Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:51
Ik zoek een?
Een 42" OLED of QLED TV als vervanging van onze 12 jaar oude Panasonic TX-L32E30E

Wat is je budget?
1000€ is wel de max, aangezien de best gesteste LG en Samsung dat kosten. Minder is altijd leuker.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
TV kijken, niet meer en niet minder. Series, films, sport etc. Ik kijk echter via een Apple TV 4K en een Shield TV 2019 (voor de VPN ;) ) en mijn geluid loopt via mijn Spectral BRA2 soundbar. Smart functies en geluid zijn dus niet van belang, beeldkwaliteit en duurzaamheid des te meer. Onze huidige tv is 12 jaar oud en nog niet kapot en ik zou de nieuwe graag weer zo lang mee laten gaan

Wat heb je zelf al gevonden?
Zelf zoekende ben ik bij de LG OLED 42C35LA en de Samsung Neo QLED 43Q93C terecht gekomen. Die zijn beide wel onder de 1000€ ten vinden en als demo of tweedekans wel onder de 900€

Welke vragen heb je hier nog over?
Wat zou van deze twee de beste/meest toekomstgerichte keuze zijn? En zijn er nog andere toestellen die ik voor mijn gebruik zou moeten overwegen? Overigens moet hij op de plek in onderstaande foto komen, mocht dat nog een rol spelen voor de keuze.

Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:46

FeaR

In GoT we trust

Aziraphale schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 17:06:
Overigens moet hij op de plek in onderstaande foto komen, mocht dat nog een rol spelen voor de keuze.
Direct zonlicht op de TV? Zo ja, geen OLED.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11:42
Hou er rekening mee dat de reviews niet 1 op 1 gelden voor TV's van hetzelfde model in kleinere maten. Dit gezegd hebben zou ik voor een maatje groter kiezen en de 48'' C3 kopen mits er geen directe zonlicht op de TV schijnt gedurende momenten waarop de zonkracht sterk is.

In de regel kent Samsung meer quality control issues vergeleken met LG, ook mis je Dolby Vision support bij Samsung al wordt dit deels goedgemaakt door de hogere piekhelderhed. Verschil in afmeting tussen een 42'' en 48'' OLED is klein terwijl laatst genoemde iets betere specs heeft en een betere beleving biedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stomley
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01-07 21:42
Freshouttheoven schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 18:00:
Hou er rekening mee dat de reviews niet 1 op 1 gelden voor TV's van hetzelfde model in kleinere maten. Dit gezegd hebben zou ik voor een maatje groter kiezen en de 48'' C3 kopen mits er geen directe zonlicht op de TV schijnt gedurende momenten waarop de zonkracht sterk is.

In de regel kent Samsung meer quality control issues vergeleken met LG, ook mis je Dolby Vision support bij Samsung al wordt dit deels goedgemaakt door de hogere piekhelderhed. Verschil in afmeting tussen een 42'' en 48'' OLED is klein terwijl laatst genoemde iets betere specs heeft en een betere beleving biedt.
Zit daar inderdaad nog verschil in wanneer het directe zon is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
FeaR schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 17:57:
[...]

Direct zonlicht op de TV? Zo ja, geen OLED.
Alleen 's morgens. De erker zit op noordoost. Verder is er gewoon daglicht door het raam. Er zit ook nog een klein raam tegenover de tv, maar daar heb ik altijd de duette dicht als ik overdag tv kijk.

@Freshouttheoven De 48" is zo'n 7cm breder en dat maakt hem net wat minder mooi boven mijn meubel passen. Wat maakt die qua specs beter dan de 42"? Dat kan ik zo namelijk niet vinden. En ik heb alleen reviews gelezen van de 42".

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
stomley schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 18:28:
[...]

Zit daar inderdaad nog verschil in wanneer het directe zon is?
Ja, hoe sterker de zonkracht des te meer kans op schade aan het paneel. Ochtendzon of de laatste paar uur voor zonsondergang is geen issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Aziraphale schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 18:48:
[...]

