Windows 11, blue screens

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvartRose
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07-07-2024
Mijn probleem

Het is al heel lang geleden dat ik hier een vraag gesteld heb, maar hier kom ik echt niet uit. Ik krijg heel veel blue screens op mijn desktop pc. Vooral tijdens opstarten en gebruik van Chrome. Tijdens gebruik van tekenprogramma's (Fusion 360) en muziekprogramma's gelukkig niet. Games speel ik niet.

Relevante software en hardware die ik gebruik

i7-8700, 16GB
Gigabyte Z390 pro wifi (Laatste Bios)
GTX 960 2GB
Allerlei USB-apparaten (Geluids-interface e.d.)
3 Monitoren
SSD

Windiows 11 Home 23H2

In windows 10 had ik ook alle drivers geïnstalleerd.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik heb al support gevraagd bij Microsoft, ze raden me aan om wat hertelcommando's te gebruiken. Dat leek in het begin even te helpen, maar uiteindelijk kreeg ik het advies om Windows opnieuw te installeren. Ook dat hielp niet. Echter, in windows 10, op dezelfde computer/schijf heb ik het probleem niet! Vervolgens was het advies om iemand langs te laten komen omdat het een hardwareprobleem zou zijn. Daar gaan vele uren in zitten als je van alles gaat proberen denk ik dan. Geen optie dus.

De event viewer loopt aardig vol met dingen waar ik de logica niet van inzie. Ik heb een log bijgevoegd. https://www.dropbox.com/s...l8dui0jogmo4yom0v5r0&dl=0

Mijn vraag

Allereerst, kan iemand soep maken van de Event viewer log? Welke route moet ik volgen? Welke onderdelen/drivers/etc van mijn computer veroorzaken hoogstwaarschijnlijk het probleem? Kan ik testen uitvoeren?

Beste antwoord (via SvartRose op 12-06-2024 10:35)

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Gebruik eerst even een tool om de memory dump files te lezen, zoals NirSoft BlueScreenViewer

Die vertelt je meer over de BSOD dan direct in de eventlog te duiken

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Gebruik eerst even een tool om de memory dump files te lezen, zoals NirSoft BlueScreenViewer

Die vertelt je meer over de BSOD dan direct in de eventlog te duiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:30
Het automatisch herstarten na BSOD uitzetten kan het foutzoeken ook wat makkelijker maken
Noteer de BSOD stopcode die je dan te zien krijgt.
Daarmee kan je in ieder geval een indicatie krijgen waar je moet gaan zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvartRose
Kijk, dat is weer een stap! Dank beiden. Ik heb "Overwrite any existing file" ook maar even uitgezet. Het gaat even duren voordat ik me weer meld... :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SvartRose
Het is alweer een tijdje geleden, maar ik ben, denk ik... een stap verder. Heb beide dingen gedaan die mij zijn aangeraden. Voor een hele tijd lang. Regelmatig heb ik BSOD's gehad. Gek genoeg heb ik maar een handvol dumps gekregen. Altijd kwam ntoskrnl.exe daar in voor. Dat zegt kennelijk nog niet zoveel. Ben daarom verder gaan zoeken. Ik kwam hierop:

https://www.tenforums.com...erifier-windows-10-a.html

Kennelijk alweer een oud onderdeel van windows, maar het lijkt (!!) te helpen. Samen met het feit dat ik een hardware-onderdeel (Blackmagic Decklink duo 2) een keer heb teruggezien in de dumps en dus ervoor heeft gezorgd dat ik de drivers heb geüpdatet. Dat laatste had ik al een keer gedaan, maar mogelijk werkt de laatste update wel.

Ik ben er nog niet gerust op, maar ik heb al een aantal dagen geen errors meer.....