Center speaker uitschakelen tijdens multi stereo sound Denon

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micla
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-06 20:49
Hoi medetweakers,

Ik heb de volgende uitdaging:

Ik heb een 9.1.2 setup, aangesloten op een denon X4700H receiver.

Tijdens het luisteren van multichannel media werkt alles naar wens. Echter, bij het luisteren naar stereo bronnen ( hoofdzakelijk muziek ), begint het mij te irriteren dat de center speaker ook aangestuurd wordt in de "all channel stereo" setting. Die setting heet niet voor niets "stereo", dus vind het uberhaupt raar dat dan de center ook mee doet, die heeft namelijk niets van doen met "stereo". Vreemde keuze van Denon.

Hoe kan ik er voor zorgen dat mijn center niet wordt meegenomen in deze preset?

Ik weet dat ik meerdere profielen aan kan maken waarin ik deze speaker kan uitsluiten van weergave, maar dat funktioneerd dan gelijk voor alle presets, waardoor ik dus elke keer dat profiel aan moet passen in het audio menu wanneer ik overschakel tussen multi channel bronnen en stereo bronnen. Daar wil ik vanaf.

Is er een manier om deze center definitief af te schakel zodra ik de "multichannel stereo" optie kies? Bestaat er een soort van "Tool" die de software/firmware van deze Denon kan aanpassen zodat ik de center speaker uit kan sluiten in de "all channel stereo" preset?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kevinmastah2005
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-07 19:50
Je Denon kan 2 verschillende pre sets opslaan.
2 verschillende kalibraties.

Preset 1,- 9.1.2 incl Center
Preset 2,- 8.1.2 excl Center

Moet je wel 2 verschillende kalibraties doen met dat microfoontje

Hier zelf 5.1.4 incl Center :-)
Ik stoor mij er niet aan.

Ja kan eventueel in de app voor je mobiele telefoon oook kanaalniveau van de center zachter zetten….

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YXxMS1164hdrGPGDYBKgABdIRwA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hX0YL5bVjex0CFYgPNKSi80m.png?f=fotoalbum_large

Sony 65x95L, Denon x4700h, Klipsch Atmos 5.1.4, Ziggo, Windows 10

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:55

FeaR

In GoT we trust

micla schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 19:52:
Die setting heet niet voor niets "stereo", dus vind het uberhaupt raar dat dan de center ook mee doet, die heeft namelijk niets van doen met "stereo". Vreemde keuze van Denon.
Die setting heet niet voor niets "All Channel"*, dus vind het niet raar dat dan de center speaker ook mee doet, die is namelijk onderdeel van "All". Niet alleen Denon doet dit zo, andere merken ook :>

*Officieel gezien is het "Multi Channel Stereo" maar handleiding spreekt bij beschrijving over "This mode is for enjoying stereo sound from all speakers."

[ Voor 14% gewijzigd door FeaR op 29-03-2024 20:39 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micla
Dank @kevinmastah2005 , ik had al aangegeven bewust te zijn van de mogelijkheid om meerdere profielen te maken. Maar dan moet ik nog steeds een handeling doen die ik niet wil doen, namelijk steeds van profiel veranderen. Ik wil dat dit automatisch gaat zodra de receiver van miltichannel omschakeld naar ( all channel ) stereo. Of de hele center speaker uit deze preset halen, desnoods firmwarematig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

micla schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 13:35:
Dank @kevinmastah2005 , ik had al aangegeven bewust te zijn van de mogelijkheid om meerdere profielen te maken. Maar dan moet ik nog steeds een handeling doen die ik niet wil doen, namelijk steeds van profiel veranderen. Ik wil dat dit automatisch gaat zodra de receiver van miltichannel omschakeld naar ( all channel ) stereo. Of de hele center speaker uit deze preset halen, desnoods firmwarematig.
Ik heb ook een Denon maar waarom gebruik je all channel stereo?
Zoals al eerder gezegd stuurt dit geluid naar alle speakers en dus ook je center. Als je meerdere keren op de rode Music knop drukt op je AB dan scroll je door alle modes en kan je dus ook echt stereo luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:44

The Eagle

I wear my sunglasses at night

micla schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 13:35:
Ik wil ook wel eens iets ;)
Wat niet kan kan niet, zo werkt multichannel nou eenmaal. Jij wilt multi stereo en dan liefst met meerdere fronts, maar dat kan niet omdat je die aansluitingen al voor je surrounds hebt gebruikt.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• christiaans
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11-07 18:10
FeaR schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 20:13:
[...]

Die setting heet niet voor niets "All Channel"*, dus vind het niet raar dat dan de center speaker ook mee doet, die is namelijk onderdeel van "All". Niet alleen Denon doet dit zo, andere merken ook :>
Bij surroundversterkers van NAD kun je wel per set speakers kiezen of ze meedoen bij Multi Channel Stereo.
Dus als de vraagsteller het per se zou willen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:44

The Eagle

I wear my sunglasses at night

christiaans schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 00:00:
[...]

