lengte touw verminderen bij hijsen via een katrol

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• albertie
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 11-04 13:13
Ik wil een trap makkelijk tegen het plafond aantrekken. Ik heb een draaipunt gemaakt bij het luik in het plafond. De trap kan nu gewoon tegen het plafond geduwd worden. Om dit omhoog duwen lichter te maken, heb ik aan de onderzijde van de trap een touw vastgemaakt. Aan het plafond hetb ik een katrol bevestigd en daar het touw overheen gedaan. De katrol heb ik op die plaats aan het plafond bevestigd waar de "voet" van de trap zit als de trap helemaal omhoog geduwd is. Vervolgens heb ik aan het touw een bepaald gewicht gehangen. Door nu aan het touw te trekken (bij het gewicht) kan ik de trap veel makkelijker (minder kracht) omhoog trekken tegen het plafond. Tevens gaat op deze manier de trap veel beheerster weer naar de grond toe.
Zoals ik het gemaakt heb is de afstand van het plafond tot aan de grond ± 225 cm en de afstand van het plafond tot aan de plaats waar ik het touw aan de trap heb vastgemaakt ± 240 cm.
Hier blijkt dat ik dus meer touwlengte (240 cm) nodig heb om de voet van de trap tegen het plafond te te trekken dan dat ik touwlengte aan de andere kant van de katrol heb (225 cm). Daar komt nog bij dat het contragewicht ook nog aan lengte heeft van 20 cm.
Ik heb het proberen weer te geven in tekening trap 1 (trap omlaag) en tekening trap 2 (trap omhoog).
Mijn vraag is nu, hoe kan ik de touwlengte vanaf de katrol naar het contragewicht (van het plafond tot aan de grond) kan vergroten. Want als deze afstand (dus meer touwlengte) groter wordt, krijg ik de trap wel helemaal tegen het plafond getrokken.
Ik weet dat je een dubbele katrol de benodigde trekkacht kunt verminderen, maar dat is hier niet nodig. Ik moet gewoon meer touw lengte krijgen. Trouwens dan wordt de touwlengte nóg meer. Ik hoor graag van jullie.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hDpRjZKUvABIhqhRN5zpkDn8z94=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qIvUwQzyHTEz4jagYx0BUy3x.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-qxc1ya97UuCZIlxc_pJN1QyFeU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XL1DiEuOrbFeGCf1zNuN35oG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 51% gewijzigd door albertie op 29-03-2024 22:23 ]

Beste antwoord (via albertie op 06-04-2024 23:05)

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Paint skilss...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KYHwnyS8RlgniW7boD1zA1Md91k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EPjafrmJRCN6VS8nagsDWNvk.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:57

orf

Kun je het touw niet hoger op de trap bevestigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 23:32

H-W

Kan je de katrol niet wat meer verder weg plaatsen? Dan wordt de benodigde lengte touw volgens mij langer. In jouw tekening dus naar rechts toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Het touw ook door een katrol op het contragewicht en dan aan een vast punt aan het plafond.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

SA007

Moderator Tweaking
Een katrol bovenop het gewicht, en het touw daardoor weer naar het plafond leggen.
Dan heb je 2x zoveel touw voordat het gewicht op de grond staat.

Moet wel het gewicht ook 2x zo zwaar zijn, want de helft van de kracht gaat naar het touw wat direct aan het plafond zit.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Paint skilss...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KYHwnyS8RlgniW7boD1zA1Md91k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EPjafrmJRCN6VS8nagsDWNvk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:19

The Eagle

I wear my sunglasses at night

^^^ dat ja. Je gewicht zit op de verkeerde plek aan het touw.

* The Eagle had het zelf niet beter kunnen tekenen :+

[ Voor 32% gewijzigd door The Eagle op 29-03-2024 22:39 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mutatie
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:44
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZCXK4_5qLYRySVsTRfb_dOr37Mc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GYmBDW8QiNFaP6rgdyKvzMw2.jpg?f=fotoalbum_large

Moor paintskillz!
Zoiets een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 01-05 12:15
Nee bovenstaande verandert alleen de locatie van het gewicht, maar niet de benodigde lengte van je trektouw. De oplossing is al gegeven door @Ronald.42 het gewicht moet tussen een vast punt en de linker pulley om de hoeveelheid benodigd touw te verminderen

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
nsa1984 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 23:18:
Nee bovenstaande verandert alleen de locatie van het gewicht, maar niet de benodigde lengte van je trektouw. De oplossing is al gegeven door @Ronald.42 het gewicht moet tussen een vast punt en de linker pulley om de hoeveelheid benodigd touw te verminderen
Hij heeft het touw halverwege de trap getekend dus dan krijg je minder touw binnen. Dus tot zover gaat het goed
Alleen zodra de trap zo ongeveer voor de helft opgeklapt is word het een stuk minder effectief.
Je hebt dan gewicht voorbij het bevestigingspunt van het touw aan de trap dus het laatste stuk naar het plafond zal het effect van het contragewicht afnemen.

