CCA kabel per ongeluk getrokken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CronoS76
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:50
Beste,

Ik heb een nieuwe netwerkkabel door het huis getrokken naar de serre toe op basis van Cat 7. Ik heb die kabel bij de Hornbach gekocht.. maar nu blijkt deze kabel een CCA kabel te zijn, dat had ik niet door. Ik dacht dat alle kabels van koper vaak waren.. Nu heb ik net overal die kabel getrokken door mijn huis en op sommige plaatsen ook afgemonteerd, maar ik kan hem in principe er nog uit halen en vervangen. Binnenkort worden de ruimtes afgewerkt waardoor deze kabel er niet meer uit kan (heb moeilijke hoekjes gehad bij de aanleg).

Nu het probleem. Er staat overal dat die CCA kabel over de tijd minder wordt dan 100% koper; maar in principe ligt deze kabel vast in de muren. Zou je dan deze kabel beter vervangen voor koper of toch laten zitten? Aan de andere kant snap ik niet waarom ze dan CCA installatiekabels verkopen als ze niet duurzaam zijn en eigenlijk gewoon niet meer werken? Dit lijkt me ook niet helemaal de bedoeling ervan? Ook gezien de kosten die ik uiteraard ook gemaakt en het werk erin om dit aan te passen, loop ik er eventjes mee vast...

Ik hoor graag ideeen.

Bedankt.

Alle reacties

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Vervangen anders blijft het altijd aan je knagen als er een issue is met je netwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:36

D4NG3R

kiwi

:)

CCA kan prima werken, het heeft alleen niet de voorkeur als je het echt in 1x goed wil doen. Ik zou zeggen test het, en kijk of je tevreden bent met het behaalde resultaat.

Al deel ik wel de mening van @Wolly; als je er nu al over twijfelt, ga je dat waarschijnlijk blijven doen - ook als de snelheid/stabiliteit prima blijkt te zijn.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:18

Sharky

Skamn Dippy!

CCA betekent niet per definitie dat het niet goed werkt, door degradatie zal de kabel echter wel sneller minder goed gaan werken dan volledig koper.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18:04

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

CronoS76 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 10:53:
Binnenkort worden de ruimtes afgewerkt waardoor deze kabel er niet meer uit kan (heb moeilijke hoekjes gehad bij de aanleg).
Als je dat oplost of kunt voorkomen; is het CCA ook geen probleem meer.

Maar zitten er veel scherpe bochten in dan; of ben je van plan om de kabel af te smeren met stuckwerk :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CronoS76
Tsja; ik verwacht dat die gigabit wel goed zal doen en nu ook goed doet.. ik ben alleen bang dat de kabel over een paar jaar ineens kapot blijkt te zijn door draadbreuk of echt veel minder snelheid heeft.. Dan krijg ik hem er niet meer uit.. dat is eigenlijk mijn angst

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-05 13:20

DataGhost

iPL dev

Ik hoop echt enorm erg dat je de kabels in buizen hebt gelegd? Het klinkt van niet namelijk :X Dat moet je altijd met alle kabels doen, precies zodat je ze kan vervangen als er ooit iets mis mee gaat, zoals verkeerd boren, knagende muizen, of gewoon als je wilt upgraden of vervangen voor iets anders. Dus als dat nog niet zo is zou ik dit moment snel aanpakken om alles netjes in buizen te leggen en dan kan je direct de kabel ook vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22-05 00:03
CronoS76 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 11:01:
Tsja; ik verwacht dat die gigabit wel goed zal doen en nu ook goed doet.. ik ben alleen bang dat de kabel over een paar jaar ineens kapot blijkt te zijn door draadbreuk of echt veel minder snelheid heeft.. Dan krijg ik hem er niet meer uit.. dat is eigenlijk mijn angst
Gewoon vervangen dus, anders blijf je er mee zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

CronoS76 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 11:01:
Tsja; ik verwacht dat die gigabit wel goed zal doen en nu ook goed doet.
Je koopt toch geen Cat 7 om daar alleen maar gigabit mee te doen? Meestal neem je Cat 7 om toekomstvast te zijn. En toekomstvast en CCA gaan niet samen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:49
Cat 7 is sowieso onzin. Ik zou een goede cat 6 kabel eraan knopen en die zooi eruit trekken.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CronoS76
DataGhost schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 11:03:
Ik hoop echt enorm erg dat je de kabels in buizen hebt gelegd? Het klinkt van niet namelijk :X Dat moet je altijd met alle kabels doen, precies zodat je ze kan vervangen als er ooit iets mis mee gaat, zoals verkeerd boren, knagende muizen, of gewoon als je wilt upgraden of vervangen voor iets anders. Dus als dat nog niet zo is zou ik dit moment snel aanpakken om alles netjes in buizen te leggen en dan kan je direct de kabel ook vervangen.
Wij hebben de schuifpui eruit gegooid die in een serre stond en wil vanaf een inbouwdoos in de kamer een nieuwe kabel trekken naar de serre. Deze kabel gaat door de spouwmuur heen, onder de vloer en dan naar de inbouwdoos bij de serre. Alles gaat door buizen heen, alleen bij de inbouwdoos zelf kan ik hem niet in een buis stoppen omdat deze dozen niet toegankelijk zijn om buizen in aan te leggen. Hier loopt de kabeltje een paar centimeter los tot in de buis, maar de kabel blijft hierin wel in de vrij aangezien dit in de spouwmuur is. De rest gaat wel door buizen heen.

Bedankt in elk geval voor alle reacties.. Toekomstvast en CCA gaat niet samen; ook als ik later vage performance problemen krijg, die misschien niet te verklaren zijn dan moet ik niet over die draad te hoeven nadenken. Ik heb nu een nieuwe kabel gekocht... Hopelijk voor het paasweekend binnen zodat ik daarna aan de bak kan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CronoS76
sig69 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 11:29:
Cat 7 is sowieso onzin. Ik zou een goede cat 6 kabel eraan knopen en die zooi eruit trekken.
Dat lukte me niet. Ik had op het eerste gedeelte een goede Cat 6a stugge kabel erin zitten en ik had nog een stuk Cat6a kabel liggen die net lang genoeg was, dat was prima geweest. Mijn eerste plan was om deze in de inbouwdoos aan elkaar te verbinden, alleen dat was eigenlijk niet te doen gezien de vrije ruimte.

Ik had 90 graden Keystones met UTP connectors gekocht; alleen dit bleek toch net niet te passen in de doos met elkaar.. Los van dat het knippen van Cat 6a kabels ook geen pretje was en toen ik klaar was bleek bij dat gebuig ook storing te zijn in een aderpaar (had wel de goede pluggen).. Ik was er toen klaar mee en gooide er alles uit om een draad uit een stuk te hebben van de meterkast tot de serre :) En als ik dan toch alles vervang...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sig69
CronoS76 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 12:42:
[...]
En als ik dan toch alles vervang...
Trek je er een kabel in van een niet bestaande "standaard", die daardoor moeilijker te verwerken en correct aan te sluiten is. Cat 6 (dus niet A) maakt je leven een stuk makkelijker.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CronoS76
sig69 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 13:02:
[...]

