Hallo,
Ik ben bezig met het uitzoeken om een NAS te gaan bouwen die over redelijk veel rekenkracht beschikt waaronder een snelle CPU, GPU en heel veel opslag en RAM. De bedoeling is dat deze NAS eigenlijk voor alle doeleinden ingezet moet kunnen worden. Zoals als Router, Server, Desktop PC, maar ook als Gaming PC. Ik vind het fijn dat 1 machine al deze mogelijkheden kan aanbieden. Zo kan ik ook mijn videokaart even swappen naar een andere VM, en met andere workflows bezig gaan. Ik heb het programma "Unraid" gezien die aan deze wensen kan voldoen.
Ik ben bekend met de meerdere "point of failures" die door deze constructie kunnen ontstaan, maar deze wil ik zoveel mogelijk zien te beperken.
Ook energiegebruik moet een beetje acceptabel blijven bij laag CPU-gebruik. De GPU zal het minimale aan stroomgebruik gebruiken als de VM is afgesloten.
De wensen voor de NAS zijn als volgt:
- CPU-performance vergelijkbaar met een 'last gen' intel core i5 processor.
- Een IGPU van Intel is noodzakelijk voor transcoding van media.
- 64 GB DDR5 werkgeheugen met de mogelijkheid tot 128 GB uit te kunnen breiden.
- Micro ATX kast en moederbord (Mijn voorkeur heeft een compact formaat)
- Ondersteuning tot 12 SATA-harddrives. (10x 3.5 inch) (2x 2.5.inch)
- 2 M2 Slots op het moederbord
- Aansluiting voor een videokaart (heb een RTX 3070 TI liggen). Deze videokaart gaat in een VM.
- Aansluiting voor een PCI expansion card SATA (6-ports). De overige 6 zitten op het moederbord zelf.
- Mogelijk tot het plaatsen van een extra 2.5 gbit netwerkkaart.
- Gebruik maken van software raid (Dus geen Raid Controller nodig)
- 2 goedkopere SATA caching drives (SSD's). Gezien ik soms best wel veel GB's per dag wegschrijf.
Redundancy is voor mij wel erg belangrijk, om dataverlies te voorkomen heb ik met het volgende rekening gehouden:
- 10 disks in raid 6
- 2 NVMe disks in raid 1
- 2 SATA SSD's in raid 1 (Als write-buffer voor mijn HDD-pool)
- UPS systeem aangesloten op het systeem
- Gold voeding
- In de toekomst zal ik mijn data ook (off-site) backuppen. voor extra zekerheid.
De vragen aan jullie zijn:
- Zijn er nog verbeterpunten?
- Zijn alle onderdelen die ik heb samengesteld wel compatible?
- In deze samenstelling gebruik ik een PCI-Kaart om uit te breiden naar 12 SATA-poorten. Waarvan er 6 op het moederbord zitten. Is dit wel veilig met een software raid-opstelling? Zijn er wellicht betere methodes om deze drives aan te sluiten op je PC?
- De NAS komt in mijn slaapkamer te staan. Zijn er manieren om het geluid van de hdd's iets te dempen? De EXOS-drives zijn vrij luidruchtig. Ik woon helaas momenteel in een studio waardoor de NAS enkel in mijn woonkamer kan staan.
De volgende dingen heb ik al in huis:
- 2x Samsung 970 EVO Plus 2 TB
- 10X Seagate EXOS X20 18 TB
- RTX 3070 TI
Ik heb tot nu toe dit lijstje opgesteld:
Ik ben bezig met het uitzoeken om een NAS te gaan bouwen die over redelijk veel rekenkracht beschikt waaronder een snelle CPU, GPU en heel veel opslag en RAM. De bedoeling is dat deze NAS eigenlijk voor alle doeleinden ingezet moet kunnen worden. Zoals als Router, Server, Desktop PC, maar ook als Gaming PC. Ik vind het fijn dat 1 machine al deze mogelijkheden kan aanbieden. Zo kan ik ook mijn videokaart even swappen naar een andere VM, en met andere workflows bezig gaan. Ik heb het programma "Unraid" gezien die aan deze wensen kan voldoen.
Ik ben bekend met de meerdere "point of failures" die door deze constructie kunnen ontstaan, maar deze wil ik zoveel mogelijk zien te beperken.
