Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -mosrednA
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11-08-2024
Hallo tweakers,

Ik zit met een vraag waar ik zelf niet uit kom, en die mijn verzekeraar "heel vreemd" vond. Ik wil de situatie eigenlijk even bij jullie polsen.

Wij zijn in het bezit van een pleziervaartuig (klassieke platbodem, zeilboot) van 9 x 3m. Misschien relevant om te vermelden dat de boot een (binnenboord) dieselmotor heeft van 30pk, op de motor niet sneller kan dan 9km/u, ongeveer 7 ton weegt, en is ingericht voor maximaal 4 personen. Heeft ook een koelkast op gas, een toilet, slaapvertrek, klein keukentje e.d.

Enfin

Wij liggen in een verenigingshaven en deze vraagt jaarlijks aan haar leden om een verzekeringspolis om zeker te weten dat alle boten (ten minste WA) verzekerd zijn. In het kader van de AVG kan iemand deze polis ook alleen laten zien, zolang het bestuur ieder lid maar kan afvinken met "verzekerd". Theoretisch kan een lid daarna de verzekering opzeggen en het jaar erna weer afsluiten voor "de check", maar het gaat er gewoon even om dat het risico op onverzekerde boten geminimaliseerd wordt. Nu sturen wij onze verzekeringspolis altijd gewoon op.

Nu is het zo dat ik dit keer een verzekeringspolis ontving van mijn verzekeraar, waar helemaal geen actueel jaartal op staat. Het enige wat daarop te zien is, is het volgende:
Hoofdvervaldatum 1 augustus 2023
Contractvervaldatum 1 augustus 2023 met verlenging voor periodes van 12 maanden
Ingangs-/wijzigingsdatum 1 juni 2023
Verder onderaan het document:
Premie van 1 juni 2023 tot de premievervaldag 1 juli 2023
Tot slot ondertekend als:
[plaatsnaam], 2 juni 2023
Mijn conclusie was vervolgens dat hieruit niet valt op te maken dat dit polisblad van 2024 is.

Ik heb mijn verzekeraar met dit verhaal een mail gestuurd en hen verzocht een polisblad te sturen, waarbij de datum gekenmerkt is voor 2024. De reactie hierop was dat dit een vreemd verzoek was en het tevens niet nodig was, omdat "de verzekering in principe jaarlijks wordt verlengd" en "dus als je premie betaald voor dit polisnummer, er gewoon dekking is conform de polis". Als ik naar mijn bankafschriften kijk, zie ik echter ook geen kenmerk of polisnummer die correspondeert met het polisblad.

Is mijn gedachte dan inderdaad "vreemd"? Of is het (in mijn ogen dus) vreemd dat er op het polisblad dat ik heb ontvangen voor 2024, geen 2024 of actuele periode staat vermeld?

Alvast bedankt voor jullie input.

Mvg,

Mosredna

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:29

Qwerty-273

Meukposter

Om de papierhandel te verminderen stappen veel verzekeraars over naar een standaard polisblad die langer houdbaar is (geldig tot zolang de verzekering loopt). Ook met een polisblad voor heel 2024 kan je het natuurlijk al in de eerste week de verzekering weer opzeggen (of van de kant van de verzekeraar opgezegd worden). Je hebt nog steeds een polisblad dat iets aangeeft, maar dat heeft geen betrekking meer met de huidige actieve verzekeringen.

Het bestuur van de vereniging zou dit dan ook gewoon moeten accepteren als "bewijs" dat je verzekerd bent. Is dat een probleem? Of verwacht je dat daar problemen zouden kunnen ontstaan?

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -mosrednA
Qwerty-273 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 14:12:
Om de papierhandel te verminderen stappen veel verzekeraars over naar een standaard polisblad die langer houdbaar is (geldig tot zolang de verzekering loopt). Ook met een polisblad voor heel 2024 kan je het natuurlijk al in de eerste week de verzekering weer opzeggen (of van de kant van de verzekeraar opgezegd worden). Je hebt nog steeds een polisblad dat iets aangeeft, maar dat heeft geen betrekking meer met de huidige actieve verzekeringen.

Het bestuur van de vereniging zou dit dan ook gewoon moeten accepteren als "bewijs" dat je verzekerd bent. Is dat een probleem? Of verwacht je dat daar problemen zouden kunnen ontstaan?
Bedankt voor je reactie.

Nee, ik verwacht absoluut geen problemen vanuit de vereniging. Ik begrijp echter wel de noodzaak van hun verzoek, en ik wil dat naar beste kunnen aanleveren. En zoals het polisblad nu is, vind ik dat een beetje zinloos.

Het gaat mij meer om dat mijn verzekeraar het “vreemd” noemt als ik vraag om een actueel polisblad waarop ook het actuele jaar staat benoemd. Ik betaal notabene ook direct voor een jaar, dus hoe moeilijk kan het zijn om de dan verzekerde periode ook te benoemen?

Als het argument vanuit de verzekeraar inderdaad is om “de papierhandel te verminderen”, dan vind ik dat een beetje een zwakke reden. Het komt mij eerder lui, of simpelweg laks over, eigenlijk.

Sowieso ontvang ik überhaupt al geen papieren post van ze. Het gaat simpelweg om het digitaal ontvangen van een digitaal document.

En tja, misschien is het alsnog een vreemde gedachte van mijn kant..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -mosrednA
Ter verduidelijking, dit is hoe mijn (geanonimiseerde) polisblad van 2024 eruit ziet:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/M85KBHq/71-C445-B8-8-EF7-487-D-8-B1-A-50-D9-EBE2676-F.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/H2tgmgz/90-BF3-CA6-FF36-451-E-A7-C9-654-BD9-BC0-F84.jpg

[ Voor 33% gewijzigd door -mosrednA op 29-03-2024 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.e.s
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 03-05 08:57
-mosrednA schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 20:42:
[...]

