Kan nieuwe harde schijf (4tb) maar voor de helft gebruiken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wetjens1988
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10-01 08:37
Beste tweakers,

Ik heb een nieuwe pc, en ik heb de de 2tb ssd en 4tb hdd geactiveerd en een stationletter toegewezen, (op de 1tb ssd staat windows op)
maar nu kan ik 1,7tb was mijn 4tb hdd niet activeren en dus niet gebruiken. geen ramp maar ben er niet blij mee, ik heb immers niet voor de helft betaald.. hoe zorg ik er voor dat ik deze kan activeren en dus kan gebruiken?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5FP8M7XVXYd4CH4akxpF6G1_Kxc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oNWPVsTywkuxDZu3AUwQz3Ao.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Het is een MBR-schijf, maak er GPT van.

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wetjens1988
CodeCaster schreef op zondag 31 maart 2024 @ 13:47:
Het is een MBR-schijf, maak er GPT van.
oh? hoe doe ik dat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:02

^ Wat hij zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Verwijder de volumes (let op, dit verwijdert eventuele data), rechtsklik op de schijf en kies voor "Convert to GPT" en maak één nieuw, groot volume aan.

Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wetjens1988
CodeCaster schreef op zondag 31 maart 2024 @ 13:49:
[...]

Verwijder de volumes (let op, dit verwijdert eventuele data), rechtsklik op de schijf en kies voor "Convert to GPT" en maak één nieuw, groot volume aan.
Nieuw probleem
ik kan de door het systeem gereserveerde gedeelte niet verwijderen, krijg dan de foutmelding.
ik kan de schijf niet omzetten , ik vermoed pas dat dat kan nadat ik dat gereserverde gedeelte heb kunnen verwijderen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5FbaVXaP6EuM0-BO5kJb9xi9v2I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QKDZZGEOEf7zgvqG1lhXR7CI.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-05 08:46

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Waarom ben je in hemelsnaam de systeempartitie aan het verwijderen?

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wetjens1988
RobIII schreef op zondag 31 maart 2024 @ 14:03:
ik weet niet waar die voor word gebruikt helaas, sorry heb niet veel verstand van deze dingen.
Windows staat op de 1tb ssd, dus een schijf waar ik geen problemen mee heb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Ah, leuk, de bootpartitie staat op de 4TB-schijf die als MBR is ingedeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-05 08:46

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

wetjens1988 schreef op zondag 31 maart 2024 @ 14:06:
[...]

ik weet niet waar die voor word gebruikt helaas, sorry heb niet veel verstand van deze dingen.
En je denkt dan niet "hmm, systeemschijf..."
Daar wil je dus niet aan komen als je niet weet wat je aan het doen bent.

[ Voor 46% gewijzigd door RobIII op 31-03-2024 14:09 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wetjens1988
CodeCaster schreef op zondag 31 maart 2024 @ 14:07:
Ah, leuk, de bootpartitie staat op de 4TB-schijf die als MBR is ingedeeld.
oh leuk dan, ik heb geen flauw idee, ik heb windows op die andere schijf geinstaleerd, maar de bootpartitie staat op de 4tb hdd, heb geen idee hoe ik dat voor elkaar heb gekregen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

RobIII schreef op zondag 31 maart 2024 @ 14:03:
RobIII schreef op zondag 31 maart 2024 @ 14:07:
[...]

En je denkt dan niet "hmm, systeemschijf..."
Daar wil je dus niet aan komen als je niet weet wat je aan het doen bent.
Hmm misschien omdat twee users daarvoor hebben gezegd dat dat moet, om de schijf (zonder conversietools) om te kunnen zetten naar GPT, om zo de volledige 4TB te kunnen benutten. Lekker constructief dit.
wetjens1988 schreef op zondag 31 maart 2024 @ 14:08:
[...]

oh leuk dan, ik heb geen flauw idee, ik heb windows op die andere schijf geinstaleerd, maar de bootpartitie staat op de 4tb hdd, heb geen idee hoe ik dat voor elkaar heb gekregen.
Dat is Windows-setup-logica, niets aan te doen. Het is aan te raden om Windows te installeren met alleen de schijf verbonden waarop Windows moet komen, om dit soort situaties te voorkomen.

Als je het web doorzoekt, vind je dat het volgende commando misschien soelaas biedt:

bcdboot c:\windows /s c

Maar lees eerst even over wat het doet, want dit alles kan mogelijk je Windows-installatie (of in ieder geval de mogelijkheid om hem op te starten) om zeep helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Ik zou je systeempartitie verplaatsen naar je SSD en deze dan een diskpart clean geven.