Bij surroundversterkers van NAD kun je wel per set speakers kiezen of ze meedoen bij Multi Channel Stereo.
Dus als de vraagsteller het per se zou willen...
Dat zeg je goed: per SET speakers. Bij Denon kun je ook meerdere sets hebben voor fronts en rears qua stereo, en die al dan niet mee laten doen. Maar da's niet de multichannel instelling, da's de stereo instelling, en daar zit dus aan vast dat je stereoparen ook fysiek aan een van de outputs gebonden zijn. Probleem van TS is dat ie een setup heeft waarbij ie hel veel speakers aanstuurt - en daardoor geen extra stereopaar aan kan sturen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBC87
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 03-11-2024
Ik heb meerdere bronnen op mijn Denon aangesloten, ik heb op de afstandsbediening quick select en heb een nummer voorgeprogrammeerd dat die een specifieke bron pakt met daarbij de voorgeselecteerde speakeropstelling, dus de kanaalniveau van de speakers ingesteld.
Die pakt ie als de receiver aanstaat, maar ook vanuit uit stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micla
DBC87 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 13:55:
Ik heb meerdere bronnen op mijn Denon aangesloten, ik heb op de afstandsbediening quick select en heb een nummer voorgeprogrammeerd dat die een specifieke bron pakt met daarbij de voorgeselecteerde speakeropstelling, dus de kanaalniveau van de speakers ingesteld.
Die pakt ie als de receiver aanstaat, maar ook vanuit uit stand.
Kanaal instellingen werken per bron.? Nooit opgevallen. Ik zal daar nog eens naar kijken dan. Niet helemaal wat ik bedoel, maar misschien kan ik daar om heen wel iets verzinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBC87
micla schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 21:44:
[...]

Kanaal instellingen werken per bron.? Nooit opgevallen. Ik zal daar nog eens naar kijken dan. Niet helemaal wat ik bedoel, maar misschien kan ik daar om heen wel iets verzinnen.
Dat wist ik in het begin ook niet, ik dacht dat ik met de qiuck select alleen speakerinstellingen kon opslaan, maar hij slaat dan ook de bron op. Ik heb danwel een oude 2400 maar volgens mij kan dat bij alle Denon receivers. Het is in ieder geval de knop ingedrukt houden als je instellingen en bron goed staan, dan slaat die de instellingen op onder de ingedrukte knop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Ik heb een scriptje gemaakt in mn domoticasysteem waarmee ik de center aan en uit kan zetten.
Bij mij is de reden dat mn center achter een kastdeurtje zit en ik de center alleen inschakel als het deurtje open is.
Zelfde scriptje laten reageren op basis van surround mode is ook goed te doen.
Masr ja is wel een behoorlijke Tweaker-oplossing, je moet een ander systeem in je netwerk permanent laten draaien die dan de surround mode in de gaten houdt en bij update naar “all channel” de center uitzet in de speakersettings.
Deed dit eerst met OpenHAB en sinds een tijdje met Home Assistant.

[ Voor 27% gewijzigd door CyBeRSPiN op 03-04-2024 07:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• christiaans
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11-07 18:10
The Eagle schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 12:03:
[...]

Dat zeg je goed: per SET speakers. Bij Denon kun je ook meerdere sets hebben voor fronts en rears qua stereo, en die al dan niet mee laten doen. Maar da's niet de multichannel instelling, da's de stereo instelling, en daar zit dus aan vast dat je stereoparen ook fysiek aan een van de outputs gebonden zijn. Probleem van TS is dat ie een setup heeft waarbij ie hel veel speakers aanstuurt - en daardoor geen extra stereopaar aan kan sturen.
Hij zegt in zijn post dat hij de center speaker wil uitschakelen bij de modus Multi Channel Stereo. Bij NAD is dat mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micla
DBC87 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 07:19:
[...]

Dat wist ik in het begin ook niet, ik dacht dat ik met de qiuck select alleen speakerinstellingen kon opslaan, maar hij slaat dan ook de bron op. Ik heb danwel een oude 2400 maar volgens mij kan dat bij alle Denon receivers. Het is in ieder geval de knop ingedrukt houden als je instellingen en bron goed staan, dan slaat die de instellingen op onder de ingedrukte knop.
Ik vermoed dat ik jou initiele bericht niet goed begrepen had. Ik dacht dat je bedoelde dat hij per bron de speakerinstellingen onthield. Ik heb dat wel geprobeerd, ( had mooi geweest ), maar hij slaat enkel de pre-set ( en de bron inderdaad ) op bij die quick selectie. Mijn speakerconfiguratie slaat hij op dat moment echter niet op.

Dat staat er volgens mij ook helemaal los van. Ik moet eerst mijn center uit die pre-set weten te halen.

Trouwens wel een goeie tip van die "quick select", want dat wist ik nog niet. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micla
christiaans schreef op woensdag 3 april 2024 @ 09:03:
[...]

