Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Beste tweakers,

Ik zit met mijn handen momenteel in het haar, omdat ik niet zo goed weet wat de oorzaak is. En voordat ik een elektricien langs laat komen (maar denk dat ik daar niet aan ontkom), dacht ik laat ik de vraag hier eens stellen.

Ik woon al +/- 11 jaar in hetzelfde huis (eerste bewoners) en nooit echt problemen gehad.
Afgelopen jaar heb ik voor Kerst een pizzarette gekregen van het werk (keuze kado), leek mij leuk om samen met de kinderen te doen. Wij van alles voorbereid en op een gegeven moment sluiten we de pizzarette aan.
Na een minuut of twee knalt de groep in de meterkast er uit. Paniek bij de kinderen, want het was meteen donker in huis en was ook een knalletje te horen (voor kinderoren wellicht wat harder dan een knalletje).
Niet alleen de groep was er uit geslagen, maar ook de aardlekschakelaar van de groep én schakelaar tussen de huisaansluiting en de meterkast was er uit geslagen (degene die nog onder de meterkast zit, waar de woningaansluiting binnen komt)!

Shit happens, ik dacht dat de pizzarette een (productie)foutje had en heb alles weer omgezet. Pizzarette weggedaan en verder gegaan.

Nu heeft mijn vrouw een loopband voor onder het bureau gekocht, zodat ze tijdens het thuiswerken gewoon wat stappen kan zetten.
Je raadt het al, we sluiten dat ding aan (eerst in de woonkamer om te testen) en alles klapt er meteen weer uit! Andere groep geprobeerd, maar ook daar knalt alles er meteen uit! Zodra de stekker er in gaat, knalt alles er uit!

Nu vermoed ik dat er wellicht iets in de elektra in huis mis is. Maar hoe pak je zoiets aan, waar begin je?!

Het vreemde is dat met andere stroomvreters (2 gourmetstellen op dezelfde groep) hier geen last van hebben! Ik heb zelfs de groep van de wasmachine en -droger geprobeerd bij de loopband, maar dat knalt er net zo hard weer uit!

Iemand enig idee waar en hoe te starten?!

Alle reacties

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 13-05 20:06
Beide apparaten zijn niet goed/ niet veilig, Bad Luck.
Breng ze naar een 'repair Café' het is mss een draadje dat los tegen de behuizing zit o.i.d.

[ Voor 46% gewijzigd door natural colour op 29-03-2024 17:29 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:53

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Zou de loopband eens bij de buren proberen idd voor je het in je eigen installatie zoeken gaat.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 07:37
Dus je hebt een verzameling stroomvreters die geen enkel probleem opleveren ongeacht welke groep, en je hebt een loopband die op op elke groep waar je de loopband probeert onmiddellijk de zekering eruit doet gaan.

En dan denk je "Hey probleem in mijn installatie?"

Ieder ander zou denken "hey, die loopband heeft een kortsluiting"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
Bij de pizzarette dacht ik inderdaad bad luck, ik heb een slecht product.

Nu die loopband en toen sloeg ik aan de twijfel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Jan_

Discussie is daar >>>

En op datzelfde stopcontact werken andere (geaarde) apparaten wel gewoon zoals het hoort?

www.elecdev.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
Ja, rest werkt gewoon...
Maar dat zijn wel de meer energie zuinige apparaten (stofzuiger, strijkijzer, laptop lader, etc)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Even voor de beeldvorming; is zo'n loopbanddinges dan zo'n stroomvreter?

Lijkt me sterk dat 'ie meer stroom slurpt dan b.v. een opwarmend strijkijzer. Zo'n strijkbout is zoiets van tussen de 2 à 3kW.