Trek je er een kabel in van een niet bestaande "standaard", die daardoor moeilijker te verwerken en correct aan te sluiten is. Cat 6 (dus niet A) maakt je leven een stuk makkelijker.
Klopt.. maar in principe doe ik dit een keer, dan vind ik het niet erg. Ook is de kabel nu uit een stuk en kan ik hem aan beide kanten afmonteren met LSA.. dus heb ertussen in ook geen onderdelen meer nodig. De rest van het huis ligt ook Cat6a of Cat7.. Ik ben ermee eens dat ik er nu nog niets aan heb, is echt toekomst.. als die toekomst ook ooit komt.. Maarja dat weet je niet. Ik heb die Cat7 kabel al besteld ondertussen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mash_man02
  • Laatst online: 19:39
sig69 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 11:29:
Niet mee eens, dat is wat we vroeger ook van cat 6 dachten.

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

CCA is geen Cat7:
Section 5.3 of TIA-568-C.2 requires compliance with ANSI/ICEA SS-90-661-2006 and ANSI/ICEA S-102-732, which both include the following: "Solid conductors shall consist of commercially pure, annealed, bare copper ..."
Voor 25m kabel Cat7 vraagt de verkoper €39,50, daar mag je een goede kwaliteit voor verwachten. Dit is niet langer jouw probleem, dit is het probleem van de verkoper. Je hebt ondertussen al een andere kabel besteld. Je had eigenlijk de verkoper in de gelegenheid moeten stellen om alsnog een Cat7-kabel te leveren. Dat zou ik alsnog doen, en gelijk vorderen dat ze de oude kabel verwijderen en de nieuwe kabel installeren (art. 7:21 BW). Je moet ze daarbij een redelijke termijn stellen waarbij er voor jou geen ernstige overlast ontstaat, dus rekening houdend met de geplande stappen van de verbouwing. Als de verkoper die termijn niet nakomt, kun je de koop ontbinden en moeten ze het aankoopbedrag terugbetalen, en kun je de kabel door een elecriciën laten vervangen en de kosten op de verkoper verhalen.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

mash_man02 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 13:23:
[...]

Misschien moet je eens uitzoeken wat Cat7 inhoudt. Je hebt in ieder geval speciale connectors en keystones nodig om het geheel Cat7 te laten blijven. De Hornbach verkoopt deze niet dus de kans dat TS deze heeft is nihil, waarmee het niet beter gaat zijn dan Cat6(a). De netwerkapparatuur die je thuis neerzet heeft ook geen support voor Cat7-connectors. Verder support Cat6a dezelfde snelheden over dezelfde afstanden als Cat7 dus erg nuttig is het allemaal niet. Het eindresultaat is nu dat TS een netwerk heeft wat aan geen enkele Cat voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CronoS76
Op een andere webshop zag ik dit staan, wat bedoelen ze hier dan weer mee i.c.m. een CCA keurmerk:
Internetkabel met 100% koperen kern en Cca-keurmerk
Deze Cat7 SFTP netwerkkabel beschikt over een 100% koperen ader. Een kabel met koperen geleider heeft veel voordelen ten opzichte van netwerkkabels met een aluminium ader. Dit materiaal is gemaakt van aluminium met slechts een dun laagje koper. Een kabel met koperen kern heeft veel minder kans op kabelbreuk en de gegarandeerde doorvoersnelheid over langere afstanden vele malen hoger is. Verder heeft dit exemplaar een Cca keurmerk. Dit betekent dat deze te gebruiken is in een ruimte waar het brandrisico hoog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CronoS76
DataGhost schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 13:31:
[...]

Misschien moet je eens uitzoeken wat Cat7 inhoudt. Je hebt in ieder geval speciale connectors en keystones nodig om het geheel Cat7 te laten blijven. De Hornbach verkoopt deze niet dus de kans dat TS deze heeft is nihil, waarmee het niet beter gaat zijn dan Cat6(a). De netwerkapparatuur die je thuis neerzet heeft ook geen support voor Cat7-connectors. Verder support Cat6a dezelfde snelheden over dezelfde afstanden als Cat7 dus erg nuttig is het allemaal niet. Het eindresultaat is nu dat TS een netwerk heeft wat aan geen enkele Cat voldoet.
Kabels zijn Cat6a of Cat7; patchpaneel, inbouwdozen en opbouwdozen zijn alleen allemaal Cat6a.. Netwerkapparatuur heeft niet de snelheid nu nodig van Cat6a of hoger. Mocht in de toekomst blijken dat ik iets moet vervangen, dan hoop ik idealiter niet de bedrading te hoeven vervangen en dat de netwerkapparatuur dan afdoende is, dat is een beetje de reden...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:57
Die Cat7 kabel van de Hornbach is niet alleen van aluminium, die heeft ook nog eens een veel te dunne aderdiameter volgens de (zeer summiere) specs die er van bekend zijn.
Omgerekend zou deze een aderdikte van circa AWG 25 hebben.
Voor installatiekabel wordt normaal minimaal AWG 24, en bij voorkeur vaak nog de dikkere AWG23 gebruikt. Dat is ook waar de LSA terminals op gespecificeerd zijn. Dat is een ruim 60% dikkere doorsnede dan die van de Hornbach.

Dan kun je wel een idioot goed afgeschermde kabel hebben met SFTP shielding en PiMF aderparen, maar daar wordt ie alleen maar onhandelbaar dik door, en heeft in een huissituatie totaal geen toegevoegde waarde.
Maar iets dikkere aders in de kabel, dus van een fatsoenlijke kabel, daar heb je daadwerkelijk WEL iets aan..
Zo’n kabel is veel robuuster tijdens het leggen, dus minder kans op kabelbreuken. Daarnaast heeft ie een lagere elektrische weerstand wat dus een beter signaalniveau inhoudt (minder verlies), en deze kan meer stroom voeren bij gebruik met PoE bijvoorbeeld.

Dus je hebt VEEL meer aan een fatsoenlijke, UTP, Cat6 koperen kabel met een dikke AWG23 diameter,
dan zo’n ielig dunne awg 25 kabel van de Hornbach die ook nog eens van aluminium is, maar claimt aan een hogere “cat7” standaard te voldoen. Die heeft een veeel hogere elektrische weerstand.

Ik hoop dat de nieuwe “cat7” kabel die je gekocht hebt dus in ieder geval wel een fatsoenlijke aderdikte heeft.. dus AWG23 bij voorkeur, zodat ie ook fatsoenlijk op de lsa terminals is te monteren.
Want aan al die dubbele shielding heb je thuis zowiezo helemaal niks.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22-05 14:33
CronoS76 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 13:34:
Op een andere webshop zag ik dit staan, wat bedoelen ze hier dan weer mee i.c.m. een CCA keurmerk:

[...]
CCA staat niet altijd voor ‘Copper-clad aluminium wire’. Bij ons op het werk is Leviton CAT6A de standaard. Volgens de datasheet voldoet deze aan de eisen van de Construction Products Regulation (CPR) EuroClass Cca. In deze context verwijst CCA dus niet naar ‘Copper-clad aluminium’, maar naar een classificatie voor brandveiligheid.

Welke kabel heb je gekocht?

