Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy4D
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13-06 20:34
Ha Tweakers,

Sinds enkele dagen heb ik mijn oudere Ryzen 5 3600 cpu vervangen door een Ryzen 7 5800X3D. Mij viel meteen op dat de temperaturen van deze cpu flink hoger liggen dan mijn vorige. Na veel Googlen en uitproberen zie ik dat dit voor deze cpu vrij normaal is, maar toch vind ik de temperaturen in mijn situatie, met de belasting van de cpu die HWInfo aangeeft, erg hoog. Graag maak ik daarom gebruik van jullie expertise en inzichten.

Bij een stresstest (Cinebench bijv.) wordt de cpu zo tegen de 100% belast en begrijp ik dat de temperatuur van deze cpu tegen de 90 graden kan lopen en dat dit normaal is voor dit type. Echter zie ik ook bij normaal gamen (en dus veel lagere belasting van de cpu, bijv. 40-60%) dat de temperatuur flink hoog blijft, zo tussen de 75 en 90 graden. Zie screenshot.

Ik heb de koelpasta al 2x vervangen en de cpu + koeler opnieuw gemount. Dit heeft verbetering opgeleverd, ik denk dat ik eerst iets teveel koelpasta heb aangebracht. Ook ontdekte ik bij de 2e keer nog een losgeraakt cpu-fan stekkertje (oeps :) ). Na alle checks weet ik zeker dat ik de cpu, koeler, fans en pasta goed heb gemonteerd. Ze lijken allemaal ook naar behoren te functioneren en de flow in de kast is goed.

Toch blijft de temperatuur zo hoog. Op diverse sites zie ik bij anderen gaming temps van zo tussen de 60-75 graden, met af en toe een uitschieter. Bij mij is dat dus tussen de 75-90 graden, waarbij hij ook langere tijd op 84, 85 graden blijft hangen. Screenshot is van een game die op de achtergrond draait + mijn typen van dit bericht met 3 Chrome tabs. Vaak wordt bij de andere builds niet vermeld hoeveel load er op de cpu wordt gelegd, in mijn screenshot zie je dat dit verre van 100% is.

Mijn vraag: Is dit normaal en kan ik dit zo laten of kan ik nog iets doen om de temperatuur lager te krijgen? Undervolten via bios lijkt weinig effect te hebben (-20 en -30 geprobeerd, alle cores. Inmiddels weer terug op stock settings). Is mijn koeler toereikend? Enkele fora zeggen van wel.

Alvast bedankt voor de hulp.

Specs:

MOBO: Gigabyte B550 AORUS Elite V2
CPU: Ryzen 7 5800X3D ((Cinebench score overigens zo rond de 13500, kloksnelheid gemiddeld 4,1)
Koeler: Scythe Mugen 5 PCGH Edition
GPU: Radeon RX5700 (Powercolor Red Dragon)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zGVF_iRXK70ePyuWqnIo6kPTNZ8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/puQ5BPjEaud4pfXftDOMe7u7.png?f=user_large

Beste antwoord (via Roy4D op 02-04-2024 11:48)

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16-06 22:42
Deze cpu's worden heet en ik vind jou bevindingen nog niet zo vreemd.
Je zegt dat je in een paar dagen al 2 x de koelpasta hebt vervangen, dus dat is dan 3 inclusief 1ste keer monteren keer in een paar dagen.
Ik weet niet welke koelpasta je gebruikt maar meest pasta's hebben een paar dagen nodig om goed te gaan werken dus wellicht de komende dagen bekijken of het beter word.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:23

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Hoe staat de cpu ingesteld in je BIOS? Moederbordfabrikanten pompen maar al te graag wat extra voltage door jouw dure cpu als zij daardoor 0.1% meer prestatie kunnen laten zien in de reviews.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy4D
thunder7 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 12:33:
Hoe staat de cpu ingesteld in je BIOS? Moederbordfabrikanten pompen maar al te graag wat extra voltage door jouw dure cpu als zij daardoor 0.1% meer prestatie kunnen laten zien in de reviews.
Wat wil je precies weten? Dan kan ik de juiste settings voor je opzoeken. Ik ben hier niet zo in thuis, undervolten was al een hele onderneming ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy4D
PS. idle draait hij zo tussen de 45-55 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy4D
Inmiddels nog eens de Curve Optimizer en PBO settings in bios aangepast, because why not. Alle cores -30 en PBO settings:

PPT: 100W
TDC: 65A
EDC: 90A

Dit levert een minimaal verschil op bij stresstest van zo'n 2-3 graden (87 graden ipv de volle 90 dus). Dit wijkt enorm af van andere resultaten die ik online zie, soms wel 10-15 graden verbetering. Ook zie ik weinig verbetering in de Cinebench score.
@thunder7 is dit info waar je iets aan hebt?

