Nieuw syteem dood na verkeerde splitter kabel.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 18:54
Ik heb hier van een kennis een systeem staan omdat hij het niet aan de gang kreeg.
Dit systeem bestaat uit:

Ryzen 9 7900x
Asrock B650i Lightning WiFi
Corsair Vengeance DDR5 (2x16GB)
BeQuiet! SFX-L-500
Samsung SSD 980 Pro 512 GB

Om een lang verhaal kort te maken heeft hij omdat de bekabeling vanaf de voeding naar het Moederbord niet lang genoeg was geprobeerd de voedingskabel te verlengen met een wazige splitter kabel.

Hij had er al rook uit zien komen en uiteindelijk is dat ding bij mij terecht gekomen.

Na het eruit sleutelen van het MB en deze op mijn eigen voeding aan sluiten zag ook ik de magische rook ontsnappen. Deze rook kwam uit een Ram module.

Ik heb de rokende module verwijderd maar het systeem doet nog steeds weinig meer dan de ventilatoren laten draaien.

Ik vrees dan ook dat er door de verkeerde "verlangkabel" te gebruiken er verkeerde spanningen op het MB hebben gestaan. (Ik kan niet reproduceren wat hij gedaan heeft omdat hij het zelf ook niet meer precies weet).

De splitter kabel lijkt te splitsen naar een 20 polige atx kabel en een ouderwetse CPU voedingskabel (Ik ga dat straks een googlen)

Aangezien dit nogal nieuwe en prijzige hardware betreft vraag ik mij af wat nu de juiste volgorde van handelen is.

1 RAM module is in ieder geval dood.
De andere module, het MB en de CPU zijn een vraagteken.

Zou het wijsheid zijn een nieuw moederbord en geheugen te kopen en de CPU daarop te proberen?

/edit:
Zojuist de ssd in een usb behuizing geprobeerd en deze werkt nog.

@S-te-fan Nee grappenmaker, ik wilde het topic nog helemaal niet posten. Ik drukte op enter na het invullen van de titel en toen werd er een lege TS neergezet.

[ Voor 110% gewijzigd door jbhc op 30-03-2024 20:43 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:57
n.v.m.
Wat is er mis met werken volgens de voorschriften die de fabrikant in 35 talen bij elk onderdeel meelevert?

[ Voor 73% gewijzigd door Yaksa op 30-03-2024 20:19 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
Yaksa schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 20:00:
Tja, zo is een topic bij voorbaat al dood verklaard natuurlijk.
Ja, met spelvout in de titel. Ik drukte na het invullen van de titel op enter en het werd zo gepost :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 11:35
Ik vermoed dat die bedoelt dat je geen enkele informatie hebt gegeven over het systeem behalve dat er rook uitgekomen is als je de voeding aan zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ik weet niet hoe je relatie met die kennis nú is maar als je een goede relatie niet verder stuk wenst te maken dan zou ik er persoonlijk verder gewoon vanaf blijven en dat systeem middels een RMA terug naar de leverancier(s) laten versturen.

Je zal dadelijk als eerste gaan zien dat het jouw schuld is dat er niets meer werkt doordat er door jouw inmiddels uitgevoerde actie nog mee 'Magic Smoke' ontsnapt is.... :(

[ Voor 4% gewijzigd door Will_M op 30-03-2024 20:15 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Will_M schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 20:13:
Ik weet niet hoe je relatie met die kennis nú is maar als je een goede relatie niet verder stuk wenst te maken dan zou ik er persoonlijk verder gewoon vanaf blijven en dat systeem middels een RMA terug naar de leverancier(s) laten versturen.

Je zal dadelijk als eerste gaan zien dat het jouw schuld is dat er niets meer werkt doordat er door jouw inmiddels uitgevoerde actie nog mee 'Magic Smoke' ontsnapt is.... :(
Maar wat gaat de webshop ermee doen? Niet hun probleem dat vriend van TS de handel heeft opgeblazen (en het terugsturen als "hij deed het ineens niet meer", is natuurlijk gewoon fout).

Anyway ik zou eerst eens die vage splitter kabel bekijken, om te kijken of die het probleem echt kan zijn. Maar als dat het geval is, en dus op zo'n manier dat een RAM module opgeblazen wordt met rook en al, dan zijn beide RAM modules dood, is moederbord dood, en tja het zou kunnen dat de CPU niet dood is, afhankelijk hoe het precies is gebeurd. Maar of ik het bij een nieuw mobo erop zou wagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
Will_M schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 20:13:

Die relatie is prima. Hij snapt zelf ook wel dat het niet mijn schuld is. Deze opmerking is dus niet heel productief.

