CxSROf57VVJC8gTXFlMefyny.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik in de lamp kijk, zie ik +24V | IN | UIT | GND. Tevens 4 RGB LEDS en 2 witte LEDS.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uTiMLLmaVU6x90mYw5QpX5u84P8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ogJxWfFOISu9DTMBbrh0GN5l.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn plan was om dit aan te sluiten op een Wemos D1 Mini (of ESP32), in de hoop dat de LED's in de lampen adresseerbare LEDS waren waar WLED mee kan werken (bijvoorbeeld WS2801 en APA102).

Ik heb hem aangesloten op WLED wat op een ESP32 was geïnstalleerd, met GND aangesloten vanaf de 24V-voeding op de ESP32 en de MINUS van de LED-string, de DATA-draad op pin 4 van de ESP32 en de PLUS van de LED-string op de PLUS van 24V van de voeding.

Ik heb alle mogelijke protocollen binnen WLED geprobeerd, maar ik kreeg het niet werkend.
Ik kreeg op een bepaald moment wel de LEDS aan het branden toen ik de datadraad handmatig op pin 4 van de ESP32 meerdere keren erin en eruit haalde De LED veranderden willekeurig van kleur en gingen willekeurig aan en uit.

Vervolgens heb ik een van de lampen uit elkaar gehaald om te zien welke chip er op de print staat. De chip heet MY9941TE.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lU997HbEDd8cm0rB7nParjSRpNM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yl3WOIeltFAqv0jxSa9rR4hw.jpg?f=fotoalbum_large

Dit verwart me nog meer, omdat dit een volwaardige DMX512-chip is die zowel de DI+ als de DI- nodig heeft. (dus niet DMX SPI/TTL denk ik). Maar op deze string zit slechts 1 datadraad.

Ik heb ook een MAX485-bord gekocht, voor het geval er een manier is om het DMX / RS485-signaal met één draad aan te sluiten, maar ik weet niet hoe ik dit moet aansluiten op de A- en B-connectoren op het MAX485-bord.

Ik hoopte dat iemand zou begrijpen hoe dit DMX SPI-signaal werkt met de MY9941TE en hoe ik dit kan laten werken met WLED.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Normaal is DMX inderdaad een differentiaal signaal. Maar dat is niet meer dan dat Di+ > Di- is voor een HIGH en Di+ < Di- voor een LOW. Nu lijkt mij hier hetzelfde vals gespeeld als dat met gebalenceerde auto ook wel eens gedaan wordt en dat is een van de lijnen vastknopen en alleen sturen met een enkele lijn.

Als ik moet gokken / hoe ik het zelf dan zou doen is door Di- gewoon op halve signaalspanning vast te knopen. Dus VDDL / 2 maken met een spanningsdeler = 5V /2 . Als je nu gewoon een 5V TTL serial signaal op Di+ zet dan wordt netjes aan de voorwaardes voor differentieel voldaan. Immers bij een HIGH = 5V op Di+ heb je dan Di+ > Di- => 5V > 2,5V = HIGH. En zelfde voor een LOW.

Ja, dit is een enorme hack en doe je het hele robuste van differentieel te niet. Maar zo heeft de fabrikant waarschijnlijk wel een 4e ader uitgespaard... Alles voor de centen waarschijnlijk.

Of dit zo zit moet je dus wel na kunnen meten. Gaat de input inderdaad direct aan Di+? En kan je iets van een spannignsdeler ontdekken aan Di-?

Als dat zo is dan zou je dus aan moeten kunnen sturen met DMX code op een micro op 5V TTL waar je dan juist geen MAX485 toepast.

Gezien het hoge DIY gehalte doe ik hem wel een schopje naar MME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:05

SA007

Moderator Tweaking
Waarschijnlijk hangt inderdaad 1 kant van de DMX aan een weerstandsdeler om ongeveer 2,5V.

Omdat elke chip een DMX zender heeft en ze maar een klein stukje uit elkaar zitten is het differentieel ook niet hard nodig, dus verwacht geen problemen daarmee.

Met je MAX485 kan je dan dus gewoon 1 van de 2 draden aansluiten, en natuurlijk de ground aan de ground van de 24V voeding van de lampjes, waarschijnlijk werkt dat.

Welke van de 2, geen idee, gewoon proberen, kan geen schade geven.

Edit: als je een 5v TX draad heft (de ESP is 3.3v) dan kan je de rs485 chip waarschijnlijk gewoon weglaten.

[ Voor 10% gewijzigd door SA007 op 31-03-2024 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intermusic

intermusic

Marc Hoekstra

Topicstarter
Wat super awesome dat jullie al binnen een uur al met super goede antwoorden komen. Daarvoor alvast hartelijk dank 😊

Het klinkt als een heel plausibele theorie, dat met die weerstandsdeler of zelfs simpelweg 1 van draden vanuit de MAX485 te gebruiken.

Ik bedenk mij nu ook dat de GPIO's vanuit de ESP32 volgens mij gewoon 3,3V zijn.
DMX is sowieso 5V als ik jullie begrijp.

Mocht het aanstuurbaar zijn zonder de MAX485, dan kan ik het signaal wel met een level shifter relatief gemakkelijk naar 5V brengen.
Ik vraag me dan echter wel af wat voor protocol ik dan vanuit WLED zou moeten gebruiken, aangezien je met WLED volgens mij niet direct een RS485 signaal kunt uitsturen.

Mocht wel de MAX485 nodig zijn, dan zal ik in dat geval de A (Data+ Non inverting) verbinden met de DATA draad en de B niet verbonden laten.

Ik ga sowieso de print nog een keertje nameten.
Ik ben inderdaad benieuwd of ik daar uit kan halen of met het trucje vals gespeeld is.
Ik was al even wezen nameten en kon toen volgens mij de DMX-IN+ herleiden naar de DATA in van de enkele data draad en de DMX-IN- was via wat passieve componenten met de GND verbonden.

Nogmaals super bedankt voor jullie input. Ik kan hier echt mee verder.
Het vervolg van dit project zal ik hier ook vermelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:05

SA007

Moderator Tweaking
Ik kan WLED zo niet, maar het signaal blijft DMX, als WLED dat niet kan moet je wat anders zoeken.

DMX is inderdaad 5V, als je daar een 3.3V signaal opzet, zeker als het maar 1 kant is heb je grote kans dat het niet of slecht werkt.

Overigens kunnen ook niet alles RS485 chips zomaar een 3.3v input signaal aan, houdt daar ook de datasheet in de gaten, opvallend vaak is dat net buiten de specs (en werkt het vaak prima, maar toch).
De echte max485 kan het prima, maar als je een andere hebt kijk daar even na.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• intermusic

intermusic

Marc Hoekstra

Topicstarter
Jongens, het is gelukt!
Echt dankzij jullie input.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/amh_NmdmI02S2WR5wJMDBZIGyCQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DucEb1XOPNjkDoXDkhzYYq5w.jpg?f=fotoalbum_large
Lang verhaal kort heb ik alleen de A (Data+ Non inverting) vanuit de MAX485 aangesloten op de DATA draad van de LED bulb string.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QM0wLK29keOFOncJ2PI2_GYCSpk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yUp3CNgRqMUZtBzOKe1FCrou.jpg?f=fotoalbum_large
Nogmaals bedankt!
PS: Nu nog in de tuin hangen en de buren gek maken met 90 knipperende LED bulbs 😅
Pagina: 1