Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sbaliyev
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 04-03 15:10
Ik heb vandaag een nieuwe router gekocht (Asus RT-AX57) en ook een nieuwe WD NAS voor mijn thuisnetwerk. Ik had al een router/modem combo van mijn provider (Ziggo), deze wil ik zo laten en de nieuwe apparaten in mijn eigen slaapkamer installeren als een uitbreiding van mijn netwerk. Ik heb beide al geïnstalleerd, maar er zijn verschillende problemen die ik heb (houd er rekening mee dat ik hier een beginner in ben)

Ik heb als eerst de nieuwe router geinstalleerd en deze heeft een geheel apart netwerk gecreëerd(?), Ik zie een andere wifi-verbinding dan mijn thuisnetwerk. Dus laten we zeggen dat het oude modem wifi-netwerk Hello heette, deze router heet nu Hello2.

Vervolgens heb ik de nieuwe WD NAS op deze router aangesloten, maar aangezien dit een ander netwerk heeft gecreëerd, is het lokaal niet zichtbaar voor oude apparaten die op het Hello wifi zijn.

Hoe installeer ik deze router om deel uit te maken van het oude netwerk in plaats van een nieuw te creëren? Eerlijk gezegd twijfel ik nog over de router, is deze uberhaupt wel nodig? Ik woon in een flat, dus 1 verdieping. Ik heb dankzij ziggo best wel snel internet, 500/600 mbps download en 60 mbps upload. 3 wifi versterkers over hele woning. De reden dat ik deze router heb gekocht is simpelweg eigenlijk dat we te weinig ethernet poorten hebben om onze devices aan toe te voegen. Ik heb ook een netwerk switch toegevoegd (dit was mijn intentie toen ik naar mediamarkt ging, maar de router keek me met puppyoogjes aan) Wat raden jullie aan om te doen?

Ik heb zelf de settings van de router en NAS heel basis ingesteld. Maar verder heb ik geen verstand ervan dus zoek ik jullie advies en expertise op.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Kort antwoord: Router in access point mode zetten (zal normaal ergens in de web interface een optie zijn), en wifi zelfde instellingen gebruiken als je andere wifi (zelfde naam, beveiliging en wachtwoord dus).

Korter antwoord: Ik weet niet hoe groot je penthouse is, maar Ziggo router + 3 wifi versterkers is al gigantische overkill voor gemiddelde flat. Laat staan nog meer routers erbij. Stop gewoon een access point van Action daar en je bent klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:59
Sbaliyev schreef op zondag 31 maart 2024 @ 14:55:
Hoe installeer ik deze router om deel uit te maken van het oude netwerk in plaats van een nieuw te creëren? Eerlijk gezegd twijfel ik nog over de router, is deze uberhaupt wel nodig? Ik woon in een flat, dus 1 verdieping. Ik heb dankzij ziggo best wel snel internet, 500/600 mbps download en 60 mbps upload. 3 wifi versterkers over hele woning. De reden dat ik deze router heb gekocht is simpelweg eigenlijk dat we te weinig ethernet poorten hebben om onze devices aan toe te voegen. Ik heb ook een netwerk switch toegevoegd (dit was mijn intentie toen ik naar mediamarkt ging, maar de router keek me met puppyoogjes aan) Wat raden jullie aan om te doen?
Je hebt teveel geld uitgegeven. De router maakt standaard inderdaad een tweede netwerk aan. Je hebt nu een tweede netwerk achter je router.

Als je meer ethernetpoorten wil dan is een simpele switch van de Action of een goedkope van de Mediamarkt meer dan voldoende. Zeker als je wifi helemaal op orde is.

Wil je de router niet meer terugbrengen dan kan je hem als dure switch inzetten door de routerfuncties uit te zetten. Eventueel ook de wifi.

[ Voor 6% gewijzigd door RonnieKo op 31-03-2024 15:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:54
Router terug brengen en gewoon een switch halen.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sbaliyev
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 04-03 15:10
Bedankt voor jullie snelle reacties. Ik had al zo een vermoeden dat router echt onnodig zal zijn. Maar is dit niet beter dan de ziggo modem? Kan ik hiermee geen betere en snellere internet krijgen dan de standaard modem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powergrim
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23:23
Wat betreft aanraden om te doen;

Je doet dit alleen maar vanwege de poorten die je wilt. Dus een extra router is volkomen nutteloos. Je wilt een switch. Wat je mogelijk dan moet doen is de oude switch met de weinig poorten weghalen en een grotere met meer poorten terugzetten.

Daarnaast geef je aan 3 versterkers te hebben. Deze repeaters zijn soms ook een reden waarom je netwerk op bepaalde plekken just goed signaal geeft maar waardeloos werkt. Wifi is namelijk half-duplex. Als jij dus op het beginpunt 500mpbs up haalt. Dan is dat voor voor de versterker 250/up en 250/down. Deze wordt door de versterker weer verdeeld. Dus voor de volgende is dat 125/up en 125/down. 3 versterkers kunnen dus je netwerk enorm belasten als die een backhaul doen naar punt van origine.

Als het mesh is, dan heb ik niks gezegd. Maar Mesh is ook niet altijd zaligmakend.

Beste wat je dus doet, Switch neerzetten en de WiFi een beetje netjes africhten met 1 AP.
Pagina: 1