[ Voor 3% gewijzigd door wouter.N op 29-03-2024 13:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

[...]
Ik denk dat daarmee de brandveiligheidsklasse Cca wordt bedoeld.
Weet je zeker dat jouw kabel aluminium bevat?
BrainCrash schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 13:39:
Die Cat7 kabel is niet alleen van aluminium, die heeft ook nog eens een veel te dunne aderdiameter volgens de (zeer summiere) specs die er van bekend zijn.
Kijken we naar dezelfde kabels? De installatiekabels zijn volgens de website awg23.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-05 12:37
Test het even met een aansteker.

https://www.netwerkproducten.com/service/cca-kabel

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:40
fopjurist schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 13:42:
[...]

Ik denk dat daarmee de brandveiligheidsklasse Cca wordt bedoeld.
Weet je zeker dat jouw kabel aluminium bevat?

[...]

Kijken we naar dezelfde kabels? De installatiekabels zijn volgens de website awg23.
De foto is AWG23. De specs zijn dat omgerekend blijkbaar niet. Als ik het EAN opzoek kom ik op de Zwitserse Hornbach dezelfde kabel tegen en staat er een foto van AWG23/1 en is de titel van het product AWG27/1.

Maargoed, CAT7 is sowieso geen CCA, dus ze verkopen iets wat niet aan de specs voldoet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CronoS76
Ik heb nu deze kabel gekocht bij een webshop waar ik altijd wel goede ervaringen had over de producten en de service: CAT7 LAN AWG23 S/FTP FRNC-B 25M 100% koper oranje (netwerkkabel op rol), ik had me nu een keertje laten verleiden, vanwege snelheid en gemak, om dit soort producten in een bouwmarkt te halen.. maar ben daar ook weer snel van genezen..

De specs:

Lengte aansluitkabel 25 M
Kleur Oranje
Type Kabel S/FTP
Categorie CAT7
Aders 100% Koper
Buitenmantel LSZH (LS0H)
Bandbreedte 600 MHz
Diameter Ø 7.5mm
Kabel 4 Pair (4x2) AWG 23
Kern Stug (vast / installatie)
Verbinding 10/100/1000/10000 Mbit (10 Gigabit)
Totaalafscherming Gevlochten Metaal
Afscherming per aderpaar Aluminium Folie
Verpakkingseenheid 1 stuk
CPR Brandklasse Eca
Geschikt voor POE Ja

[ Voor 11% gewijzigd door CronoS76 op 29-03-2024 14:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

Ik heb een jaar of twee geleden mijn thuisnetwerk geschikt gemaakt voor 10 gigabit. Dit waren ook de redenen om voor Cat 6A te gaan ipv Cat 7 of zelfs Cat 8. De kosten speelden daarbij geen rol aangezien een tientje meer of minder voor de kabel in het niet valt naast de kosten van een goede 10G switch of NIC.

Verder toekomstgericht zijn leek me ook zinloos. 1G is nu al 20 jaar mainstream en 10G gaat waarschijnlijk ook zo lang mee. Het zal heel lang duren voor je meer dan Cat 6A nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Laatst online: 19:57
fopjurist schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 13:42:
Ik ben naar de 100m rollen op de site van Hornbach aan het kijken.
Deze o.a.:
https://www.hornbach.nl/p...tp-oranje-100-m/10041348/
Das het enige “merk” Cat7 kabel die CCA is.. blijkbaar een eigen merk, want kan er verder niks anders over vinden.

Daar staat uberhaupt nergens een AWG waarde genoemd bij de specificaties of in de beschrijving, (ook niet bij de 100m rol met gele kleur) maar wel een adersamenstelling:
4x2x0.16 mm
(moet dus mm2 zijn)

Bij de 100m rol in gele kleur staat wel het kwadraat 2tje erbij, eveneens 0.16mm2.

Als je dat gaat converteren volgens de online tabellen kom je uit op AWG 25.
Als het AWG23 zou zijn, zou de aderdoorsnede 0.26mm2 moeten zijn, dat is natuurlijk een flink verschil.

Verder wordt er een buitendiameter gespecced van 6mm.
Ik heb thuis een UTP cat6, AWG23 kabel die ook 6mm dik is, maar dus zonder al die extra shielding. Lijkt me sterk dat je al die extra shielding kan toevoegen, met dezelfde aderdikte, en dan alsnog dezelfde buitendiameter kunt behouden. Meestal zouden die kabels dan dikker moeten zijn qua buitendiameter.
Dus die dunnere aders vind ik dan niet heel ongeloofwaardig hier.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CronoS76
downtime schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 13:59:
[...]

Ik heb een jaar of twee geleden mijn thuisnetwerk geschikt gemaakt voor 10 gigabit. Dit waren ook de redenen om voor Cat 6A te gaan ipv Cat 7 of zelfs Cat 8. De kosten speelden daarbij geen rol aangezien een tientje meer of minder voor de kabel in het niet valt naast de kosten van een goede 10G switch of NIC.

Verder toekomstgericht zijn leek me ook zinloos. 1G is nu al 20 jaar mainstream en 10G gaat waarschijnlijk ook zo lang mee. Het zal heel lang duren voor je meer dan Cat 6A nodig hebt.
Klopt, cat7 ga je nog niet nodig hebben. Dit had een andere reden, kabel wordt nu vaak 50 meter op rol verkocht en niet meer per meter aangezien dat voor een webshop niet meer winstgevend is. De Cat7 kabel is vaak nog in 25 meter verkrijgbaar en daardoor een stukje goedkoper dan 50 meter cat6a..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:00
mash_man02 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 13:23:
[...]

Cat5E is nu nog meer dan genoeg en gaat over korte afstanden nog prima tot 2,5 op 100 meter kabel en op kleinere afstand nog hoger, dus dit zal wss de 5Gbps nog wel kunnen aantikken.

Niet dat ik geen Cat6 minimaal zou trekken tegenwoordig, maar afhankelijk van je doeleinden is dat overkill, laat staan Cat7. Heb geen glazen bol maar denk dat het huis eerder gerenoveerd wordt dan dat je perse Cat7 moet hebben omdat je anders heel wat internet snelheid mist/niet meer kan doen wat je wil doen online.

Ontopic - als je twijfelt gewoon lekker vervangen en anders gewoon laten zitten en testen. Weet niet wat je door deze kabel wil doen, maar als dat straks alleen online gamen is of een omvormer aansluiten of een accesspoint zodat je op een andere kamer kan whatsappen op je telefoon/youtube filmpjes wil kijken is 50mbit voldoende. Wil je daar echt zwaar downloaden of iets anders dat enorm bandbreedte behoevend is dan kan het handig zijn om het te vervangen en dan direct Cat6 of hoger.

Edit; was nog even snel wat hierover aan het googlen, maar op korte afstand redt Cat5e 10Gbps zelfs prima :o

[ Voor 4% gewijzigd door SirMemeAlot op 29-03-2024 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

BrainCrash schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 14:02:
[...]

