Hogedrukspuit inderdaad. Impregneren heeft weinig zin, het is hardhout. Kijk wel of overal RVS schroeven inzitten, zo niet vervangen.
Zoek maar eens op Youtube: pressure wash wooden deck. Je staat zelfs lekker boven het water, je hoeft nergens op te letten. Dat houdt wel weer in dat je geen reinigingsmiddelen kunt gebruiken, maar dat hoeft ook niet. De kant langs het water waar je niet bij kunt: wachten op 25 graden en zwembroek aan.
Zoek maar eens op Youtube: pressure wash wooden deck. Je staat zelfs lekker boven het water, je hoeft nergens op te letten. Dat houdt wel weer in dat je geen reinigingsmiddelen kunt gebruiken, maar dat hoeft ook niet. De kant langs het water waar je niet bij kunt: wachten op 25 graden en zwembroek aan.
[ Voor 57% gewijzigd door pennywiser op 30-03-2024 12:09 ]
Nou over het algemeen wordt aangeraden om juist niet met een hogedrukreiniger houten vlonders e.d. schoon te maken. De houtstructuur gaat kapot waardoor je nog sneller alg en weet ik wat krijgt. Waar je het wel mee zou moeten schoonmaken zo aan de waterkant weet ik niet, veel middelen zijn niet echt goed voor de natuur.
...
Die hardhoutstructuur krijg je niet kapot met een hogedrukspuit. Andere optie is boenen - zonder zeep - met een borsteltje.
Check gelijk alle schroeven even, even nadraaien en of het RVS is.
Check gelijk alle schroeven even, even nadraaien en of het RVS is.
Als je elk jaar de hogedruk er overheen haalt zal het er vast niet op vooruit gaan doordar het hout poreus wordt.
Maar als dit er al x jaar zit, dan kan die ene keer ook geen kwaad lijkt mij. Ik bedoel, alg en mos tasten je hout evengoed aan, en dat ben je kwijt na de schoonmaak.
Op tegels schijnt groene zeep ook goed te werken, en ik vermoed dat dat ook weinig kwaad kan qua water vervuiling.
Maar als dit er al x jaar zit, dan kan die ene keer ook geen kwaad lijkt mij. Ik bedoel, alg en mos tasten je hout evengoed aan, en dat ben je kwijt na de schoonmaak.
Op tegels schijnt groene zeep ook goed te werken, en ik vermoed dat dat ook weinig kwaad kan qua water vervuiling.
Wat @_ferry_ zegt, warm water met groene zeep, een goede schrobbezem halen, zo'n ouderwetse houten met harde borstel en stevige steel, en schrobben maar. Zeep wel even in laten trekken, scheelt de helft. Vooral geen hogedrukreiniger gebruiken, over het algemeen blazen die alles (tot betontegels aan toe) stuk waardoor je over 2 maanden dat ding weer uit de schuur moet halen.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Waar kun je een hoge druk spuit eigenlijk wel voor gebruiken waar het geen nadelige effecten heeft die niemand schijnt te kennen?
Je vlonders gaat het hout kapot, je gevels worden de stenen poreus, je terras vernielt het de toplaag van je bestrating, je auto vliegen de sierstrips eraf, je zonnepanelen raakt de coating eraf, etc.
Zijn hogedrukspuiten soms alleen maar bedoelt om de consument op kosten te jagen?
Je vlonders gaat het hout kapot, je gevels worden de stenen poreus, je terras vernielt het de toplaag van je bestrating, je auto vliegen de sierstrips eraf, je zonnepanelen raakt de coating eraf, etc.
Zijn hogedrukspuiten soms alleen maar bedoelt om de consument op kosten te jagen?
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Ik zag net in de jachthaven hier iemand alle hardhouten vlonders met de hogedrukspuit behandelen. Zeep adviseren boven oppervlakte water vind ik een nogo.
Met hogedruk wordt de vervuiling alleen maar erger en erger.
Met harde bezem het vuil en groene aanslag eraf borstelen. Verder niets aan doen.
