Vrijstaande 60 jaren woning, gehorig tussen verdiepingen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb net een jaren 60 woning gekocht, vrijstaand. Even getest hoe goed je beneden, met alle (tussen)deuren dicht, geluid van boven hoort, en dat was veel gehoriger dan ik had verwacht. We zitten nu tijdelijk in een modern jaren 2000 huis, en je hoort boven niets van beneden en vice versa. Ook niet met muziek op normaal kamervolume of ietsje harder. In het "nieuwe" huis hoor je een radio op normaal kamervolume beneden dus al.

De vloeren boven zien er gewoon uit als beton, als ik zo zie wel ter plaatse gegoten denk ik, want het loopt niet overal kaarsrecht zoals je bij bijv. een betonplaat zou verwachten. Ik weet niet veel van huizenbouw uit die jaren, behalve dat het geen holle houten vloer is, maar of het beton is gegoten over hout ofzo... geen idee.

Wat valt hier nog aan te verbeteren? Op het moment van testen lag er in de kamer boven laminaat boven een dunne gouden folie (tegen vocht?), en die folie lag weer bovenop oud zeil. Ik heb het laminaat weggehaald en de folie ook, en wat ik zelf zo snel kan bedenken is wat ik vroeger als eens gedaan: Van die groene platen als onderbodem onder het laminaat leggen. Dat zal vast wel een beetje helpen (vooral contactgeluiden), maar ik heb niet het vermoeden dat dit heel veel gaat doen aan de 'klankkast'. Is dat omdat alles gewoon aan elkaar aansluit en niets geankerd is, m.a.w. vette pech, of is er nog wel iets te doen zonder al te rigoreuze ingrepen?

[ Voor 6% gewijzigd door brama op 29-03-2024 20:45 ]

I mentioned it once, but I think I got away with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vertaler
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 04-10 09:51
Wanneer je toch het laminaat weghaalt kun je kijken of er geluidslekken zijn in de vorm van open of dunne verbindingen tussen de ruimtes.

Een zwevende vloer van aan elkaar verlijmde gipsvezelplaten (fermacell 2e32 bijvoorbeeld) dempt geluid. Dat is best een klus om te leggen en verhoogt de vloer met minstens 3 cm. Hogere frequentie geluid laat zich makkelijker dempen dan laag (bas)geluid.

Geluid is moeilijk te temmen, je kunt het ook eigenlijk niet 'een beetje' doen, want het vindt, een beetje zoals water, de weg van de minste weerstand en een klein geluidslek is al snel een groot effect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Niet online
vertaler schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 20:58:
Wanneer je toch het laminaat weghaalt kun je kijken of er geluidslekken zijn in de vorm van open of dunne verbindingen tussen de ruimtes.
Wat moet ik me daarbij voorstellen? Hoe 'zie' ik dat? Voor zover ik kan zien is alles wel 'dicht' als je dat bedoelt, maar wel een goed punt om extra goed uit te zoeken. Nu is alles inderdaad makkelijk weg te halen, en het zou kunnen dat ik ergens een geboord gat voor bijv. kabels gemist hebt.
Een zwevende vloer van aan elkaar verlijmde gipsvezelplaten (fermacell 2e32 bijvoorbeeld) dempt geluid. Dat is best een klus om te leggen en verhoogt de vloer met minstens 3 cm. Hogere frequentie geluid laat zich makkelijker dempen dan laag (bas)geluid.
Dit was zonder bas en dat was al behoorlijk duidelijk hoorbaar. 3cm is wel een flink verschil ja.. hoe verhoudt zich dat tot die 'groene' platen zoals bijv deze: https://www.gamma.nl/asso...oer-7-mm-7-2-m2/p/B455090 die je bovenop folie legt.

Zijn er betere alternatieven in ongeveer die dikte? Denk dat tot 10mm wel makkelijk te doen is zonder grote aanpassingen, en dat is wel ongeveer wat ik bereid ben te doen. Het doel is geen perfecte geluidsstudio o.i.d.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:15
in de jaren 60 waren er normaal houten verdiepingsvloeren, geen beton.
Geluid kun je weren door mass toe te voegen. De plafonds laten isoleren met bv cellulose inblaas. Een fermacell vloer overheen leggen.. dat soort activiteiten.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:39
Een goede ondervloer leggen. Vals plafond hangen beneden.

Jaren 60 zijn zowel hout als (holle) stenen toegepast als verdiepingsvloer. Als je een gesmeerde dekvloer hebt zijn het waarschijnlijk stenen.

