Traprenovatie; wat voor hout is mijn trap?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kramer65
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-09 15:14
In het oude huis (1760) dat we hebben gekocht en langzaam opknappen, ben ik aanbelandt bij de trap (die volgens mij lang niet zo oud is als het huis; hij lijkt eerder van de afgelopen 40 jaar). Die wil ik gaan renoveren door hem op te schuren en te lakken. Op een paar plekken zitten beschadigingen die ik wil repareren door er een nieuw stuk hout in te plaatsen. Gezien ik de tredes blank wil lakken, wil ik het hout zo gelijkend mogelijk hebben. De grote hamvraag is; wat voor hout is dit? Hieronder een paar foto's van plekken waar je het blanke hout te voorschijn ziet komen. Weet iemand wat voor hout dit is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2dL8HhZapSpWXLWSgyiWkCMT_Ak=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sb1q65FHMQD98EdtAKaZx4n0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dNhvyfs755Q2ZZz4l6JGUvqFbPk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VcJ3DDPcFJqhVYMuIsvn6ZPE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/06egsORO02DxArRRKYnRfaSqRL0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JfF68PUzxFyPmFMMoOtH83iR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pa790-mj1zV7eVrhzkNwohKT4L8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PGBcEBeNgUQymSIRLDWTguKg.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Wat zeiden ze bij de houthandel, want het is handig met fotos naar hun te gaan om te vragen of ze zelfs binnen houtsoorten gelijkaardig hout hebben (hout van nu is veel sneller gegroeid, dus minder dichte ringen/strepen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:33
Is gewoon Yellow Pine / Green hout.
Overigs niet de houtsoort waar je vanachterover valt als je die blank ziet.

Zou het ergste vuil eraf schuren, maar voor de rest gewoon terug in een leuke kleur schilderen.
Al is het maar om je het verschrikkelijk werk te besparen om het volledig blank te krijgen.

[ Voor 79% gewijzigd door bottom line op 30-03-2024 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:26
Ik hou het ook op grenen hout.
Voor reparatie zou het mooiste zijn om oud hout op de kop te tikken.
Vooral nu met recycling in gedachte, zijn er slopersbedrijven, die er een winkeltje op na houden.

Ikzelf bewaar stukken raamhout van mijn eigen renovaties voor dat soort doeleinden.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05-10 14:59
Is gewoon grenen, misschien nog wel (nog goedkoper in die tijd) vuren hout, aan de nerf en noesten te zien.
Klopt dat dit niet de originele trap is die bij het huis hoort, die antisliprubbers hadden ze toen nog niet.
Maar mocht je het een beetje 'authentiek' willen houden dan zou ik 'm (met de hand) schuren waar nodig, goed afnemen met water (eventueel met wat groene zeep er in), laten drogen en dan een antiek wax opbrengen (kun je in diverse tinten verkrijgen), van oud grenen (die kleur die je nu hebt) tot donker eiken.
Een dekkende kleur (wit of zo) er op is bij zo'n trap lastig, je ziet er alles op, en je bent uren aan het gronden, plamuren, verven en kitten om het mooi te krijgen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kramer65
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-09 15:14
Yaksa schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 12:52:
Is gewoon grenen, misschien nog wel (nog goedkoper in die tijd) vuren hout, aan de nerf en noesten te zien.
Klopt dat dit niet de originele trap is die bij het huis hoort, die antisliprubbers hadden ze toen nog niet.
Maar mocht je het een beetje 'authentiek' willen houden dan zou ik 'm (met de hand) schuren waar nodig, goed afnemen met water (eventueel met wat groene zeep er in), laten drogen en dan een antiek wax opbrengen (kun je in diverse tinten verkrijgen), van oud grenen (die kleur die je nu hebt) tot donker eiken.
Een dekkende kleur (wit of zo) er op is bij zo'n trap lastig, je ziet er alles op, en je bent uren aan het gronden, plamuren, verven en kitten om het mooi te krijgen.
Ik wil het idd een beetje oud/antiek hebben. Ik zou het graag maken zoals hieronder. Wat zou ik daarvoor moeten doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8K0SIgWRqbzkhOM3Yi7SvQqBQc8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tOozJfFkEhJC30ESiTsGzwKl.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05-10 14:59
kramer65 schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 14:05:
[...]Ik wil het idd een beetje oud/antiek hebben. Ik zou het graag maken zoals hieronder. Wat zou ik daarvoor moeten doen?
[Afbeelding]
Dat ga je i.v.m. die ingefreesde rubber strips niet redden, die krijg je er ook nauwelijks uit en dan zit je met sleuven die niet onzichtbaar opgevuld kunnen worden.
Wat nog zou kunnen is zoiets zoals ze bij traprenovatie ook doen, een overzettrede (met neus) over het oude hout lijmen en de stootborden in dezelfde kleur als de trapleuning schilderen.
Maar overzettredes in een gedraaide trap op maat maken is vakwerk, als je dat nog nooit gedaan hebt dan zou ik er niet aan beginnen.
Gewoon schoonmaken en waxen met een (iets) donkere wax is een stuk makkelijker, sneller en het resultaat ziet er ook oud/antiek uit (op de antisliprubbers na dan).

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:14

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Dit is idd grenen, Het is zo te zien een vrij stijle trap, ik zou overween om die rubbers te laten zitten of terug laten komen. er bestaan ookwel antislip lakken, maar die rubbers werken erg goed, ze zijn alleen minder mooi.

boeiborden wit zou ik een plaatje voor kopen dat is doorgans sneller en mooier dan veel schuren en plamuren van een doorleefde trap. vergeet ook niet spijkers etc na te lopen kan een boel gekraak schelen om nu e.e.a. direct goed vast te schroeven.
Pagina: 1