[ Voor 61% gewijzigd door DukeBox op 31-03-2024 14:20 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wetjens1988
DukeBox schreef op zondag 31 maart 2024 @ 14:19:
Ik zou je systeempartitie verplaatsen naar je SSD en deze dan een diskpart clean geven.
ik zat net al op google te zoeken om het te kunnen verplaatsen naar mijn ssd waar windows op staat, tot desverre niets gevonden, er zal toch wel ergens een programma voor zijn die dit mogenlijk maakt. weet iemand iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:53
Aangezien je geen idee hebt wat je aan het doen ben kun je beter de boel laten wat het is en op die disk twee pariteit van 2TB aan te maken en die gebruiken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

wetjens1988 schreef op zondag 31 maart 2024 @ 14:22:
er zal toch wel ergens een programma voor zijn die dit mogenlijk maakt. weet iemand iets?
Zit standaard in windows, verplaatsen hoeft niet met behoud van data, gewoon opnieuw aanmaken:
bcdboot x:\Windows /s x:
.. en vervolgens de nieuwe actief maken met diskpart.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Ben(V) schreef op zondag 31 maart 2024 @ 14:26:
Aangezien je geen idee hebt wat je aan het doen ben kun je beter de boel laten wat het is en op die disk twee pariteit van 2TB aan te maken en die gebruiken.
Aangezien je niet het geduld hebt om de TS en het screenshot te lezen waarin staat dat die mogelijkheden niet beschikbaar zijn, maar meteen wil oordelen over het kunnen van de TS, kun je beter de boel de boel laten en niet reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:53
Natuurlijk kan dat wel.
Gewoon met diskpart

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:07

DataGhost

iPL dev

Ben(V) schreef op zondag 31 maart 2024 @ 14:37:
Natuurlijk kan dat wel.
Gewoon met diskpart
Ik ben heel benieuwd hoe je 512-byte LBA-adressen van 2TB t/m 4TB wilt beschrijven in 32 bits.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

wetjens1988 schreef op zondag 31 maart 2024 @ 13:42:
Beste tweakers,

Ik heb een nieuwe pc,
Waar komt die vandaan? Alle machines van de afgelopen 10 jaar ofzo horen in UEFI-modus te booten en dat is hier niet aan de hand (je hebt niet eens een EFI-partitie). Als je verder nog geen data op die machine hebt zou ik CSM uitzetten, liefst ook de partitietabellen weggooien en/of opnieuw als GPT maken, en heel Windows opnieuw installeren. Dan zou het wel goed moeten gaan. Maar als je niet weet hoe deze dingen werken zou ik teruggaan naar waar de PC vandaan komt en zeggen dat ze dat in orde horen te maken. Dit is onacceptabel voor een nu-nieuwe en niet-tweedehandse machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wetjens1988

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wetjens1988
Update: het is gelukt, ik kon mijn partitie met dat programma klonen nadat ik 500mb had vrijgemaakt op mijn windows ssd.
daarna de pc opnieuw opgestart, en de oude petitie verwijderd, omzetten naar GPT en voila!
Bedankt iedereen voor het meedenken, maar dit was dus de oplossing!
slotje graag! _/-\o_
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lCotXblfIlT1UBp8Dhc6sMH_Dn0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EewPWcvnvIoC8W2TpfF6j3h5.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wetjens1988
Update: nadat ik de pc herstarte na mijn vorige post, kon ik m niet meer booten nadat ik de oude petitie had verwijderd. Dus moest ik windows opnieuw installeren, blijkbaar worden niet alle bestanden overgezet met dat programma(al lijkt dit wel zo).
Mooi klote, ik kan niet upgraden naar windows 11 in mbr mode, en kan de schijven niet omzetten naar gpt zo lang ik niet de gehele schijf leeg heb. 😭

[ Voor 5% gewijzigd door wetjens1988 op 01-04-2024 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:45

FreakNL

Well do ya punk?

Ik zou de grote schijf ontkoppelen en Windows opnieuw installeren met alleen de kleine schijf aangesloten. Dat is de makkelijke en idiot-proof oplossing. Grote schijf pas weer aansluiten als Windows geïnstalleerd is. Eventueel pas na upgrade naar Windows 11.

Of je moet met tooltjes aan de slag. Dat kan ook. Maar als je niet precies weet wat je doet is dat lastig….

[ Voor 48% gewijzigd door FreakNL op 01-04-2024 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:03
Je kunt ook wel mbr naar gpt converteren zonder eerst alle data te verwijderen, bv met het eerder gebruikte easeus software: https://www.google.com/am...pt-without-data-loss.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wetjens1988
FreakNL schreef op maandag 1 april 2024 @ 08:57:
Ik zou de grote schijf ontkoppelen en Windows opnieuw installeren met alleen de kleine schijf geïnstalleerd. Dat is de makkelijke en idiot-proof oplossing.