Heb je in een leeg huis getest? Dat maakt het sowieso erger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Niet online
No Hands schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 21:09:
Geluid kun je weren door mass toe te voegen. De plafonds laten isoleren met bv cellulose inblaas. Een fermacell vloer overheen leggen.. dat soort activiteiten.
Ik zie geen hout in ieder geval, de hele vloer is 'grijs' en je hoort ook geen hout. Ook nergens balken te bekennen. Maar het is ook zoals gezegd niet perfect vlak dus wat het dan precies is..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vertaler
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 04-10 09:51
Het zou, zoals Pejdref aangeeft, een Nehobo (holle baksteen) vloer kunnen zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• brama
  • Niet online
Pejdref schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 21:20:
Een goede ondervloer leggen. Vals plafond hangen beneden.
"Hulp is beschikbaar
Praat vandaag nog met iemand"

Krijg ik als ik zoek op vals plafond hangen.... dank je google :D Maar bedankt! Ga ik even verder op zoeken.
Jaren 60 zijn zowel hout als (holle) stenen toegepast als verdiepingsvloer. Als je een gesmeerde dekvloer hebt zijn het waarschijnlijk stenen.
Dat zal het dan inderdaad wel zijn ja, als dat de typische keuzes zijn. Het ziet eruit alsof het ter plekke gegoten en gevlakt is, en helaas niet heel hard hun best gedaan om het mooi vlak te krijgen overal.
Heb je in een leeg huis getest? Dat maakt het sowieso erger.
Ja. Wel met alle deuren overal dicht maar hopelijk scheelt het wel weer een beetje als het geen echoput meer is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:13
brama schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 21:27:
[...]Wel met alle deuren overal dicht maar hopelijk scheelt het wel weer een beetje als het geen echoput meer is :)
Dat is wel een wereld van verschil. Als er straks in alle kamers iets op de vloer ligt, meubels staan en gordijnen hangen, dempt dat enorm het geluid. Zelfs behang op de muur maakt al verschil.
Misschien een idee om bij wat toekomstige buren te vragen/luisteren voordat je het hele huis op zijn kop zet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:37
Als je normaal stemgeluid of radio hoort dan zijn dat hogere frequenties. Deze verplaatsen zich makkelijk door openingen. Kwestie van ruimte per ruimte alle openingen nagaan en afdichten. Denk aan radiatorbuizen, openingen onder deuren, boorgat voor bedrading, etc. In een leeg huis waarin verbouwd wordt kan het zelfs via contact- en centraaldozen die met elkaar in verbinding staan.

Stemgeluid gaat niet zomaar door beton en steenachtige materialen.

[ Voor 20% gewijzigd door Rukapul op 30-03-2024 09:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05-10 14:59
brama schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 21:27:
Ja. Wel met alle deuren overal dicht maar hopelijk scheelt het wel weer een beetje als het geen echoput meer is :)
Hou het dan een beetje in de stijl van jaren '60 en plak overal een laag kurk op de muren, weg echoput 8)

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-10 09:31
Mijn woning uit de jaren 60 heeft ook gewoon een 10cm dikke ter plekke gestorte betonnen vloer hoor. Bij het opnieuw stucen van het plafond kon je de houtnerf van de bekisting zien.

Is je woning verder al ingericht? Mijn huis was ook een echokamer voor er meubels en gordijnen in zaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:04
NESFreak schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 10:10:
Mijn woning uit de jaren 60 heeft ook gewoon een 10cm dikke ter plekke gestorte betonnen vloer hoor. Bij het opnieuw stucen van het plafond kon je de houtnerf van de bekisting zien.

Is je woning verder al ingericht? Mijn huis was ook een echokamer voor er meubels en gordijnen in zaten.
Dit, massief betonnen verdiepingsvloeren zijn helemaal niet gek voor jaren 60.
brama schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 21:07:
[...]

Wat moet ik me daarbij voorstellen? Hoe 'zie' ik dat? Voor zover ik kan zien is alles wel 'dicht' als je dat bedoelt, maar wel een goed punt om extra goed uit te zoeken. Nu is alles inderdaad makkelijk weg te halen, en het zou kunnen dat ik ergens een geboord gat voor bijv. kabels gemist hebt.
Jaren 60 woningen zijn vaak aangelegd met gaskachels, waarbij er achteraf een cv-installatie is aangelegd met stijgleidingen in de hoeken van de kamer. Uit ervaring zijn de gaten die ze hiervoor boren nog wel eens groter dan nodig.

Dit is uiteraard maar weer één voorbeeld van mogelijke lekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Niet online
Rukapul schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 09:50:
Als je normaal stemgeluid of radio hoort dan zijn dat hogere frequenties. Deze verplaatsen zich makkelijk door openingen. Kwestie van ruimte per ruimte alle openingen nagaan en afdichten. Denk aan radiatorbuizen, openingen onder deuren, boorgat voor bedrading, etc. In een leeg huis waarin verbouwd wordt kan het zelfs via contact- en centraaldozen die met elkaar in verbinding staan.

