Opstartprobleem pc (mobo ASUS)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e.looijenga
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13-09 19:39
Hallo allen,

Ik heb een opstartprobleem, spontaan, met onderstaande systeem:

mobo Asus ROG Strix B760A Gaming Wifi D4
proc I5 13600kf
cooler Arctic Freezer 280II RGB
power Be Quiet Straight Power 11 750w
ssd m2 WD Black SN7700 2tb
gpu Asus Gf 3060 TI Dual
ramCorsair DDR 4 Vengeance 2x 16gb 3600
ram Corsair DDR 4 Vengeance 2x RGB Pro Light enhancement
fans diverse corsair ql140 fans

alle bekabeling is standaard, dus geen gesleevde verlengstukjes iod.
gebouwd in een Fractal Design kast

Van de een op de andere dag start het systeem niet meer op, de controle lampjes op het mobo geven geen van 4 licht in de opstartprocedure (voorheen wel). Het systeem heeft tot nog toe prima gewerkt (gebouwd in juli 2023) en wordt niet heel zwaar gebruikt (sims, school en werk). Het systeem wordt in basisinstellingen gebruikt, dus geen oc. Er zijn geen hard/software matige wijzigingen geweest voor de laatste power down.

Een aantal maanden geleden heb ik 2 ram modules vernieuwd en nieuwe koelpasta op de cpu gedaan.

Zodra ik de aan/uitknop gebruik gaat de aio pomp lopen, krijgen alle fans stroom en gaat ook respectievelijk rgb branden. Ook de ramsticks lichten allemaal op. Alleen lijkt het systeem dus niet aan de opstartfase te beginnen. Bios is daardoor ook niet bereikbaar.

Wat heb ik zelf geprobeerd:

pc opstarten met alleen de 'echte' ram modules
pc opstarten met alleen 1 'echte' ram module
cmos reset
mobo batterij vervangen
alle bekabeling losgehad en opnieuw vastgezet
evt rgb bekabeling allemaal losgehaald en geboot
pc gestart zonder videokaart

Tot nog toe zonder resultaat. En helaas ben ik inmiddels door mijn eigen testmogelijkheden heen.
Het systeem is zelfbouw, ik bouw mijn eigen systemen al meer dan 10 jaar.

Iemand die me nog wat op weg kan helpen hier?

[ Voor 5% gewijzigd door e.looijenga op 30-03-2024 10:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:21
In welke RAM sloten zit elke kit?

Is het BIOS van het moederbord up to date?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e.looijenga
Bios is bijgewerkt.

De RAM Modules zitten in dezelfde slots als waarin ze altijd werkten 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16-09 22:28
Is het bijwerken van de BIOS wel goed gegaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Reeferman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:44
Zonder videokaart heb je al geprobeerd. Ik zou alles wat niet noodzakelijk is loskoppelen. En dan onderdelen uitwisselen om vast te stellen welke problemen veroorzaakt. Proberen met ander moederbord, voeding en CPU.

AMD Ryzen 5800X3D / ASUS R-S B550-F wifi II / 32GB 3600mhz / SSD's + HDD's / GTX 1080 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e.looijenga
jovadca schreef op zondag 31 maart 2024 @ 03:11:
Is het bijwerken van de BIOS wel goed gegaan?
Jazeker, systeem heeft daarna gewoon gefunctioneerd 👌🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e.looijenga
The Reeferman schreef op zondag 31 maart 2024 @ 04:52:
Zonder videokaart heb je al geprobeerd. Ik zou alles wat niet noodzakelijk is loskoppelen. En dan onderdelen uitwisselen om vast te stellen welke problemen veroorzaakt. Proberen met ander moederbord, voeding en CPU.
Klopt. Kaart volledig verwijderd. Uitwisselen is wat lastig daar ik geen extra mobo etc heb liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jovadca
Heb je de PSU (voeding) al eens gewisseld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06:17
e.looijenga schreef op zondag 31 maart 2024 @ 11:35:
[...]
Klopt. Kaart volledig verwijderd. Uitwisselen is wat lastig daar ik geen extra mobo etc heb liggen.
De 13600KF heeft geen geïntegreerde graphics, heb je toen een andere kaart geprobeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:21
e.looijenga schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 17:59:

De RAM Modules zitten in dezelfde slots als waarin ze altijd werkten 😉
Dat is geen antwoord op mijn vraag. Het moederbord heeft 4 geheugensloten, A1, A2, B1 en B2. In welk van die vier sloten zit elke afzonderlijke module?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e.looijenga
jovadca schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 06:00:
Heb je de PSU (voeding) al eens gewisseld?
Nee, ik heb geen extra voeding beschikbaar. Bij het aanzetten krijgt echter alles wat op het mobo aangesloten is wel stroom. Aio gaat draaien incl fans, alle extra casefans draaien incl rgb en ook de 2 echte rammodules lichten op. Ik heb alle bekabeling los gehaald van het mobo en 1 voor 1 weer opnieuw aangesloten zonder resultaat nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e.looijenga
Uszka schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 08:43:
[...]

Dat is geen antwoord op mijn vraag. Het moederbord heeft 4 geheugensloten, A1, A2, B1 en B2. In welk van die vier sloten zit elke afzonderlijke module?
Op A2 en B2, zoals voorgeschreven in de manual. Bij het testen met losse rams alleen in A2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e.looijenga
Dagion schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 07:09:
[...]

De 13600KF heeft geen geïntegreerde graphics, heb je toen een andere kaart geprobeerd?
Een extra kaart heb ik niet liggen.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jovadca
Als ik jouw verhaal zo lees, krijg ik heel sterk het vermoeden dat de PSU defect is. Test deze eens in een andere pc of laat deze PSU eens testen of leen een goede PSU. (Persoonlijk ben ik geen fan van Be Quiet PSU's.) Dan weet je het zeker. Dit geld ook voor de GPU.

Heb je de koeling van de CPU wel goed gemonteerd en zit de CPU goed? Niet teveel of teweinig koelpasta gebruikt? (Check en dubbel check.) Zijn alle connectoren echt goed aangedrukt?

Wat je ook nog kan doen is de pc buiten de kast (op een stuk karton) opbouwen met zo min mogelijk componenten. Alleen de noodzakelijke componenten om beeld te krijgen. Daarna telkens 1 component toevoegen en weer testen. Op die manier kom je hopelijk de boosdoener tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e.looijenga
Koeling is allemaal prima. Voldoende, niet teveel pasta en de cpu bleef mooi koel toen het geheel nog werkte.

Kan de psu kapot zijn ondanks dat hij wel alle apparaten van stroom voorziet? Alles draait qua fans en de verlichting op alles gaat ook normaal aan bij de start immers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06:17
De Straight Power 11 is een kwalitatief (erg) goede voeding, die vaak aangeraden werd in het voedingen topic als ik me niet vergis. Wil niet zeggen dat hij niet kapot kan gaan, maar zonder extra onderdelen is het koffiedik kijken.
CPU is onwaarschijnlijk, geheugen lijkt me ook niet dat allebei de sticks tegelijk het loodje leggen dus dan blijven GPU, moederbord en voeding over.

Je kunt eventueel via V&A een oproepje doen aan Tweakers in de nabije omgeving (regio Eindhoven mag je mij wel een DM sturen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• e.looijenga
Ik heb toch nog kunnen testen met een videokaart en voeding. Zonder resultaat. Heb inmiddels een reparatie aanvraag ingediend voor het moederbord en een nieuwe Gigabyte besteld. Na installatie van dit bord (en het nieuwe DDR 5 geheugen) werkt het geheel weer. Moederbordprobleem dus.
Pagina: 1