Beste Tweakers,
Mijn huidige PC (i5-4690K met een 1080Ti) is ondertussen bijna 10 jaar oud, en mag stilaan op pensioen. Ik zoek dus een nieuwe desktop waar ik weer jaren mee voort kan.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil de PC gebruiken voor het werk (Visual Studio, SQL Server, VMs in Hyper V, ..) en voor gaming.
Initiëel zal dat nog op mijn huidige 1080p scherm zijn, maar als ik nog wat gespaard heb, zoek ik er binnenkort een 1440p scherm op aan te sluiten, en later misschien nog een 4k scherm.
Maar ik zou ook vooral zwaardere VR games, zoals bv No Man's Sky en Elite Dangerous vlot willen kunnen spelen op de Valve Index.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik zou graag onder de 2500 blijven.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Toetsenbord, muis, schermen, speakers en een paar harddisks worden overgezet.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Het is sinds mijn vorige PC geleden dat ik er nog een heb samengesteld, en ik was niet meer goed op de hoogte van huidige hardware.
Ik heb me wat ingelezen met reviews en dit forum, en ik ben voorlopig op deze lijst uitgekomen:
Qua processor was ik altijd eerder in kamp blauw, maar gezien de gaming prestaties, stroomverbruik en hitte ontwikkeling, denk ik dat een AMD beter is voor deze build.
Qua grafische kaart wil ik voor NVidia gaan owv VR.
Om led lampjes geef ik niet veel. Het mag qua looks dus gerust sober zijn.
Voor de rest heb ik geen merk voorkeuren.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Aangezien de PC vaak zal aan staan, heb ik liefst dat hij niet te veel geluid maakt als hij idle is.
Ga je overklokken?
Misschien eerder wat undervolten.
Wat verwacht je van ons?
Zouden jullie eens kunnen nakijken of de gekozen componenten goed samen gaan, en effectief geschikt zijn voor de redenen waarom ik ze gekozen heb?
Zijn er zaken die beter kunnen voor niet al te veel meer geld, of zaken die goedkoper kunnen zonder veel in te binden op de prestaties?
Hebben jullie nog andere suggesties, of zijn er zaken die ik over het hoofd heb gezien?
Alvast bedankt!
Mijn huidige PC (i5-4690K met een 1080Ti) is ondertussen bijna 10 jaar oud, en mag stilaan op pensioen. Ik zoek dus een nieuwe desktop waar ik weer jaren mee voort kan.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil de PC gebruiken voor het werk (Visual Studio, SQL Server, VMs in Hyper V, ..) en voor gaming.
Initiëel zal dat nog op mijn huidige 1080p scherm zijn, maar als ik nog wat gespaard heb, zoek ik er binnenkort een 1440p scherm op aan te sluiten, en later misschien nog een 4k scherm.
Maar ik zou ook vooral zwaardere VR games, zoals bv No Man's Sky en Elite Dangerous vlot willen kunnen spelen op de Valve Index.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik zou graag onder de 2500 blijven.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Toetsenbord, muis, schermen, speakers en een paar harddisks worden overgezet.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Het is sinds mijn vorige PC geleden dat ik er nog een heb samengesteld, en ik was niet meer goed op de hoogte van huidige hardware.
Ik heb me wat ingelezen met reviews en dit forum, en ik ben voorlopig op deze lijst uitgekomen:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | AMD Ryzen 7 7800X3D Boxed | € 385,27 | € 385,27 |
| 1 | Moederborden | MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI | € 206,99 | € 206,99 |
| 1 | Videokaarten | ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4080 SUPER 16GB GDDR6X OC Edition | € 1.259,- | € 1.259,- |
| 1 | Behuizingen | DeepCool CH510 Zwart | € 73,14 | € 73,14 |
| 1 | Processorkoeling | Scythe Fuma 3 | € 55,90 | € 55,90 |
| 1 | Ventilators | Arctic P14 PWM PST Value Pack (5 stuks), 140mm | € 36,43 | € 36,43 |
| 1 | Geheugen intern | G.Skill Flare X5 F5-6000J3038F16GX2-FX5 | € 119,90 | € 119,90 |
| 1 | Voedingen | Seasonic Focus GX-1000 ATX 3.0 Zwart | € 165,95 | € 165,95 |
| 1 | Solid state drives | Lexar NM790 (zonder heatsink) 2TB | € 124,90 | € 124,90 |
| Totaal | € 2.427,48 | |||
- AMD Ryzen 7 7800X3D: Dit lijkt me zowat dé CPU voor gaming tegenwoordig. Misschien een beetje overkill omdat ik in hogere resoluties en VR waarschijnlijk vooral GPU bound zal zijn? Maar ik zou ook games vlot willen kunnen spelen die CPU heavy zijn.
- MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI: Dit moederbord heb ik voornamelijk gekozen voor de audio codec, 3x M2 aansluitingen en goede reviews. Wifi moet niet perse voor mij, maar bluetooth zou wel handig zijn.
- ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4080 SUPER: Een 4080 Super owv de 16GB VRAM en de betere prestaties tov een 4070Ti Super. De ASUS TUF Gaming versie owv de 2xHDMI en 3xDP aansluitingen aangezien ik er tot 3 schermen op zou willen aansluiten, en de Index ook een DP aansluiting gebruikt.
- G.Skill Flare X5: 2 latjes van 16GB, 6000MT/s, CAS 30 en AMD Expo. Als ik het goed voor heb, is dat een goede combinatie met deze processor? Ik had ook gelezen dat snellere ram niet zo heel veel invloed heeft op gaming prestaties, en dat AMD lastig kan doen met snelle ram? Dus misschien dat het stabieler en goedkoper kan met wat tragere ram?
- Scythe Fuma 3: Als het niet nodig is, zou ik liefst wegblijven van AIO/waterkoeling. Ik heb de Scythe Fuma 3 gekozen omdat die regelmatig aanbevolen wordt in andere threads in dit forum.
- Seasonic Focus GX-1000: Via een PSU calculator (van newegg), kwam ik uit op 700-799 Watt, maar ik weet niet of de calculator zelf al een buffer voorziet? Misschien dat 850 Watt al voldoende is? Ik heb de GX-1000 vooral gekozen owv de goede reviews en ATX 3.0
- Lexar NM790 2TB: Lijkt me een degelijke SSD te zijn qua prijs/kwaliteit
- DeepCool CH510 Zwart: Ik twijfel nog hard over de case. Liefst heb ik er een met plaats voor nog een optische drive, maar dan is er niet zoveel keuze meer. Dus dat idee heb ik al wat laten varen; desnoods koop ik achteraf nog wel een externe drive. Het belangrijkste is een goede airflow, en liefst ook wat stil en met minstens 2 USB poorten vooraan/bovenaan. Ik ben voorlopig op de DeepCool CH510 uitgekomen omdat daarbij de luchttoevoer van de zijkanten komt, en de voorkant van de kast op een 10-tal cm van de verwarming gaat staan. Dus bij een case als de Lian Li Lancool 216, die de lucht langs de voorkant haalt, kan dat warme lucht zijn als de verwarming aan staat.
- 5x Arctic P14 PWM: de DeepCool CH510 komt maar met 1 fan, en dit lijken me goede en stille fans te zijn voor de prijs?
Qua processor was ik altijd eerder in kamp blauw, maar gezien de gaming prestaties, stroomverbruik en hitte ontwikkeling, denk ik dat een AMD beter is voor deze build.
Qua grafische kaart wil ik voor NVidia gaan owv VR.
Om led lampjes geef ik niet veel. Het mag qua looks dus gerust sober zijn.
Voor de rest heb ik geen merk voorkeuren.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Aangezien de PC vaak zal aan staan, heb ik liefst dat hij niet te veel geluid maakt als hij idle is.
Ga je overklokken?
Misschien eerder wat undervolten.
Wat verwacht je van ons?
Zouden jullie eens kunnen nakijken of de gekozen componenten goed samen gaan, en effectief geschikt zijn voor de redenen waarom ik ze gekozen heb?
Zijn er zaken die beter kunnen voor niet al te veel meer geld, of zaken die goedkoper kunnen zonder veel in te binden op de prestaties?
Hebben jullie nog andere suggesties, of zijn er zaken die ik over het hoofd heb gezien?
Alvast bedankt!