Occasion in het C-segment voor 15k

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vervelend
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Ik bij mij aan het oriënteren op een occasion in het C-segment met de volgende specificaties,

Prijs: ongeveer 15k
Verwachte km per jaar: 12.000
Type: C-segment hatchback of Sedan
Deuren: 4/5 deurs
Brandstof: benzine of hybride (geen plug-in)
Vermogen: 110pk

Qua prijs weet ik eigenlijk niet wat een "normale prijs" is om uit te geven. Ik heb mijn budget op 15k gezet maar ik kan er van afwijken.

Ik zal de auto voornamelijk voor woon werkverkeer gebruiken wat een keer per week is. Verder is de auto ook voor andere leden in het gezin te gebruiken. Dit zullen over het algemeen korte ritten zijn.

Qua vermogen had ik een 1.2 polo met 90pk. Dit was echter niet zo comfortabel om voor vakantie hele lange afstanden mee te reizen (3000km enkele rit) ik geloof daarom dat 110 pk wel wat beter zou moeten zijn.

Ik wil graag wel een zuinige en betrouwbare auto die maandelijks niet te veel zal kosten. Ik ben van plan de auto minimaal 5 jaar te houden.

De reden dat ik geen plug in hybride wil is omdat de wegenbelasting zal verdubbelen binnen 2 jaar geloof ik. (Is het geval voor golf gte). Ik heb geen zonnepanelen dus moet ik aan een laadpaal zitten, ik begrijp dat de kosten daarvan niet veel verschillen met bezine. Mocht dit niet het geval zijn sta ik er voor open.

Ik keek zelf naar:
Vw golf 1.4 vanaf 2014
Seat leon
Mazda 3
Wellicht een Toyota Auris als het budget wat omhoog gaat.
Renault clio 1.3
Skoda Octavia
Opel Astra (niet heel betrouwbaar geloof ik)
Peugeot 308

Ik zou graag willen weten hoe je op een goed budget komt.
Welke auto voor mijn situatie een goede optie is.

Alvast hartstikke bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09-06 20:27
Als je er met vier man afstanden mee wil afleggen zou ik die Auris schrappen. Tenzij jullie allemaal verticaal beperkt zijn :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:19

Yucon

*broem*

Johan Bogle schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 12:58:
Als je er met vier man afstanden mee wil afleggen zou ik die Auris schrappen. Tenzij jullie allemaal verticaal beperkt zijn :-)
:+

Aan de andere kant, er wordt alleen over 90 vs 110pk gesproken. Dus als die polo in dit opzicht achterin groot genoeg was zal dat het punt niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09-06 20:27
True. Als het goed ging in de polo lukt de Auris ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobKJ
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:25
De Clio is een B-segment auto.

De Astra is een prima betrouwbare auto, als je maar niet de 1.2 3 cylinder neemt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vervelend
  • Niet online
Yucon schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 13:06:
[...]

:+

Aan de andere kant, er wordt alleen over 90 vs 110pk gesproken. Dus als die polo in dit opzicht achterin groot genoeg was zal dat het punt niet zijn.
De polo ging wel echt op het randje goed. Ik wil het alleen niet vaker zo doen. Vandaar dat ik naar een wat grotere auto zoek.

Een astra k 1.4 zou ook helemaal prima moeten zijn dus.

Ik zag ik het suv occasion topic een link naar de consumenten bond waarin opel best laag aangeschreven stond vandaar de veronderstelling dat ze niet echt betrouwbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Vervelend schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 13:49:
[...]

De polo ging wel echt op het randje goed. Ik wil het alleen niet vaker zo doen. Vandaar dat ik naar een wat grotere auto zoek.

Een astra k 1.4 zou ook helemaal prima moeten zijn dus.

Ik zag ik het suv occasion topic een link naar de consumenten bond waarin opel best laag aangeschreven stond vandaar de veronderstelling dat ze niet echt betrouwbaar zijn.
Goede indicatie zijn de occasion tests van de ANWB, daar staan vaak ook een lijst met punten die de ANWB IRL tegenkomt.
Van dat lijstje zou ik de Mazda 3 nemen. De rest van het lijstje zie je al zo veel. Plus een Mazda (is na de Toyota) de betrouwbaarste van het hele lijstje.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:15
Verder geen eisen qua uitrusting enzo? Airco, cruise control, navigatie of een automaat?

Een Franse of Aziatische auto zal over het algemeen standaard wat rijker uitgerust zijn als een VAG auto.

Kies je bewust voor een hatchback of sedan? Als ruimte belangrijk is is een Octavia, maar ook een Auris station echt ruim.

[ Voor 24% gewijzigd door SiErRa op 29-03-2024 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vervelend
  • Niet online
-tom-562 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 13:54:
[...]