Ik ben naar de 100m rollen op de site van Hornbach aan het kijken.
Deze o.a.:
https://www.hornbach.nl/p...tp-oranje-100-m/10041348/
Das het enige “merk” Cat7 kabel die CCA is.. blijkbaar een eigen merk, want kan er verder niks anders over vinden.
Ik keek naar de foto op https://www.hornbach.nl/p...ftp-oranje-25-m/10032495/
Daar staat AWG23, maar dat klopt inderdaad niet met 0,16 mm. Op de foto van de kabel van 100m lijkt juist AWG28 te staan.
Lees mijn eerste reactie nog even door. Straks krijg je niet eens je geld terug voor de oude kabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sig69
CronoS76 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 14:02:
[...]

Klopt, cat7 ga je nog niet nooit nodig hebben.
Cat 7 is dood:
https://www.cablematters....and-why-you-don-t-need-it

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Laatst online: 00:35
Ik moet zeggen dat mijn LAN en WAN bandbreedte behoefte alleen maar minder is vergeleken met 5-10 jaar geleden.

Komt voornamelijk dat alles wat eerst download was nu stream Is geworden waarbij ik met streaming nauwelijks voorbij de 50mbit kom.

Ik geloof dus niet dat 1gbit dood is…

Maar ontopic :) kabel ligt er toch? Of je hem nu vervangt of later maakt toch niets uit? Ik zou eerst ff testen welke snelheid je haalt

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:18

Sharky

Skamn Dippy!

Het is denk ik ook Tweaker-eigen om op technisch vlak het snelste/beste te hebben. Als ik naar de logs kijk van m'n switches/gateway dan dan komt de belasting zelden boven de 10%, terwijl zowel mijn LAN als WAN 'slechts' 1 Gb zijn.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
[...]

Dat geloof ik allemaal best maar om het dan met alleen het woord "onzin" af te doen is dan ook een beetje kort door de bocht.

De TS heeft het immers over de kabels. Als je cat 7 kabels gebruikt hoeft dat ook nog niet direct te betekenen dat je ook cat7 keystones en connectoren dient te gebruiken. Maar de kabel hoef je in ieder geval niet te vervangen als je dat achteraf nog denkt nodig te hebben, dat lijkt mij niet geheel "onzin" om daar over na te denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

mash_man02 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 15:00:
[...]

Dat geloof ik allemaal best maar om het dan met alleen het woord "onzin" af te doen is dan ook een beetje kort door de bocht.

De TS heeft het immers over de kabels. Als je cat 7 kabels gebruikt hoeft dat ook nog niet direct te betekenen dat je ook cat7 keystones en connectoren dient te gebruiken. Maar de kabel hoef je in ieder geval niet te vervangen als je dat achteraf nog denkt nodig te hebben, dat lijkt mij niet geheel "onzin" om daar over na te denken.
Cat7 en Cat6a zijn gecertificeerd voor dezelfde snelheden (10GbE op 100m, niet hoger, niet verder) dus Cat7 biedt in die zin geen voordeel over Cat6a. En voor Cat6 is dat tot 55m gegarandeerd, wat voor veruit de meeste huisinstallaties royaal voldoende is, en zelfs met Cat5e wil dat over diezelfde afstand ook nog lukken. Zeker voor TS, die zei aan een rol van 25 meter voldoende te hebben. Je kan dus niet achteraf denken dat je toch Cat7 nodig hebt, want er is geen usecase voor en hardware die van de connectoren gebruik van maakt is extreem schaars en zal dat ook blijven ivm de incompatibiliteiten, zeker bij thuisgebruik. Wel hoort Cat7 SFTP te zijn waar Cat6a gewoon op UUTP kan (maar wel SFTP mag zijn als je dat graag wilt), waardoor de kabel veel dikker en stugger wordt en minder makkelijk aan te leggen (en te onderhouden) is. De aders in Cat7 mogen ook nog iets dikker zijn (AWG22 vs AWG23) wat problematisch kan zijn met keystones/connectors die daar niet op berekend zijn als je zo'n kabel te pakken hebt. Vanwege de shielding en de mogelijk dikkere aders zal de prijs daarom ook hoger zijn, terwijl er dus geen voordelen zijn, eigenlijk alleen maar nadelen. En laat die extra shielding nou juist ontzettend vaak voor problemen zorgen, zeker wanneer aangelegd door hobbyisten die niet weten waarom ze geen Cat7 nodig hebben. Dus daarom is Cat7 onzin. In ieder geval voor elke vorm van thuisgebruik.

Ik gebruik nu al 20 jaar gigabit voor mijn interne netwerk. Momenteel ben ik aan het upgraden naar 10GbE en dat wordt bijna overal als overkill gezien zeker in de aanwezigheid van 2.5GbE en 5GbE. Dus tegen de tijd dat 10GbE een beetje ingeburgerd is ben je makkelijk 10-20 jaar verder en daarna moet het ook nog eens "traag" gaan worden voordat mensen overgaan naar 25GbE of 40GbE. Als je achteraf denkt dat je wat beters nodig had moet je bij Cat8 gaan kijken. Wellicht kan je dat nu ook alvast aanleggen voordat dat over 20-30-40 jaar een keer in gebruik komt. Hoewel ik vermoed dat fiber dan wat goedkoper is geworden en daarmee een interessant alternatief wordt tov koper (o.a. vanwege energie) dus tsja.

[ Voor 4% gewijzigd door DataGhost op 29-03-2024 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Sharky schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 14:55:
Het is denk ik ook Tweaker-eigen om op technisch vlak het snelste/beste te hebben. Als ik naar de logs kijk van m'n switches/gateway dan dan komt de belasting zelden boven de 10%, terwijl zowel mijn LAN als WAN 'slechts' 1 Gb zijn.
Logs geven vaak het gemiddelde weer over een bepaalde tijdsperiode, daarin zie je pieken niet goed terug. Met een hogere snelheid kan een stream sneller beginnen met afspelen omdat de buffertijd korter is. De winst als je al 1 Gb hebt is wel beperkt.
DataGhost schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 15:34:
[...]

Cat7 en Cat6a zijn gecertificeerd voor dezelfde snelheden (10GbE op 100m, niet hoger, niet verder) dus Cat7 biedt in die zin geen voordeel over Cat6a.
Dat betekent niet dat je met Cat7 in de toekomst geen hogere snelheden kunt halen. Cat5e werd geïntroduceerd in 2001 terwijl 10GBASE-T pas in 2006 kwam. In de praktijk haalt cat5e 10 Gbit tot 55m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Laatst online: 00:35
fopjurist schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 15:52:
[...]

Logs geven vaak het gemiddelde weer over een bepaalde tijdsperiode, daarin zie je pieken niet goed terug. Met een hogere snelheid kan een stream sneller beginnen met afspelen omdat de buffertijd korter is. De winst als je al 1 Gb hebt is wel beperkt.
content providers richten de stream zo in dat er minimale bandbreedte wordt gebruikt voor een acceptabele buffer/start tijd. Hoe lager hoe beter voor de provider want de investering zit hem daar vaak in bandbreedte ipv dataverbruik.
Daarom zul je niet snel een verschil merken tussen een 100 of 1000mbit verbinding bij starten van een stream.

[ Voor 6% gewijzigd door laurens0619 op 29-03-2024 16:53 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
DataGhost schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 15:34:
[...]