[ Voor 6% gewijzigd door ehtweak op 29-03-2024 21:27 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:31

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

wat klapt er uit als je de loopband inplugt? Is dat hetzelfde als bij de pizarette? Het lijkt alsof de stop er al uit gaat voordat de motor überhaupt aanloopt.

schakelautomaat, smeltzekering, of ALS. wat voor type?
Foto van de meterkast?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
ehtweak schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 21:12:

Lijkt me sterk dat 'ie meer stroom slurpt dan b.v. een opwarmend strijkijzer. Zo'n strijkbout is zoiets van tussen de 2 à 3kW.
Een loopband die 1.000W verbruikt is al een hele forse, en meerdere kilowatts.. dat verbruiken die dingen in de sportschool zelfs niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 10:22
BastaRhymez schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 16:43:
! Andere groep geprobeerd, maar ook daar knalt alles er meteen uit! Zodra de stekker er in gaat, knalt alles er uit!
Wat versta je precies onder een andere groep? Bedoel je dan een ander stopcontact in de woonkamer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
ehtweak schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 21:12:

Nee, die loopband is zeker geen stroomvreter, gebruikt "slechts" 550W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
AtomicShockwave schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 08:50:
wat klapt er uit als je de loopband inplugt? Is dat hetzelfde als bij de pizarette? Het lijkt alsof de stop er al uit gaat voordat de motor überhaupt aanloopt.

schakelautomaat, smeltzekering, of ALS. wat voor type?
Foto van de meterkast?
In de meterkast slaat de groep én de aardlekschakelaar er uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5fHlARV2ztAenawoQEL4ZcCVsY8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dIvSOCJR8R4j25rAC9cupwAe.jpg?f=fotoalbum_large
De woonkamer zit bijv. op groep A1. De loopband heb ik vervolgens ook op een andere plek (studeerkamer) in huis gedaan en toen sloeg de groep B1 er uit (en de aarlekschakkelaar van de witte groep).

Bij de pizzarette sloeg ook nog de schakelaar onder de Liander meter er uit (bij de loopband niet):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vW-guACBd1U2Y44IQWzSGu6kH4E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j89KyVKCT1plh7zfnKCpuPqT.jpg?f=fotoalbum_large

Overigens vermoed ik inderdaad dat er storing in de loopband zit, want er komt ook een blauwe vonk uit de loopband zodra er stroom op gaat. Ik vermoed dus dat er sluiting in de loopband wordt gemaakt :+
Bij de pizzarette heb ik het niet gezien, omdat ik toen elders in de keuken bezig was... Hoorde toen alleen de knal en vervolgens was alles donker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
President schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 10:09:
[...]

Wat versta je precies onder een andere groep? Bedoel je dan een ander stopcontact in de woonkamer?
Zie foto's hierboven

Woonkamer zit bijv. op groep A1 (blauwe fase) aangesloten
Studeerkamer zit bijv. op groep B1 (witte fase) aangesloten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tiesvts
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10-05 06:20
Sleep je pizzarette en loopband naar je buren en probeer het daar..vliegen daar ook de stoppen eruit weet je genoeg en wordt het een enkeltje vuilstort

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:48
Als de automaat, aardlek en hoofdautomaat uitvallen heb je waarschijnlijk een sluiting met aarde in je toestel.
Dat je dat nu met twee toestellen hebt is puur toeval. Er is dus waarschijnlijk niets mis met je installatie, aangezien de rest nog prima werkt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• NTS
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

NTS

Klinkt wel als flinke kortsluiting naar aarde. Met een te hoog verbruik zou alleen de groep uit moeten gaan, niet de aardlek, en eigenlijk ook niet de hoofdzekering want die is zwaarder dan die van de groep. Dat de hoofdzekering en aardlek ook mee uit gaan is een indicatie van een vrij serieuze kortsluiting naar aarde.