De optie met extra katrol op het gewicht en touw onderaan de trap is het meest handig en effectief vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:47
Katrol verplaatsen naar de zolder met 2 gaatjes in plafond voor het touwtje werkt volgens mij ook

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mutatie
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:44
Ronald.42 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 23:23:
[...]

Hij heeft het touw halverwege de trap getekend dus dan krijg je minder touw binnen. Dus tot zover gaat het goed
Alleen zodra de trap zo ongeveer voor de helft opgeklapt is word het een stuk minder effectief.
Je hebt dan gewicht voorbij het bevestigingspunt van het touw aan de trap dus het laatste stuk naar het plafond zal het effect van het contragewicht afnemen.

De optie met extra katrol op het gewicht en touw onderaan de trap is het meest handig en effectief vermoed ik.
Ja ik wist niet of dit praktisch zou werken. Het is wel de bedoeling dat bij het omhoog halen van de trap de bevestging vh touw aan de trap uitlijnt met de katrol, zeg maar haaks komt te staan bij omhoog halen. Maar ik had het idee dat je wel met gewicht in de knoei komt, dubbel het gewicht nodig bij bevestiging op de helft?

Er is eigenlijk ook maar 15cm inkorten nodig (plus wat speelruimte lijkt me)

Maar dat met een katrol op het contragewicht is idd wel een goede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Yaksa schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 23:28:
Katrol verplaatsen naar de zolder met 2 gaatjes in plafond voor het touwtje werkt volgens mij ook
Als er op zolder genoeg hoogte is heeft ie aan één gaatje genoeg en kan het gewicht boven blijven...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:47
Ronald.42 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 23:37:
[...]Als er op zolder genoeg hoogte is heeft ie aan één gaatje genoeg en kan het gewicht boven blijven...
Dan komt er nog wel een touwtje bij aan de trap om 'm naar beneden te trekken 8)

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Yaksa schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 23:50:
[...]

Dan komt er nog wel een touwtje bij aan de trap om 'm naar beneden te trekken 8)
Of een trap om de trap naar beneden te halen.. >:) :9B

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:48
Ik moest ineens hieraan denken, snatchblock!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:50
Yaksa schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 23:28:
Tenzij het plafond van de zolder hoger is dan 2.40m + hoogte van het contragewicht, zit je met hetzelfde probleem. Of je moet een gat in de vloer/plafond maken waardoor het gewicht verder kan zakken.

Nog los van de wrijving op het touw wat vanuit de trap door dat gaatje moet. Tenzij je het precies kunt uitlijnen, blijft de diagonale richting van het touw volgens mij niet gelijk. Doordat de trap kantelt op 1 punt, verplaatst ook het bevestiginspunt in horizontale richting.

[ Voor 9% gewijzigd door LA-384 op 30-03-2024 06:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:22

Croga

The Unreasonable Man

^^ Enige juist oplossing. Op deze manier heb je twee keer zoveel ruimte voor het touw en dus zal de 2.40 meter van de schuine zijde het gewicht maar 1.20 meter laten dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:06
Wel even waarschuwing, als je je touw halveert(trekken tussen katrol en gefixeerd punt) moet je wel 2x zoveel kracht hebben. Dus ook het contragewicht moet dubbel zo zwaar zijn (protip: haak aan contragewicht voor makkelijk trek punt).

[ Voor 14% gewijzigd door 99ruud99 op 30-03-2024 06:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipje81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 03-05 08:14
Jet katrol en het gewicht lopen normaal door het trapgat naar boven. Het katrol zit dan aan een balk op de zolder. Hiermee los twee problemen op: de lengte van het touw en je hebt geen lelijkenconstructie op je 1 e verdieping.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:10
Al een gekeken naar een gasveer?
Of naar veren zoals gebruikt bij vlizotrap?

Zelf heb ik met staaldraad en elastiek een systeem gemaakt voor zelf gemaakt extra breed luik. Al helpt t mn voor de zachte landing en niet voor t sluiten. Ik zal nog een foto posten voor t idee komende week

[ Voor 95% gewijzigd door kjiratsiekoedel op 30-03-2024 07:34 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RedPas
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18:11
Monteer op zolder een buismotor, laat deze je touw oprollen ;)

Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jevn
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Als je toch werkt met een contragewicht: touw door het plafond naar zolder, daar het contragewicht, evt met de losse katrol constructie van Ronald.42. De plekbwaar het touw naar zilder gaat 2 rollers tegen schuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBB-Nick
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 01-05 07:52
Kan je niet een contragewicht aan de bovenzijde toevoegen. Zo heb ik het mijn mijn ouders thuis opgelost.

