Wat zijn jullie ervaringen met levensduur omvormer?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectricAlex
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07-06 20:52
Ik lees overal dat de gemiddelde levensduur van een omvormer circa 10 jaar zou zijn.
Maar is dat wel zo ? Ik ben erg nieuwsgierig wat jullie ervaringen zijn.
Natuurlijk liggen de meeste installaties er nog geen 10 jaar, maar er zijn ongetwijfeld tweakers waar de installatie al langer ligt.
Mijn eigen omvormers (Soladin Mastervolt 600) hangen er sinds 2009 en geven nog steeds geen krimp. Alleen na een blikseminslag in 2018 zijn er bij een van de omvormers twee MOSFET transistors vervangen van € 3,15 per stuk. Daarna ging die probleemloos door en nog steeds.
Oh ja, in de schuur hangt ook nog een Stecagrid 500 sinds 2010 en die doet ook nog steeds zijn werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:00
heb een sunnyboy 2500 uit 2004, geeft geen krimp. dus ja, met mijn N=1 kom ik op 20 jaar levensduur minimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Z3 hebben 10 jaar garantie, meestal houden ze het dan wel wat langer uit, anders wordt vervanging veel te duur.

Maar reken niet op de 25 tot 30 jaar van de zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:14
Hier ook al 13 jaar een Samil Power Solarriver hangen. Doet het nog steeds prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
De oudste hier was een saj 4 kw die heeft het 11 jaar gedaan en is toen verhuisd naar een nieuwe eigenaar.
Dat was wel een lomp zwaar ding 23 kilo volgens mij.

Nu hangt er 4x een Growatt en 1x een Solis die zijn in gewicht wat lager dan de oude Saj dus ik ben benieuwd.
Zijn allemaal nog vrij recent dus levensduur is nog afwachten.

Nu moet ik zeggen dat ik in mijn bubbel weinig kapotte string omvormers ken, zeg maar gerust geen.
De micro omvormers hoor ik wel regelmatig mensen over mopperen.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.