Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tHaH4x0r
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 04-03 02:36
Beste Tweakers,

Begin Mei 2023 heb ik een AMD Sapphire Pulse RX6700XT gekocht, om mijn lang-in-de-tand GTX1060 haar welverdiende pensioen te geven. Deze kaart functioneerde naar behoren, tot 'ie dat niet meer deed. Ongeveer twee maand na installatie begon de plank problemen te geven.

Ondertussen is het probleem uitgedraaid tot een geschil met de verkoper op juridisch vlak. Verder is het technische probleem nog steeds aanwezig, ondanks dat er al veel geprobeerd is. Omdat het een ingewikkeld probleem is, heb ik de topic in twee delen geknipt. Dit is het technische deel, met de bijbehorende technische vragen. Tot nu toe is het niet gelukt met zekerheid de onderliggende oorzaak van het probleem te isoleren, hopelijk lukt het met jullie help wel.

Probleem omschrijving

Initieel was het probleem dat met een 'cold boot' de grafische kaart het soms niet leek te doen. De VGA led op moederbord ging aan, de PC kwam niet in BIOS, en er was geen video output. Misschien relevant, misschien niet, maar de fans van de kaart spinnen in dat geval ook niet op.

Een paar keer de PC aan/uit zetten was initieel voldoende om de kaart toch te overtuigen mee te werken.
(Misschien relevant: Een paar keer gaf de PC het volgende aan bij een succesvolle boot na problemen: "VGA card not supported by UEFI drivers")
(Ook misschien relevant: soms waren er bij succesvolle boot grafische glitches te zien op het scherm voor het BIOS menu, zie beneden. Zodra windows opstart zijn de glitches weg).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ot1LNdhLqkgb5fcNAsrvE87Psvg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6cVlBrvyCmbIVuFCRiwnSaQG.png?f=fotoalbum_large

Het probleem doet zich alleen bij een 'cold boot', indien opgestart was het systeem volledig stabiel (10+ uur), en stress testen haalt niks uit.

Helaas werd het probleem met tijd steeds erger, elke keer waren meer 'reset cycles' nodig om de kaart te laten werken. Uiteindelijk werd het probleem zo erg dat het niet meer praktisch was de kaart te gebruiken (Ik zat meer dan meerdere uren achter elkaar te rebooten, uiteindelijk helemaal zonder succes).

Op dat moment heb ik van een tweaker een GTX1660 super overgenomen, welke sinds de aanschaf (eind September vorig jaar) zonder issues werkt in mijn systeem. De verkoper heeft op dat moment ook de kaart als retour geaccepteerd, en tijdens dat proces hebben ze de kaar doorgestuurd naar Sapphire voor verder onderzoek/RMA. Na bijna 4.5 maand kreeg ik eindelijk de kaart terug. Het resultaat: ze claimen dat er geen defect is gevonden. Na opnieuw testen in mijn systeem zag ik helaas geen verandering. Het probleem is er nog steeds.

Systeem informatie

CPU: AMD Ryzen 9 5900X
GPU: Sapphire Pulse RX6700XT [defect], XFX Speedster MERC 319 RX 7800 XT BLACK Edition
MB: ASRock B550M Steel Legend, Asus TUF B550-plus
SSD: Samsung 970EVO M2 1TB
HDD: Seagate Ironwolf 12TB ST12000
PSU: Silver Stone SST-DA850-G 850W
RAM: 2x D432GB 3600-18 Vangeance LPX

Wat is geprobeerd

Generieke dingen
  • Wanneer geboot, functioneert de kaart zoals het hoort, ook onder stress tests (geen excessieve temperaturen). Ook RAM/CPU tests zijn okay.
  • Het internet afgespeurd naar soortgelijke problemen/scenarios, echter niks kunnen vinden [geen verandering in het probleem]
  • GPU meerdere keren getracht te reseaten [geen verandering in het probleem]
  • Drivers van videokaarten meerdere keren opnieuw geprobeerd de wipen (DDU) [geen verandering in het probleem]
  • Windows systeem verificatie met sfc /scannow [geen verandering in het probleem]
  • Enabled/disabled CSM in de BIOS [geen verandering in het probleem]
  • Booten met 1 van de 2 sticks RAM (beide sticks geprobeerd) [geen verandering in het probleem]
  • Enabled/disabled XMP in de BIOS (dus 2133 en 3600mhz respectievelijk) [geen verandering in het probleem]
Peripherals/schermen
  • Booten zonder enige peripherals aangesloten [geen verandering in het probleem]
  • Nieuwe kabels voor de beeldschermen [geen verandering in het probleem]
  • Booten met 3 verschillende schermen, ieder apart in elk van de GPU outputs [geen verandering in het probleem]
Moederbord
  • Nieuw moederbord aangeschaft van een andere fabrikant (ASRock B550M Steel legend ipv Asus TUF B550M-plus) [geen verandering in het probleem]
  • CMOS reset op beide moederborden [geen verandering in het probleem]
  • Meerdere BIOS versies op beide moederborden geprobeerd [geen verandering in het probleem]
  • moederbord PCI standaard op PCI-3.0 ipv auto gefixed [geen verandering in het probleem]
PSU
  • Power kabels van de PSU uitgewisseld, en andere connectors op de PSU voor de PCI voeding geprobeerd [geen verandering in het probleem]
  • 'Known good' 850W PSU aangesloten [geen verandering in het probleem]
GPU
  • Tweedehands GTX1660 Super aangeschaft ter vervanging [PC boot, stabiel nu voor >6 maanden zonder enkel probleem]
  • De kaart van een vriend geprobeerd (AMD XFX RX7800XT) [PC boot]
  • De kaart is ook getest op het systeem van een vriend, en daar boot hij wel! Ik kan echter niks zeggen over stabiliteit op langere termijn op een ander systeem.[GPU boot (wel op een ander systeem)]
Sapphire heeft nog gevraagd de VBIOS te updaten, echter heb ik dit niet gedaan ivm garantie die dan zou vervallen. Tevens is het vrij onmogelijk VBIOS te updaten als je niet eens in de BIOS kan komen.

