[LINUX] na rm -rf, data nog te recoveren?

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• GiLuX
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12-11-2025
is het nog mogelijk om een dir te recoveren na een rm -rf

jaja,
ik ben heel dom geweest :(

(redhat6.2)

"I disagree with what you are saying, but I will defend to the death your right to say it." -- not clear who

• wouzer
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Over het algemeen is onder UNIX het feit, weg = weg. Weet niet of er nog speciale tools voor zijn.

• Stealthje
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-08-2022

Stealthje

Me like Tux :)

Sorry, Windows verwijdert bestanden dmv het eerste karakter te vervangen door een speciaal teken, zodat het filesystem weet dat ie wegkan.
Maar Linux verwijdert direct de bestanden, zodat het gewoon weggaat. Geen recovery mogelijk.

Tux rulez man !

• ralfbosz
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-08 09:09

ralfbosz

xm create bosz -c

Als je even verdiept in de manier hoe unix (en dus ook linux) files vindt op de HD (codewoord: inodes), dan kun je nagaan dat als je de index weggooit (wat linux in principe doet, data is er nog) je veel in huis moet hebben om die data terug te vinden (niks is onmogelijk ;))

rm -r *

• ralfbosz
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-08 09:09

ralfbosz

xm create bosz -c

Op zondag 09 september 2001 13:05 schreef Stealthje het volgende:
Maar Linux verwijdert direct de bestanden, zodat het gewoon weggaat. Geen recovery mogelijk.
Nee hoor de data staat er nog, Linux zegt alleen dat de ruimte waar de data staat 'vrij' is om gebruikt te worden. De INODE wordt vrij gegeven, en daarbij dus de data.

rm -r *

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-08 22:15

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

unrm kan misschien nog wat doen, zie de Coroners Toolkit (beschrijving op http://www.sans.org/infosecFAQ/threats/coroners_toolkit.htm ) en een step-by-step op http://www.fish.com/tct/help-recovering-file

Specs ...ik doe er niets meer aan.

• Stealthje
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-08-2022

Stealthje

Me like Tux :)

Ik heb het ff opgezocht, je hebt idd gelijk.

Maar met een Hex editor ff 't filesystem bekijken is er niet bij. (najah, het kan wel, maar er zijn maar een paar personen die er wijs uit worden)

Dus het terugvinden van de gegevens is (ik zeg niet onmogelijk, maar) praktisch niet mogelijk zonder inzicht in het Filesystem.

Tux rulez man !

• GiLuX
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12-11-2025
arg...

naja,
heb het meeste al weten te recoveren door reinstall.

ik had nl ff /usr/local/* ge-rm -rf'ed

opzich staan daar meestal geen schokkende dingen in waardoor je systeem plat gaat, althans het systeem loopt nog steeds.

of mischien toch wel?

wat staat daar normaal gesproken na een redhat6.2 server install wat belangrijk kan zijn?

ik schaam me diep,
moet mischien ook niet met mijn zieke griephoofd op mijn servertje losgaan. :o

nou istie ook ziek.

snotter snif

"I disagree with what you are saying, but I will defend to the death your right to say it." -- not clear who

• Expander
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Volgens mij staat daar idd niets boeiends in. Bij mij (Debian) alleen een JDK, licq en een paar viewurl-... scripts en de python libraries..

Expanding the inexpandable

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ik heb een RH kloon (MDK dus :) ) en daar staat onder /usr/local bij een default server install nix wat je er niet zelf neerzet.

Niets essentieels iig.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

In Midnight Commander zit een 'undelete'-functie voor ext2.

Verwijderd

Jep, het kan inderdaad. Heb ook wel eens iets per ongeluk weggegooid en kon het na gebruik van een speciaal scrippie weer terugkrijgen. Laat ff weten of het ondertussen gelukt is anders probeer ik ff te achterhalen hoe het ook alweer heette en waar het te vinden is.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:10

deadinspace

The what goes where now?

Als je systeem aan FHS (Filesystem Hierarchy Standard) voldoet, staat er nix boeiends in /urs/local. Volgens FSH (afaik):

/(s)bin/: Progs die essentieel zijn voor het werken van je systeem (mount, sh, echo)

/usr/: Progs die je meestal wel gebruikt, maar niet essentieel zijn (X, licq, lftp, mutt, enz)

/usr/local/: Voor spul dat je zelf compiled en installed, dus voor alles dat niet door de package manager (rpm of dpkg) wordt verzorgd.

Als je systeem dus aan FHS voldoet, staat er standaard helemaal niks in /usr/local/ (behalve mogelijk wat lege dirs). Debian voldoet hier iig aan, maar ik meende dat Redhat hier nog wel eens iets in wilde zetten.

Hoe dan ook, erg belangrijk was het waarschijnlijk niet.
Pagina: 1