Cat7 en Cat6a zijn gecertificeerd voor dezelfde snelheden (10GbE op 100m, niet hoger, niet verder) dus Cat7 biedt in die zin geen voordeel over Cat6a. En voor Cat6 is dat tot 55m gegarandeerd, wat voor veruit de meeste huisinstallaties royaal voldoende is, en zelfs met Cat5e wil dat over diezelfde afstand ook nog lukken. Zeker voor TS, die zei aan een rol van 25 meter voldoende te hebben. Je kan dus niet achteraf denken dat je toch Cat7 nodig hebt, want er is geen usecase voor en hardware die van de connectoren gebruik van maakt is extreem schaars en zal dat ook blijven ivm de incompatibiliteiten, zeker bij thuisgebruik. Wel hoort Cat7 SFTP te zijn waar Cat6a gewoon op UUTP kan (maar wel SFTP mag zijn als je dat graag wilt), waardoor de kabel veel dikker en stugger wordt en minder makkelijk aan te leggen (en te onderhouden) is. De aders in Cat7 mogen ook nog iets dikker zijn (AWG22 vs AWG23) wat problematisch kan zijn met keystones/connectors die daar niet op berekend zijn als je zo'n kabel te pakken hebt. Vanwege de shielding en de mogelijk dikkere aders zal de prijs daarom ook hoger zijn, terwijl er dus geen voordelen zijn, eigenlijk alleen maar nadelen. En laat die extra shielding nou juist ontzettend vaak voor problemen zorgen, zeker wanneer aangelegd door hobbyisten die niet weten waarom ze geen Cat7 nodig hebben. Dus daarom is Cat7 onzin. In ieder geval voor elke vorm van thuisgebruik.

Ik gebruik nu al 20 jaar gigabit voor mijn interne netwerk. Momenteel ben ik aan het upgraden naar 10GbE en dat wordt bijna overal als overkill gezien zeker in de aanwezigheid van 2.5GbE en 5GbE. Dus tegen de tijd dat 10GbE een beetje ingeburgerd is ben je makkelijk 10-20 jaar verder en daarna moet het ook nog eens "traag" gaan worden voordat mensen overgaan naar 25GbE of 40GbE. Als je achteraf denkt dat je wat beters nodig had moet je bij Cat8 gaan kijken. Wellicht kan je dat nu ook alvast aanleggen voordat dat over 20-30-40 jaar een keer in gebruik komt. Hoewel ik vermoed dat fiber dan wat goedkoper is geworden en daarmee een interessant alternatief wordt tov koper (o.a. vanwege energie) dus tsja.
Das allemaal op basis van wat we nu weten, 20 jaar terug zat jij in dit schuitje en heb je voor cat5 gekozen.

Daar heb jij nu geen spijt van, dus binnen een bepaalde context wat future proofing doen was alleen vroeger een goed idee ?

Vergeet niet dat ik alleen maar stel dat future proofing in kabels die je nu aan gaat leggen geen "onzin" is, daar mag je beste ven over nadenken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

mash_man02 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 18:20:
[...]

Das allemaal op basis van wat we nu weten, 20 jaar terug zat jij in dit schuitje en heb je voor cat5 gekozen.

Daar heb jij nu geen spijt van, dus binnen een bepaalde context wat future proofing doen was alleen vroeger een goed idee ?

Vergeet niet dat ik alleen maar stel dat future proofing in kabels die je nu aan gaat leggen geen "onzin" is, daar mag je beste ven over nadenken.
Ik zeg niet dat future proofing onzin is. Cat6/Cat6a zijn ook overkill nu, gigabit blijft nog ontzettend lang gemeengoed. 2.5GbE is echt nog maar mondjesmaat in opkomst en dat werkt nog prima op Cat5e, moderne high-end moederborden hebben er een poort voor maar verder heeft nog vrijwel niemand daar apparatuur voor die er gebruik van kan maken. Daarna komt nog 5GbE wat nog steeds prima op Cat5e/Cat6 werkt en daar heeft echt helemaal niemand apparatuur voor. Pas daarna is er 10GbE, gaat prima op Cat6 en Cat6a, en ook op Cat5e binnenshuis. Dus voorlopig hoef je echt nog niet van je Cat5e af. Maar in het kader van future proofing zou ik inderdaad Cat6/Cat6a aanraden.

Ik zeg alleen dat Cat7 onzin is, niet omdat het overkill is maar omdat het een domme en onpraktische standaard is o.a. omdat met de kabels lastig te werken is, en omdat de shielding zonder kennis van zaken vaak meer problemen oplevert dan oplost. Dat het een hoger nummertje heeft zegt verder heel weinig. De specs zijn nauwelijks spannend beter vergeleken met Cat6a (+20% bandbreedte, terwijl je voor de volgende standaard +150% bandbreedte nodig hebt). Verder niets.

20 jaar geleden woonde ik ergens anders dus dat heeft geen enkele impact gehad op waar ik nu mee bezig ben. Ik heb toen ook niet voor Cat5 gekozen maar voor Cat5e, volgens mij was Cat6 en hoger toen nog niet eens te krijgen. Mijn kabels hoef ik overigens niet per se te vervangen om toch 10GbE te krijgen, dus ergens was dat toch future proof genoeg. En 20 jaar geleden was de situatie niet dat je kon kiezen voor een niet-gangbare standaard die hetzelfde "slechter"/onhandiger doet dan de wel-gangbare standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
DataGhost schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 18:42:
[...]

Ik zeg niet dat future proofing onzin is. Cat6/Cat6a zijn ook overkill nu, gigabit blijft nog ontzettend lang gemeengoed. 2.5GbE is echt nog maar mondjesmaat in opkomst en dat werkt nog prima op Cat5e, moderne high-end moederborden hebben er een poort voor maar verder heeft nog vrijwel niemand daar apparatuur voor die er gebruik van kan maken. Daarna komt nog 5GbE wat nog steeds prima op Cat5e/Cat6 werkt en daar heeft echt helemaal niemand apparatuur voor. Pas daarna is er 10GbE, gaat prima op Cat6 en Cat6a, en ook op Cat5e binnenshuis. Dus voorlopig hoef je echt nog niet van je Cat5e af. Maar in het kader van future proofing zou ik inderdaad Cat6/Cat6a aanraden.

Ik zeg alleen dat Cat7 onzin is, niet omdat het overkill is maar omdat het een domme en onpraktische standaard is o.a. omdat met de kabels lastig te werken is, en omdat de shielding zonder kennis van zaken vaak meer problemen oplevert dan oplost. Dat het een hoger nummertje heeft zegt verder heel weinig. De specs zijn nauwelijks spannend beter vergeleken met Cat6a (+20% bandbreedte, terwijl je voor de volgende standaard +150% bandbreedte nodig hebt). Verder niets.

20 jaar geleden woonde ik ergens anders dus dat heeft geen enkele impact gehad op waar ik nu mee bezig ben. Ik heb toen ook niet voor Cat5 gekozen maar voor Cat5e, volgens mij was Cat6 en hoger toen nog niet eens te krijgen. Mijn kabels hoef ik overigens niet per se te vervangen om toch 10GbE te krijgen, dus ergens was dat toch future proof genoeg. En 20 jaar geleden was de situatie niet dat je kon kiezen voor een niet-gangbare standaard die hetzelfde "slechter"/onhandiger doet dan de wel-gangbare standaard.
20 jaar terug had je ook voor ICS of rg58 kunnen kiezen.