Goede indicatie zijn de occasion tests van de ANWB, daar staan vaak ook een lijst met punten die de ANWB IRL tegenkomt.
Van dat lijstje zou ik de Mazda 3 nemen. De rest van het lijstje zie je al zo veel. Plus een Mazda (is na de Toyota) de betrouwbaarste van het hele lijstje.
Mazda 3 zou dan ongeveer een 2.0 van 2015 tot 2017 met ongeveer 130000 op de teller moeten worden. Ik denk dat daar niet heel veel mis mee is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vervelend
  • Niet online
SiErRa schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 13:55:
Verder geen eisen qua uitrusting enzo? Airco, cruise control, navigatie of een automaat?

Een Franse of Aziatische auto zal over het algemeen standaard wat rijker uitgerust zijn als een VAG auto.

Kies je bewust voor een hatchback of sedan? Als ruimte belangrijk is is een Octavia, maar ook een Auris station echt ruim.
Airco en cruise control zijn altijd standaard geloof ik. Wat parkeersensoren en misschien android auto zouden wel nice zijn. Ik denk dat dit wel binnen dit budget te vinden is.

Een station vind ik wel overkill om heel eerlijk te zijn voor het gebruik. Vandaar dat ik iets kleiner neig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Vervelend schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 14:05:
[...]

Mazda 3 zou dan ongeveer een 2.0 van 2015 tot 2017 met ongeveer 130000 op de teller moeten worden. Ik denk dat daar niet heel veel mis mee is.
Prima auto, vaak ook leuk in de opties als je goed zoekt.
https://www.anwb.nl/auto/...49-427d-bfe4-0129325a95d9

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vervelend
  • Niet online
Nog een vraagje over het opstellen van een budget en wat een "normaal" budget is voor een auto. Als iemand hier tips voor heeft dan zou ik het zeer op prijs stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:55
Dat bestaat niet. Er zijn mensen die tonnen verdienen en in een 10 jaar oud Golfje rijden en er zijn mensen die minder dan modaal verdienen en in een relatief nieuwe BMW rijden (al dan niet van de bank). Technisch gezien zou een Dacia Sandero, de goedkoopste nieuwe auto in Nederland, voor 90% van de gevallen voldoen, maar ik zou er niet willen rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:28

de Peer

under peer review

Vervelend schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 12:56:
Ik heb geen zonnepanelen dus moet ik aan een laadpaal zitten, ik begrijp dat de kosten daarvan niet veel verschillen met bezine. Mocht dit niet het geval zijn sta ik er voor open.
Je hebt geen zonnepanelen, maar een stopcontact nodig om elektrisch te kunnen laden. Of een eigen laadpaal, of een publieke.

Elektrisch rijden is uiteraard het meest zuinig als je een eigen oprit hebt.

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 29-03-2024 17:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:21
Bedenk dat als je 90pk in een B segment Polo op t randje vindt, dat 110pk in een C segmenter ook niet heel erg overhoudt… ik ga meestal op ca 110pk per 1000kg. Bij voorkeur met een turbomotor, zodat je lekker koppel hebt. Of hybride. Electropower is fijn…

Je zou ook naar een Kia Niro Hybrid kunnen kijken, of een Kia CEED. Veel waar voor je geld en goed betrouwbaar.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwinlzv
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 18:46
90 pk vs 110 pk haalt niet zo heel veel uit. Zeker niet met 4 personen en bagage erbij opgeteld. Als je dan ook nog in de vakantie door de bergen moet houd het helemaal niet over. Voor woon/werk verkeer in Nederland is het overigens prima te doen.
Heb je de Volvo V40 ook al overwogen? Niet (te) groot en rijd echt formidabel. Zelf hebben we de dan wel de T5 uitvoering maar een T2/T3 rijd ook meer dan prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
V40 is zeker fijn. Mis het weggedrag nog wel eens als ik hard in de XC40 een klaverblad over wil. Maar zoek een goede T3 met ~150pk en 240nm koppel, en je rijdt heerlijk. Misschien alleen niet de ruimste voor volwassenen op de achterbank :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwinlzv
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 18:46
Achterin zijn het inderdaad niet de ruimste, had ik even niet bij stil gestaan. In dat opzicht zijn er betere keuzes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
Ga je overigens voor een station -> https://www.autoweek.nl/a...-koop-je-nu-voor-e10-000/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09:19
Een Kia Ceed mist op je lijstje. Zeer compleet uitgeruste auto's en op de occasionmarkt vaak voor een prima prijs te vinden. De tegenhanger is een Hyundai i30. Koreanen maken zeer prima auto's als je het mij vraagt :)

De Ioniq is vooral als EV in Nederland te vinden, maar ze zijn ook als hybride geleverd (zowel als plugin als zonder stekker). En zelfs met alleen benzinemotor. Zeer zuinige auto's (zuiniger dan een Prius) maar dan completer uitgerust (Android Auto, ACC, rijstrookassistent) voor minder geld.