Ik twijfel of ik een slechte cpu heb ontvangen of dat een andere koeler verbetering zou kunnen brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:23

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Ik hoop dat iemand met dit bord en/of deze cpu je kan helpen, het was een vrij algemene vraag van mijn kant met als doel de vraagstelling te verduidelijken.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zatara
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:41
Scythe Mugen 5 PCGH Edition is volgens de reviews een erg goede koeler maar heeft volgens de review hier een prestatie plafond door de lage toerental... geen idee of dat ook zo is met de Ryzen 7 5800X3D.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6EGy7tulgeex4hlXH7_sKf0CZ9M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oEtOV5GNxhAMRL4seuKqUlLk.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Zatara op 29-03-2024 21:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LCD_viewer
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Min of meer zelfde cpu en koeler draaien hier, alleen wel met een asus bord welke geen curve optimizer in het bios aanbiedt bij deze cpu.
Er is ook een software mogelijkheid om de curve-optimizer restrictie te omzeilen, moet helaas wel bij elke boot in windows uitgevoerd worden, dat is uiteraard te scripten.

Maar meer of meer antwoord op de casus, ja dit is behoorlijk heet. Wellicht toch kijken of je de auto-settings kan aanpassen naar iets wat kan undervolten in je bios.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy4D
LCD_viewer schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 21:28:
Min of meer zelfde cpu en koeler draaien hier, alleen wel met een asus bord welke geen curve optimizer in het bios aanbiedt bij deze cpu.
Dank voor de reacties. Mag ik vragen hoe jouw temperaturen zijn? Ook zo hoog of kom je lager uit?

Ik zal nog eens kijken of de softwarematige undervolt beter werkt. Met de nieuwste bios update leek het juist dat de curve optimizer voor o.a. de 5800x3d mogelijk moet zijn.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16-06 22:42
Deze cpu's worden heet en ik vind jou bevindingen nog niet zo vreemd.
Je zegt dat je in een paar dagen al 2 x de koelpasta hebt vervangen, dus dat is dan 3 inclusief 1ste keer monteren keer in een paar dagen.
Ik weet niet welke koelpasta je gebruikt maar meest pasta's hebben een paar dagen nodig om goed te gaan werken dus wellicht de komende dagen bekijken of het beter word.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:55
Ik had dezelfde cpu, zelfde moederbord met dezelfde koeler.
ik heb de fans vervangen voor de betere versie van scythe, dit gaf 5 graden verbetering (en was zeker acceptable in games, bleef in de 70 max dacht ik).

Later cpu koeler vervangen voor de veel sterkere thermalright frost commander 140, zelfs deze koeler kon hem niet veel lager krijgen. Hooguit een paar graden.

Heb nu de tfc140 op een 7800x3d. Ook die gaat makkelijk naar de 80+ bij 100% belasting.

3d vcache cpu's zijn gewoon snel warm maar niet gauw TE heet en voldoende beschermd.

Hogere rpm/flow fans zou je dus kunnen overwegen.

Ik draai trouwens ook -30 (zowel op de 5800x3d toen als nu op de 7800x3d). Beide op een gigabyte moederbord.

[ Voor 3% gewijzigd door meljor op 30-03-2024 11:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roister
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 27-04 11:41
Wat kun je doen om de temperaturen lager te krijgen?
Zelf vond ik mijn 3950x-temperatuur ook nogal hoog. Ik had al een goede koelpasta (Artic MX4), na vervanging door Thermal Grizzly Conductonaut Liquid Metal (€10,-) werd de CPU-Temperatuur 5 graden lager.
Dat is ook prima te combineren met andere methoden (undervolten, andere koeler)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snakeye
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:24
Het verschil zou zomaar aan de koeler kunnen liggen.

Die van mij word ook aardig heet met een cinibech run.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qJoFBCTZU17zjh1HFMhJGx5E4fQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6CNkZCVyM1WAa8n0Amgd8cyw.jpg?f=fotoalbum_large
Ik heb er zelf een noctua NH-D15 op zitten. Score van deze run van 14216.

Run2: -25 undervolt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AuoTP7-NNyJRDmdfCT5dhEA-ZPE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wu9kIFSGmW9MFTFwjgMQfbtV.jpg?f=fotoalbum_large

Score:14660 en iets hogere average clocks.