Met andere woorden je raad nu anderen af wat je zelf 20 jaar terug deed en tevreden over bent, of ga je me vertellen dat 20 jaar terug gigabit niet overkill was ?

En dat doe je dan ook nog met genuanceerde termen als "onzin" en "domme standaard" ?

Misschien ben ik jou dan wel 20 jaar terug :-)

Dus je kunt er over roepen wat je wilt, dat worden wij niet eens en dat is het laatste wat ik er over ga posten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

mash_man02 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 20:25:
[...]

20 jaar terug had je ook voor ICS of rg58 kunnen kiezen.

Met andere woorden je raad nu anderen af wat je zelf 20 jaar terug deed en tevreden over bent, of ga je me vertellen dat 20 jaar terug gigabit niet overkill was ?

En dat doe je dan ook nog met genuanceerde termen als "onzin" en "domme standaard" ?

Misschien ben ik jou dan wel 20 jaar terug :-)

Dus je kunt er over roepen wat je wilt, dat worden wij niet eens en dat is het laatste wat ik er over ga posten.
Ik denk dat je niet goed leest. Ik raad Cat7 af, ik raad Cat6/6a aan. Cat6a is nota bene nieuwer dan Cat7. Als je echt super-ultra-futureproof wilt zijn leg je Cat8 neer (wat ook onpraktisch is gezien SFTP). Maar geen Cat7 want dat heeft geen meerwaarde over Cat6a/8. Zo goed? En ja, de Cat5e die ik 20 jaar geleden koos kan je nog steeds gewoon neerleggen in een huis, maar nu Cat6/6a zeer goed beschikbaar is (itt toen) en nauwelijks duurder dan Cat5e is het natuurlijk logischer om dat neer te leggen als je toch iets nieuws aan het bouwen bent. Ik weet niet wat hier vreemd aan is. Verder: ICS ken ik niet, RG58 gaat geen gigabit overheen. Lijken me dus allebei geen "vergelijkbare" opties om uit te gaan kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
DataGhost schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 20:50:
[...]

Ik denk dat je niet goed leest. Ik raad Cat7 af, ik raad Cat6/6a aan. Cat6a is nota bene nieuwer dan Cat7. Als je echt super-ultra-futureproof wilt zijn leg je Cat8 neer (wat ook onpraktisch is gezien SFTP). Maar geen Cat7 want dat heeft geen meerwaarde over Cat6a/8. Zo goed? En ja, de Cat5e die ik 20 jaar geleden koos kan je nog steeds gewoon neerleggen in een huis, maar nu Cat6/6a zeer goed beschikbaar is (itt toen) en nauwelijks duurder dan Cat5e is het natuurlijk logischer om dat neer te leggen als je toch iets nieuws aan het bouwen bent. Ik weet niet wat hier vreemd aan is. Verder: ICS ken ik niet, RG58 gaat geen gigabit overheen. Lijken me dus allebei geen "vergelijkbare" opties om uit te gaan kiezen.
Mijn reactie was alleen dit ik het niet nes ben met dat cat7 per definitie onzin is, dat standpunt kun je met nog geen encyclopedie aan informatie omkeren. Je nuanceert nu door wat je eerst onzin noemde af te zwakken naar onpraktisch.20 jaar terug cat5 is nu op eens natuurlijk waar een modernere standaard wat je hier als concept hedendaags met onzin afgedaan wordt.

Alle keuze mogelijkheden zijn opties dat dat jou niet zo lijkt wil nog niet zeggen dat dat zo is. Het feit is wel dat ook 20 jaar terug een UTP netwerk wat lastiger een duurder was dan een rg58 netwerk. Waar je toen net zoals nu geen toepassing voor hebt.

Het punt is dat conceptem als "onzin" of "dom" afdoet waar je de usecase helemaal niet kent. Niemand noemt jou dom omdat je 20 jaar terug een goede keuze gemaakt hebt waar je geen spijt van hebt toch ? Waarom doe je dat dan zelf wel op voorhand wel ?

Dus zoals gezegd, ben ik nog steeds niet met je eens. can we please agree to disagree ?

[ Voor 7% gewijzigd door mash_man02 op 30-03-2024 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ongeveer 10 jaar geleden heb ik van Belkin CAT5e door het hele huis qua kabels getrokken. Ik merk wel dat de kwaliteit erg te wensen over begint te laten ondanks dat dit koper is. Mijn Unifi puntje was in het geheel niet echt blij en veel disconnects gehad met WiFi. Eerst dacht ik dat het de Unifi punt was dus eerst een U6 lite, zelfde probleem ook met een U6 Pro en toen maar een U7 Pro geprobeerd met eerst losse kabel. Toen was het probleem opgelost.
Heb nu maar een kant en klare CAT8 kabel naar mijn Unifi 7 punt getrokken en merk dat de WiFi nu heel stabiel en top is. Geen gezeur en gedoe meer met WiFi.
Ook laatst bij een klant met 20 jaar oude netwerkkabel, op een gegeven moment moet je vervangen dus doe het wel goed, scheelt een hoop gedonder en gezoek.
Draka is ook een goed merk voor installatie en het is tegenwoordig heel goed kijken wat voor soort kabel je gebruikt.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CronoS76
Even voor de zekerheid.. de kabel is binnen, daar staat op de verpakking geschreven AWG 23/1.. dus dat lijkt me OK. Het type is Digitus DK-1743-VH-025.. Ergens had ik gehoopt dat op de kabel 100% koper staat; maar dat staat er niet op. Gooi ik dit type in google dan wordt die op veel plaatsen aangeboden; maar ik kan hier niet uithalen of het koper is. Let wel; de webwinkel verkocht hem wel als 100% koper; dus ergens ga ik er ook vanuit dat dit dan ook goed is. Maar just checking..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:14
Totaly over done Cat7
Leg je het ook volgens de spec van cat7 aan, niet parallel aan AC line's, in een geaarde goot, geen te krappe buiging (bochten, en zeker vanuit goot naar montageplaat) Dit lukt in met een inbouw doos al nooit.

Wil je voor 10g gaan begin dan gelijk aan een glas traject. Of hou het kort vanaf je switch naar een Server/NAS ect. (in cabinet/kast verbinding)

Zit al jaren in de aanleg vn netwerk bekabelingen, incl certificering waarbij zeker na bovenstaande word gekeken na metingen (en dat is niet alleen lengte en juiste patch,is ook de reflectie, crosstalk ect).

Kijk je er niet blind op CAT7, trek gewoon in je bestaande PTT / CA 2 maal een goede Cat-6A kabel en monteer deze op een juiste manier af. Met in je meter kast een degelijk pachtpaneeltje of een paar UTP montage platen op een opbouw ringen.

Mijn backbone thuis is een 2 maal 10Gb over glas SM (schuur <> Meteerkast <> 1ste <> 2de < > Vliering/serverkabinet) en een 8 gig aansluiting van Delta.

