formule voor mengverhoudingen bij douchewater

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saxzozie
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16-05 12:14
Mijn vraag
...
ik weet niet hoe ik een formule moet maken op basis van bijgevoegde gegevens
Relevante software en hardware die ik gebruik
...
excel ms 365
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
.weet het niet

Dit is een vraag en antwoord wat ik gevonden heb op internet, alleen hoe vertaal ik dit naar excel en past dit in 1 formule?

Uit de kraan komt 14 ltr/min
De temperatuur van het mengwater is 31,4 grC
De temperatuur van de boiler is 60 grC
De temperatuur van het koudwater is 10 grC

Gevraagd:
De volumestroom over de boiler en de koudwaterleiding en een formule om deze makkelijk te kunnen berekenen.

Antwoord
Noem de volumestroom over de boiler b en over de koudwaterleiding k,
Dan weet je b+k=14 en (60·b+10·k)/(b+k)=31,4
Je hebt dan een stelsel van twee vergelijkingen met twee onbekenden.
Wat invulwerk levert:
b+k=14 en
60b+10k=14·31,4

Uit b+k=14 volgt k=14-b.
Invulen in de tweede vergelijking levert:
60b+10·(14-b)=14·31.4
50b+140=14·31.4
50b=14·31.4-140=299.6
b=5.992 en k=14-5.992=8.008.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saxzozie
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16-05 12:14
en om het (voor mij althans) ingewikkelder te maken zoek ik ook een omgekeerde uitvoering voor deze formule in excel

uitstroom van 14 liter ,met een temperatuur van 40 graden
toevoer 6 liter van 60 graden
koudwater 10 graden, hoeveel liter is er nodig om te mengen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:33

Onbekend

...

Hint: Probeer niet tussentijds de gegevens in te vullen, maar pas op het laatste moment.
En probeer dan 1 variabele naar 1 kant van de vergelijking te brengen, en de rest naar de andere kant. Je hebt bijvoorbeeld een deling van (b+k), dan vermenigvuldig je beide kanten met (b+k) waarna je een eenvoudige rekensom overhoudt om in Excel te plaatsen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
saxzozie schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 14:26:
en om het (voor mij althans) ingewikkelder te maken zoek ik ook een omgekeerde uitvoering voor deze formule in excel

uitstroom van 14 liter ,met een temperatuur van 40 graden
toevoer 6 liter van 60 graden
koudwater 10 graden, hoeveel liter is er nodig om te mengen
Aangezien je 14 liter uitstroom hebt zul je 8 liter koud water stroom hebben. En dat levert die 31,4 graden op.

Dus je kan geen 40 graden krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:33

Onbekend

...

jeroenkb schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 15:30:
[...]

Aangezien je 14 liter uitstroom hebt zul je 8 liter koud water stroom hebben. En dat levert die 31,4 graden op.

Dus je kan geen 40 graden krijgen
Dat klopt met de aanname dat de druk van het warme en koude water gelijk zijn. (Gezien zijn al reeds ingevulde formule b+k=14.)

TS kan ook er voor kiezen om een drukverhogingspomp in de waterleiding van de boiler te plaatsen, zodat er meer warm water naar de kraan toe komt en hij wel 40 graden water met 14 liter per minuut uit de kraan krijgt.

(Volgende vraag is of die boiler ook met die snelheid het water op temperatuur kan houden. :) )

[ Voor 3% gewijzigd door Onbekend op 31-03-2024 10:21 ]

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

offtopic:
@saxzozie je stelt hier af en toe een vraag over hoe een bepaald vraagstuk met Excel op te lossen. Helemaal prima, dat is een bestaansreden van het forum. Maar geef dan ajb bij openen van het topic meteen ook je eigen gedachten, probeersels over hoe je het in Excel probeert op te lossen. Waar je vastloopt.

Belangrijk: Excel rekent niet in stappen. Alles wordt in 1x berekend.
Tenzij je iets als de Solver ('Oplosser')-functie of VBA gebruikt, maar dat wil je hier niet doen tenzij dat de opdracht is.

Verder: inderdaad wat Onbekend in "formule voor mengverhoudingen bij douchewater" zegt. Probeer op papier het om te zetten naar 1 formule met 1 onbekende om b of k te berekenen. Dat is een puur wiskundig trucje, geen Excel nodig of nuttig.

Eerst met b+ k= 14 en (60·b +10·k)/(b+k)=31,4
en daarna b+k2=A1 en (A2·b+A3·k)/(b+k)=A4 met de waarden in die Excel-cellen. Dan ben ben je er als je de omgezette formule in een Excel-cel zet.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1