Opzich wel goed dat het apparaat geaard is, maar ik zou het niet meer gebruiken zonder dat er iemand naar gekeken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
tiesvts schreef op maandag 1 april 2024 @ 15:40:
Sleep je pizzarette en loopband naar je buren en probeer het daar..vliegen daar ook de stoppen eruit weet je genoeg en wordt het een enkeltje vuilstort
Pizzarette ligt al bij het grofvuil, aangezien die er met een klap uit ging...
Loopband gaat weer retour. Ook al zou de band het wel bij de buren doen (ik vermoed van niet gezien de reacties hier), ik kan moeilijk iedere avond bij de buren binnenlopen als we de loopband willen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
jeroen3 schreef op maandag 1 april 2024 @ 15:51:
Als de automaat, aardlek en hoofdautomaat uitvallen heb je waarschijnlijk een sluiting met aarde in je toestel.
Dat je dat nu met twee toestellen hebt is puur toeval. Er is dus waarschijnlijk niets mis met je installatie, aangezien de rest nog prima werkt.
De "vrees" dat er iets in de elektra mis was, kwam juist doordat de sluiting zo ver doorsloeg.
In dit huis verder nooit sluiting gehad, maar in eerdere woningen sloeg dan alleen de groep er uit (en niet de hoofdschakelaar en zeker niet de huisaansluiting).

Maargoed, de pizzarette hebben we al niet meer en de loopband gaat retour

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
NTS schreef op woensdag 3 april 2024 @ 23:28:
Klinkt wel als flinke kortsluiting naar aarde. Met een te hoog verbruik zou alleen de groep uit moeten gaan, niet de aardlek, en eigenlijk ook niet de hoofdzekering want die is zwaarder dan die van de groep. Dat de hoofdzekering en aardlek ook mee uit gaan is een indicatie van een vrij serieuze kortsluiting naar aarde.

Opzich wel goed dat het apparaat geaard is, maar ik zou het niet meer gebruiken zonder dat er iemand naar gekeken heeft.
Apparaat gaat weer retour, dus zit al weer netjes in de doos verpakt om opgehaald te worden.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14-05 20:28
BastaRhymez schreef op donderdag 4 april 2024 @ 09:49:
[...]

ik kan moeilijk iedere avond bij de buren binnenlopen als we de loopband willen gebruiken.
Dat heeft niemand gesuggereerd. Het doel was om te kijken of het probleem zich daar ook voordoet, zodat jij met zekerheid kan zeggen dat het probleem niet in je installatie zit en je dus ook geen elektricien moet laten langskomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
Opifex schreef op donderdag 4 april 2024 @ 09:55:
[...]

Dat heeft niemand gesuggereerd. Het doel was om te kijken of het probleem zich daar ook voordoet, zodat jij met zekerheid kan zeggen dat het probleem niet in je installatie zit en je dus ook geen elektricien moet laten langskomen.
Oke, ik was misschien wat te kort door de bocht met die reactie :+

Maar loopband gaat retour, dus ga er nu niet meer te veel mee doen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kwartjuh
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:59
Ik snap je twijfel wel hoor, maar het is idd waarschijnlijk gewoon een kwestie van bad luck. Ik was onlangs aan het pielen in onze badkamer electra om te kijken of 1 en ander 'smart' te maken was... in diezelfde periode begonnen de lampen in ons huis te flikkeren. Je denk dan al gauw dat je bedrading niet goed hebt aangesloten of andere ongein, maar het bleek dat de hoofdzekering in de aansluiting van de netbeheerder te zijn. Puur ouderdom. Pure pech dat dat net gebeurt als je zelf aan het klooien bent.

-[ Het Kwartjuh Valt... ]-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10:30
BastaRhymez schreef op donderdag 4 april 2024 @ 09:54:
[...]

De "vrees" dat er iets in de elektra mis was, kwam juist doordat de sluiting zo ver doorsloeg.
In dit huis verder nooit sluiting gehad, maar in eerdere woningen sloeg dan alleen de groep er uit (en niet de hoofdschakelaar en zeker niet de huisaansluiting).