[ Voor 8% gewijzigd door psdata op 30-03-2024 16:19 ]

Homey, Sessy, Starlink, Ubiquti

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21-05 21:03
Voor wie hier zegt dat Cat6 tot 55m 10Gbps geld zal ik hier het tegendeel bewijzen. Nergens in de norm word Cat6 ondersteund tot 10Gbps maar wel tot 5Gbps. Je kunt op mijn afbeelding uit een fluke meettoestel voor certificaten aan te vragen dat Cat6 maar tot 5Gbps word gecertificeerd en niet 10Gbps. Heb het in het groen aangeduid en deze Cat6 kabel is maar 25M.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E1Glgm7nWNOeoSs0eP-uajaeGq0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N0dtxUQlEMkn9u5RjMkKHVZ4.jpg?f=fotoalbum_large

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:44

FreakNL

Well do ya punk?

CAT7 gaat nooit een standaard worden. Het is niet alleen overkill, het is gewoon iets wat overgeslagen gaat worden in de standaarden. Het klinkt leuk (nummertje hoger enzo) maar in de praktijk werkt niemand ermee… CAt7 is dood en gaat ook niet meer tot leven gewekt worden.

CAT 6a is prima en anders doe je glas.

[ Voor 62% gewijzigd door FreakNL op 30-03-2024 16:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:51
CronoS76 schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 14:29:
Even voor de zekerheid.. de kabel is binnen, daar staat op de verpakking geschreven AWG 23/1.. dus dat lijkt me OK. Het type is Digitus DK-1743-VH-025.. Ergens had ik gehoopt dat op de kabel 100% koper staat; maar dat staat er niet op. Gooi ik dit type in google dan wordt die op veel plaatsen aangeboden; maar ik kan hier niet uithalen of het koper is. Let wel; de webwinkel verkocht hem wel als 100% koper; dus ergens ga ik er ook vanuit dat dit dan ook goed is. Maar just checking..
Hier zeggen 100% koper:

https://www.reichelt.nl/n...gi-1743vh025-p370810.html

En bij Conrad hebben ze een technisch document van deze kabel:

https://asset.conrad.com/...p-025-mm-oranje-100-m.pdf
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IwbTaewvnl4hy4rMQ7eOnqTMmN8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/oLveVFk5UVkrc3swQdUSxygy.png?f=fotoalbum_large

Dus ik denk dat het echt wel 100% koper is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Laatst online: 22:01
CronoS76 schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 14:29:
Gewoon even een adertje testen met een aansteker, smelt die dan is het alu dan weet je zo of het goed is of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CronoS76
duvekot schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 16:31:
[...]

Hier zeggen 100% koper:

https://www.reichelt.nl/n...gi-1743vh025-p370810.html

En bij Conrad hebben ze een technisch document van deze kabel:

https://asset.conrad.com/...p-025-mm-oranje-100-m.pdf
[Afbeelding]

Dus ik denk dat het echt wel 100% koper is.
Top.. Dankjewel. Ik heb vandaag de draad vervangen in de buizen en aangesloten; dus die klus is geklaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CronoS76
Toerq schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 20:01:
[...]

Gewoon even een adertje testen met een aansteker, smelt die dan is het alu dan weet je zo of het goed is of niet.
Dat had ik toevallig vanmiddag gedaan. Als ik dat doe dan verdampt logischerwijs het plastic (waar de kleurcodering op staat) en daaronder zat een mooi kabeltje... Maar nu komt het, ik deed hetzelfde bij de Hornbach kabel..Daar kwam ook een kabeltje onder vandaan die niet smolt, terwijl dat een CCA kabel is. Ik had wel het gevoel dat bij de nieuwe kabel die kern dikker was dan van de Hornbach kabel.. Dus ik wist even niet wat ik met die conclusie aanmoest :)

[ Voor 4% gewijzigd door CronoS76 op 30-03-2024 20:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:54
Is het niet, zoals eerder hier geopperd, het CCA brand keurmerk ipv Copper Clad Alu.

Heb je foto’s van verpakkingen/labels/markeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CronoS76
Het betreft de cat7 25 meter kabel bij hornbach.nl..Er stond weinig op het kabel.. ook de kabel zelf had ook niet zoveel bedrukking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

CronoS76 schreef op zondag 31 maart 2024 @ 21:33:
Het betreft de cat7 25 meter kabel bij hornbach.nl..Er stond weinig op het kabel.. ook de kabel zelf had ook niet zoveel bedrukking
De reviews onder de kabel (hopelijk heb ik de goeie) zijn wel duidelijk. Meerdere mensen klagen dat het geen koper is en de reactie van Hornbach is glashelder:
Reactie van HORNBACH:
· 4 jaar geleden

Beste klant,

Hartelijk dank voor je reactie. Deze CCA kabel is geen koper. Dit staat ook niet vermeld in onze artikeldetails en tekst.

Met vriendelijke groet,
HORNBACH Online-team

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CronoS76
downtime schreef op zondag 31 maart 2024 @ 22:34:
[...]

De reviews onder de kabel (hopelijk heb ik de goeie) zijn wel duidelijk. Meerdere mensen klagen dat het geen koper is en de reactie van Hornbach is glashelder:

[...]
Klopt. Daarop werd ik ook getriggered. Ik had hem alleen in de winkel gekocht ipv online, vandaar dat ik er later achter kwam. In de winkel of op de verpakking was er geen waarschuwing

Maar eerlijk is eerlijk.. Respect voor hornbach aangezien netjes al het geld hebben teruggeven terwijl de kabel geknipt en uit de verpakking was. Het was idd niet duidelijk. Dus chapeau voor Hornbach voor de afhandeling van dit issue, dat mag dan ook gezegd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

CronoS76 schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 20:06:
[...]

Dat had ik toevallig vanmiddag gedaan. Als ik dat doe dan verdampt logischerwijs het plastic (waar de kleurcodering op staat)
Plastic 'verdampt' niet, het smelt of verbrandt. De gassen die daarbij vrijkomen zijn niet zo gezond. Je had het plastic er beter eerst af kunnen halen.
Maar nu komt het, ik deed hetzelfde bij de Hornbach kabel..Daar kwam ook een kabeltje onder vandaan die niet smolt, terwijl dat een CCA kabel is.
Werd hij wel zo warm dat hij begon te gloeien? Als je goede ogen hebt kun je ook zien dat de binnenkant van de kabel niet koperkleurig is. Als het gewoon koper is - wat mij gelet op de prijs niet zou verbazen - heb je de kabel voor niks omgewisseld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CronoS76
fopjurist schreef op maandag 1 april 2024 @ 19:54:
[...]

Plastic 'verdampt' niet, het smelt of verbrandt. De gassen die daarbij vrijkomen zijn niet zo gezond. Je had het plastic er beter eerst af kunnen halen.

[...]

Werd hij wel zo warm dat hij begon te gloeien? Als je goede ogen hebt kun je ook zien dat de binnenkant van de kabel niet koperkleurig is. Als het gewoon koper is - wat mij gelet op de prijs niet zou verbazen - heb je de kabel voor niks omgewisseld.
Klopt; ach ja.. ik had het plastic aangestoken :) Maar ik denk dat het ik het e.e.a. wat langer heb moeten laten branden, dus dan had ik een beter beeld gehad denk ik. De kern van de nieuwe kabel was gevoelsmatiger wel wat dikker denk ik. Op de website van Hornbach staat duidelijk dat het CCA kabel is en dat deze geen koper bevat. Door deze reden heeft Hornbach hem ook teruggenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:08
Shinji schreef op zondag 31 maart 2024 @ 17:23:
Is het niet, zoals eerder hier geopperd, het CCA brand keurmerk ipv Copper Clad Alu.