Als we deze test mogen geloven zit er toch nog wat verschil in temperatuur tussen deze twee koelers.

YouTube: NOCTUA NH-D15S vs SCYTHE Mugen 5 on Ryzen 7 5800X3D stock/PBO

Je zou ook kunnen proberen hem iets te undervolten voor betere temperaturen/resultaten:

https://github.com/PrimeO...X3D-Guide-with-PBO2-Tuner

[ Voor 60% gewijzigd door snakeye op 30-03-2024 13:11 ]

Atari 2600 @ 1,1 Hz, 1 Bits speaker, 16 Kb mem, 8 kleuren..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:56
Ik heb ook een 5800X3D met een mugen 5. Wordt een stuk warmer dan m'n 3600 die ik hiervoor had.

De vcache maakt de chip dikker waardoor de warmte moeilijker weg komt. Als je in cinebench boven de 4 GHz blijft zit de koeler er waarschijnlijk gewoon goed op en zal je ook goeie performance hebben in games. Dus ik denk dat er niks aan de hand is.

Mocht je hem alsnog koeler willen zou je kunnen kijken of je in je bios de power target iets lager kan zetten. Op mijn moederbord kan ik alleen de "cppc preferred cores" uitzetten, wat een klein beetje lijkt te schelen.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roy4D
snakeye schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 12:35:
Score:14660 en iets hogere average clocks.
Jaloers op deze Cinebench runs, zelfs die zonder jouw undervolt. Ik zie meer van deze scores (14k+) voorbij komen, dat red ik zelfs met undervolten niet. Vind ik toch opvallend. Pech gehad met mijn cpu-aanschaf misschien?

Zoals aangegeven vind ik het helemaal niet erg dat hij bij een Cinebench test de 90 graden aantikt, dat zou de cpu goed moeten kunnen hebben. Het verschil met jouw resultaat (en die van alle anderen die ik online tegenkom) is dat mijn cpu ook al bij 40-60% belasting de 90 graden aantikt. Dat is wat ik zo vreemd vind.

Ik denk dat ik het er voor nu bij laat en de temps de komende weken in de gaten blijf houden. Ook gezien de tip van @JappieR m.b.t. de pasta. Mogelijk later eens kijken naar een andere koeler.

Dank iedereen voor de reacties en hulp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Niemand opperde dat, maar ik heb goed nieuws en dat is dat jouw systeem prima gezond is. Waarom?

De L3 cache zit over de cores heen gebouwd. Hierdoor kan de CPU zijn hitte minder goed kwijt en deze mag rustig tot 100 graden worden eer deze gaat throttlen. Die hoge temperatuur zegt indirect dat je langdurig turbo-snelheden kan aanhouden. Een ....X3D processor is hiervoor gemaakt. Dit is onderdeel van het ontwerp.

Ik heb een 7800X3D met waterkoeling en ik heb hem wel eens op de 87 graden gehad tijdens cinebench. Stopt de belasting dan is deze binnen 2 seconden weer op 45 graden. Dit wil dus zeggen dat mijn koeling (en de jouwe) capabel genoeg is om hem niet te laten throttlen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LCD_viewer
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Even wat benches gedraait en uiteindelijk prime95, dan haal ik uiteindelijk de 92 maar dat is een extreme belasting die ik in de praktijk niet nodig heb / haal. Er zijn genoeg mensen die alle priem getallen uit hun hoofd weten. :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ld3PLfOEv8Pmze6aQ_G4dSag6Rs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ndtFGq3xYPgHzq7wMuZ9p7IH.png?f=user_large

Na de waardes gereset te hebben, is hier de werkelijke core minimal temps, wat casual gamen in RDR2 welke wel pittig is voor cpu's én met een stampende gpu (250+ watts) krijg ik deze temps.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hbVxAh2Jb0XZFsD8bMB4KVcLnBU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QmmSivrxJCYa9XNbboKPSOH7.png?f=user_large

Zo lang je niet overmatig benches of renderings uitvoert zal het wel los lopen met een 5800x3d processor. Gewoon verder gerust gaan gebruiken dat systeem. :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
@LCD_viewer Met alle respect, maar je geeft met een omweg al aan dat de CPU prima presteert en vergeleken met andere CPU's worden de X3D chips warmer navenant hun ontwerp. Linksom of rechtsom is dit het natuurlijke gedrag van X3D CPU's.
Gaan games niet onnodig haperen en werkt het systeem goed dan is mijn advies; lekker met rust laten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:46
Ik heb hier precies dezelfde combinatie van een 5800X3D en Mugen 5 PCGH. Zelfde moederbord ook overigens.