Maargoed, de pizzarette hebben we al niet meer en de loopband gaat retour
Bij een volle sluiting tussen nul en fase klapt ook de hoofdzekering eruit. Ik spreek uit ervaring 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door Joris748 op 04-04-2024 16:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Laatst online: 10:16
BastaRhymez schreef op donderdag 4 april 2024 @ 09:49:
[...]

Pizzarette ligt al bij het grofvuil, aangezien die er met een klap uit ging...
Garantie?
Als ie nog zo jong was had je even beter voor de garantie kunnen gaan voor een nieuwe.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
Ad de Jong schreef op donderdag 4 april 2024 @ 12:06:
[...]

Garantie?
Als ie nog zo jong was had je even beter voor de garantie kunnen gaan voor een nieuwe.
Bij Alie express: garantie tot aan de Chinese muur, stuk = pech = kliko

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Laatst online: 10:16
natural colour schreef op donderdag 4 april 2024 @ 13:32:
[...]

Ik ging er vanuit dat er vanuit het werk wel een wat fatsoenlijker merk gegeven zou worden.
BastaRhymez schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 16:43:
Beste tweakers,
Afgelopen jaar heb ik voor Kerst een pizzarette gekregen van het werk (keuze kado)

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emula
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09-05 12:48
Joris748 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 11:42:
[...]

Bij een volle sluiting tussen nul en fase klapt ook de hoofdzekering eruit. Ik spreek uit ervaring 8)7 https://ga xx
en maar goed ook. dat is de bedoeling van een automaat.

obv. ts

als de aardlek er niet uit gaat en de automaten wel dan is er botte sluiting tussen de fase nul zonder contact naar een aarding
zoals al aangegeven komt er een vonk uit het apparaat zelf ook (das meestal het probleem)
je kan heel simpel met een voltmeter kijken wat de weestand is van de loopband
bijde pennen op de stekker van voltmeter op weerstand modus als de weerstand lager is dan 10 ohm dan zit er sluiting in.
wat vaakgenoeg een los geraakte of doorgeslepen kabel of draad kan zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
Emula schreef op donderdag 4 april 2024 @ 16:06:
[...]

obv. ts

als de aardlek er niet uit gaat en de automaten wel dan is er botte sluiting tussen de fase nul zonder contact naar een aarding
zoals al aangegeven komt er een vonk uit het apparaat zelf ook (das meestal het probleem)
bijde pennen op de stekker van voltmeter op weerstand modus als de weerstand lager is dan 10 ohm dan zit er sluiting in.
Maar de hoofdzekering 'mag' er niet uit gaan, alleen de groep automaat en eventueel de bijbehorende aardlekschakelaar, maar tegenwoordig wordt daar niet zo meer opgelet bij het ontwerpen van een e installatie...

edit: schrijf fout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilaurensnl
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09:01
Werkt het wel goed met andere apparaten dan? zoals stofzuigers oid, heb je ook andere stopcontacten geprobeerd?

even om zeker te zijn, want mogelijk zit het probleem elders, want bij 2 apparaten is dat wel raar.. bij 1 kan ik nog geloven. Niet dat het b.v. jouw wasmachine is, zonder te weten b.v. en dan krijg je een op lawaaier

Gevaarlijk hoor :-(

Maar wat het op zich nog kan zijn is dat je die pizza apparaat aan hebt staan, terwijl je een stekker erin doet, dan kan het zijn dat je een spike krijgt; waardoor overspanning b.v. afslaat of iets anders gebeurd; vandaar een vonk?

[ Voor 28% gewijzigd door ilaurensnl op 04-04-2024 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 361276

Je hebt van die stroom blokken met een overspanning beveiging zet die er eens tussen mocht het dan bij het apparaat fout gaan dan zie het gelijk ipv in de meterkast. Is ook een stuk goedkoper dan iemand laten langskomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10:30
Anoniem: 361276 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 18:59:
Je hebt van die stroom blokken met een overspanning beveiging zet die er eens tussen mocht het dan bij het apparaat fout gaan dan zie het gelijk ipv in de meterkast. Is ook een stuk goedkoper dan iemand laten langskomen.
Die zijn toch om het apparaat te beschermen, niet de meterkast?