Heb je foto’s van verpakkingen/labels/markeringen.
Nee dan was het geschreven als Cca i.p.v. CCA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:54
Erwin schreef op donderdag 4 april 2024 @ 22:36:
[...]

Nee dan was het geschreven als Cca i.p.v. CCA.
Dat het hier zo geschreven staat wil niet zeggen dat het niet op de doos anders staat ;)

Maar gezien de reactie van de Hornbach etc is er in elk geval duidelijkheid.

[ Voor 13% gewijzigd door Shinji op 05-04-2024 07:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:08
Shinji schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 07:25:
[...]

Dat het hier zo geschreven staat wil niet zeggen dat het niet op de doos anders staat ;)

Maar gezien de reactie van de Hornbach etc is er in elk geval duidelijkheid.
Ja dan had het ook Cruising Club of America kunnen betekenen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CronoS76
Ik heb nog een extra vraag; dus ik doe dit maar in mijn eigen topic aangezien het wel een relatie heeft met deze kabel.
De koperen kabel is verwerkt en alles is netjes aangesloten en alle muren e.d. zijn afgewerkt. Nu gebruik ik een Unifi POE Accesspoint (6 Pro) op deze kabel; deze werkt prima en heb netjes 1 gbit aansluiting. Ik heb nog geen problemen gehad en stream er mijn TV signaal op.
Ik vraag me alleen even af of het gebruik van POE op deze netwerkkabel de levensduur van deze kabel nadelig kan beïnvloeden? Ik verwacht niet dat dit in 1 of 2 jaar gaat zijn, maar meer voor de langere tijd? Ik heb daar geen ervaring in Aangezien ik anders toch even de POE injector of een switch los aanschaf voor dit accesspoint te voeden. Ik was eventjes benieuwd hierin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Ik zou mij zorgen maken om andere zaken, hier thuis heb ik iig al meer dan 10 jaar een kabel liggen waar 24/7 PoE overheen gaat. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CronoS76
D4NG3R schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 10:17:
Ik zou mij zorgen maken om andere zaken, hier thuis heb ik iig al meer dan 10 jaar een kabel liggen waar 24/7 PoE overheen gaat. ;)
Haha.. dat is een goed antwoord... dan lijkt het me geen probleem voor de komende jaren hetzij dat ik wel even uitga voor de komende 25 jaar als er Poe overheen zou gaan; aangezien ik niet meer van plan ben te verhuizen of dit af te breken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:14
CronoS76 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 10:07:
Ik vraag me alleen even af of het gebruik van POE op deze netwerkkabel de levensduur van deze kabel nadelig kan beïnvloeden? Ik verwacht niet dat dit in 1 of 2 jaar gaat zijn, maar meer voor de langere tijd? Ik heb daar geen ervaring in Aangezien ik anders toch even de POE injector of een switch los aanschaf voor dit accesspoint te voeden. Ik was eventjes benieuwd hierin.
Maak je geen zorgen, zoal reeds opgemerkt, ook hier zowel thuis als bedrijfmatig al zeker 10 jaar POE naar AP's, camera's en overige POE device's.
Zowel in 24 volt als de Cisco 48 volt geen problemen met de cabels, gewoon een goeie switch welke genoeg Power kan leveren naar al je POE device's (gewoon gegeven geven vermogens op tellen) en dat moet je switch kunnen leveren.

Homey, Sessy, Starlink, Ubiquti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plopeye
  • Laatst online: 15-05 12:37
Er uit, echte koper voor terugleggen nu je nog kan.

En ja CCA kan soms prima lijken te werken totdat het onder last komt en dan stuiteren ineens je verbindingen.
Ook PoE devices kunnen door hogere weerstand wel eens te weinig stroom krijgen met gekke storingen tot gevolg.

Unix is user friendly, it's only selective about his friends.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

CronoS76 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 10:30:
[...]

Haha.. dat is een goed antwoord... dan lijkt het me geen probleem voor de komende jaren hetzij dat ik wel even uitga voor de komende 25 jaar als er Poe overheen zou gaan; aangezien ik niet meer van plan ben te verhuizen of dit af te breken :)
Puntje bij paaltje zal het wel invloed hebben op de levensduur van de kabel, maar ja.. wat is bij wijze van een week op 10 jaar, of een maand op 20 jaar. ;)

Eer dat het zover is dat de kabel fysiek op is, zitten we waarschijnlijk alweer aan de CAT15 oid, mooi moment om te upgraden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CronoS76
Plopeye schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 13:17:
Er uit, echte koper voor terugleggen nu je nog kan.

En ja CCA kan soms prima lijken te werken totdat het onder last komt en dan stuiteren ineens je verbindingen.
Ook PoE devices kunnen door hogere weerstand wel eens te weinig stroom krijgen met gekke storingen tot gevolg.
Daar ging dit topic over. De kabel is reeds vervangen door een koperen kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CronoS76
D4NG3R schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 13:37:
[...]

Puntje bij paaltje zal het wel invloed hebben op de levensduur van de kabel, maar ja.. wat is bij wijze van een week op 10 jaar, of een maand op 20 jaar. ;)

Eer dat het zover is dat de kabel fysiek op is, zitten we waarschijnlijk alweer aan de CAT15 oid, mooi moment om te upgraden :P
Upgraden wordt lastig; aangezien vervangen slopen betekend of nooit meer gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

CronoS76 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 13:44:
[...]

Upgraden wordt lastig; aangezien vervangen slopen betekend of nooit meer gebruiken :)
Vanwaar betekend vervangen dan slopen, of liggen de beestjes niet door leidingen heen?

Maar ook in die situatie; met fatsoenlijke CU kabels zou ik mij er weinig zorgen om maken. De kans is veel aannemelijker dat een (keystone) connector het ergens begeeft dan de kabel zelf. Ook met PoE, en hoogstwaarschijnlijk ook over meerdere decennia heen. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door D4NG3R op 07-05-2024 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CronoS76
D4NG3R schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 13:54:
[...]

Vanwaar betekend vervangen dan slopen, of liggen de beestjes niet door leidingen heen?

Maar ook in die situatie; met fatsoenlijke CU kabels zou ik mij er weinig zorgen om maken. De kans is veel aannemelijker dat een (keystone) connector het ergens begeeft dan de kabel zelf. ;)
De kabel ligt over het gehele traject in een buis; alleen hij eindigd tussen de spouwmuur waarbij de laatste centimeters deze los naar de naar de inbouwdoos loopt. Hier is een gat voor geboord vanaf de inbouwdoos tot in de spouwmuur (15 cm lang). Dus de buis sluit op dit laatste stukje net niet aan op de doos en daardoor zou ik moeten slopen om het te vervangen. Helaas ging dit ook niet want dan was het bestaande bestaande stucwerk (barok muren) moeten slopen en daar had ik geen trek in...
Pagina: 1