Renault schreef op donderdag 4 april 2024 @ 15:48:
Even ter verdediging van TS: je moet om uit deze puzel te komen zowel kennis hebben van de theorie omtrent typen BIOS'sen en partities, alsmede ervaring daarmee.
Ik kan me voorstellen dat je je met zo'n ingewikkeld vraagstuk meld op Tweakers.
Kanttekening daarbij is dat volgens mij elk recent moederbord (zeg de afgelopen vijf jaar) standaard in UEFI-modus zal booten, dus met CSM uit. O.a. omdat sommige hardware gewoon niet meer wil werken/booten in BIOS-mode en dus ook omdat Windows 11 dat niet meer pikt. Bij een CMOS reset zal dat dan ook teruggezet worden naar UEFI. Bij het inschakelen van Resizable BAR zou CSM ook uit moeten gaan, en volgens mij is het ook niet compatible met fast startup.
Het lijkt me sterk (maar niet onmogelijk) dat dat door de winkel naar BIOS/CSM gewijzigd wordt afgeleverd dus als zij het niet waren dan zou het een semi-bewuste actie van TS of degene die het OS heeft geïnstalleerd geweest moeten zijn. Partities hoef je verder bij een Windows-installatie niet meer over na te denken tenzij je expliciet zelf voor "custom" of "expert" of whatever kiest.
En ja, er is al meermaals gezegd dat als het zo door de winkel is afgeleverd (inclusief OS installatie) dat zij het in principe ook op dienen te lossen. Verder is het geen rocket science en is in dit topic al redelijk stap voor stap uitgelegd hoe dit zelf in orde gemaakt kan worden, maar dan moet je wel die stappen volgen natuurlijk. Aangezien TS nu al drie dagen niet meer gereageerd heeft vermoed ik dat het probleem ondertussen is opgelost.
[
Voor 15% gewijzigd door
DataGhost op 04-04-2024 16:26
]