Of je moet met tooltjes aan de slag. Dat kan ook. Maar als je niet precies weet wat je doet is dat lastig….
Dat werkt ook niet, want ook de kleine schijf staat in mbr modus, zelfs na een verse instalatie blijft dit zo, je kan de schijf alleen omzetten naar gpt als deze leeg is kwam ik achter.
Maar ik heb een troef achter de hand! Ik kan wel de 2tb ssd wel omzetten naar gpt gelukkig, eigenlijk zou dat mijn ssd zijn voor games, maak ik nu dus windows van.
Ik hoop dat als ik die 2tb ssd omzet naar gpt dit ook zo blijft na een instalatie van windows op die schijf.
Ik ga het proberen, houd jullie op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wetjens1988
Helaas werkt mijn nieuwe plan ook niet, windows 10 moet op een mbr schijf worden geinstaleerd.. gpt ging een instalatie niet op, en voor een upgrade naar windows 11 moet de schijf gpt zijn.. wat een gekut! ik heb geen opties meer, dan maar geen windows 11 upgrade blijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

wetjens1988 schreef op maandag 1 april 2024 @ 10:27:
Helaas werkt mijn nieuwe plan ook niet, windows 10 moet op een mbr schijf worden geinstaleerd.. gpt ging een instalatie niet op, en voor een upgrade naar windows 11 moet de schijf gpt zijn.. wat een gekut! ik heb geen opties meer, dan maar geen windows 11 upgrade blijkbaar.
Je hebt alle vragen/opmerkingen uit mijn vorige reactie genegeerd. Geef daar eens antwoord op? Daar staat ook indirect in hoe je dit op kan lossen. Windows 10 moet namelijk helemaal niet op een MBR-schijf geïnstalleerd worden, dat kan (en wil je ook) prima op een GPT-schijf. Maar daarvoor moet je machine wel in UEFI-modus booten en dat gebeurt nog niet.

Uit je andere reacties maak ik op dat je toch wel "bestanden" hebt, die hoor je sowieso ook in een backup te hebben maar als je dat nog niet hebt gedaan is dit het moment. Maar nu je ze blijkbaar toch al kwijt bent maakt dat op dit moment ook niet zoveel meer uit. Daarna flikker je dus de schijven helemaal leeg (incl partitietabel), en doe je een herinstallatie op de juiste manier. Of, dus, als je dat zelf niet kan of denkt te kunnen, leg je dit voor bij degene die je deze meuk heeft geleverd.

[ Voor 3% gewijzigd door DataGhost op 01-04-2024 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wetjens1988
Excuus, nee heb geen bestanden op de nieuwe computer staan, die staan nog op de oude en die zet ik later over, ik ga het nu op jou manier proberen, verse instalatie in uefi mode.
De computer heb ik bestelt bij alternate, inclusief assemblage. Alles doet het prima verder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Gewoon installeren op de kleine schijf..

Gekut maak je er zelf van.

1. Alleen kleinere schijf aansluiten
2. Bios op UEFI
3. Windows installeren op kleinere (GPT)
4. Upgraden naar 11
5. Grotere schijf aansluiten

*knip* want deze reactie is nauwelijks Tweakers waardig

[ Voor 6% gewijzigd door br00ky op 02-04-2024 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wetjens1988
FreakNL schreef op maandag 1 april 2024 @ 12:59:
Gewoon installeren op de kleine schijf..

Gekut maak je er zelf van.

1. Alleen kleinere schijf aansluiten
2. Bios op UEFI
3. Windows installeren op kleinere (GPT)
4. Upgraden naar 11
5. Grotere schijf aansluiten

*knip* want deze reactie is nauwelijks Tweakers waardig
Ik heb de pc nu in uefi mode gezet, , de usb windows stick, ssds en hdd ziet hij wel in de bios, maar kan er niet naar booten, kan ze niet selecteren

[ Voor 3% gewijzigd door br00ky op 02-04-2024 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Dat je de twee HD’s nog niet kunt gebruiken om te booten is logisch.

USB moet wel een usb UEFI stick zijn.

https://rufus.ie/nl/

https://rufus.ie/downloads/

Begin met een USB UEFI boot die de Windows setup start. Daarna zal de Windows setup alles voor zijn rekening nemen, hoogstwaarschijnlijk. Hooguit de schijf nog ff wipen (tijdens de setup).

[ Voor 47% gewijzigd door FreakNL op 01-04-2024 13:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Ook al is Rufus een legitieme tool, zou ik persoonlijk nooit een third-party iets gebruiken om Windows-installatiemedia te maken. Microsoft biedt Windows 10 en 11 namelijk gewoon als "gratis" downloads aan inclusief een tool om alles in orde te maken, kind kan de was doen. Als deze gewoon met de Media Creation Tool van Microsoft gemaakt is zou deze zowel in legacy- als in UEFI-modus moeten kunnen booten. Dus dat dat nu niet zou werken is vreemd, tenzij het een versie is die niet direct bij Microsoft vandaan komt. In dat geval zou ik de stick dus opnieuw maken met een frisse download van de tool van MS zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21-05 23:06
... en dat laatste kun je dus doen op je oude Windows PC ...
Zoek op Windows Media Creator en volg de schermen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuPaToLL
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 09-04 19:55
wetjens1988 schreef op maandag 1 april 2024 @ 13:11:
[...]