Stemgeluid gaat niet zomaar door beton en steenachtige materialen.
Nee, dat moet het inderdaad voornamelijk zijn. Ik ga straks weer even kijken, maar ik had al ergens tv-kabels door een gat zien lopen en waarschijnlijk inderdaad was dat inderdaad in die kamer en naar beneden. Radiator hebben ze er ook later bijgeplaatst. Dus al die gaten lokaliseren en dichtsmeren (pur?) wordt de eerste missie. Dan nog eens testen. En verder 'gewone' isolatie (10mm + folie) onder laminaat of klik-pvc voor het contactgeluid, gelijk voor studio-kwaliteit demping is wat overdreven waarschijnlijk.

Hoe isoleer je dit soort gaten het best? Pur? Zou wel handig zijn om het niet permanent dicht te smeren namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brama
  • Niet online
NESFreak schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 10:10:

Ik hoop het. Lees alleen maar ellende over die Nehobo-vloeren en hun max 50 jaren levensduur. Dit huis heeft ook geen kruipruimte, en die Nehobo-vloeren hadden dat meestal wel. En bijna alles praat over die vloer als begane grond en niet als tussenvloer. Dus waarschijnlijk *als* het al een Nehobo-vloer is, dan zal die als tussenvloer hopelijk niet zo snel slijten omdat er geen vochtproblemen zijn die voor roestproblemen zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
brama schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 11:53:
[...]

Nee, dat moet het inderdaad voornamelijk zijn. Ik ga straks weer even kijken, maar ik had al ergens tv-kabels door een gat zien lopen en waarschijnlijk inderdaad was dat inderdaad in die kamer en naar beneden. Radiator hebben ze er ook later bijgeplaatst. Dus al die gaten lokaliseren en dichtsmeren (pur?) wordt de eerste missie. Dan nog eens testen. En verder 'gewone' isolatie (10mm + folie) onder laminaat of klik-pvc voor het contactgeluid, gelijk voor studio-kwaliteit demping is wat overdreven waarschijnlijk.

Hoe isoleer je dit soort gaten het best? Pur? Zou wel handig zijn om het niet permanent dicht te smeren namelijk.
Steenwol. Gewoon plukken steenwol inproppen van onderen en van boven.

Om te testen kun je er zelfs een schoonmaaksponsje nog inproppen of een doek.
Gebruik in dit geval vooral geen PUR (en zowel, dan vooral flexpur) om ruimte tussen kabels en leidingen en de vloer dicht te maken. Je zet de boel onnodig vast.

Om te testen gewoon een radio aanzetten in een ruimte met de deuren etc dicht.

[ Voor 7% gewijzigd door Rukapul op 30-03-2024 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nightgold
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 00:28
No Hands schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 21:09:
Niet altijd hoor, mijn grootouders hebben gebouwd in '60 en hebben ook betonnen verdiepingsvloeren.

OT ben je zeker dat het beton is en niet chape/dekvloer die ze op een houten vloer gelegd hebben, dat word ook wel eens gedaan.

[ Voor 12% gewijzigd door nightgold op 30-03-2024 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Niet online
Rukapul schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 12:02:
[...]

Steenwol. Gewoon plukken steenwol inproppen van onderen en van boven.

Om te testen kun je er zelfs een schoonmaaksponsje nog inproppen of een doek.
Gebruik in dit geval vooral geen PUR (en zowel, dan vooral flexpur) om ruimte tussen kabels en leidingen en de vloer dicht te maken. Je zet de boel onnodig vast.

Om te testen gewoon een radio aanzetten in een ruimte met de deuren etc dicht.
Dit vandaag gedaan en het scheelt inderdaad wel een beetje. Geluid wat ik nu nog hoorde leek alsnog via alle deuren en gangen te lopen omdat alles een kale beton/steen oase is op het moment. Dus ga gewoon normale 10mm vezelplaten op folie leggen daarboven waarschijnlijk click-pvc.

Vloeren blijken gewoon gegoten beton te zijn. Bij het gat waar kabels naar beneden liepen zag je alleen maar beton door de hele diepte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
@brama die folie (dampscherm) doet in dit geval niets. Er kan geen vocht uit de betonvloer komen na 60 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:15
nightgold schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 13:55:
[...]

Niet altijd hoor, mijn grootouders hebben gebouwd in '60 en hebben ook betonnen verdiepingsvloeren.

OT ben je zeker dat het beton is en niet chape/dekvloer die ze op een houten vloer gelegd hebben, dat word ook wel eens gedaan.
De uitzonderingen bevestigen altijd de regel :) Ik lees dat er hier nog meer van deze betonnen vloeren zijn in jaren 60 woningen. Ik heb ze zelf nog nooit gezien in jaren 60 woningen, zo leer je elke dag wat.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 04:00
Voor contact geluid is fermacell ondervloer top. Hoogte de vloer wel iets op.

Gaten kan je met akoestisch (flexibel blijvend) pur of siliconenkit opvullen. Werkt wel beter dan sponsje. Maar wel zeker zijn dat je er niet later nog eens doorheen moet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 23:20
Jaren 60 & oud zeil......

Tip: doe met het zeil de asbest check!
Pagina: 1