Met harde bezem het vuil en groene aanslag eraf borstelen. Verder niets aan doen.
Vind je het een probleem om met hogedruk vaker te moeten doen? Ik doe altijd onze picknicktafel (douglas, zacht hout) inhet voorjaar met de hogedrukreiniger. Kun je niet tegenaanboenen / schuren. Jaar erop natuurlijk weer hartstikke grijs en smerig. Maar dan doe ik m weer opnieuw.
Dit dus.No Hands schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 13:57:
Waar kun je een hoge druk spuit eigenlijk wel voor gebruiken waar het geen nadelige effecten heeft die niemand schijnt te kennen?
Het is mijn inziens gewoon een kwestie van gezond verstand gebruiken. Ik heb een 100bar spuit, lekker goedkoop en lekker overal voor gebruiken. Alles wat buiten met 100bar kapot zou gaan zou op termijn toch wel het loodje leggen maar nu legt het in elk geval schoon het loodje
Op het werk hadden we een 800 bar en een collega kan je vertellen dat je die niet voor je auto moet gebruiken, maar dat is dan ook gewoon dom.
Er is gewoon verontreiniging die je anders echt niet eraf krijgt. Maar zoals altijd moet je een eventuele beschermlaag er achteraf wel weer terug op doen.No Hands schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 13:57:
[...]
Er is gewoon biologische schoonmaakmiddel. Dat gebruiken wij thuis 0ok omdat er geen riool is maar een septic tank.pennywiser schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 13:57:
Ik zag net in de jachthaven hier iemand alle hardhouten vlonders met de hogedrukspuit behandelen. Zeep adviseren boven oppervlakte water vind ik een nogo.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Hardhout kan prima met hogedruk zolang het het met beleid doet. Het kan het wel beschadigen, dus let op de maximale druk, spuitafstand en eventuele slechtere planken of plekken in het hout. Vervolgens met (natuurlijke!) olie behandelen geschikt voor hardhout/bankirai, als je dat zorgvuldig doet blijft hoef je het niet jaarlijks te doen en is het ook nog eens makkelijker schoonmaken de volgende keer.
Zelf doe ik het eens in de 3 jaar.
jaar 1, dus hoge druk + olie
jaar 2 en 3, alleen schoonvegen/schrobben evt. tuinslang
Mijn stijger ziet er nog uit als nieuw (16 jaar geleden gemaakt) zodra deze weer in de olie staat.
Op een paar plekken wordt het hout wel slechter waar opberg kisten op staan, als ik dat van te voren geweten had had ik die vrij geplaatst (plankje met wielen of zo).
n.b. Geen zeep of azijn gebruiken, nergens voor nodig en slecht voor het water. Olie met beleid aanbrengen, mocht er toch wat druppels in de sloot terecht komen dan blijft dat drijven en wordt door microben/bacteriën afgebroken.
Zelf doe ik het eens in de 3 jaar.
jaar 1, dus hoge druk + olie
jaar 2 en 3, alleen schoonvegen/schrobben evt. tuinslang
Mijn stijger ziet er nog uit als nieuw (16 jaar geleden gemaakt) zodra deze weer in de olie staat.
Op een paar plekken wordt het hout wel slechter waar opberg kisten op staan, als ik dat van te voren geweten had had ik die vrij geplaatst (plankje met wielen of zo).
n.b. Geen zeep of azijn gebruiken, nergens voor nodig en slecht voor het water. Olie met beleid aanbrengen, mocht er toch wat druppels in de sloot terecht komen dan blijft dat drijven en wordt door microben/bacteriën afgebroken.
[ Voor 19% gewijzigd door DukeBox op 30-03-2024 17:09 ]
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Dat kan wel zijn, maar een grote concentratie daarvan ineens in oppervlakte water, denk je dat vissen daar tegen kunnen?No Hands schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 16:43:
[...]
Er is gewoon biologische schoonmaakmiddel. Dat gebruiken wij thuis 0ok omdat er geen riool is maar een septic tank.
Pagina: 1