Condens PVC buis kruipruimte

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartsony
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 17-06 21:57
Beste Tweakers,

Ik heb vanwege een aanbouw een extra ventilatiepunt gemaakt voor de kruipruimte aan de zijkant van het huis omdat 2 gaten aan de achterkant dicht gingen. Deze laat ik beluchten via een pvc buis naar buiten (zie foto 1 schema)

Echter zie ik dat op (foto 1) bij het einde vd pijp condens op de pvc (denk ik?) en ook best een grote plas water op de kruipruimte vloer zie liggen (foto 2).

Ik dacht eerst wellicht een niet goede afdichting van het gat aan de buitenkant, en dat het regenwater via de grond naar binnenkomt. maar ik heb dit met Soudal Aquaswell netjes afgekit dus dat lijk mij niet het probleem?

Kan via condens zoveel water staan? of is het toch een klein gaatje tussen het gat en de pvc buis? Als het regent zie ik het niet "gelijk" naar binnenkomen?

Ik heb namelijk verderop een oude rioleringbuis lopen (foto 4) en daar staat ook condens/druppels op maar geen plas eronder (Wellicht omdat deze buis horizontaal loopt ipv 45 graden)?

Na een tijdje trekt het water wel weg via de grond (dus het wordt niet erger dat ik een zwembad onder heb staan).

Alvast bedankt voor het meedenken.

Schema 1:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aszTlks2T3DvnnGYX2e0d7Qly5w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PDQvcfvTNyx1UGsv0eSyohAS.jpg?f=user_large

Foto 1: einde pvc buis
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rn93b5dJ6_HglBmpeyYc8OiWBSU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zFaZ9Z9u8aQj7ZzqJNOINkxH.jpg?f=fotoalbum_large

Foto 2: water op de grond
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VG728IPnrwKJ3qw4liVH9jqFXsM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OEcprzv4bF0fXKLIXl14sGbn.jpg?f=fotoalbum_large

Foto 3: Rioolbuis
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vZRjuXnoGbb9vtOUlOb31reVL7Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XNTtjcBfbu2B6OAAmm4Z9kmE.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luzeklap
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 16-04-2024
Aan de schimmel te zien is de kruipruimte wel vaker vochtig
Heel normaal hoor
Niks om je zorgen over te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:25
Het is wel een beetje vragen om problemen door de buis schuin naar binnen te laten lopen.
Ook al heb je heb aan de buitenkant gekit, er kan nog steeds vocht in de muur langs de buis naar binnen trekken.
Het zou beter zijn geweest om buiten een T-stuk te plaatsen, waardoor de buis naar binnen iets omhoog kan lopen en onder het T-stuk een stuk buis de grond in voor afwatering.
Maar dat is mosterd na de maaltijd.

[ Voor 15% gewijzigd door JukeboxBill op 29-03-2024 13:54 ]

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartsony
JukeboxBill schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 13:53:
Het is wel een beetje vragen om problemen door de buis schuin naar binnen te laten lopen.
Ook al heb je heb aan de buitenkant gekit, er kan nog steeds vocht in de muur langs de buis naar binnen trekken.
Het zou beter zijn geweest om buiten een T-stuk te plaatsen, waardoor de buis naar binnen iets omhoog kan lopen en onder het T-stuk een stuk buis de grond in voor afwatering.
Maar dat is mosterd na de maaltijd.
Daar was ik ook al bang voor, maar als je deze dan met dezelfde kit dicht maakt vanuit onder? Gaat het vocht/water van de muur dan wel naar beneden en dan via dpc folie naar buiten?
Wil ook voorkomen dat er in de spouwmuur dit water "opstapeld"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartsony
en wat als deze leiding geisoleerd wordt; helpt dat?

of kan ik deze beter eruit halen dicht laten purren en vervolgens een horizontaal gat laten maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:25
bartsony schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 14:27:
[...]

Daar was ik ook al bang voor, maar als je deze dan met dezelfde kit dicht maakt vanuit onder? Gaat het vocht/water van de muur dan wel naar beneden en dan via dpc folie naar buiten?
Wil ook voorkomen dat er in de spouwmuur dit water "opstapeld"
Is het ook nog een spouwmuur? Dat blijkt niet uit de tekening. Vocht dat in de spouw neerslaat tegen de buitenmuur zal dus langs de buis naar binnen lopen.
Om dat tegen te houden zou je de kier in de binnenmuur tussen buis en steen zo veel mogelijk moeten opvullen. Dat zal dan wel een beetje helpen.
Isoleren heeft geen zin, het is lekwater, geen condens.

Als je de buis gaat vervangen dan de muur eerst repareren met steen, niet met PUR.

[ Voor 3% gewijzigd door JukeboxBill op 29-03-2024 14:49 ]

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartsony
JukeboxBill schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 14:48:
[...]

Is het ook nog een spouwmuur? Dat blijkt niet uit de tekening. Vocht dat in de spouw neerslaat tegen de buitenmuur zal dus langs de buis naar binnen lopen.
Om dat tegen te houden zou je de kier in de binnenmuur tussen buis en steen zo veel mogelijk moeten opvullen. Dat zal dan wel een beetje helpen.

Als je de buis gaat vervangen dan de muur eerst repareren met steen, niet met PUR.
ja sorry voor mijn tekenkunsten : :)

dan zal ik het dichtkitten eerst eens proberen. Maar ik denk dat het vocht dan alsnog neerslaat via de buis en via het contact van de binnenmuur zal doortrekken naar de kruipruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
JukeboxBill schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 14:48:
[...]

Ik vind dit veel te ver gezocht.

De lucht die door de buis naar binnen komt is kouder dan de lucht in de kruipruimte. De PVC buis koelt daardoor af, de lucht rond de buis daarmee ook en omdat koelere lucht minder vocht kan vasthouden slaat de rest als condens neer op de buis.

Als het regenwater niet direct door de buis naar binnen stroomt zou ik haast denken dat het water ergens anders vandaan komt. Meest logisch is dan grondwater wat stijgt nadat het heeft geregend.

[ Voor 10% gewijzigd door Sethro op 29-03-2024 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartsony
Ja dat laatste was ook mijn vermoeden alleen heb ik de situatie nooit gezien in de kruipruimte hiervoor dus ik weet niet of dit jaarlijks is aangezien ik er nog geen jaar in woon.
Pagina: 1