Even de balans vinden zodat als hij openstaat niet zelf sluit maar als je hem dicht zet dat hij wel blijft hangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aovrvu1fB_p6uXc118AQqCaikOE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QMXUQcomCROUFUjhq1TRrS1R.png?f=user_large

Acties:
  • +26 Henk 'm!

Anoniem: 361276

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/riYQCCct0rtEv2Z8CYwcp0G7fQ0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/b708FY6q4pjuNJ6A9nBs335f.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:11
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/se3PepdvwK06kiHXLZCouz3QWsc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QzYpaYTosDjRfpZNFHvHwfHX.webp?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 03-05 15:51
albertie schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 22:20:
Ik wil een trap makkelijk tegen het plafond aantrekken...
Je zou het gewicht en katrol wellicht ook op zolder kunnen hangen. Als je minder lengte wilt gebruiken dan kan je het touw ook halverwege de trap bevestigen en het gewicht verdubbelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 03-05 15:51
Ronald.42 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 23:23:
[...]

Dat hangt natuurlijk af van de hoek die het touw maakt: als je het onderste stuk makkelijker wilt laten gaan dan moet het touw recht omhoog lopen. Dat kan je corrigeren door de katrol iets naar voren of achter verplaatsen en dan het eerste stuk wat lichter te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• albertie
Hallo allemaal. Fijn die vele reacties. Die van 6R15 is helemaal top 🤣. Alleen beetje duur denk ik.
En de tip van het snatchblock geeft precies aan wat mijn probleem is. Met dit blok kun je perfect de kracht verminderen maar krijg je wel steeds meer touw.
Die van The Eagle denk ik zou ook kunnen werken maar dan moet er wel een heel zwaar gewicht aan denk. Je verminderd hier wel degelijk de hoeveel touw maar doordat je in het midden van de trap bevestigd, zal de kracht waarmee je moet hijsen behoorlijk toenemen.
Het idee van BBB Nick werkt zeker maar daar heb ik op zolder helaas geen ruimte voor.
Nee dan denk ik dat de oplossing van Ronald.42 waarschijnlijk het beste werkt. Ik heb het even "droog" geprobeerd met een losse touw, maar de totale lengte van het het te trekken touw wordt grof gezegd met de helft verminderd heb ik het idee. Ik moet alleen nog een 2e katrol zien te krijgen.
Verder zijn de tips om het touw door het plafond te laten gaan en dan het gewicht op zolder te plaatsen, zeker het bekijken waard. Ik ga er weer aan werken en houdt jullie op de hoogte van het resultaat. Alvast bedankt voor alle bijdragen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• albertie
Hallo allemaal,
het heeft even geduurd mar het antwoord van Ronald.42 werkt perfect. Dankjewel voor het meedenken. De trap omhoog trekken is nu een fluitje van een cent. Het uitzoek van het contra gewicht was nog wel even een dingetjeom ziets zwaardere spullen bij elkaar te krijgen, maar uiteiendelijk met een oude potkrik kwam ik heel aardig in de buurt. Omdat dit nogal veel omvang heeft ga ik nu op zoek naar oud lood en wil dat dan omsmelten. Ik neem lood i.v.m. het hoge soortelijk gewicht ervan. Dan heeft het tegengewicht niet zo'n grote omvang. Dus nu maar sprokkelen. Nogmaal dankjewel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:19

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Lood zou ik niet voor gaan. Is zacht en kan ook in de omgeving terecht komen.

Mijn opa had vroeger ook een dergelijk systeem, die gebruikte gewoon een stel oude bij elkaar gebonden hoefijzers. Zwaar zat en kun je nog makkelijk het juiste gewicht toevoegen ook.

Trouwens, als je weet hoeveel je nodig hebt kun je ook naar een fitness winkel gaan voor een halterschijf van een paar kilo.
Heck, een potkrik weegt ca 2,5 a 3 kilo. Pak dan zoiets: https://www.decathlon.nl/...173212?mc=8388695&c=ZWART zit ook rubber omheen, kan er niks beschadigen :)

[ Voor 21% gewijzigd door The Eagle op 06-04-2024 23:19 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
Hoeveel kg is t?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
Waarschijnlijk niet meer nodig, maar deze had je nog tegoed. Wellicht ter inspiratie.
Ik heb voor mijn custom vliezotrap (luik iets meer dan 1m breed) deze constructie gemaakt. De staalkabel ondersteunt het luik (scheelt doorbuigen) en wordt teruggetrokken via een elastiek dat via katrollen loopt.
Het luik wordt zeker niet dichtgetrokken door dit systeem, hooguit wat lichter gemaakt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZUaWjdUXJnCe7LzRkGLqlfDCBW4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wrhisWEyrKwjbw7TPbGAn3jk.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1