Mijn "inmiddels uitgevoerde actie" is niets anders dan alles loshalen en de boel op een goede voeding aansluiten.

Over spullen al dan niet RMA sturen is niet iets waar ik mij over uit zal laten. Dat is overigens ook niet aan mij.

[ Voor 15% gewijzigd door jbhc op 30-03-2024 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
Sissors schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 20:19:
[...]

Maar wat gaat de webshop ermee doen? Niet hun probleem dat vriend van TS de handel heeft opgeblazen (en het terugsturen als "hij deed het ineens niet meer", is natuurlijk gewoon fout).

Anyway ik zou eerst eens die vage splitter kabel bekijken, om te kijken of die het probleem echt kan zijn. Maar als dat het geval is, en dus op zo'n manier dat een RAM module opgeblazen wordt met rook en al, dan zijn beide RAM modules dood, is moederbord dood, en tja het zou kunnen dat de CPU niet dood is, afhankelijk hoe het precies is gebeurd. Maar of ik het bij een nieuw mobo erop zou wagen?
Die splitter kabel ga ik straks googelen. Het stomme is ook dat die kabel eigenlijk helemaal niet op het Moederbord past. Hoe hij dat dat ooit aangesloten heeft gekregen is mij een raadsel O-)

Ik begrijp wat je zegt maar om een CPU van bijna 400Euro nou in de vuilnisbak te gooien.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-09 09:28
Cpu heeft het hopelijk wel overleefd
Denk eerder moederbord opgeblazen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
D-dark schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 20:54:
Cpu heeft het hopelijk wel overleefd
Denk eerder moederbord opgeblazen
Punt is als er voldoende hoge spanning komt op een RAM module, hoe weet je dat dit bij de CPU niet het geval is geweest? Natuurlijk, compleet losstaande circuits. Ik denk dat je echt kennis moet hebben van de verschillende voedingsdomeinen en hoe die worden aangestuurd om zeker te zijn. Je hebt natuurlijk de primaire 12V regulatoren voor de CPU, maar wordt ook nog ergens een ander lijntje gebruikt? En gezien de VRMs instelbaar zijn, kunnen die fout zijn gekomen?

Met als vervolg vraag, als de CPU dood is, en je stopt hem in een goed moederbord, hoe groot is de kans dat dat moederbord dan ook komt te overlijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
Sissors schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 21:05:
[...]

Punt is als er voldoende hoge spanning komt op een RAM module, hoe weet je dat dit bij de CPU niet het geval is geweest? Natuurlijk, compleet losstaande circuits. Ik denk dat je echt kennis moet hebben van de verschillende voedingsdomeinen en hoe die worden aangestuurd om zeker te zijn. Je hebt natuurlijk de primaire 12V regulatoren voor de CPU, maar wordt ook nog ergens een ander lijntje gebruikt? En gezien de VRMs instelbaar zijn, kunnen die fout zijn gekomen?

Met als vervolg vraag, als de CPU dood is, en je stopt hem in een goed moederbord, hoe groot is de kans dat dat moederbord dan ook komt te overlijden?
Volgens hangt het ram bij een ook Ryzen direct aan de CPU. Dus wat jij zegt, precies daar zit ik ook mee....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
Sissors schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 21:05:
[...]

Zou in theorie kunnen

Maar meest waarschijnlijke uitkomst als de cpu dood is en je stopt die in een goed moederbord is dat er niet opgestart wordt. Heeft de CPU het overleefd dan wordt er gewoon opgestart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
jbhc schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 21:37:
[...]

Volgens hangt het ram bij een ook Ryzen direct aan de CPU. Dus wat jij zegt, precies daar zit ik ook mee....
Om specifieker te zijn de memory controller in de CPU
Die stuurt geheugen rechtstreeks aan zonder tussenchipset.

Maar voltage voor geheugen om te werken gaat nog steeds via moederbord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
@D-dark Dan zou een vers moederbord+geheugen dus de meest logische vervolgactie zijn?

Want dat is waar ik naar neig. Mocht het dan niet werken dan is de volgende actie een verse CPU.