Ook energiegebruik moet een beetje acceptabel blijven bij laag CPU-gebruik. De GPU zal het minimale aan stroomgebruik gebruiken als de VM is afgesloten.
De wensen voor de NAS zijn als volgt:
- CPU-performance vergelijkbaar met een 'last gen' intel core i5 processor.
- Een IGPU van Intel is noodzakelijk voor transcoding van media.
- 64 GB DDR5 werkgeheugen met de mogelijkheid tot 128 GB uit te kunnen breiden.
- Micro ATX kast en moederbord (Mijn voorkeur heeft een compact formaat)
- Ondersteuning tot 12 SATA-harddrives. (10x 3.5 inch) (2x 2.5.inch)
- 2 M2 Slots op het moederbord
- Aansluiting voor een videokaart (heb een RTX 3070 TI liggen). Deze videokaart gaat in een VM.
- Aansluiting voor een PCI expansion card SATA (6-ports). De overige 6 zitten op het moederbord zelf.
- Mogelijk tot het plaatsen van een extra 2.5 gbit netwerkkaart.
- Gebruik maken van software raid (Dus geen Raid Controller nodig)
- 2 goedkopere SATA caching drives (SSD's). Gezien ik soms best wel veel GB's per dag wegschrijf.
Redundancy is voor mij wel erg belangrijk, om dataverlies te voorkomen heb ik met het volgende rekening gehouden:
- 10 disks in raid 6
- 2 NVMe disks in raid 1
- 2 SATA SSD's in raid 1 (Als write-buffer voor mijn HDD-pool)
- UPS systeem aangesloten op het systeem
- Gold voeding
- In de toekomst zal ik mijn data ook (off-site) backuppen. voor extra zekerheid.
De vragen aan jullie zijn:
- Zijn er nog verbeterpunten?
- Zijn alle onderdelen die ik heb samengesteld wel compatible?
- In deze samenstelling gebruik ik een PCI-Kaart om uit te breiden naar 12 SATA-poorten. Waarvan er 6 op het moederbord zitten. Is dit wel veilig met een software raid-opstelling? Zijn er wellicht betere methodes om deze drives aan te sluiten op je PC?
- De NAS komt in mijn slaapkamer te staan. Zijn er manieren om het geluid van de hdd's iets te dempen? De EXOS-drives zijn vrij luidruchtig. Ik woon helaas momenteel in een studio waardoor de NAS enkel in mijn woonkamer kan staan.
De volgende dingen heb ik al in huis:
- 2x Samsung 970 EVO Plus 2 TB
- 10X Seagate EXOS X20 18 TB
- RTX 3070 TI
Ik heb tot nu toe dit lijstje opgesteld:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | Intel Core i5-14600K Boxed | € 313,39 | € 313,39 |
| 1 | Moederborden | Biostar B760M-Silver | € 169,- | € 169,- |
| 1 | Videokaarten | Gigabyte GeForce RTX 3070 Ti GAMING OC 8G | € 782,41 | € 782,41 |
| 10 | Interne harde schijven | Seagate Exos X20 (SATA, Standard), 18TB | € 269,99 | € 2.699,90 |
| 1 | Controllers | Startech.com SATA PCIe 6 Port Uitbreidingskaart | € 83,85 | € 83,85 |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design Node 804 | € 113,04 | € 113,04 |
| 1 | Usb-sticks | Kingston DataTraveler Micro 3.2 Gen 1 64GB Zilver | € 8,55 | € 8,55 |
| 1 | Netwerkadapters | Startech.com 2,5 Gbps - 2,5GBASE-T - PCIe netwerkkaart | € 32,17 | € 32,17 |
| 1 | Processorkoeling | Thermalright Peerless Assassin 120 SE | € 36,90 | € 36,90 |
| 1 | Geheugen intern | Kingston Fury Beast KF560C36BBEK2-64 | € 219,99 | € 219,99 |
| 1 | Voedingen | Corsair RM850x (2021) Zwart | € 149,- | € 149,- |
| 2 | Solid state drives | Samsung 870 Evo (MZ-77E1T0B/EU) 1TB | € 89,90 | € 179,80 |
| 2 | Solid state drives | Samsung 970 Evo Plus 2TB | € 145,40 | € 290,80 |
| 1 | UPS en stekkerdozen | APC BX1600MI-GR | € 216,90 | € 216,90 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 5.295,70 | ||
[ Voor 45% gewijzigd door Sanderluc op 01-04-2024 22:32 ]