De automaten zijn er om de meterkast (en andere apparaten op die groep) te beschermen.

Hebben in dit geval prima hun werk gedaan (tot de hoofdzekering aan toe).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjVe
  • Laatst online: 07:33

DjVe

Hatsaflats!

natural colour schreef op donderdag 4 april 2024 @ 16:53:
[...]

Maar de hoofdzekering 'mag' er niet uit gaan, alleen de groep automaat en eventueel de bijbehorende aardlekschakelaar, maat tegenwoordig wordt daar niet zo meer opgelet bij het ontwerpen van een e installatie...
Bij volle sluiting in een systeem met een lage lijn-impedantie (zeg maar de weerstand van de fases/nul naar de trafo), is je kortsluitstroom gewoon erg hoog. Dus bij 0,25 Ohm (wat best gebruikelijk is bij recente woningen), kom je op een kortsluitstroom van 920A. Een D25 automaat van de hoofdzekering zal bij meer dan 20x nominale stroomsterkte (500A) binnen 0,1 seconde in het elektromagnetische spectrum trippen. Dus dat gaat juist helemaal prima :)

Juist bij wat oudere kasten/aansluitingen wil de lijn-impedantie wel eens wat oplopen. Bij 0,5 Ohm is dat nog steeds "prima", maar zal de hoofdzekering wel aanblijven bij volle sluiting tussen fase en nul.

@BastaRhymez bij twijfel gewoon een fatsoenlijke elektricien/inspecteur vragen om wat punten in huis door te meten. Met een installatie tester heb je binnen twee uur echt wel een goed beeld van je installatie.

[ Voor 9% gewijzigd door DjVe op 04-04-2024 20:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• natural colour
Joris748 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 19:43:
[...]

De automaten zijn er om de meterkast (en andere apparaten op die groep) te beschermen.
Niet helemaal.. de automaat 1e beschermfunctie is om de kabel of bedrading van groepenkast naar de verbruiker tegen overbelasting = te hoge temperatuur = kans op brand te beschermen.
De aardlekschakelaar 1e beschermfunctie is om Mens en dier tegen te hoge lekstroom te beschermen = bescherming tegen een te hoge stroom door het lichaam met als mogelijk gevolg verlamming en of de dood.
Dat de automaten e.d, ook het apparaat beschermen is mooi meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

natural colour schreef op donderdag 4 april 2024 @ 20:26:
[...]

Niet helemaal.. de automaat 1e beschermfunctie is om de kabel of bedrading van groepenkast naar de verbruiker tegen overbelasting = te hoge temperatuur = kans op brand te beschermen.
De aardlekschakelaar 1e beschermfunctie is om Mens en dier tegen te hoge lekstroom te beschermen = bescherming tegen een te hoge stroom door het lichaam met als mogelijk gevolg verlamming en of de dood.
Dat de automaten e.d, ook het apparaat beschermen is mooi meegenomen.
Een automaat kan ook prima gebruikt worden als bescherming tegen schok. Daar heb je in feite geen aanvullende beveiliging voor nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joerij
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-05 22:52
De installatie reageert gewoon precies als bedoeld. Ook de selectiviteit tussen de groep (16A) en hoofdzekering (25A) is in orde. Niets om je zorgen over te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:46

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
BK >> DEI :)

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 361276

Joris748 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 19:43:
[...]

