Geblokkeerde(?) compoort laat mij mijn arduino niet proggen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantomaz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-05 20:55
Hallo Mensen.
Ik ben al enige tijd aan het trachten om een Arduino Uno te proggen met een stukje code.
Ik krijg echter steeds de fout dat een Com-9 geblokkeerd is. (dit deed hij daarvoor overigens ook met 6,7 en 8 )

Ik heb van alles geprobeerd.
Een andere UNO, andere kabels, een ander (test) progje, maar ik krijg het niet gedaan met deze laptop.
En daarmee ben ik het punt voorbij dat ik het in de Arduino materie zoek.
Ik heb een andere Arduino Mega aangesloten, welke wel goed werkt.
Ook wanneer ik de onderlinge kabels uitwissel (waarmee ik ook nog eens de kabel als oorzaak uitsluit).

Met of zonder de Mega erbij aangesloten, krijg ik die Uno niet aan het babbelen.
Gaat het het misschien ergens fout in de (beveiligings-)software van mijn laptop?

Sketch uses 924 bytes (2%) of program storage space. Maximum is 32256 bytes.
Global variables use 9 bytes (0%) of dynamic memory, leaving 2039 bytes for local variables. Maximum is 2048 bytes.
avrdude: ser_open(): can't set com-state for "\\.\COM9"
Failed uploading: uploading error: exit status 1

Iemand tips? :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milo526
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12:23
Een andere USB poort proberen?

Bij mij werken sommige poorten op mijn laptop wel maar andere niet, ik heb nooit echt uitgezocht waardoor dit komt 🙈

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantomaz
milo526 schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 17:03:
Een andere USB poort proberen?

Bij mij werken sommige poorten op mijn laptop wel maar andere niet, ik heb nooit echt uitgezocht waardoor dit komt 🙈
Helaas haalt dat niets uit.
De USB poorten van een PC of Laptop zijn feitelijk samen ook een "USB Hub" dus zou de ene het net zomin doen als de anderen.
Maar wel bedankt voor je input. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-09 10:14
Word in je ide de arduino uno wel juist gedetecteerd?
Dus zonder dat je software probeert te uploaden?

Lost In Music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:19
Is het een originele Arduino? Of een "namaak"? Mogelijk dat je tegen de FDTI drivers aanloopt die dat probeert tegen te gaan.

Anders is wat me opvalt dat je het hebt over een specifieke COM-poort. Probeer je die zelf te wijzigen? Wat staat er in _precies_ in je device manager als naam en driver voor dit apparaat?

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-09 10:14
Normaal selecteer je in de arduino ide een com poort. Deze correspondeert dan met een fisieke usb poort in je pc. Steek je de arduino vervolgens in een andere usb, moet je ook een andere com poort selecteren.

Lost In Music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantomaz
Sgrovert schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 21:00:
Word in je ide de arduino uno wel juist gedetecteerd?
Dus zonder dat je software probeert te uploaden?
Ik zag net dat wanneer ik de IDE het board laat identificeren, hij hem ook niet herkent. Als dat is wat je bedoelde.
OnTracK schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 21:43:
Is het een originele Arduino? Of een "namaak"? Mogelijk dat je tegen de FDTI drivers aanloopt die dat probeert tegen te gaan.
Kans is groot dat het een namaak is, ondanks dat er wel UNO op staat. Ik heb in het verleden eens een paar Arduino's gekregen voor geleverde diensten omdat die gast wist dat ik wel met Arduino's werkte.
En zelf had ik er wel een aantal bij Ali Express besteld, dus is de kans erg groot dat ze niet origineel zijn.
Anders is wat me opvalt dat je het hebt over een specifieke COM-poort. Probeer je die zelf te wijzigen? Wat staat er in _precies_ in je device manager als naam en driver voor dit apparaat?
Hij heeft meerdere poorten geprobeerd, te beginnen bij 6. Inmiddels had ik ook 7, 8 en 9 al voorbij zien komen.
Dezen zie ik allemaal in de Device manager staan.
Sgrovert schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 21:46:
Normaal selecteer je in de arduino ide een com poort. Deze correspondeert dan met een fisieke usb poort in je pc. Steek je de arduino vervolgens in een andere usb, moet je ook een andere com poort selecteren.
Dat gebeurt hier niet, volgens mij...
Hoewel ik wel wat heb geswitched op mijn USB hubje.
(en Ja, ik heb hem ook al eens rechtstreeks geprobeerd, ;-) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wally1987
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-09 21:09
Fantomaz schreef op zondag 31 maart 2024 @ 15:01:
[...]

Ik zag net dat wanneer ik de IDE het board laat identificeren, hij hem ook niet herkent. Als dat is wat je bedoelde.

[...]

Kans is groot dat het een namaak is, ondanks dat er wel UNO op staat. Ik heb in het verleden eens een paar Arduino's gekregen voor geleverde diensten omdat die gast wist dat ik wel met Arduino's werkte.
En zelf had ik er wel een aantal bij Ali Express besteld, dus is de kans erg groot dat ze niet origineel zijn.

[...]

Hij heeft meerdere poorten geprobeerd, te beginnen bij 6. Inmiddels had ik ook 7, 8 en 9 al voorbij zien komen.
Dezen zie ik allemaal in de Device manager staan.
[...]

Dat gebeurt hier niet, volgens mij...
Hoewel ik wel wat heb geswitched op mijn USB hubje.
(en Ja, ik heb hem ook al eens rechtstreeks geprobeerd, ;-) )
Had je de CH340 drivers al los geinstalleerd/geupdate? https://learn.sparkfun.co...install-ch340-drivers/all

[ Voor 4% gewijzigd door wally1987 op 31-03-2024 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantomaz
Nee, niet gedaan...
Ga ik nu even proberen. Bedankt in advance...

[update]
Niets ten nadele van de goede uitleg van de video op de Sparkfun website, maar het upgraden van de drivers heeft geen soelaas geboden. :-(

[ Voor 19% gewijzigd door Fantomaz op 31-03-2024 21:52 . Reden: aanvulling op eerdere reactie ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fantomaz
Ter afronding:
Ik bleek een te nieuwe driver te hebben (CH340) zodat de comms met mijn arduino niet goed liep.
Ik heb een oudere gevonden en gedownload.

Dit werkt nu en ik kan gewoon het programma uploaden.

[ Voor 15% gewijzigd door Fantomaz op 01-04-2024 16:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wally1987
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-09 21:09
Fantomaz schreef op maandag 1 april 2024 @ 16:37:
Ter afronding:
Ik bleek een te nieuwe driver te hebben (CH340) zodat de comms met mijn arduino niet goed liep.
Ik heb een oudere gevonden en gedownload.

Dit werkt nu en ik kan gewoon het programma uploaden.
De nieuwere clones werken weer niet met de oudere drivers, een dingetje waar ik een uur aan besteed heb om achter te komen.

Ook iets om in de gaten te houden,
Ik heb er 3 van waarvan pin 9 en 10 gekruist zijn, makkelijke test is gewoon blink op een van de 2 pinnen te testen. Nadeeltje van de clones.
Pagina: 1