Ik heb de pc nu in uefi mode gezet, , de usb windows stick, ssds en hdd ziet hij wel in de bios, maar kan er niet naar booten, kan ze niet selecteren
Ik heb alles gelezen, en het lijkt er op dat je echt bar weinig kennis hebt op dit gebied.

Er van uit gaande dat je al je data veilig hebt op andere schijven dan in deze pc:

https://answers.microsoft...17-41ee-a8ea-4a3181625b08

eerst deze doorlezen, stappen uitvoeren. en op je SSD installeren.

Weet je niet welke schijf je moet selecteren? alles ontkoppelen behalve je SSD. blifjt er maar 1 over in je keuzemenu bij installatie :) zie je meerdere partities bij de installatiewizard? alles weggooien, en nieuwe maken.

Dan je extra schijven (na de herinstallatie) weer aansluiten. via partitiebeheer letters toewijzen, en voila.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21-05 23:06
Even ter verdediging van TS: je moet om uit deze puzel te komen zowel kennis hebben van de theorie omtrent typen BIOS'sen en partities, alsmede ervaring daarmee.
Ik kan me voorstellen dat je je met zo'n ingewikkeld vraagstuk meld op Tweakers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:36

Agent47

I always close my contracts.

Laat het alsjeblieft aan iemand anders over.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:41
Agent47 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 16:14:
Laat het alsjeblieft aan iemand anders over.
Zoals de winkel waar het in elkaar is gezet. Vreemd om het zo af te leveren toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Renault schreef op donderdag 4 april 2024 @ 15:48:
Even ter verdediging van TS: je moet om uit deze puzel te komen zowel kennis hebben van de theorie omtrent typen BIOS'sen en partities, alsmede ervaring daarmee.
Ik kan me voorstellen dat je je met zo'n ingewikkeld vraagstuk meld op Tweakers.
Kanttekening daarbij is dat volgens mij elk recent moederbord (zeg de afgelopen vijf jaar) standaard in UEFI-modus zal booten, dus met CSM uit. O.a. omdat sommige hardware gewoon niet meer wil werken/booten in BIOS-mode en dus ook omdat Windows 11 dat niet meer pikt. Bij een CMOS reset zal dat dan ook teruggezet worden naar UEFI. Bij het inschakelen van Resizable BAR zou CSM ook uit moeten gaan, en volgens mij is het ook niet compatible met fast startup.

Het lijkt me sterk (maar niet onmogelijk) dat dat door de winkel naar BIOS/CSM gewijzigd wordt afgeleverd dus als zij het niet waren dan zou het een semi-bewuste actie van TS of degene die het OS heeft geïnstalleerd geweest moeten zijn. Partities hoef je verder bij een Windows-installatie niet meer over na te denken tenzij je expliciet zelf voor "custom" of "expert" of whatever kiest.

En ja, er is al meermaals gezegd dat als het zo door de winkel is afgeleverd (inclusief OS installatie) dat zij het in principe ook op dienen te lossen. Verder is het geen rocket science en is in dit topic al redelijk stap voor stap uitgelegd hoe dit zelf in orde gemaakt kan worden, maar dan moet je wel die stappen volgen natuurlijk. Aangezien TS nu al drie dagen niet meer gereageerd heeft vermoed ik dat het probleem ondertussen is opgelost.

[ Voor 15% gewijzigd door DataGhost op 04-04-2024 16:26 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• wetjens1988
update: beetje laat aan mijn kant hier, maar heb alles aan de praat sinds afgelopen Dinsdag! flash drive van 32gb gekocht, windows setup erop gegooit met de microsoft media creation tool, bios in uefi.
ging toen als een speer. alles is gelukt! windows staat nu op de schijf in GPT formaat. De dag erna kreeg ik de gratis windows 11 upgrade, daarna de overige 2 schijven aangesloten! zit lekker volop te gamen ondertussen!
bedankt nogmaals iedereen voor alle hulp!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Mooi dat het gelukt is!

Trek je verder niets aan van de betuttelende en belerende reacties hierboven. Doen is de beste manier om te leren, en aan een nieuwe pc kan letterlijk niks kapot op deze manier. Het kost allemaal alleen tijd, en levert ervaring op. Men lijkt vergeten te zijn dat ze het zelf ook hebben moeten leren.

Pagina: 1