Tolerantie sinusfrequentie 50Hz

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -mosrednA
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11-08-2024
Hallo allemaal,

Ik wil graag weten wat de tolerantie voor een sinusfrequentie van 50hz apparaten is zoals bijvoorbeeld een TV, CV-installatie, PC etc.

Ik heb een diesel aggregaat met performance class G2 met een analoge AVR met tolerantie van +/- 1.5%.

Is de sinus volgens jullie dan zuiver genoeg voor bovengenoemde elektrische installaties?

Ik vind het moeilijk om hier duidelijke informatie over te vinden. Ik heb bijvoorbeeld gekeken in de handleiding van mijn CV, maar daar staat in alle 105 pagina's niets beschreven over de tolerantie die de sinus mag hebben.

Op het web lees ik her en der dat de afwijking van het net zelf in 99.9% van de gevallen niet meer mag zijn dan 101% en 99% en in alle gevallen nooit meer dan 102% of minder dan 98%.

Is er bij jullie informatie bekend hierover?

[ Voor 4% gewijzigd door -mosrednA op 30-03-2024 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -mosrednA
Hier is bijvoorbeeld een systeem die in storing schiet wanneer de netfrequentie een afwijking heeft > 1,5Hz (B116)

https://www.inoxcon.nl/up...%20en%20Parameters-NL.pdf

Dan zou dit systeem op de aggregaat kunnen draaien, omdat deze maximaal +/- 0,75Hz zou afwijken.

Maar geldt dit voor alle CV systemen? En hoe zit dit met andere elektronische apparatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 10:30
Lastig te zeggen, elk apparaat reageert anders op afwijking van de frequentie. Geschakelde laptopadapters pakken volgens mij gewoon alles tussen de 50 en 60 Hz, andere apparatuur is mogelijk een stuk gevoeliger.

De frequentie van het net kent zeer strikte eisen en sommige apparatuur maakt daar ook dankbaar gebruik van.

Maar ik vermoed dat nagenoeg alle apparatuur wat een geschakelde voeding heeft en alleen intern DC gebruikt niet enorm veel problemen kent met een kleine afwijking van de frequentie.

Bij twijfel kan je natuurlijk altijd een AC regenerator (double conversion UPS) toepassen, maar dat kost natuurlijk wat knaken. Dan heb je wel zelfs een mooiere sinus dan de reguliere netspanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSteverink
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-09 15:32
Wekkers en klokken kunnen gaan afwijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -mosrednA
Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb het uiteindelijk gewoon even getest met mn CV, die is voor mij het belangrijkste.

Dus CV aan de aggregaat, daarna een 1000W bouwlamp ingeschakeld. De CV schiet direct in storing, maar na een halve minuut ofzo lijkt hij zich te resetten en werkt hij zoals gebruikelijk.

Die AVR zal de plots stijgende piekbelasting dus niet voldoende op kunnen vangen, maar daarna houdt deze de boel kennelijk voldoende in balans om de CV zichzelf weer in werking te laten stellen.

Kleine verbruikers zoals een pc incl randapparatuur die aangaat triggeren de storing niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:36
Naar frequentie toe ga je geen problemen hebben, klokken enzo kunnen verkeerd lopen en omvormers gaan uitschakelen (is de bedoeling, als ergens gewerkt wordt en tijdelijk een aggregaat de straat moet voeden zetten ze deze expres op een iets afwijkende frequentie; een aggregaat kan moeilijk om met teruglevering van electriciteit :+ ).
Wat anders is de stabiliteit bij stroompieken, een 1000W bouwlamp heeft een gloeidraad dus trekt een heel hoge stroompiek bij inschakelen; je CV trekt misschien 100W. De generator moet plots véél meer energie geven, dat lukt niet dus de spanning zakt even in (en de CV detecteert dit en schakelt uit).

Wat is je bedoeling eigenlijk? Ga je de tankkaart van je baas gebruiken om thuis gratis electriciteit te genereren :+ Wil je volledig off-grid gaan, of voorbereid zijn op die maximaal 15 minuten in een jaar dat er geen electriciteit is, of zit je in een derdewereldland zoals USA waar electriciteit niet betrouwbaar is?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkillZ4LollZ V2
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 04-10 14:32
naftebakje schreef op woensdag 3 april 2024 @ 12:30:
Naar frequentie toe ga je geen problemen hebben, klokken enzo kunnen verkeerd lopen en omvormers gaan uitschakelen (is de bedoeling, als ergens gewerkt wordt en tijdelijk een aggregaat de straat moet voeden zetten ze deze expres op een iets afwijkende frequentie; een aggregaat kan moeilijk om met teruglevering van electriciteit :+ ).
Wat anders is de stabiliteit bij stroompieken, een 1000W bouwlamp heeft een gloeidraad dus trekt een heel hoge stroompiek bij inschakelen; je CV trekt misschien 100W. De generator moet plots véél meer energie geven, dat lukt niet dus de spanning zakt even in (en de CV detecteert dit en schakelt uit).

Wat is je bedoeling eigenlijk? Ga je de tankkaart van je baas gebruiken om thuis gratis electriciteit te genereren :+ Wil je volledig off-grid gaan, of voorbereid zijn op die maximaal 15 minuten in een jaar dat er geen electriciteit is, of zit je in een derdewereldland zoals USA waar electriciteit niet betrouwbaar is?
Of optie E, voorbereid zijn op nare situaties. Met de manier waarop de geopolitiek op dit moment bedreven wordt is dat geen eens een slecht idee als je het geld kan missen. Lokaal kunner er natuurlijk ook dingen misgaan, laatst nog een waterstoring van een paar goede uren gehad hier in Zeist en omstreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:36
^vandaar mijn vraag, er is nogal een verschil tussen een voorziening die nauwelijks gebruikt zal worden (kwartiertje per jaar), of een voorziening om 5 jaar een bunker te voeden waar je leven van af hangt.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1