[ Voor 36% gewijzigd door jbhc op 30-03-2024 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
RAM wordt gevoed door de 5vSB. Waarschijnlijk heeft hier 12v op gestaan waardoor het RAM en waarschijnlijk ook het moederbord nu dood zijn.

Past er geen ATX voeding in de behuizing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwindorian
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online
jbhc schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 21:50:
@D-dark Dan zou een vers moederbord+geheugen dus de meest logische vervolgactie zijn?

Want dat is waar ik naar neig. mocht het dan niet werken dan is de volgende actie een verse CPU.
Ja, Als je het graag zelf wil proberen wel ja. Ik zou wel ff voor de zekerheid je eigen voeding of een betrouwbare andere voeding pakken. kans dat die namelijk een optater heeft gehad op enig circuit is er natuurlijk ook nog.

Je vriend zit hier vast niet op zitten wachten, maar my god.. als je nou geen idee hebt wat je aan het doen ben, laat die pc dan lekker in elkaar sleutelen voor 35,- :X

Gwindorian's Diablo Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
Uszka schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 21:53:

...

Past er geen ATX voeding in de behuizing?
Die kast is zo groot dat er wel 2 ATX moederborden met voedingen in passen. Iets met een verkeerde aankoop die ook nog zakelijk gedaan was en een webshop die dat niet wilde omruilen want zakelijk :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Nu online
jbhc schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 21:55:
[...]

Die kast is zo groot dat er wel 2 ATX moederborden met voedingen in passen. Iets met een verkeerde aankoop die ook nog zakelijk gedaan was en een webshop die dat niet wilde omruilen want zakelijk :X
ATX voeding kopen met de juiste lengte kabels. Na zo'n user error vertrouw ik de voeding ook niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
Gwindorian schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 21:55:
[...]

Ja, Als je het graag zelf wil proberen wel ja. Ik zou wel ff voor de zekerheid je eigen voeding of een betrouwbare andere voeding pakken. kans dat die namelijk een optater heeft gehad op enig circuit is er natuurlijk ook nog.

Je vriend zit hier vast niet op zitten wachten, maar my god.. als je nou geen idee hebt wat je aan het doen ben, laat die pc dan lekker in elkaar sleutelen voor 35,- :X
De voeding ga ik nog testen op een oud moederbord. Ik heb er hier nog zat liggen.

Dat bashen heeft verder geen zin en is ook niet erg constructief. Hij heeft zelf al meerdere PC's in elkaar gezet en telkens ging het goed. Ik denk dat iedereen wel eens zo'n momentje heeft gehad dat het niet goed ging. Ik in ieder geval wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
jbhc schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 21:50:

Want dat is waar ik naar neig. Mocht het dan niet werken dan is de volgende actie een verse CPU.
Dat en een nieuwe voeding zoals @Uszka adviseerd.
Voeding kan het overleefd hebben maar is het risico niet waard om een nieuw moederbord te frituren

Maar testen op een oud moederbord, waarom niet. Dat is een poging waard

[ Voor 7% gewijzigd door D-dark op 30-03-2024 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwindorian
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online
jbhc schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 21:59:
[...]

Dat bashen heeft verder geen zin en is ook niet erg constructief. Hij heeft zelf al meerdere PC's in elkaar gezet en telkens ging het goed. Ik denk dat iedereen wel eens zo'n momentje heeft gehad dat het niet goed ging. Ik in ieder geval wel.
Ik ook, en dat moet ik gemiddeld elke verjaardag nog wel een keer horen :+
" weet je nog toen Gwin die Firewire connector op USB had verwisseld en die pluim rook uit die pc kwam !"

Gwindorian's Diablo Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
Ik weet niet waarom jullie zo bang zijn voor die voeding. Dat is toch wel een van de betere merken en als ik die ff test op een oude 4th gen i7 en dat werk dan geloof ik dat wel. (En als het niet werkt doet het ook niet meer zo'n pijn om het oude spul weg te gooien :+)

Iedereen bedankt voor het meedenken.

Ik ga voor een vers MB + RAM, test de voeding en dan kijken of dat werkt met de CPU.

Ik laat wel weten hoe het verder loopt 8)

[ Voor 24% gewijzigd door jbhc op 30-03-2024 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Nu online
Sws de voeding vervangen ivm de kabellengte. Een SFX voeding gebruiken in een ATX behuizing is gewoon een dom besluit, net als een ITX moederbord in een ATX behuizing. De keuze in SFX voedingen en ITX moederborden is erg beperkt en zijn relatief duur.
Pagina: 1