De 48" is zo'n 7cm breder en dat maakt hem net wat minder mooi boven mijn meubel passen. Wat maakt die qua specs beter dan de 42"? Dat kan ik zo namelijk niet vinden. En ik heb alleen reviews gelezen van de 42".
De 48 en 42'' hebben een lagere (piek)helderheid vergeleken met de grotere WOLED maten, waarbij die van de 42'' nog iets lager is dan de 48''. Zal echter voor jou geen issue zijn gelet op de TV die je momenteel gebruikt.

Zelfde geldt voor Samsung waarbij de 43'' bepaalde features mist vergeleken met 55'' en groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Freshouttheoven schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 21:19:
[...]

De 48 en 42'' hebben een lagere (piek)helderheid vergeleken met de grotere WOLED maten, waarbij die van de 42'' nog iets lager is dan de 48''. Zal echter voor jou geen issue zijn gelet op de TV die je momenteel gebruikt.

Zelfde geldt voor Samsung waarbij de 43'' bepaalde features mist vergeleken met 55'' en groter.
Ok, helder. Maar zou je in mijn situatie OLED of QLED adviseren? Overdag kijk ik overigens weinig (tenzij er wielrennen is en mijn zoontjes
kijken wel Netflix) en 's avonds staat er zeker geen zon op.

[ Voor 5% gewijzigd door Aziraphale op 29-03-2024 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Aziraphale schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 21:22:
[...]

Ok, helder. Maar zou je in mijn situatie OLED of QLED adviseren? Overdag kijk ik overigens weinig (tenzij er wielrennen is en mijn zoontjes
kijken wel Netflix) en 's avonds staat er zeker geen zon op.
Beide TV's bieden een goede beeldkwaliteit en zijn geschikt in jouw situatie.

Hou er wel rekening mee dat de C3 een glossy toplaag heeft en meer zal spiegel -dan jouw huidige TV en de QN93C- wanneer deze uitstaat. Als dit geen issue is dan zou ik de C3 kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-07 21:44

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Het zijn beide luxe, hoogwaardige televisies. Desondanks is mijn advies "OLED, tenzij...", omdat hoe goed de Q93C ook is, hij zal wat betreft kijkhoeken, zwartwaarden en reactiesnelheid nooit in de buurt van de C3 kunnen komen. Hij heeft overigens zeker wel eigen sterke punten, zoals maximale helderheid op volledig scherm waar de C3 weer niet aan kan tippen, maar tenzij er een extreme situatie is, moet dat je keus niet gaan bepalen, zeker omdat je zegt minder overdag te kijken.

De belangrijkste reden om niet de C3 te nemen zou direct zonlicht zijn, maar dat lijkt hier niet van toepassing. Vanuit de zichtbare fateuil en ik vermoed rechts van het tafeltje verwacht ik dat weinig spiegelingen te zien zijn en dat geldt dan net zozeer voor de C3 als voor de huidige televisie. Een gladde afwerking als de C3 heeft zorgt voor scherper beeld en daar heb je dan voordeel van.

Ik denk dat spiegelingen hier geen punt van zorg zullen zijn. In de foto is weerspiegeling in de huidige televisie te zien, maar de foto is genomen vanuit een hoek waar vandaan geen televisie gekeken gaat worden.

Persoonlijk heb ik ook voorkeur voor WebOS boven Tizen, maar welk besturingssysteem je verkiest, is ook heel persoonlijk.

Ik zou zeggen dat een 48" prima op het televisiemeubel moet passen en dan zou ik me niet te kort doen door voor de 42" te gaan. Vanuit de fateuil is de afstand vrij kort, doch vanuit andere posities gaat een grotere 48" echt wel meerwaarde bieden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
Dank, allen! Ik zou graag meerdere antwoorden als beste aanvinken, maar helaas kan dat niet. Het wordt een C3 en (ook ivm de WAF/esthetische commissie hier in huis ;) ) de 42". De 48" zou er net boven passen qua breedte en dat vindt mijn vrouw absoluut niet mooi. En aangezien zij een nieuwe tv überhaupt niet nodig vond was dit voor mij een heel acceptabele concessie.

Pagina: 1