Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerard-86
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 02-07-2024
Goedendag, Ik heb een vraag over PoE budgetten van switch.

Ik heb momenteel 2 Ubiquiti UniFi 6 Lite Access Point door mijn huis heen hangen. Dit aantal wil ik uitbreiden naar 4 stuks. Nu moet ik mn oude switch vervangen want alle poorten zitten al vol. Daarnaast wil ik de nieuwe AP's graag via PoE van stroom voorzien. Het verbruik per AP is 12 W dus een totaal van 48 W. Nu heb ik mn oog op de UniFi Switch Lite 8 PoE die PoE budget van 52 W heeft wat dus net voldoende is. Echter ik vraag me af of ik hierin niet een marge moet aanhouden? Een stroom netwerk afgezekerd op 32 A belast je immers ook niet op 31.9 A...

Nog een side vraag: is het mogelijk om 2 PoE switches achter mekaar te hangen om meer poorten te creeeren? Kunnen de AP elkaar en de router dan nog vinden?

Heeft iemand advies? Alvast bedankt.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-09 16:35
Opgegeven verbruik van AP's is vaak het maximum. Als je ze niet alle vier tegelijk laat rebooten dan is 52W vast toereikend.

Het koppelen van switches is geen probleem, als je je beseft dat alle data uiteindelijk door de ene kabel van de switch dichtst bij de router naar de router gaat. Kijk wel goed of je met de ene PoE switch de andere PoE switch kan voeden. Dit kan lang niet altijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-09 16:06

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
ZIe die 12W van de U6 Lite als "aansluitwaarde" het verbruik in de praktijk zal (veel) lager liggen en ik zou mij totaal niet druk maken in jouw situatie. Meerdere swiches achter elkaar kan prima, POE "doorlussen" zou ik niet doen maar apart voeden en uplinken is prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TimDJ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:43
loeberce schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 10:43:
Opgegeven verbruik van AP's is vaak het maximum. Als je ze niet alle vier tegelijk laat rebooten dan is 52W vast toereikend.

Het koppelen van switches is geen probleem, als je je beseft dat alle data uiteindelijk door de ene kabel van de switch dichtst bij de router naar de router gaat. Kijk wel goed of je met de ene PoE switch de andere PoE switch kan voeden. Dit kan lang niet altijd.
Alle vier tegelijk booten lijkt me een realistisch scenario na een stroomstoring of inschakelen van switch.

Freelance Drupal Developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:49
Op zich kan het wel.
12W is maximaal vebruik, dus dat gaat wel passen.

Nee, ik zou heel ff naar de toekomst kijken voor mogelijk toekomstige APs.
De U6 Lite doet POE 12W
De U6 Pro doet POE 13W
De U7 Pro doet POE+ 21W

De U6 Pro doet geen 6Ghz, de U7 Pro WEL.
Een extra radio, zeg tri-band, kan het stroomverbruik van die dingen flink laten oplopen.

Ik zou dus een switch nemen die OOK POE+ ondersteunt en mogelijk tot 20W per AP kan leveren.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:49
TimDJ schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 10:45:
[...]

Alle vier tegelijk booten lijkt me een realistisch scenario na een stroomstoring of inschakelen van switch.
Ik denk juist van niet.
Hoogste stroomverbruik is zeer vermoedelijk bij gelijktijdige communicatie van veel clients met hoge bandbreedte.
Als een AP opstart, zijn er nog geen clients.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LanTao
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Nog een side vraag: is het mogelijk om 2 PoE switches achter mekaar te hangen om meer poorten te creeeren? Kunnen de AP elkaar en de router dan nog vinden?
Dat kan zonder enig probleem (tot een maximum van 7 switches achter elkaar bij gebruik van Spanning Tree). In tegenstelling tot TCP/IP packets hebben Ethernet frames geen TTL header field dat bij elke hop verminderd wordt.

Let er hooguit op dat je de onderlinge switchpoorten in de UniFi Network Application default houdt qua toegestane VLANs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Om je een idee te geven wat die dingen vreten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mKWrwhYWNAa4UoTyN_9yWo5caqQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/a0Ya7GsgvImB1iZC0lDVkUjH.png?f=fotoalbum_large

De AP Zolder is een ouder Pro model, de andere 2 zijn AC Lite modellen. Ze sturen allen 2 netwerken uit op zowel 2,4 als 5GHz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerard-86
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 02-07-2024
Bedankt iedereen voor de vele antwoorden. Ik heb geleerd wat ik nodig had. Dus nogmaals iederen bedankt!
Pagina: 1