Hij zegt in zijn post dat hij de center speaker wil uitschakelen bij de modus Multi Channel Stereo. Bij NAD is dat mogelijk.
Er zijn inderdaad meerdere versterkers/receivers die dat gewoon kunnen. Het is ook niet zo vreemd; er zijn genoeg albums die quadrofonisch zijn opgenomen, en waarbij je dus gewoon enkel stereo wilt. ( of dat nou 4, 6, of 8 speakers zijn ). Ik wijt dit dus gewoon aan een slechte keuze van Denon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micla
CyBeRSPiN schreef op woensdag 3 april 2024 @ 07:27:
Ik heb een scriptje gemaakt in mn domoticasysteem waarmee ik de center aan en uit kan zetten.
Bij mij is de reden dat mn center achter een kastdeurtje zit en ik de center alleen inschakel als het deurtje open is.
Zelfde scriptje laten reageren op basis van surround mode is ook goed te doen.
Masr ja is wel een behoorlijke Tweaker-oplossing, je moet een ander systeem in je netwerk permanent laten draaien die dan de surround mode in de gaten houdt en bij update naar “all channel” de center uitzet in de speakersettings.
Deed dit eerst met OpenHAB en sinds een tijdje met Home Assistant.
Dat is wel een creatieve oplossing ja. Maar een Pi oid daarvoor op te zetten gaat mij inderdaad iets te ver. Ik heb mijn Subwoofer wel aangestuurd via mijn smartomgeving, deze gaat om 11:00 uur aan, en om 22:00 uur uit via een smartplug :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBC87
micla schreef op woensdag 3 april 2024 @ 18:34:
[...]

Ik vermoed dat ik jou initiele bericht niet goed begrepen had. Ik dacht dat je bedoelde dat hij per bron de speakerinstellingen onthield. Ik heb dat wel geprobeerd, ( had mooi geweest ), maar hij slaat enkel de pre-set ( en de bron inderdaad ) op bij die quick selectie. Mijn speakerconfiguratie slaat hij op dat moment echter niet op.

Dat staat er volgens mij ook helemaal los van. Ik moet eerst mijn center uit die pre-set weten te halen.

Trouwens wel een goeie tip van die "quick select", want dat wist ik nog niet. _/-\o_
Dat is raar, bij mij slaat hij wel de kanaalinstellingen op. Ik heb namelijk bij quick select instellingen met verschillende kanaalinstellingen voor als ik op de bank zit, of als ik aan het koken ben in de keuken (zelfde zone)
De EQ onthoudt hij idd niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micla
DBC87 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 08:32:
[...]

Dat is raar, bij mij slaat hij wel de kanaalinstellingen op. Ik heb namelijk bij quick select instellingen met verschillende kanaalinstellingen voor als ik op de bank zit, of als ik aan het koken ben in de keuken (zelfde zone)
De EQ onthoudt hij idd niet.
Wat bedoel jij precies met kanaalinstellingen dan? Want ik heb het over de speakerconfiguratie. ( settings > speakers > manual setup > speakerconfiguratie )

Bij die quick select slaat hij bij mij alleen de pre-set ( stereo of multichannel etc ), en de bron op. Geen enkele configuratie van speakers of audiosettings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:58
Als je stereo uit 2 speakers wilt horen zet je hem toch gewoon op stereo ?
Dat kan een Denon toch ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micla
Marcel Br schreef op donderdag 4 april 2024 @ 11:52:
Als je stereo uit 2 speakers wilt horen zet je hem toch gewoon op stereo ?
Dat kan een Denon toch ook wel.
Dat geef ik nergens aan. Ik geef aan dat ik de center uit mijn All Channel Stereo pre-set wil hebben. Dus alle speakers, behalve de center, omdat hij het stereogevoel om zeep helpt. In mijn geval zijn dat dus 8 speakers.

Dat de receiver ook op Stereo kan met 2 speakers klopt ja.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:58
De achterspeakers helpen ook het stereogevoel om zeep :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micla
Marcel Br schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 15:29:
De achterspeakers helpen ook het stereogevoel om zeep :9
Nee, dat doen ze niet !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-07 19:08
Is een fysieke schakelaar (lampschakelaar) ertussen wellicht een idee? Als mijn kinderen tv kijken terwijl ik op de pc bezig ben, dan erger ik me aan de rechter surroundspeaker waar mijn computer vlakbij staat. Even schakelaartje omzetten en klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• micla
DeadMetal schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 19:14:
Is een fysieke schakelaar (lampschakelaar) ertussen wellicht een idee? Als mijn kinderen tv kijken terwijl ik op de pc bezig ben, dan erger ik me aan de rechter surroundspeaker waar mijn computer vlakbij staat. Even schakelaartje omzetten en klaar.
Dat creatief gedacht, maar niet mijn beoogde oplossing. Ik wil dat alles automatisch schakelt op basis van de bron ( stereo of multichannel ).

Bedankt voor het meedenken.
Pagina: 1