Leiner WGB 150 terras overkapping rolt scheef op

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakerbobf
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:45
Mijn vraag
Ik heb hier een Leiner WGB 150 pergola. Eigenlijk een zonnescherm op poten. Dus niet met een knikarm.
Nu rolt hier de cassette scheef op waardoor het doek naar links trekt. Ineens niet meer past waardoor de rand omslaat en dan dus dikker wordt dan aan de rechter kant. Doek gekreukt maar hierdoor is hij links eerder dicht dan rechts.

Volgens mij zit hier permanente veerapanning op de rol en bij open gaan trekken koorden de onderrand als het ware uit. Bij dicht gaan rollen de koorden weer uit en trekt de veerapanning in de rol de balk weer terug omhoog.
In uitgerolde toestand staat er dus de meeste spanning op het scherm.

Helemaal uitgerold zitten er nog 2 windingen doek op de cassette. Dus daar even opzij trekken lijkt ook geen optie.

Er zit een Somfy RTS motor in.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb de rechter draagarm al wat naar buiten gezet in de hoop dat hiermee steeds wat eraan getrokken wordt. Ik heb al iets met kabelspanning gespeeld. Maar om het doek naar rechts te laten lopen zou je daar in theorie meer moeten trekken bij oprollen. Maar momenteel blijft hij daar dus ook het meest open staan.

Een expert aanwezig hier??

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purzelbaum
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 04-05 13:35
Zijn de eerste 2 windlagen kaarsrecht? Zonee is daar je probleem. Mbv de handleiding en het afstelmenu helemaal afrollen en opnieuw afstellen.

Als dit al enige tijd zo is kan het zijn dat je doek te scheef getrokken is en dan ben je de sjaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakerbobf
Helemaal afrollen lukt volgens mij niet omdat hij afgerold wordt doordat er als het ware aan de balk getrokken wordt door de 2 banden. De motor langer door laten lopen zou dan de rand door het katrol heen trekken als het ware.
Nu moet ik we zeggen dat die eerste 2 slagen we recht zitten maar naar mijn idee wel te ver links op de rol, ik ga nog eens goed kijken.
Hoe zou bij dit systeem het doek vervangen moeten worden, dan moet de rol ook tot zijn einde afrollen natuurlijk.

Handleidingen bij Leiner verwijzen eigenlijk alleen naar de service partners helaas. Daar is dus weinig terug te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purzelbaum
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 04-05 13:35
Ik ken het systeem zelf niet, maar somfy zijn, voorzover ik weet, buismotoren. Verwacht dus dat de motor in de buis in de rol zit en de stang met iets van veren op spanning wordt gehouden.

De handleiding van je motor kan je vertellen hoe deze af te stellen en dus ook het begin en eindpunt tijdelijk bijstellen.

Mocht dit te ingewikkeld klinken dan raad ik aan iemand met kennis en ervaring langs te laten komen. Een doek vervangen is niet gratis...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakerbobf
Ik had de poten niet goed haaks staan, ofwel de cassette was te ver naar rechts geschoven. Nu loopt het doek goed de cassette in.
Laten we het hiermee afsluiten.