Die zijn toch om het apparaat te beschermen, niet de meterkast?
Dat klopt helemaal maar als het apparaat zelf raar doet is dit de eerste zekering die klapt en dan heb je snel het probleem gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05:00
@DjVe met een 0,5Ohm kun je ook al een 25A D-kar even snel laten klappen als een 16A B-kar:

https://www.se.com/nl/nl/faqs/FA277439/
25x20*In = 500A ben je er wel

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Ronald schreef op donderdag 4 april 2024 @ 23:41:
@DjVe met een 0,5Ohm kun je ook al een 25A D-kar even snel laten klappen als een 16A B-kar:

https://www.se.com/nl/nl/faqs/FA277439/
25x20*In = 500A ben je er wel
Bij 0,5Ohm zal je een kortsluitstroom hebben van ongeveer 460A en een D25 zal met 0.1 seconde trippen boven de 20X nominaal (500A), dus theoretisch zal deze aan blijven. Maar het is een grensgeval natuurlijk en er zijn meerdere invloeden die nog wat effect kunnen hebben.

De link met karakisistieken die jij aanhaalt is voor overbelasting van de automaat. Het thermische mechanisme.

Bij sluiting wil je het elektromagnetische mechanisme aanspreken, want die schakelt binnen 0,1 seconde de boel af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 06:53

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Groningerkoek schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 10:01:
[...]
Een loopband die 1.000W verbruikt is al een hele forse, en meerdere kilowatts..
Ja, 1.000W is exact 1kW :?

Als het gaat om aardlek, maakt vermogen niet zo veel uit overigens.

Tenzij altijd de hoofdschakelaar omslaat, dat is i.i.g bij mij geen aardlek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
Ja dat weten we, geen idee wat je probeert te zeggen met die smiley?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
Groningerkoek schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 09:20:
[...]

Ja dat weten we, geen idee wat je probeert te zeggen met die smiley?
Je moet hard lopen op die 1000 Watt loopband om daarmee meerdere kilowatts van te maken.. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
natural colour schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 09:31:
[...]

Je moet hard lopen op die 1000 Watt loopband om daarmee meerdere kilowatts van te maken.. :+
Of ik begrijp de grap niet, of je moet begrijpend leren lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
Ad de Jong schreef op donderdag 4 april 2024 @ 12:06:
[...]

Garantie?
Had het inderdaad wellicht even bij mijn werkgever neer kunnen leggen. Maar tijdens de kerstperiode zijn we ook flink aan het opruimen geweest en aangezien hij met een knal er uit sloeg, hebben we 'm achteraf gezien wellicht iets te snel afgedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
natural colour schreef op donderdag 4 april 2024 @ 13:32:
[...]

Het was geen AliExpress meuk, maar zo'n Bestron. Winkelwaarde zo'n 100+ euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
Ad de Jong schreef op donderdag 4 april 2024 @ 14:21:
[...]

Ik ging er vanuit dat er vanuit het werk wel een wat fatsoenlijker merk gegeven zou worden.

[...]
Zie reactie hierboven, het was geen AliExpress dingetje die ik heb gekregen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
Emula schreef op donderdag 4 april 2024 @ 16:06:
[...]

obv. ts

Vandaag bericht gekregen van de verkoper dat ze het pakket niet retour willen (ik heb inmiddels ook al het geld terug gestort gekregen) en dat ik het zelf maar naar een recycle perron moet brengen :+
Aangezien ze 'm niet meer terug willen, ga ik dit weekend wellicht maar eens de loopband openschroeven en kijken of ik de boosdoener tegen kom >:)

Je tip over de voltmeter lijkt me handig Maareh, hoe doe je dat :o
Ik kan moeilijk de pennen van de voltmeter op de stekker zetten (dan meet ie niks, want er zit geen stroom op) en ik kan moeilijk met de pennen er op de stekker in het stopcontact doen.
Dus hoe kan ik bij de loopband met de voltmeter iets meten :? Misschien een domme vraag van mij hoor, maar ik ken namelijk alleen de voltmeters waarbij je er twee pennen op hebt zitten die je op een batterij of in het stopcontact kan steken en zo de weerstand kan meten. Ik zie dus effe niet voor me hoe ik dat doe op een apparaat waar geen stroom op staat... Probleem is namelijk dat als ik de stekker in het stopcontact steek, er meteen al sluiting wordt gemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
ilaurensnl schreef op donderdag 4 april 2024 @ 17:36:
Werkt het wel goed met andere apparaten dan? zoals stofzuigers oid, heb je ook andere stopcontacten geprobeerd?

