Ik wil een trap makkelijk tegen het plafond aantrekken. Ik heb een draaipunt gemaakt bij het luik in het plafond. De trap kan nu gewoon tegen het plafond geduwd worden. Om dit omhoog duwen lichter te maken, heb ik aan de onderzijde van de trap een touw vastgemaakt. Aan het plafond hetb ik een katrol bevestigd en daar het touw overheen gedaan. De katrol heb ik op die plaats aan het plafond bevestigd waar de "voet" van de trap zit als de trap helemaal omhoog geduwd is. Vervolgens heb ik aan het touw een bepaald gewicht gehangen. Door nu aan het touw te trekken (bij het gewicht) kan ik de trap veel makkelijker (minder kracht) omhoog trekken tegen het plafond. Tevens gaat op deze manier de trap veel beheerster weer naar de grond toe.
Zoals ik het gemaakt heb is de afstand van het plafond tot aan de grond ± 225 cm en de afstand van het plafond tot aan de plaats waar ik het touw aan de trap heb vastgemaakt ± 240 cm.
Hier blijkt dat ik dus meer touwlengte (240 cm) nodig heb om de voet van de trap tegen het plafond te te trekken dan dat ik touwlengte aan de andere kant van de katrol heb (225 cm). Daar komt nog bij dat het contragewicht ook nog aan lengte heeft van 20 cm.
Ik heb het proberen weer te geven in tekening trap 1 (trap omlaag) en tekening trap 2 (trap omhoog).
Mijn vraag is nu, hoe kan ik de touwlengte vanaf de katrol naar het contragewicht (van het plafond tot aan de grond) kan vergroten. Want als deze afstand (dus meer touwlengte) groter wordt, krijg ik de trap wel helemaal tegen het plafond getrokken.
Ik weet dat je een dubbele katrol de benodigde trekkacht kunt verminderen, maar dat is hier niet nodig. Ik moet gewoon meer touw lengte krijgen. Trouwens dan wordt de touwlengte nóg meer. Ik hoor graag van jullie.:strip_exif()/f/image/qIvUwQzyHTEz4jagYx0BUy3x.jpg?f=fotoalbum_large)
Zoals ik het gemaakt heb is de afstand van het plafond tot aan de grond ± 225 cm en de afstand van het plafond tot aan de plaats waar ik het touw aan de trap heb vastgemaakt ± 240 cm.
Hier blijkt dat ik dus meer touwlengte (240 cm) nodig heb om de voet van de trap tegen het plafond te te trekken dan dat ik touwlengte aan de andere kant van de katrol heb (225 cm). Daar komt nog bij dat het contragewicht ook nog aan lengte heeft van 20 cm.
Ik heb het proberen weer te geven in tekening trap 1 (trap omlaag) en tekening trap 2 (trap omhoog).
Mijn vraag is nu, hoe kan ik de touwlengte vanaf de katrol naar het contragewicht (van het plafond tot aan de grond) kan vergroten. Want als deze afstand (dus meer touwlengte) groter wordt, krijg ik de trap wel helemaal tegen het plafond getrokken.
Ik weet dat je een dubbele katrol de benodigde trekkacht kunt verminderen, maar dat is hier niet nodig. Ik moet gewoon meer touw lengte krijgen. Trouwens dan wordt de touwlengte nóg meer. Ik hoor graag van jullie.
:strip_exif()/f/image/qIvUwQzyHTEz4jagYx0BUy3x.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XL1DiEuOrbFeGCf1zNuN35oG.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 51% gewijzigd door albertie op 29-03-2024 22:23 ]