Zelf zou ik in deze prijsklasse alles zonder Android Auto / Apple Carplay en automatische (!) cruisecontrol niet doen. Ten eerste omdat ik niet zonder zou willen, ten tweede ivm restwaarde.
De reden dat ik geen plug in hybride wil is omdat de wegenbelasting zal verdubbelen binnen 2 jaar geloof ik. (Is het geval voor golf gte). Ik heb geen zonnepanelen dus moet ik aan een laadpaal zitten, ik begrijp dat de kosten daarvan niet veel verschillen met bezine. Mocht dit niet het geval zijn sta ik er voor open.
Ja, de korting gaat eraf. Althans afhankelijk van wat het komende kabinet precies besluit.
Echter is een Golf GTE dan maar een heel klein beetje duurder dan een Golf TSI en goedkoper dan een Golf TDI / diesel :P het is dus maar net hoe je het bekijkt. Als je elke maand een tank benzine kan besparen, wat kan jou die 3 tientjes extra wegenbelasting dan verrekken? Als je veel kms maakt draait alles om je brandstofkosten.

Als je veel korte ritjes maakt en je kan die elektrisch afleggen... Dat is echt aanzienlijk goedkoper. Zeker als je dit met eigen elektriciteit kan doen, dan kost je dat ook zonder panelen op dit moment minder dan 30 cent per kilowatt, wat voor 100km en een gemiddeld gebruik van 15kwh/100km resulteert in €4,50/100km.
Als je auto 1:15 rijdt en de benzine kost je €2/liter dan kost datzelfde geintje je meer dan €12,00 (!). En wie weet wat de benzine over 5 jaar kost, de huidige, tijdelijke accijnskorting (twv 2 miljard euro) duurt tot december dit jaar. Ook dat is afhankelijk van wat het volgende kabinet besluit. Wat de olieprijzen de komende jaren doen, mag je zelf invullen :)

Op jaarbasis bij 12k km is het verschil gerekend met de huidige cijfers, haast €1000. En dan is die €300 wegenbelasting een reden dat je het niet wil? ;)

Ja, met panelen ben je nóg goedkoper uit... maar dat is dus zeker geen vereiste om serieus geld te besparen. Ik zou wel als vereiste 'parkeren op eigen terrein' willen stellen, want laadpalen in de straat hebben meer onvoorspelbare tarieven en dan is het alweer een ander verhaal.

Maar dat is allemaal afhankelijk van je eigen persoonlijke rekensommetje. Als je maar 300km/maand aflegt voor woon-werk en korte ritjes, maar wel 3x per jaar die 3000km aan 1 stuk wilt reizen, dan snap ik dat hybride voor jou niet goed uit kan, want dan rijd je veel te weinig elektrisch. Zou je juist 3000km/maand aan 'korte' woon-werk reizen besteden, maar haast nooit met de auto op vakantie gaan, dan is een volledige EV, zelfs met de zo mogelijke 'hoge' wegenbelasting, nog altijd een topdeal.

Even een excel spreadsheet maken geeft enorm veel duidelijkheid. Het is heel individueel wat voor jou de beste keuze is.

[ Voor 9% gewijzigd door Richh op 30-03-2024 01:34 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vervelend
  • Niet online
Richh schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 01:10:
Een Kia Ceed mist op je lijstje. Zeer compleet uitgeruste auto's en op de occasionmarkt vaak voor een prima prijs te vinden. De tegenhanger is een Hyundai i30. Koreanen maken zeer prima auto's als je het mij vraagt :)

De Ioniq is vooral als EV in Nederland te vinden, maar ze zijn ook als hybride geleverd (zowel als plugin als zonder stekker). En zelfs met alleen benzinemotor. Zeer zuinige auto's (zuiniger dan een Prius) maar dan completer uitgerust (Android Auto, ACC, rijstrookassistent) voor minder geld..
Bedankt voor de suggesties, ik zal deze zeker ook bekijken ;). Qua opties heb je ook helemaal gelijk.

[...]
Richh schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 01:10:
Ja, met panelen ben je nóg goedkoper uit... maar dat is dus zeker geen vereiste om serieus geld te besparen. Ik zou wel als vereiste 'parkeren op eigen terrein' willen stellen, want laadpalen in de straat hebben meer onvoorspelbare tarieven en dan is het alweer een ander verhaal.
Die vereiste haal ik momenteel niet. Ik zit in een huurhuis en in mijn gemeente mag je geen kabels op straat laten liggen ivm veiligheid (wat ik helemaal snap). Ik zie mezelf de komende 5 jaar ook helaas niets kopen dus valt de plug in af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
@Vervelend Bij de ANWB vind je een berekentool. Vul die eens als voorbeeld in, dan rolt er een overzicht uit. Hier krijg je dan een idee uit welke componenten de kosten bestaan en hoe die zich tot elkaar verhouden.

Vaste kosten
1. Vaste afschrijving
2. Verzekering
3. Motorrijtuigenbelasting
4. Onderhoud carrosserie en diversen
Variabele kosten
5. Variabele afschrijving
6. Brandstof
7. Reparatie en onderhoud
8. Banden
Pagina: 1