even om zeker te zijn, want mogelijk zit het probleem elders, want bij 2 apparaten is dat wel raar.. bij 1 kan ik nog geloven. Niet dat het b.v. jouw wasmachine is, zonder te weten b.v. en dan krijg je een op lawaaier

Gevaarlijk hoor :-(

Maar wat het op zich nog kan zijn is dat je die pizza apparaat aan hebt staan, terwijl je een stekker erin doet, dan kan het zijn dat je een spike krijgt; waardoor overspanning b.v. afslaat of iets anders gebeurd; vandaar een vonk?
Ja, andere apparaten (stofzuiger, strijkbout, tv, etc.) doen het er wel op
Doordat het bij 2 apparaten gebeurde, twijfelde ik aan de elektra... Maar zoals al eerder hier in dit topic door anderen is gezegd, lijkt het voornamelijk gewoon bad luck te zijn (x2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
DjVe schreef op donderdag 4 april 2024 @ 20:17:
[...]

Bij volle sluiting in een systeem met een lage lijn-impedantie (zeg maar de weerstand van de fases/nul naar de trafo), is je kortsluitstroom gewoon erg hoog. Dus bij 0,25 Ohm (wat best gebruikelijk is bij recente woningen), kom je op een kortsluitstroom van 920A. Een D25 automaat van de hoofdzekering zal bij meer dan 20x nominale stroomsterkte (500A) binnen 0,1 seconde in het elektromagnetische spectrum trippen. Dus dat gaat juist helemaal prima :)

Juist bij wat oudere kasten/aansluitingen wil de lijn-impedantie wel eens wat oplopen. Bij 0,5 Ohm is dat nog steeds "prima", maar zal de hoofdzekering wel aanblijven bij volle sluiting tussen fase en nul.

@BastaRhymez bij twijfel gewoon een fatsoenlijke elektricien/inspecteur vragen om wat punten in huis door te meten. Met een installatie tester heb je binnen twee uur echt wel een goed beeld van je installatie.
Jij vermoed dat het dus mogelijk wel bij in de elektra kan zitten?
De loopband klapt er op meerdere groepen uit (zie ook de post met de foto van mijn meterkast).

Andere apparatuur werkt overal wel gewoon en heeft de afgelopen jaren ook nooit tot problemen geleidt...
Zal voor de zekerheid dit weekend hier de stopcontacten doormeten, maar vermoed dat hier niks uit komt (mede omdat andere appatuur dus geen issues hebben en alles gewoon naar behoren werkt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Laatst online: 14-05 20:25
Nee, hij verteld waarom niet alleen de automaat maar ook de hoofdautomaat onder de meter uitslaat.
Dit is verder geen probleem.
Voor een elektricien zit je al snel aan 150+ euro (en bij sommige verkeerde meer dan duizend) dus dat zou ik niet zo snel doen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14-05 21:57
Jim423 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 18:47:
Nee, hij verteld waarom niet alleen de automaat maar ook de hoofdautomaat onder de meter uitslaat.
Dit is verder geen probleem.
Voor een elektricien zit je al snel aan 150+ euro (en bij sommige verkeerde meer dan duizend) dus dat zou ik niet zo snel doen.
Voor mij als belg zijnde lijkt de hele installatie geen 1000€ gekost te hebben.
Hier moet je voor zowat elk machine een aparte automaat hebben.

Oven, combi-oven, afzuigkap, CV, wasmachine, droogkast, vaatwasmachine, alles heeft zijn eigen automaat.
Pagina: 1