Heb net even een dezelfde Cinebench multicore stresstest gedaan en kom uit op max temperatuur van 85.3 op de CPU CCD1.

Overigens zie ik geen extreem gekke temperaturen. Standaard hikte die van mij tegen de 90 aan, dus alles wat onder de 86 blijft tijdens een benchmark, ben ik tevreden mee. Het is een producteigenschap. Dat het aan de koeler ligt kan ik daarom ook niet bevestigen, de als "beste antwoord" gemelde reactie klopt dus ook niet. Mijn temperaturen zijn namelijk beter dan de zijne, hetgeen niet zou mogen op basis van de gebruikte koeler. Die Noctua speelt in een heel andere liga namelijk qua koelprestaties.

Wat betreft de hoge idle temperatuur: Ik zie nog steeds een 66% belasting. Geheel idle is de CPU dus niet geweest ten tijde van jouw screenshot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-06 23:25
Er is hier eigenlijk geen probleem. Die dingen lopen warm. Als hij niet throttelt is er niks aan de hand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaaoie17
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:01
Cid Highwind schreef op maandag 1 april 2024 @ 17:16:
Ik heb hier precies dezelfde combinatie van een 5800X3D en Mugen 5 PCGH. Zelfde moederbord ook overigens.

Heb net even een dezelfde Cinebench multicore stresstest gedaan en kom uit op max temperatuur van 85.3 op de CPU CCD1.

Overigens zie ik geen extreem gekke temperaturen. Standaard hikte die van mij tegen de 90 aan, dus alles wat onder de 86 blijft tijdens een benchmark, ben ik tevreden mee. Het is een producteigenschap. Dat het aan de koeler ligt kan ik daarom ook niet bevestigen, de als "beste antwoord" gemelde reactie klopt dus ook niet. Mijn temperaturen zijn namelijk beter dan de zijne, hetgeen niet zou mogen op basis van de gebruikte koeler. Die Noctua speelt in een heel andere liga namelijk qua koelprestaties.

Wat betreft de hoge idle temperatuur: Ik zie nog steeds een 66% belasting. Geheel idle is de CPU dus niet geweest ten tijde van jouw screenshot.
Wat haal jij als je games speelt dan. Ik rond de 65-70 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roy4D
Na enkele dagen gebruik van de cpu, met name in games, zie ik dat de temperatuur iets gestabiliseerd lijkt. Bij een uurtje gamen zie ik temperaturen tussen de 60 en 80 graden, prima dus. Mogelijk toch de koelpasta die even tijd nodig had. Ook idle zijn de temperaturen gezakt, tussen de 35 en 45.

Ik heb besloten voor nu niets aan te passen en gewoon de boel in de gaten te houden. Nogmaals dank voor alle reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:46
jaaoie17 schreef op maandag 1 april 2024 @ 17:30:
[...]

Wat haal jij als je games speelt dan. Ik rond de 65-70 graden.
Geen idee zo uit m'n hoofd, maar hoger dan bij een stress test zal het niet zijn. Zal het vast een jaartje geleden geobserveerd hebben met de conclusie dat het wel best is zo, niks meer aan doen dus en gamen maar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nionity
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13-04-2024
Roy4D schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 12:24:
Ha Tweakers,

Sinds enkele dagen heb ik mijn oudere Ryzen 5 3600 cpu vervangen door een Ryzen 7 5800X3D. Mij viel meteen op dat de temperaturen van deze cpu flink hoger liggen dan mijn vorige. Na veel Googlen en uitproberen zie ik dat dit voor deze cpu vrij normaal is, maar toch vind ik de temperaturen in mijn situatie, met de belasting van de cpu die HWInfo aangeeft, erg hoog. Graag maak ik daarom gebruik van jullie expertise en inzichten.

Bij een stresstest (Cinebench bijv.) wordt de cpu zo tegen de 100% belast en begrijp ik dat de temperatuur van deze cpu tegen de 90 graden kan lopen en dat dit normaal is voor dit type. Echter zie ik ook bij normaal gamen (en dus veel lagere belasting van de cpu, bijv. 40-60%) dat de temperatuur flink hoog blijft, zo tussen de 75 en 90 graden. Zie screenshot.

Ik heb de koelpasta al 2x vervangen en de cpu + koeler opnieuw gemount. Dit heeft verbetering opgeleverd, ik denk dat ik eerst iets teveel koelpasta heb aangebracht. Ook ontdekte ik bij de 2e keer nog een losgeraakt cpu-fan stekkertje (oeps :) ). Na alle checks weet ik zeker dat ik de cpu, koeler, fans en pasta goed heb gemonteerd. Ze lijken allemaal ook naar behoren te functioneren en de flow in de kast is goed.

