Geluid output LG OLED naar soundbar en hoofdtelefoon

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griet
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 19-07-2024
De LG Oled TV die ik heb heeft geen hoofdtelefooningang. Op zich geen probleem, een converter kan er voor zorgen dan ik via de optische output van de TV toch geluid krijg via de hoofdtelefoon.

Maar ik heb ook een soundbar die enkel met de optische kabel werkt (heeft geen HDMI-ingang). Ik dacht dit dan op te lossen met een optische splitter. Maar dat werkt niet. Tenminste, de hoofdtelefoon werkt, de soundbar niet. Is dit normaal? Waarom werkt zo'n splitter niet? 8)7

Nu had ik gehoord van LG dat ik beter 1 doosje heb waar alles inzit: een input voor optische kabel, een output voor optische kabel (voor de soundbar) en een RCA uitgang.

Eventueel kan ik via de HDMI arc werken die de TV ook heeft. Daar bestaan ook converters van om naar analoog te gaan voor een hoofdtelefoon.

Ik heb zoiets gevonden, maar dat heeft geen volumeregeling. En dat zou ik ook wel willen, want het geluid van de hoofdtelefoon is vaak te stil. Wat ik heb gevonden op Amazon is een converter met input: 1X ArC, een Toslink en coaxial, en output: 1X toslink, hoofdtelefoon, RCA, caoxial

Dit lijkt me te zijn wat ik zoek, maar een volumeregelaar ontbreekt hier nog. Is er iemand die dit kent met een volumeregelaar erbij? Of die nog andre suggesties heeft? _/-\o_

Link:

audio converter

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-07 14:18

FeaR

In GoT we trust

Griet schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 16:38:
Ik dacht dit dan op te lossen met een optische splitter. Maar dat werkt niet. Tenminste, de hoofdtelefoon werkt, de soundbar niet. Is dit normaal? Waarom werkt zo'n splitter niet? 8)7
En als je de Sound Bar in de output van de hoofdtelefoon doet? Werkt de Sound Bar dan wel? Dan heb je dus maar op één output signaal en geen twee zoals gewenst. Verklaarbaar als je een dom kastje hebt, een digitaal signaal kan je op die manier niet splitten, dat zal actief moeten.
Ik heb zoiets gevonden, maar dat heeft geen volumeregeling. En dat zou ik ook wel willen, want het geluid van de hoofdtelefoon is vaak te stil.

Link:
audio converter
Geen idee waarmee/waar je het volume moet regelen in deze setup. Volgens je gevonden converter kan het wel:
It does not support volume remote control when HDMI ARC input. But when optical/toslink/spdif or coaxial inputs, remote control will work.
Gevonden converter heeft wel een side note. Van de product page:
Why no sound or only noise when I use R/L aux analog output?
Please select PCM/LPCM as audio output format in TV settings, and select the external audio device as the audio mode of the TV.
Optisch kan surround voeren in de vorm van Dolby Digital dan wel DTS 5.1. De converter kan dit binnen krijgen via HDMI ARC, Optisch en Digitale Coax. Tot daar geen problemen. Uitvoer is echter alleen over dezelfde connecties. Oftewel, surround zal niet over de hoofdtelefoon gaan. Headphone Out wil alleen 2.0 PCM doen volgens de specs. Als je dat instelt op je bron (de TV), dan krijgt de Sound Bar ook alleen 2.0 geluid, kan zonde zijn.

Welke Sound Bar heb je? Mogelijk zijn er meer wegen die naar Rome leiden.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griet
Wow, wat is dat allemaal ingewikkeld. Ik begrijp niet waarom ze niet standaard een hoofdtelefoonaansluiting voorzien. Dat zal toch niet zo duur zijn? :?

De soundbar is deze, 3 jaar geleden gekocht en toen nog niet gekeken naar een evt HDMI ARC ingang, die het dus niet heeft: een Samsung HW-T420.

Dit had ik anders ook nog gezien:

ander device

Zou dat beter zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-07 14:18

FeaR

In GoT we trust

Griet schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 13:04:
Dit had ik anders ook nog gezien:

ander device

Zou dat beter zijn?
Volgens mij is dat vrijwel gelijk als de eerste optie. Qua opzet met genoemde wensen zie ik ook weinig andere opties qua devices. Specs van de eerste spreken ook over volume regelaar.

Wat ik zei over terugvallen naar stereo, dat is inherent aan deze/jouw opzet. Het is echter minder erg dan gedacht aangezien genoemde Sound Bar slechts 2.1 is, de TV op stereo PCM instellen als output biedt geen verlies. Sterker, die output zou al al gekozen moeten zijn aangezien de Samsung niet meer ondersteunt qua input.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griet
Ok, dank voor de feedback.

Bij het tweede device is de 'optical' een output die ik aansluit op de soundbar, veronderstel ik? En voor de hoofdtelefoon sluit ik het hierop aan? Maar dan moet ik misschien de audio-uitgang op instellingen telkens veranderen? Het voordeel is dat ik zeker weet dan dat er een volumeknop aanzit.

Want hoe ik het volume met de andere audio converter moet regelen, ik vraag het me af. Via mijn afstandsbedieing? Maar als ik daar aan kom, en ik gebruik de hoofdtelefoon, zet ik de sound van de TV weer gewoon aan en die heb ik net uitgezet om alleen het geluid in de hoofdtelefoon te hebben. Dus dat zou enkel gaan als er een apart signaal is op de TV die dan zegt 'volume hoofdtelefoon' (maar nu is dat niet te vinden op de TV).

Het is ook zo dat ik voor output audio van de TV maar een beperkte keuze heb:
- interne TV-speakers (wat ik niet wil)
- bekabelde speaker ('optisch' of 'hdmi-arc')
- draadloze (maar dat moet ik telkens weer instellen en dat werkt ook niet met de soundbar)
- externe luidsprekers ('optisch' of 'bluetooth' ) + interne speakers

De bleutooth is heel beperkt tot 1 of 2 devices en moet je telkens opnieuw instellen. Dat is te vervelend.

Idealiter zou ik zowel de hoofdtelefoon als de soundbar op hetzelfde willen hebben, zodat ik dit niet telkens hoef aan te passen bij de instellingen. Ik gebruik elke dag zowel de soundbar als de hoofdtelefoon. Dus in principe is het dan zo dat de hoofdtelefoon telkens mee 'aanstaat' als de soundbar aan is en dat ik dan gewoon de soundbar op mute zet. (vandaar het probleem waar ik eerder over sprak met volumeregeling voor de hoofdtelefoon).

Welke converter is dan het best? Dank voor de tips! _/-\o_