Bedankt voor je reactie.

Nee, ik verwacht absoluut geen problemen vanuit de vereniging. Ik begrijp echter wel de noodzaak van hun verzoek, en ik wil dat naar beste kunnen aanleveren. En zoals het polisblad nu is, vind ik dat een beetje zinloos.

Het gaat mij meer om dat mijn verzekeraar het “vreemd” noemt als ik vraag om een actueel polisblad waarop ook het actuele jaar staat benoemd. Ik betaal notabene ook direct voor een jaar, dus hoe moeilijk kan het zijn om de dan verzekerde periode ook te benoemen?

Als het argument vanuit de verzekeraar inderdaad is om “de papierhandel te verminderen”, dan vind ik dat een beetje een zwakke reden. Het komt mij eerder lui, of simpelweg laks over, eigenlijk.

Sowieso ontvang ik überhaupt al geen papieren post van ze. Het gaat simpelweg om het digitaal ontvangen van een digitaal document.

En tja, misschien is het alsnog een vreemde gedachte van mijn kant..
Jah wat is vreemd, iets wat doorlopend is elk jaar specifiek benoemen vind ik vreemder. En helemaal vreemd om dat dit in deze tijd ook nog per post te doen.

Stel je voor dat je doorlopende reisverzekering je elk jaar een brief stuurt met voor 2024 ben je ook verzekerd!

Zou zeggen maak je niet zo druk en als je echt zo graag wilt bewijzen dat je goed verzekerd ben kan je ook een recente rekeningafschrift aanleveren van de polis van 2024 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -mosrednA
r.e.s schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 22:07:
[...]

Jah wat is vreemd, iets wat doorlopend is elk jaar specifiek benoemen vind ik vreemder. En helemaal vreemd om dat dit in deze tijd ook nog per post te doen.
Dit laatste is dus niet aan de orde. Alles gaat uitsluitend digitaal.
Stel je voor dat je doorlopende reisverzekering je elk jaar een brief stuurt met voor 2024 ben je ook verzekerd!

Zou zeggen maak je niet zo druk en als je echt zo graag wilt bewijzen dat je goed verzekerd ben kan je ook een recente rekeningafschrift aanleveren van de polis van 2024 :+
Dat laatste is ook niet aan de orde, omdat er geen kenmerk of nummer bij staat vermeld die correspondeert met het polisnummer of factuur van de betreffende verzekering. Alleen een “verzamelnummer” die enkel in hun systemen verwijst naar lopende verzekeringen, waaronder deze pleziervaartuigverzekering.

Desalniettemin, ik denk dan dat de conclusie gewoon is dat het meer aan mijzelf ligt en deze wijze van handelen voor verzekeraars als normaal geacht dient te worden.

Bedankt voor de feedback 😄

[ Voor 3% gewijzigd door -mosrednA op 30-03-2024 07:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16:10
r.e.s schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 22:07:
[...]

Euhm zon beetje al mijn verzekeringen doen dit? O.a ook m’n doorlopende reisverzekering. Maar goed verder ben ik het wel met je eens dat het in principe niet nodig is en TS zich er beter niet druk over kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-04 16:58
Het probleem is toch de manier waarop de haven de check uitvoert (als ze dat zouden doen, want ik begrijp dat het een hypothetische probleem is). Ze kunnen moeilijk eisen stellen aan het polisblad zoals dat door de verzekeraar uitgegeven wordt. Ze kunnen jou toch gewoon laten verklaren dat je minimaal een WA-verzekering hebt en op basis daarvan het vinkje zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -mosrednA
wheel schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 09:44:
Het probleem is toch de manier waarop de haven de check uitvoert (als ze dat zouden doen, want ik begrijp dat het een hypothetische probleem is). Ze kunnen moeilijk eisen stellen aan het polisblad zoals dat door de verzekeraar uitgegeven wordt. Ze kunnen jou toch gewoon laten verklaren dat je minimaal een WA-verzekering hebt en op basis daarvan het vinkje zetten.
Dit is niet relevant aan mijn vraagstelling.

Mijn vraag is of het vreemd is te verwachten dat een polisblad voor 2024 ook actueel gedateerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-04 16:58
-mosrednA schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 13:46:
[...]

Dit is niet relevant aan mijn vraagstelling.

Mijn vraag is of het vreemd is te verwachten dat een polisblad voor 2024 ook actueel gedateerd is.
Oh, excuus. Ik dacht echt dat de vraag voorkwam uit de door de haven gestelde eisen, aangezien er twee alinea's over de boot, de haven en hun controle in de OP voorkwamen.

Maar nee, je bent verzekerd vanaf de ingangsdatum van de polis dn tot de einddatum en die is vooraf niet altijd bekend.

[ Voor 12% gewijzigd door wheel op 30-03-2024 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -mosrednA
wheel schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 13:54:
[...]

Oh, excuus. Ik dacht echt dat de vraag voorkwam uit de door de haven gestelde eisen, aangezien er twee alinea's over de boot, de haven en hun controle in de OP voorkwamen.
Geen probleem. Hierbij voor alle duidelijkheid de vraagstelling gekopieerd uit de OP:
Is mijn gedachte dan inderdaad "vreemd"? Of is het (in mijn ogen dus) vreemd dat er op het polisblad dat ik heb ontvangen voor 2024, geen 2024 of actuele periode staat vermeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -mosrednA
wheel schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 13:54:

Maar nee, je bent verzekerd vanaf de ingangsdatum van de polis dn tot de einddatum en die is vooraf niet altijd bekend.
Oke, dankjewel! Dan ligt het echt aan mezelf kennelijk.

Bedankt voor jullie reacties.
Pagina: 1