Mogelijke diagnose

Gezien de kaart al problemen heeft voordat hij in de BIOS komt, lijkt het geen driver of software issue te zijn. Die worden immers pas geladen na de BIOS. Het probleem begon 'intermittent', en werd erger over tijd. Je zou dus denken dat het een hardware issue is.
moederbord was oorspronkelijk de hoofdverdachte, met als tweede in de rij de PSU. Echter zijn beide dus getest met gloednieuwe of ‘known good’ alternatieven. Tevens functioneert het systeem naar behoren met andere grafische kaarten. Indien het iets in de CPU zou zijn (northbridge oid) zou ik niet verwachten dat de PC normaal functioneert met andere PCI randcomponenten/GPUs.

Gezien andere kaarten het wel doen, en het vervangen/testen van andere hardware geen verschil maakte in het probleem, lijkt uit mijn optiek de conclusie te zijn dat de GPU defect is.
Dat de GPU schijnbaar het op andere systemen wel doet, maakt het erg moeilijk om te troubleshooten, en om te laten zien aan verkoper/Sapphire dat de kaart inderdaad defect is.

Vandaar de vraag:
  • Wat kan hier mogelijk mis zijn? Is het inderdaad de GPU, en zo ja, wat zou er defect aan zijn om alleen op sommige systemen niet te werken?
  • Is er iemand op het forum die een soortgelijk probleem heeft gehad?
  • Zijn er nog andere dingen die ik kan troubleshooten om het probleem verder te isoleren?
Alvast bedankt voor reacties op de topic! O+

edit: Extra informatie toegevoegd wbt XMP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:11

Klippy

Still Game

Ik kwam hier via je je juridische topic.
Vaag probleem, vervelend. Ik zou zelf toch die VBIOS eens proberen via een ander systeem, ik geloof dat je bijna alle andere opties hebt gehad en garantie helpt je nu ook niet zo te lezen.

Ik vind wel wat vergelijkbare gevallen online, onder andere deze https://www.reddit.com/r/...1041oj2/6700_xt_wont_post
Neem aan dat je die posts ook al allemaal gevonden had. Is vaak lastig te beoordelen of het echt hetzelfde probleem is.

Jammer dat je een CPU hebt zonder onboard GPU, anders kon je booten op die en dan in Windows overschakelen.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tHaH4x0r
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 04-03 02:36
Klippy schreef op zondag 31 maart 2024 @ 22:01:
Ik kwam hier via je je juridische topic.
Vaag probleem, vervelend. Ik zou zelf toch die VBIOS eens proberen via een ander systeem, ik geloof dat je bijna alle andere opties hebt gehad en garantie helpt je nu ook niet zo te lezen.
...
Allereerst bedankt voor de reactie Klippy. Ik ben bang dat ik mijzelf ermee in de voet zou schieten. Als ik met de VBIOS ga klooien kan de webshop claimen dat ik dingen met de kaart heb gedaan waardoor de garantie vervalt. Dan zou de situatie van slecht naar erger gaan. Maar gezien ik contact met Sapphire heb, kan ik Sapphire wellicht vragen om, indien de kaart RMA gaat, dat te checken. Als Sapphire dit zelf doet heeft het immers geen effect op mijn garantie!
...
Ik vind wel wat vergelijkbare gevallen online, onder andere deze https://www.reddit.com/r/...1041oj2/6700_xt_wont_post
Neem aan dat je die posts ook al allemaal gevonden had. Is vaak lastig te beoordelen of het echt hetzelfde probleem is.
...
Die post heb ik inderdaad al gezien, toch bedankt om het onder de aandacht te brengen. Alle suggesties in die draad heb ik al geprobeerd. Maakt mij enigszins jaloers dat zijn oplossing zo makkelijk was :p
...
Jammer dat je een CPU hebt zonder onboard GPU, anders kon je booten op die en dan in Windows overschakelen.
Dat is trouwens een goed punt. Misschien is het een idee om een 3000 series APU aan te schaffen. Die zijn niet erg aan de prijs, en zouden ook wel wat licht op de situatie gooien. Een goede optie om open te houden!

Voor nu wil ik eerst mijn CPU en GPU eens proberen in een ander systeem. Als de combinatie daar ook niet boot, dan is het probleem tenminste geisoleerd tot deze twee componenten.
Helaas niemand kunnen vinden met een AM4 systeem, dus dan is het bovenstaande eigenlijk de enige optie om te proberen.

[ Voor 3% gewijzigd door tHaH4x0r op 14-04-2024 23:07 ]