Toch blijft de temperatuur zo hoog. Op diverse sites zie ik bij anderen gaming temps van zo tussen de 60-75 graden, met af en toe een uitschieter. Bij mij is dat dus tussen de 75-90 graden, waarbij hij ook langere tijd op 84, 85 graden blijft hangen. Screenshot is van een game die op de achtergrond draait + mijn typen van dit bericht met 3 Chrome tabs. Vaak wordt bij de andere builds niet vermeld hoeveel load er op de cpu wordt gelegd, in mijn screenshot zie je dat dit verre van 100% is.

Mijn vraag: Is dit normaal en kan ik dit zo laten of kan ik nog iets doen om de temperatuur lager te krijgen? Undervolten via bios lijkt weinig effect te hebben (-20 en -30 geprobeerd, alle cores. Inmiddels weer terug op stock settings). Is mijn koeler toereikend? Enkele fora zeggen van wel.

Alvast bedankt voor de hulp.

Specs:

MOBO: Gigabyte B550 AORUS Elite V2
CPU: Ryzen 7 5800X3D ((Cinebench score overigens zo rond de 13500, kloksnelheid gemiddeld 4,1)
Koeler: Scythe Mugen 5 PCGH Edition
GPU: Radeon RX5700 (Powercolor Red Dragon)

[Afbeelding]
Mijn AMD Ryzen 9 5950X runt ook full load 80-85 graden.
En in games haal ik bijna nooit 100 FPS. zit er erg overna te denken mijn 16 core in te ruilen voor een 8 core, dus de AMD Ryzen 7 5800X3D

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik heb deze week hetzelfde probleem ontdekt bij mijn Ryzen 5800X3D met een Scythe Mugen 5 PCGH. Het is een upgrade die ik een jaar geleden heb gedaan vanaf een Ryzen 3600.
Ik had mijn PC in een andere behuizing overgezet en controleerde de temperatuur daarom met CoreTemp. In Battlefield 2042 knalde hij naar de 90 graden. Volgens mij ging hij throttlen omdat de frequentie dan zakt. Ook met cpu stress tests zat hij gelijk op de 90 graden. Dat had ik eerder nooit gecontroleerd eigenlijk.
Ik heb een MSI B450 Tomahawk MAX moederbord met de laatste bios. Videokaart is een RX7800XT. Voeding een Corsair AX860.

Zonder me verder in te lezen in de oorzaak ( :F ) heb ik de koelpasta vernieuwd met nieuwe Arctic MX4 en de standaard 800rpm fans vervangen door 1800rpm fans. Want het zal de koeler dan wel zijn dacht ik aanvankelijk.
Ook de twee casefans vervangen in de Fractal Design R5 naar drie Corsair fans.

Dat haalde natuurlijk niets uit dus toen ben ik verder gaan zoeken/lezen.
Inmiddels (in stapjes van -15, -20 en dan) op -30 ingesteld. Gelukkig heeft dit moederbord daar instellingen voor.
Ik heb tijdelijk de instellingen PPT 100, TDC 70 en EDC 100 geprobeerd, maar dan zie ik dat hij de frequentie afknijpt. Dat staat nu dus weer standaard.
Momenteel draait corecycler op de achtergrond met de standaardinstellingen. Ik moet alleen nog kijken hoe ik de resultaten daarvan kan inzien.
Battlefield 2042 trekt hem nu net niet meer naar 90 graden, dus in principe zou dat dan goed moeten zijn toch?

Vragen:
- Ik zie (nog) geen instabiliteit, maar wil wel graag weten wat de beste stappen zijn en hoe ik weet dat ik het maximale uit deze cpu haal (zonder overclock). Het is toch weer anders dan het ouderwetse undervolten volgens mij.
- Klopt het dat de instellingen van PPT, TDC en EDC kunnen resulteren in lagere clocks?
- Kan het zijn dat de sporadische haperingen die ik in BF2042 ervaar, komen doordat de cpu dan aan het throttlen was?
- De koeler voelt helemaal niet warm aan, ook niet op de heatpipes. Ik heb wel netjes de koeler geïnstalleerd volgens de instructies. Het is ook zeker niet de eerste koeler die ik installeer. Ik heb iets meer koelpasta dan een rijstkorrel gebruikt, maar zeker niet de hele base volgeprut zodat het er aan alle kanten uitloopt.
Pagina: 1